نیاز جنسی و راهکارهای کنترل آن

نیاز جنسی

فهرست مطالب

میل جنسی یا نیاز جنسی به معنای تمایل احساسی و روحی برای برقراری رابطه جنسی و سکس است. نیاز جنسی یک امر طبیعی و غریزی است که میزان آن در افراد مختلف بالا و پایین می شود. برخی از افرادی که تمایلات جنسی بالایی دارند و به همین دلیل بدنبال راه های کاهش میل جنسی و کنترل نیاز جنسی خود هستند. برای مثال نیاز جنسی در خانم ها متفاوت تر از نیاز جنسی در آقایان است. ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به موضوع نیاز جنسی و راهکارهای کنترل آن خواهیم پرداخت. برای دریافت اطلاعات کافی و کنترل این میل همراه ما باشید و به خواندن ادامه دهید. چنانچه میل جنسی شما کاهش پیدا کرده است هم می توانید بهترین راه های تقویت قوای جنسی را بخوانید.

بیشتر بخوانید: سکس تراپی چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند+ مشاوره تصویری

 

نیاز جنسی یا میل جنسی چیست؟

میل جنسی یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین امیال انسان و دیگر موجودات است که موجب بقای نسل و ایجاد لذت در آنها می شود. میل جنسی تمایل یا محرک جنسی همه موجودات عالم بوده و بدون توجه به جنسیت، تحت تأثیر عملکرد مغز، هورمون ها و رفتار آموخته شده قرار می گیرد و تمایل دارد که متناسب با وضعیت روانی، تغییرات هورمونی و شدت استرس در نوسان باشد. برخی از داروها و دیگر محرک ها می توانند میل جنسی و نیاز جنسی را تحت تأثیر قرار دهند. نیاز جنسی، میل فرد به فعالیت جنسی را توصیف می کند و اندازه گیری عددی برای این نیاز وجود ندارد و می تواند در زنان و مردان متفاوت باشد. موارد بسیاری وجود دارد که می تواند بر انگیزه جنسی از دلایل بیولوژیکی تا عوامل اجتماعی یا روانی تأثیر بگذارد. اما نیاز جنسی در خانم ها و نیاز جنسی در آقایان به چه صورت است؟

 

نیاز جنسی در آقایان
نیاز جنسی در آقایان

 

نیاز جنسی در خانم ها

در رابطه با میل جنسی حد نرمال وجود ندارد اما زنان با مردان متفاوت هستند. از این رو بدن هر فردی، برای برطرف کردن نیاز جنسی به گونه های مختلف رفتار می کند.  افزایش میل جنسی می تواند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود. در زنان، مواردی در چرخه قاعدگی وجود دارد که به طور معمول میل جنسی را افزایش می ‌دهد. معمولا در روزهای نزدیک به تخمک گذاری که بیشترین باروری را داریم، نیاز جنسی در خانم ها در بالاترین سطح می رود. کاهش استروژن و افزایش سطح پروژسترون، تا پایان چرخه می تواند یکی از مهم ترین دلیل کاهش میل جنسی در زنان باشد. بسیاری از زنان می گویند که میل جنسی در دوران قاعدگی افزایش یافته، در حالی که احتمال بارداری در دوره قاعدگی بسیار کم است، بالا رفتن میل جنسی به دلیل افت سطح پروژسترون ایجاد می شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

کاهش میل جنسی اغلب به عنوان یک عوارض جانبی ناخواسته در کنترل بارداری هورمونی گزارش می شود. اما به طور معمول میل در خانم ها در نقاطی از چرخه که پروژسترون کم و سطح استروژن زیاد است، افزایش می ‌یابد. پروژسترون می تواند احساس نفخ، تنبلی و احساسات ناخواسته سندروم پیش از قاعدگی را در ما ایجاد کند. از طرف دیگر استروژن  می تواند انرژی زا باشد، باعث درخشش سالم پوست و افزایش میل جنسی می شود.
از فواید استروژن در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تنظیم مراحل چرخه قاعدگی
  2. محافظت از سلامت استخوان
  3. کنترل کلسترول
  4. تأثیر بر روی مغز، قلب و سایر بافت ها
  5. تغییر روحیه و سطح انرژی

 

نیاز جنسی در خانم ها
نیاز جنسی در خانم ها

نیاز جنسی در آقایان

در حالی که انگیزه جنسی زنانه در یک دوره طولانی نوسان می کند، میل مردان هم با افزایش و کاهش سطح تستوسترون در طول روز بیشتر متغیر است. معمولا در مردان هنگام صبح که تستوسترون در بالاترین سطح است میل جنسی بیشتر می‌ شود، به همین دلیل است که مردان غالبا با نعوظ بیدار می شوند، این یک نشانه فیزیکی از میل جنسی است. سطح تستوسترون به طور معمول در طول روز کاهش می یابد و در اواخر شب کمترین میزان را دارد. سطح تستوسترون در دوران نوجوانی در بالاترین سطح است و پس از این مرحله شروع به کاهش می کند. با کاهش هورمون تستوسترون، نیاز جنسی نیز با بالا رفتن سن مردان کاهش می‌ یابد و این تاثیر زیادی بر شدن نیاز جنسی آنها دارد. هورمون استرادیول، نوعی استروژن در بدن مردان است و با میل جنسی، عملکرد نعوظ و تولید اسپرم در ارتباط است. پروژسترون همچنین نقشی اساسی در تنظیم استروژن دارد و همچنین برای ساخت تستوسترون مورد نیاز است.
از فواید ترشح هورمون تستوسترون در مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تولید اسپرم
  2. ایجاد اندام های جنسی
  3. رشد مو
  4. رشد عضلات و توده استخوانی
  5. تولید گلبول های قرمز خون

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار برای افزایش میل جنسی زنان و مردان

 

چطور نیاز جنسی خود را کنترل کنیم؟

  • برای کنترل نیاز جنسی سعی نکنید آن را مهار کنید اما آن را ارضا هم نکنید. نمی‌توان این میل و نیاز را به صورت کامل حذف یا مهار کرد اما اگر آن را ارضاء نکنید و اجازه دهید این نیاز در شما به صورت طبیعی بماند، این نیاز شما را مجبور نخواهد کرد که دست به کارهای اشتباه بزنید. هر موقع که احساس کردید نیاز جنسی‌تان افزایش پیدا کرده است، بر روی چیز دیگری تمرکز کنید و حواس‌تان را با کار دیگری پرت کنید، به عنوان مثال ورزش کنید، بیرون بروید و قدم بزنید، کتاب بخوانید، فیلم کمدی ببینید و… این کارها حواس‌تان را پرت می‌کنند تا بر روی این نیاز و خواسته تمرکز نکنید و مجبور شوید آن را ارضاء کنید.
  • از دیدن فیلم و عکس های تحریک کننده بپرهیزید.
  • گروه دوستانه تشکیل دهید و سعی کنید با خانواده‌تان ارتباط نزدیک و خوبی بگیرید. داشتن جمع صمیمی از دوستان و اعضای خانواده، سرگرمی خوب و سالمی هستند تا بتوانید از تنها ماندن و ارضاء نیاز جنسی به روش اشتباه خودداری کنید.
  • ورزش کنید و تغذیه درست و مناسب داشته باشید.
  • ورزش کردن انرژی‌تان را که با رابطه جنسی یا خودارضایی قصد داشتید تخلیه کنید، به شکل سالم از بدن‌تان خارج می‌کند و انرژی مثبت و سرزندگی به شما می‌دهد. بدن‌تان را با مواد مغذی پر کنید و از مصرف غذاهای مضر و چاق کننده بپرهیزید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آرمین پویافر

آرمین پویافر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید