موارد مصرف قرص نوافن، بھترین زمان مصرف و عوارض جانبی

قرص نوافن

فهرست مطالب

همه ما احتمالا یک بار هم که شده از این مسکن استفاده کرده ایم. نوافن یکی از پرکاربرد ترین مسکن های مصرفی در داروخانه میباشد.این دارو از سه جز بروفن،استامینوفن و کافئین تشکیل شده است. در این مقاله میخواهیم به توضیح جامع و کاملی درباره این دارو بپردازیم.

 

کپسول نوافن برای چی خوبه؟

از این دارو برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. ممکن است پزشک برای کاهش دردهای روماتیسمی و عضلانی، سردرد، میگرن، دندان درد و کمر درد داروی نوافن را تجویز کند. این دارو در تسکین علائم انواع درد های مفصلی هم موثر است. برای کاهش درد،تورم،التهاب و درد مفاصل در بیماری روماتولوژی نظیر استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید یا آرتریت نوجوانان می‌توان از نوافن استفاده کرد. البته دقت داشته باشید که این دارو درمان  آرتروز نمیباشد، اما تا زمانی که مصرف دارو را ادامه می‌دهید، علائم بیماری فروکش می‌کند.

کاربرد دیگر نوافن برای درمان تب و بهبودعلائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود اما درمان این بیماری ها نمیباشد. در واقع این دارو علاوه بر کاهش درد، دمای بدن را نیز کاهش می‌دهد. همچنین برای کاهش درد عادت های ماهانه  می‌توان از آن استفاده کرد. نوافن را می‌توانید برای تسکین درد، سردرد، میگرن، دندان درد، درد پریود، کاهش تب و در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا یا کمردرد استفاده کنید.

 

چقدر طول میکشد تا نوافن اثر کند؟

معمولا این دارو حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا به پیک خود برسد و اثر کند. تاثیر دارو باتوجه‌به نیمه عمر دارو ومیزان درد می‌تواند تا ۲۴ ساعت یا کمتر در بدن باقی بماند.

 

نوافن هر چند ساعت یکبار مصرف شود؟

این دارو با توجه به نظرپزشک و بیماری شما هر ۶ یا ۸ ساعت یک‌بار استفاده می‌شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

بهترین زمان مصرف قرص نوافن

کپسول نوافن را میتوانید همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید اما اگر پس از خوردن قرص دچار ناراحتی معده شدید بهتر است این قرص را همراه با غذا مصرف کنید.

 

قرص نوافن برای سرماخوردگی

برای بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا می‌توان از این دارو استفاده کرد. قرص نوافن علاوه بر تسکین درد می‌تواند التهاب و دمای بدن را کاهش دهد.توجه داشته باشید این دارو سرماخوردگی را درمان نمیکند بلکه علائم ناشی از بیماری را کاهش میدهد و دوره بیماری را قابل تحمل میکند.

 

کپسول نوافن
کپسول نوافن

 

قرص نوافن خواب آور است؟

خیر این دارو خواب‌آور نبوده و به دلیل وجود جزئی به نام کافئین می‌تواند اثرات بیدارنگه دارنده در شما ایجاد کند. به همین دلیل قبل از خواب نباید از این دارو استفاده کنید.

 

پیشنهاد مقاله: قرص هیدروکسی زین برای چیست؟ مصرف، تداخلات و عوارض

کپسول نوافن برای کودکان

عمدتا در کودکان به جای کپسول نوافن از شربت آن استفاده میشود. در صورت صلاحدید پزشک میتوان شربت نوافن را برای تسکین دردها و علایم در کودکان استفاده کرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمایید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص نوافن برای دندان درد

قرص نوافن مسکن خوبی برای دردهای دندانی و دردهای ناشی از جراحی و کشیدن دندان میباشد. با نظر دندانپزشک میتوانید این قرص را برای تسکین درد دندان هر ۶ ساعت یک عدد مصرف کنید.

 

قرص نوافن برای درد پریود

از نوافن برای تسکین درد عادت های ماهانه و دیسمنوره اولیه هم می‌توان استفاده کرد. اما این دارو عوارض جانبی میتواند در دوران قاعدگی ایجاد کند. از جمله:

  • جوش صورت
  • تحریک دستگاه گوارش
  • خارش
  • گیجی

در دوره عادت ماهانه برای درمان درد پریود می‌توان از این داروی ضد درد استفاده کرد. طبق تحقیقات انجام شده نوافن درد قاعدگی و دیسمنوره اولیه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

داروی نوافن
داروی نوافن

 

نوافن و فشار خون

داروی نوافن ممکن است روی فشارخون تاثیر داشته باشد و مصرف دوزهای بالای آن باعث افزایش فشارخون شود. همچنین ممکن است با برخی از داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. پس در افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، توصیه می‌شود، از داروی نوافن استفاده نکنند.

 

آیا نوافن برای سردرد خوبه؟

این دارو از خانواده داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است که برای درمان اغلب دردهای خفیف تا متوسط کاربرد دارد. برای بهبود علائم سردرد نیز می‌توان از آن استفاده کرد. گاهی برای کاهش سردرد میگرنی نیز پزشک این دارو را تجویز می‌کند

 

پیشنهاد ویژه: معرفی انواع قرص آرامبخش قوی برای آرامش اعصاب

 

عوارض قرص نوافن

عوارض جانبی نوافن مشابه عوارض سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است که عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • نفخ
  • یبوست
  • سوءهاضمه
  • درد شکم
  • خونریزی گوارشی
  • احساس سوزش در دهان یا گلو
  • واکنش آلرژیک به دارو
  • عفونت‌های پوستی

از عوارض جانبی که به ندرت توسط  این دارو رخ میدهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات قلبی عروقی
  • اختلالات خونی مانند کم‌خونی آپلاستیک
  • بی‌خوابی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • حالت گیجی
  • سردرد و سرگیجه
  • نوریت بینایی
  • تنگی نفس
  • بالارفتن فشارخون.

 

قرص نوافن در بارداری و شیردهی

از داروی نوافن در زمان بارداری استفاده نکنید به خصوص در سه ماهه سوم که مصرف این دارو ممنوع میباشد و میتواند به جنین شما آسیب برساند. اگر قصد باردار شدن نیز دارید بهتر است از این دارو استفاده نکنید چون بر چرخه های تخمک گذاری تاثیر گذار است.با قطع این دارو این اختلالات از بین میروند. در زمان شیردهی بهتر است راجع به مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید اما به طور معمول دوز انتقالی این دارو از طریق شیر به شیرخوار ناچیز است و میشود از این دارو در صورت صلاحدید پزشک در دوران شیردهی استفاده کرد.

 

خلاصه

نوافن دارویی ترکیبی تشکیل شده از سه ماده بروفن، استامینوفن و کافئین است. قرص نوافن به عنوان مسکن برای تسکین دردهایی از جمله درد مفاصل، درد دندان، درد قاعدگی و… قابل استفاده میباشد. این قرص را میتوانید هر ۶ یا ۸ ساعت مصرف کنید. از عوارض جانبی شایع مصرف این دارو میتوان به تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست، درد شکم و خون ریزی گوارشی اشاره نمود. حتما در خصوص مصرف این‌ دارو با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

نوافن هر چند ساعت یکبار مصرف میشود؟

نوافن را بسته به شدت درد و علت مصرف میتوان هر ۶ ساعت یا هر ۸ ساعت یک عدد مصرف نمود.

قرص نوافن خواب آور است؟

خیر کپسول نوافن خواب آورنیست.در محتویات این دارو کافئین به کار رفته است که میتواند حتی چندین ساعت اثرات بی خوابی را در شما بوجود آورد.

آیا نوافن برای سر درد خوب است؟

بله،این دارو جز دسته ای از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی میباشد. این خانواده از داروها برای تسکین دردها مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند درد سر را تسکین دهند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://pillintrip.com/medicine/novafen
  2. https://www.ndrugs.com/?s=novafen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید