زنان و زایمان

نکاتی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند

نکاتی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند

ماه اول بارداری

سرنخ های اولیه بارداری: علائم ماه اول بارداری شامل پریود نشدن، تهوع و استفراغ، تغییرات سینه، خستگی و تکرر ادرار است. بسیاری از این علائم و نشانه‌ها مختص بارداری نیستند. برخی می توانند نشان دهند که در حال بیمار شدن هستید یا اینکه قاعدگی شما در شرف وقوع است. به همین ترتیب، ممکن است بدون تجربه بسیاری از این علائم باردار باشید. با این حال، اگر پریودتان عقب افتاده است و متوجه برخی از علائم یا نشانه‌های فوق شدید، یک تست بارداری خانگی انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید. در این مقاله در مورد تغذیه ماه اول بارداری و نکات مهم برای مادران باردار صحبت کرده ایم.

 

نکاتی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند

بارداری در واقع از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود که به آن سن حاملگی می گویند. تاریخ زایمان با اضافه کردن 40 هفته به اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می شود. این بدان معناست که تا زمانی که متوجه شوید باردار هستید، حدود چهار هفته از آغاز آن گذشته است.

سه ماه اول بارداری مملو از تغییرات جسمی و روحی است. بدن شما در طول بارداری استروژن بیشتری نسبت به کل زندگی شما زمانی که باردار نیستید تولید می کند. این افزایش هورمون ها می تواند باعث بروز برخی علائم ناخوشایند بارداری شود. مثلا ممکن است احساس بدخلقی، نفخ و خستگی داشته باشید. اشکالی ندارد که هم هیجان زده و هم عصبی باشید. صحبت کردن با دوستان، شریک زندگی یا پزشکتان  به شما کمک می کند تا در طول بارداری خود احساس بهتری داشته باشید.

مهم است که بدن خود را برای بارداری و زایمان با توجه به سلامت و تغذیه کلی خود آماده کنید که این اغلب به معنای مصرف یک مکمل مولتی ویتامین طبق تجویز پزشک برای اطمینان از داشتن تمام مواد مغذی مورد نیاز خود و فرزندتان برای ماه های آینده است.

 

تغذیه ماه اول بارداری

تغذیه ماه اول بارداری

 

تغذیه ماه اول بارداری

علائم ماه اول بارداری می تواند آزار دهنده باشد. در مورد تغذیه ماه اول بارداری برای حالت تهوع یا استفراغ، زنجبیل، بابونه و یا ویتامین B6 و برای گرفتگی عضلات پا، منیزیم یا کلسیم را امتحان کنید.

برای یبوست، می توان از سبوس گندم یا سایر مکمل های حاوی فیبر استفاده کرد.

مطمئن شوید که بدن در حال رشد خود و کودکتان را با غذای مناسب تغذیه می کنید و انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی کافی را با خوردن انواع غذاهای سالم از جمله سبزیجات، گوشت، لوبیا، آجیل، لبنیات پاستوریزه و میوه دریافت می کنید.

مناسب ترین تغذیه ماه اول بارداری برای خود و فرزند متولد نشده تان ضروری است. در این دوران ممکن است مجبور شوید برخی از غذاهای مورد علاقه خود مانند سوشی، قهوه یا استیک نیم پز را کنار بگذارید.

آیا می دانید در ماه اول بارداری از چه غذاهایی اجتناب کنید؟

  1. ماهی با جیوه بالا

جیوه یک عنصر بسیار سمی است که در آب های آلوده وجود دارد و در مقادیر بالا، به ویژه در مورد تغذیه ماه اول بارداری می تواند بر رشد سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه ها تأثیر بگذارد.

  1. ماهی نیم پز یا خام

حاوی باکتری‌ها یا انگل‌هایی مانند سالمونلا و لیستریا هستند. ماهی خام می تواند در حین جابجایی، نگهداری و فرآوری، از جمله دودی کردن یا خشک کردن، آلوده شود.

  1. گوشت نیم پز یا خام

خوردن گوشت نیم پز یا خام نیز خطر ابتلا به عفونت ناشی از باکتری ها یا انگل ها از جمله توکسوپلاسما، ای کولای، لیستریا و سالمونلا را افزایش و سلامت شما وکودکتان را تهدید می کند.

  1. گوشت فرآوری شده

هات داگ، پپرونی و کالباس نیز می توانند در طول پردازش یا نگهداری به باکتری ها یا انگل های مختلف آلوده شوند. علاوه بر این، گوشت های فرآوری شده عمدتا حاوی سطوح بالایی از سدیم و چربی های ناسالم هستند.

 

نکات ماه اول بارداری

نکات ماه اول بارداری

 

  1. تخم مرغ خام

می تواند حاوی باکتری سالمونلا باشد. علائم عفونت سالمونلا شامل تب، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال است. همچنین ممکن است باعث ایجاد گرفتگی در رحم شود که به طور بالقوه منجر به زایمان زودرس یا مرده زایی می شود. غذاهایی که معمولا حاوی تخم مرغ خام هستند عبارتنداز:

  • سس مایونز خانگی
  • در برخی موارد سس سالاد خانگی
  • بستنی خانگی
  1. جگر و قلوه

هرچند این خوراکی ها مواد مغذی ضروری مانند آهن، ویتامین B12، ویتامین A، روی، سلنیوم و مس را فراهم می‌کند که همگی برای شما و کودک مفید هستند. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین A ، به ویژه در سه ماه اول بارداری، می تواند منجر به ناهنجاری های مادرزادی و از دست دادن جنین شود.

  1. جوانه خام

از جمله یونجه، شبدر، تربچه و جوانه ماش در سالاد محبوب هستند. با این حال، دسترسی به محیط مرطوبی که  برای جوانه زدن دانه ها نیاز است، برای رشد میکروب سالمونلا ایده آل است و شستن آن تقریبا غیرممکن می باشد.

  1. نشستن میوه ها و سبزیجات

سطح میوه ها و سبزیجات شسته نشده ممکن است به باکتری ها و انگل هایی مانند توکسوپلاسما، ای کولای، سالمونلا و لیستریا آلوده باشد. توکسوپلاسما انگلی است که می تواند از جفت عبور کند و باعث از دست دادن بینایی و مشکلات یادگیری در آینده شود.

برای به حداقل رساندن خطر عفونت، همه میوه ها و سبزیجات را به طور کامل با آب تمیز بشویید و قبل از خوردن آنها را بپزید یا پوست بگیرید.

  1. لبنیات

    غیر پاستوریزه

شیر خام و سایر محصولات لبنی غیر پاستوریزه ممکن است حاوی باکتری‌های مضری باشند که باعث ایجاد طیف وسیعی از عفونت ها از جمله مسمومیت غذایی به خصوص در ماه اول بارداری شوند. این عفونت ها می توانند عواقب تهدید کننده زندگی برای نوزاد متولد نشده داشته باشند.

  1. غذاهای فراوری شده

این غذاها دارای مواد مغذی کم و کالری، قند و چربی های افزوده بالا هستند و ممکن است خطر افزایش وزن غیر طبیعی را بالا برند که می تواند خطر عوارض زایمان و چاقی دوران کودکی را افزایش دهد.

  1. الکل

در طول بارداری، الکل خطر سقط جنین، مرده زایی و سندرم جنین الکلی را افزایش می دهد که می تواند بر بسیاری از جنبه های رشد از جمله قلب و مغز تأثیر بگذارد.

از آنجایی که هیچ سطحی از الکل در دوران بارداری بی خطر نیست، بهتر است به طور کامل از آن اجتناب کنید.

  1. کافئین

قهوه، چای، نوشابه و کاکائو همگی حاوی کافئین هستند.

تحقیقات مختلف، مصرف زیاد کافئین را با خطر سقط جنین، مرده‌زایی، وزن کم هنگام تولد و مشکلات مختلف رشد مرتبط دانسته‌اند. توصیه می شود مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی گرم در روز در دوران بارداری محدود کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

مقاله پیشنهادی: مراقبت های بارداری

سخن پایانی

  • در حالی که همه زنان حاملگی را متفاوت تجربه می کنند، اگر علایم زیر را داشتید باید با پزشک خود مشورت کنید:
  • گرفتگی عضلانی شدید
  • تب بیش از 38 درجه سانتیگراد
  • ترشحات بدبوی واژن
  • ادرار دردناک
  • خونریزی واژن
  • استفراغ شدید

غذاهای سالم و ورزش منظم برای کل بارداری مهم هستند. تا زمانی که احساس راحتی می کنید به فعالیت بدنی روزانه خود ادامه دهید. هرچه در دوران بارداری فعالیت بیشتری داشته باشید، سازگاری با بدن در حال تغییر برای شما آسان تر خواهد بود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. Getting pregnant
  2. First Trimester

  3. Your first trimester guide

  4. 1 Month Pregnant: Symptoms and Fetal Development
  5. 15 Foods and Drinks to Avoid During Pregnancy – What Not to Eat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.