مهم ترین خواص تخم گشنیز برای سلامتی

خواص تخم گشنیز

فهرست مطالب

تخم گشنیز که از دانه‌های گیاه گشنیز به دست می‌آید، ادویه‌ای محبوب با طعمی گرم و کمی مرکباتی است. این ادویه علاوه بر طعم بی‌نظیری که به غذاها می‌دهد، از خواص سلامتی فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین خواص تخم گشنیز برای سلامتی می‌پردازیم.

 

خواص تخم گشنیز برای دستگاه گوارش

هضم غذا: تخم گشنیز به هضم غذا کمک می‌کند و می‌تواند نفخ، سوء هاضمه و یبوست را تسکین دهد. این ادویه به تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی و افزایش حرکت روده کمک می‌کند.

 

تخم گشنیز برای دستگاه گوارش

  • ضد نفخ: تخم گشنیز به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، می‌تواند به کاهش نفخ و درد شکم کمک کند.
  • ممکن است هضم و سلامت روده را تقویت کند :روغن استخراج شده از دانه های گشنیز ممکن است هضم سالم را تسریع و تقویت کند .یک مطالعه 8 هفته ای روی 32 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان داد که 30 قطره از یک داروی گیاهی حاوی گشنیز که سه بار در روز مصرف می شود به طور قابل توجهی درد شکم، نفخ و ناراحتی را در مقایسه با گروه دارونما کاهش می دهد
  • از عصاره گشنیز به عنوان اشتها آور در طب سنتی ایران استفاده می شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

خواص تخم گشنیز برای سلامتی قلب

  • کاهش کلسترول: تخم گشنیز به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در خون کمک می‌کند. این امر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.
  • کنترل فشار خون: تخم گشنیز می‌تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. این ادویه با شل کردن عروق خونی، به جریان بهتر خون در بدن کمک می‌کند.

 

خواص تخم گشنیز برای سلامتی کلیه‌ها

  • سم زدایی کلیه‌ها: تخم گشنیز به عنوان یک سم زدای طبیعی شناخته می‌شود. این ادویه می‌تواند به دفع سموم و مواد زائد از بدن، به خصوص از کلیه‌ها کمک کند.
  • پیشگیری از سنگ کلیه: تخم گشنیز می‌تواند به پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. این ادویه با افزایش تولید ادرار و دفع کلسیم اضافی از بدن، می‌تواند به سلامت کلیه‌ها کمک کند.
  • به تسکین درد هنگام ادرار کردن کمک می کند:یکی دیگر از مزایای سلامتی تخم گشنیز با توجه به سلامت کلیه یا کلیه، اثر خنک کنندگی طبیعی آن است. این به مدیریت درد یا احساس سوزش ناخوشایند در هنگام ادرار کردن کمک می کند. این نیز در مواردی مانند سوزش ادرار، سیستیت و ادرار کدر مفید است.

 

خواص پودر گشنیز
خواص پودر گشنیز

 

خواص تخم گشنیز برای سلامتی پوست

  • ضد التهاب: تخم گشنیز به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، می‌تواند به التیام التهابات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک کند.
  • ضد قارچ: تخم گشنیز دارای خواص ضد قارچی است که می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی پوست مانند پای ورزشکار کمک کند.
  • مرطوب کننده: تخم گشنیز می‌تواند به مرطوب کردن پوست و حفظ رطوبت آن کمک کند.

 

پیشنهاد مقاله: آیا برنج برای دیابت مضر است؟ تاثیر قند برنج بر دیابت

خواص تخم گشنیز برای سلامتی مو

  • تقویت مو: تخم گشنیز می‌تواند به تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند. این ادویه با افزایش گردش خون در پوست سر و تغذیه فولیکول‌های مو، می‌تواند به رشد مو نیز کمک کند.
  • درمان شوره سر: تخم گشنیز می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند. این ادویه با از بین بردن قارچ‌های مولد شوره سر، می‌تواند به خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر نیز کمک کند.

 

مضرات تخم گشنیز

تخم گشنیز در مقادیر کم برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی مانند تهوع، استفراغ و اسهال را به همراه داشته باشد. زنان باردار و شیرده باید در مصرف تخم گشنیز احتیاط کنند، زیرا ممکن است باعث سقط جنین یا مشکلات شیردهی شود. افراد مبتلا به دیابت نیز باید در مصرف تخم گشنیز احتیاط کنند، زیرا ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

طریقه مصرف تخم گشنیز

تخم گشنیز را می‌توان به صورت کامل، آسیاب شده یا به صورت دمنوش مصرف کرد.

  • تخم گشنیز کامل: می‌توانید تخم گشنیز کامل را به غذاها و نوشیدنی‌های خود اضافه کنید.
  • پودر تخم گشنیز: می‌توانید از پودر تخم گشنیز در تهیه انواع سس، سوپ، خورش و ادویه جات استفاده کنید.
  • دمنوش تخم گشنیز:برای تهیه دمنوش تخم گشنیز، یک قاشق چایخوری تخم گشنیز آسیاب شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و میل کنید.

 

خواص گیاه گشنیز
خواص گیاه گشنیز

 

دمنوش تخم گشنیز

می توانید برای طعم بهتر، کمی عسل یا لیموترش به دمنوش تخم گشنیز اضافه کنید.

 

پودر گشنیز در چه غذاهایی استفاده میشود؟

از پودر تخم گشنیز می‌توان در تهیه انواع غذاها استفاده کرد، از جمله:

  • کاری
  • سوپ
  • خورش
  • مرغ
  • ماهی
  • سبزیجات
  • اسموتی

می توانید پودر تخم گشنیز را به همراه سایر ادویه جات مانند زردچوبه، زیره و فلفل سیاه استفاده کنید.

 

خواص گشنیز برای رحم

برخی از تحقیقات نشان داده اند که تخم گشنیز ممکن است به تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 

پیشنهاد ویژه: فواید اسطوخودوس و نحوه مصرف آن!

 

خواص تخم گشنیز برای سرماخوردگی

تخم گشنیز دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، سرفه و تب کمک کند.

 

خواص تخم گشنیز برای معده

همانطور که گفته شد، تخم گشنیز به هضم غذا کمک می‌کند و می‌تواند مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء هاضمه و یبوست را تسکین دهد.

 

خواص گشنیز برای کلیه

تخم گشنیز به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند به افزایش تولید ادرار و دفع سموم از بدن کمک کند. این امر می‌تواند به سلامت کلیه‌ها کمک کند.

 

خواص دمنوش گشنیز و عناب

ترکیب دمنوش تخم گشنیز و عناب می‌تواند به سم زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک کند.

 

نتیجه گیری

تخم گشنیز ادویه‌ای است که سرشار از فواید سلامتی است. این ادویه می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سلامت قلب، سلامت کلیه، سلامت پوست و سلامت مو کمک کند. تخم گشنیز را می‌توان به راحتی در رژیم غذایی خود جای داد و از فواید بی نظیر آن بهره مند شد. با این حال، همانطور که گفته شد، مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. زنان باردار، شیرده و افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف تخم گشنیز احتیاط کنند.

 

سوالات متداول

تخم گشنیز برای چه کسانی مفید است؟

تخم گشنیز برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی، قلبی، کلیوی، پوستی و مویی مفید است.

چگونه می‌توان از تخم گشنیز استفاده کرد؟

تخم گشنیز را می‌توان به صورت کامل، آسیاب شده یا به صورت دمنوش مصرف کرد.

عوارض جانبی مصرف تخم گشنیز چیست؟

مصرف بیش از حد تخم گشنیز ممکن است عوارضی مانند تهوع، استفراغ و اسهال را به همراه داشته باشد. زنان باردار، شیرده و افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف تخم گشنیز احتیاط کنند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/nutrition/coriander-benefits
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8747064/
  3. https://www.webmd.com/diet/health-benefits-coriander

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید