رژیم و تغذیه

آیا برنج برای دیابت مضر است؟ تاثیر قند برنج بر دیابت

آیا برنج برای دیابت مضر است؟ تاثیر قند برنج بر دیابت

تاثیر قند برنج بر دیابت

دیابت، بیماری است که با افزایش سطح قند خون در بدن مشخص می‌شود. برای خیلی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند این سوال پیش می آید که آیا می توانند به صورت روزانه در رژیم غذایی خود از برنج و نان استفاده کنند یا خیر؟ آیا برنج قند دارد؟ آیا برنج برای قند خون ضرر دارد؟ میزان مصرف برنج برای افراد دیابتی چقدر باید باشد؟ و اینکه در صورت تمایل به مصرف برنج چه کار باید کرد که میزان قند خون بالا نرود. در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد تاثیر قند برنج بر دیابت و اینکه در صورت تمایل به مصرف آن چگونه قند برنج را کاهش دهیم بیشتر بدانید.

 

خلاصه این مقاله را با صدای دکتر محیا غلام زاده بشنوید:

 

آیا برنج ایرانی قند دارد؟

بله، برنج حاوی قند است. نوع قند موجود در برنج، گلوکز است. گلوکز پس از هضم در بدن به سرعت جذب جریان خون می‌شود و می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود. بهتر است برای مصرف برنج در رژیم غذایی خود حتما از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

 

آیا مصرف برنج برای دیابتی ها مضر است؟

برنج، یکی از مواد غذایی اصلی در بسیاری از فرهنگ‌ها، از جمله فرهنگ ایرانی است. این ماده غذایی منبع کربوهیدرات است و کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی بدن شناخته می‌شوند. با این حال، مصرف برنج می‌تواند بر سطح قند خون افراد دیابتی تأثیر بگذارد.

نان و برنج در واقع یک گروه غذایی هستند به اسم نان و غلات که باعث تامین انرژی در بدن ما می شوند، به دلیل اینکه ما در طول روز برای انجام کار های روزانه خود به انرژی نیاز داریم پس به این گروه غذایی نیز احتیاج داریم و لزومی ندارد که آن را به جهت بالا نرفتن قند حذف کنیم. ما می توانیم آن را به اندازه و متعادل استفاده کنیم و برای عدم افزایش قند خون از راهکار هایی برای کنترل میزان قند خون در کنار آن استفاده کنیم.

 

مقدار مصرف برنج برای دیابتی ها باید چه اندازه باشد؟

برنج و دیابت: میزان مصرف برنج برای افراد دیابتی به عوامل مختلفی مانند سن، جنس، وزن، سطح فعالیت و سطح قند خون آنها بستگی دارد. به طور کلی، افراد دیابتی باید مصرف برنج خود را محدود کنند و از انواع کم‌قند و سبوس‌دار آن استفاده کنند.

 

مصرف برنج برای دیابتی ها

مصرف برنج برای دیابتی ها

 

دیابتی ها چند قاشق برنج بخورند؟

در مورد مصرف برنج برای دیابتی ها باید بگوییم که میزان مصرف برنج با توجه به مرحله دیابت شما باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه تایین شود اما در ادامه چند نکته مهم در ارتباط با مصرف برنج را به شما می گوییم:

  • مصرف برنج را به 2 تا 3 وعده در هفته محدود کنید.
  • از انواع کم‌قند و سبوس‌دار برنج مانند برنج قهوه‌ای استفاده کنید.
  • برنج را به روش‌های سالم مانند آب‌پز یا بخارپز بپزید.
  • مصرف برنج را با سایر غذاهای کم‌کربوهیدرات مانند سبزیجات و پروتئین‌ها ترکیب کنید.
  • از چاشنی‌های پرچرب و پرشکر برای برنج استفاده نکنید.
  • میزان قند خون خود را به طور مرتب چک کنید تا از تاثیر قند برنج بر دیابت خود مطلع باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع میوه های بدون قند برای افراد دیابتی 

کدام برنج برای دیابتی‌ها مفیدتر است؟

دانستن این امر که افراد دیابتی از چه نوع برنجی استفاده کنند بسیار مهم است. قند برنج بیشتر است یا نان؟ نان و برنج اگر سبوس داشته باشند کمتر قند را بالا می برند. یعنی نان سبوس دار و برنج سبوس دار که اصطلاحا اسم آن برنج قهوه ای است و اگر در رژیم غذایی ما استفاده شوند کمتر قند خون را افزایش می دهند.

در مورد نان هم باید بگوییم که بهترین نان سبوس دار نان جو است اما باید توجه داشته باشید به برخی از نان جو های موجود عصاره ی مالت اضافه کرده اند. حتما دقت داشته باشید که پشت محصول را بخوانید که در ترکیبات آن عصاره مالت نوشته نشده باشد.

 

تاثیر قند برنج بر دیابت (تاثیر برنج قهوه‌ای بر دیابت )

برنج قهوه ای دارای سبوس می باشد و نمی گذارد قند ما افزایش پیدا کند. در نتیجه برنج قهوه ای را سعی کرده در رژیم خود اضافه کنیم. ممکن است برنج قهوه ای باب میل ما ایرانی ها نباشد پس می توان برنج قهوه ای را بابرنج سفیدی که روزانه مصرف می کنیم ترکیب کرده تا به عدم افزایش قند خون کمک کنیم.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

چگونه قند برنج را کاهش دهیم؟

هر چه زمان پخت برنج بیشتر باشد باعث می شود نشاسته غیر قابل هضم آن بیشتر باشد پس زمان پخت برنج خود را کوتاه کنیم یا از برنج های نیم پخت استفاده کنیم که برنج های ایرانی این قابلیت را خیلی ندارند و ما برنج ایرانی نیم پخت زیاد موجود نداریم.

 

قند برنج

قند برنج

 

جایگزین نان و برنج برای دیابتی ها

می توان کینوا را جایگزین برنج کرد، کینوا در واقع یک سوپر غذای خیلی عالی است که به ما کمک می کند قند ما بالا نرود و پروتئین مناسبی نیز دارد در واقع محتوای پروتئینی آن خیلی خوب است.

را ه حل بعدی ما می توانیم به برنج خود سبزی و حبوبات اضافه کنیم. حبوبات مثل عدس پلو، سبزی پلوف لوبیا پلو اما منظور رشته پلو نیست، رشته پلو در واقع همان رشته های حاوی قند ساده است. پس بهتر است در طول هفته وعده های پلویی بیشتر در غذای خود داشته باشیم. اما به شرط آن که درصد این حبوبات و سبزی بالا باشد یعنی تقریبا نصف وعده ی غذایی که درست می کنیم از این حبوبات یا سبزی تشکیل شده باشد.

نکته ی مهم در مورد استفاده از از نان این است که نان را تازه نباید مصرف کرد هرچه نان تازه تر باشد نشاسته قابل هضم آن نیز کمتر است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نماید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قند برنج ایرانی بیشتر است یا هندی؟

میزان قند موجود در برنج به نوع برنج و روش پخت آن بستگی دارد. به طور کلی، برنج قهوه‌ای یا سبوس‌دار قند کمتری نسبت به برنج سفید دارد. همچنین، برنج پخته شده در آب به نسبت برنج پخته شده با روغن، قند کمتری دارد.

 

قند برنج بیشتر است یا سیب زمینی

میزان قند موجود در برنج و سیب زمینی به نوع آنها و روش پختشان بستگی دارد. به طور کلی، سیب زمینی شیرین قند بیشتری نسبت به سیب زمینی معمولی دارد. همچنین، سیب زمینی پخته شده در فر یا آب‌پز به نسبت سیب زمینی سرخ شده، قند کمتری دارد.

 

نتیجه گیری

مصرف برنج برای افراد دیابتی ضرر ندارد، اما باید به میزان متعادل و با انتخاب نوع مناسب و روش پخت سالم مصرف شود. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، افراد دیابتی می‌توانند از این ماده غذایی مغذی در رژیم غذایی خود لذت ببرند و در عین حال، سطح قند خون خود را کنترل کنند.

 

پیشنهاد مقاله: پیش دیابت چیست و رژیم غذایی پیش دیابتی ها چه باید باشد؟

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.