موارد مصرف قرص لوراتادین

مصرف قرص لوراتادین

فهرست مطالب

لوراتادین در دسته داروهای آنتی هیستامین قرار دارد. به فرم شربت و قرص در بازار دارویی ایران موجود است. قبل از مصرف قرص لوراتادین و تجویز این دارو اگر به لوراتادین، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده لوراتادین حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. برچسب بسته دارویی را جهت بررسی مواد تشکیل مشاهده کنید. سابقه داروهای مصرفی و داروهایی که در حال حاضر مصرف میکنید را به پزشک خود بگویید. اگر آسم یا بیماری کلیوی یا کبدی دارید یا قبلاً داشته اید به پزشک اطلاع دهید. اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر در حین مصرف لوراتادین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید جهت مصرف در بارداری و شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید و خودسرانه دارویی مصرف نکنید. اگر بیماری فنیل کتونوری (PKU، یک بیماری ارثی است که در آن باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کرد تا از آسیب به مغز شما که می‌تواند باعث ناتوانی شدید ذهنی شود، جلوگیری شود)، باید بدانید که برخی از مارک‌های قرص‌های متلاشی کننده خوراکی ممکن است حاوی آسپارتام باشند که فنیل آلانین را تشکیل می‌دهد بزرگسالان و کودکان 2 سال و بالاتر می توانند لوراتادین مصرف کنند.

 

بهترین زمان مصرف قرص لوراتادین

لوراتادین به صورت شربت و قرص از راه خوراکی مصرف میگردد. معمولا یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می شود. لوراتادین را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف آن بیشتر یا کمتر یا بیشتر از آنچه در برچسب روی بسته بندی یا توصیه شده توسط پزشک توصیه شده است، مصرف نکنید. اگر لوراتادین را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کنید، ممکن است دچار خواب آلودگی شوید. از لوراتادین برای درمان کهیرهای کبود شده یا تاول زده، رنگ غیرعادی یا بدون خارش استفاده نکنید. اگر این نوع کهیر دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

داروی لوراتادین
داروی لوراتادین

 

اگر برای درمان کهیر از لوراتادین استفاده می کنید و هر یک از علائم زیر را در خود مشاهده می کنید، فوراً از کمک پزشکی اورژانسی استفاده کنید: مشکل در بلع، صحبت کردن یا تنفس. تورم در داخل و اطراف دهان یا تورم زبان؛ خس خس سینه؛ آب دهان سرگیجه؛ یا از دست دادن هوشیاری اینها ممکن است علائم یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی به نام آنافیلاکسی باشد.

 

لوراتادین برای چه افرادی مناسب نیست؟

لوراتادین برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای شما، قبل از مصرف لوراتادین به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید اگر:

  • سابقه حساسیت به لوراتادین یا هر داروی دیگری داشته اید
  • نارسایی شدید کبدی دارید
  • به مواد افزودنی غذایی حساسیت دارید
  • مبتلا به صرع یا بیماری دیگری هستید که شما را در معرض خطر تشنج یا حمله قرار می دهد

به دلیل انجام آزمایش آلرژی – مصرف لوراتادین ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد، بنابراین ممکن است لازم باشد چند روز قبل از آزمایش مصرف آن را متوقف کنید. لوراتادین بسیار شبیه دس لوراتادین است. هنگام استفاده از لوراتادین از داروهای حاوی دس لوراتادین استفاده نکنید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

مصرف بیش از حد لوراتادین

مصرف بیش از حد آن میتواند علائم جدی مانند غش کردن یا مشکلات تنفسی به همراه داشته باشد.

 

پیشنهاد مقاله: موارد مصرف و عوارض قرص اسهال

اختلال آنتی هیستامین با داروهای دیگر

نمونه ای از داروهایی که در صورت مصرف با آنتی هیستامین ها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای زخم معده یا سوء هاضمه
  • داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی که حاوی آنتی هیستامین هم هستند.
  • سعی کنید هنگام مصرف آنتی هیستامین الکل ننوشید.

 

قرص لوراتادین mg 10 برای چیست؟

لوراتادین به صورت قرص 10 میلی گرمی و به عنوان یک داروی مایع (با برچسب 5 میلی گرم/5 میلی لیتر یا 1 میلی گرم/1 میلی لیتر) عرضه می شود. دوز معمول در بزرگسالان 10 میلی گرم یک بار در روز است. دوزها معمولاً برای افرادی که مشکلات کبدی دارند کمتر است. برای کودکان، پزشک از وزن یا سن کودک برای تعیین دوز مناسب استفاده می کند. کودکان بین 6 تا 12 سال فقط در صورتی می توانند قرص لوراتادین مصرف کنند که وزن آنها بیش از 30 کیلوگرم باشد. اگر کودکان زیر 6 سال یا وزن 30 کیلوگرم یا کمتر هستند، به جای قرص از شربت لوراتادین استفاده کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین متخصص دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص لوراتادین برای چی خوبه؟

لوراتادین جز داروهای دسته آنتی هیستامینی میباشد که جهت کنترل علایم آلرژی عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم، بینی یا گلو خارش و قرمزی ناشی از کهیر و در کل علایمی که تحت تاثیر ترشح هیستامین ایجاد میشود تجویز میگردد. این ماده با مسدود کردن عملکرد هیستامین، ماده ای در بدن که باعث علائم آلرژیک می شود، عمل می کند. همچنین گاهی برای جلوگیری از بیماری حرکت، برای درمان احساس تهوع و به عنوان یک درمان کوتاه مدت برای بی خوابی استفاده می شود.

 

قرص لوراتادین mg 10
قرص لوراتادین mg 10

 

قرص لوراتادین برای سرماخوردگی

این دارو جهت کنترل علایم سرماخوردگی شامل آبریزش بینی و التهاب گلو و … نیز میتواند تجویز گردد. لوراتادین علائم آلرژی مانند آبریزش و خارش چشم، آبریزش بینی و عطسه را تسکین می دهد. محصول ترکیبی لوراتادین حاوی ماده ضداحتقان به نام سودوافدرین است که به رفع گرفتگی بینی، بهبود تنفس و تخلیه سینوسی کمک می کند. لوراتادین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از شروع لوراتادین و قبل از شروع هر داروی جدید با پزشک معالج و داروساز مشورت کنید. اگر همراه با آنتی هیستامین های دیگر (مانند برخی از داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی) مصرف شود، ممکن است باعث خواب آلودگی شود.

 

عوارض جانبی لوراتادین

لوراتادین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سردرد
  • دهان خشک
  • خونریزی بینی
  • گلو درد
  • زخم های دهان
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • عصبی بودن
  • ضعف
  • دل درد
  • اسهال
  • قرمزی یا خارش چشم

 

پیشنهاد ویژه: مصرف قرص فارماتون و فواید آن

قرص لوراتادین خواب آور است؟

لوراتادین به عنوان یک آنتی هیستامین غیر خواب‌آلود دسته ‌بندی می‌شود، اما برخی افراد احساس می‌کنند که باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی در آنها می‌شود. کودکان ممکن است پس از مصرف لوراتادین سردرد داشته باشند و احساس خستگی یا عصبی کنند. بهتر است در حین مصرف لوراتادین الکل ننوشید زیرا می تواند باعث خواب آلودگی شما شود

 

قرص لوراتادین و فشارخون

داروی لوراتادین به تنهایی باعث افزایش فشار خون نمیشود. این دارو در بیماران فشارخونی معمولا ایمن است مگر اینکه در ترکیب با داروی سودوافدرین که داروی ضد احتقان است و به فرم ترکیبی موجود است مصرف گردد.

 

سوالات متداول

قرص لوراتادین 10 برای چیست؟

دوز مصرفی در بزرگسالانی که طبق صلاح دید پزشک میتوانند این دارو را مصرف کنند یک عدد قرص 10 میلی گرمی روزانه است.

قرص لوراتادین خواب آور است؟

جز آنتی هیستامین های غیر خواب آور دسته بندی میشود اما برخی افراد از احساس خواب آلودگی حین مصرف آن شاکی هستند.

اثر قرص لوراتادین بر فشارخون چیست؟

داروی لوراتادین به تنهایی باعث افزایش فشار خون نمیشود. این دارو در بیماران فشارخونی معمولا ایمن است مگر اینکه در ترکیب با داروی سودوافدرین که داروی ضد احتقان است و به فرم ترکیبی موجود است مصرف گردد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a697038.html#:~:text=Loratadine%20is%20used%20to%20temporarily,and%20redness%20caused%20by%20hives.
  2. https://www.nhs.uk/medicines/loratadine/#:~:text=Loratadine%20is%20classed%20as%20a,can%20make%20you%20feel%20sleepy.
  3. https://www.buzzrx.com/loratadine/common-questions
  4. https://healthify.nz/medicines-a-z/l/loratadine/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید