نکات مهم در مورد فحل شدن گربه، علائم و درمان آن

فحل شدن گربه

فهرست مطالب

با توجه به سوالات زیادی که در مورد فحلی گربه پرسیده می شود، قصد داریم در این مقاله در مورد فحل شدن گربه و چرخه های جنسی گربه صحبت کنیم همراه ما باشید تا در مورد علائم فحلی گربه و درمان خانگی فحل گربه ماده بیشتر بدانید. فحل شدن گربه به معنای آمادگی گربه ماده به جهت جفت گیری و تولید مثل می باشد. حیوانات بر خلاف انسان ها همیشه قادر به جفت گیری نیستند و اگر جفت گیری هم باشد منجر به آبستن نمی شود و تولید مثل رخ نمی دهد.

 

خلاصه این مقاله را با صدای دکتر امیر طاهر شهری بشنوید:

 

به طور کل در مورد گربه ها جنس ماده تایین کننده تولید مثل خواهد بود. طی دوره ها و روزهای خاصی از سال ممکن است شما شاهد علائم فحل شدن گربه ماده باشید و این علائم به صورت منظم در آن ها تکرار شود. علائم فحل شدن در بعضی از گونه ها مربوط به فصل می باشد و در برخی گونه های دیگر مربوط به سایر عوامل است، در مورد گربه ها وابسته به طول روز، شب و فصل می باشد.

 

زمان فحل شدن گربه

در فصل تولید مثل، گربه ماده علائم جنسی از خود نشان می دهد و باعث اصطلاحا جذب و تحریک گربه نر می شود که این امر منجر به ایجاد سر و صدا به شکل ناهنجار شده که ما شاهد این صدا ها در گربه ها می شویم. در واقع صدای فحل شدن گربه ماده نشانگر علائم جنسی گربه ها است. به واسطه ی این صدا ها پیام ها بین گربه ها رد و بدل می شود، همچنین هورمون های جنسی که در این دوره از پوست هم گربه ماده هم گربه نر ترشح می شود، باعث ایجاد بوی خاصی در مورد آن ها می شود و این بو ها را جنس مخالف کاملا درک می کند.

 

چرخه های جنسی گربه

زمانی که ما گربه ای را در خانه خود نگه می داریم و علائم متفاوتی از او می بینیم مثلا تحریک می شود، بی تابی می کند، می خواهد بیرون برود، دستش را روی پنجره می کشد و به دنبال روزنه ای است که از خانه فرار کنند در واقع به خاطر وجود همین بو ها و صدا ها است.

گربه ها با طولانی شدن روز ها یعنی حدودا از اواسط بهمن ماه چرخه های جنسی شان کم کم شروع شده و اوج این چرخه های جنسی در فصل بهار و مخصوصا در فروردین ماه است که ما بیشترین گربه های فحل را می بینیم و سر و صداهای زیادی در شب از سمت گربه ها در این فصل می شنویم. البته این موضوع بیشتر در نیم کره شمالی مطرح است و عزیزانی که در جنوب کشور زندگی می کنند ممکن است در خود پاییز هم این مسائل را دیده باشند و زایمان گربه ها رو شاهد شده باشند.

 

علائم فحل شدن گربه ماده

یک سری علائم در گربه ماده وجود دارد که با علائم سایر بیماری ها متفاوت است گاها بعضی افراد فکر می کنند که فحلی گربه یک نوع بیماری است در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد و فحل شدن گربه نشانه چرخه های جنسی گربه است و گربه ها در این دوره جفت پذیر می شوند و یک روند کاملا طبیعی است. حیواناتی که این علائم را از خود نشان نمی دهند نازا یا بیمار هستند و در واقع در این شرایط علت فحل نشدن گربه ماده باید مورد بررسی قرار بگیرند که مشخص شود قابل درمان است یا خیر.

 

تحریک تخمک گذاری گربه

در مورد علائم گربه های ماده در فصل فحل شدن آن ها زمانی که این دوره شروع می شود گربه یک سری حرکات را در ابتدا خودش انجام می دهد تا به آمیزش منجر شود و تخمک آزاد شود. حرکات به صورت چرخیدن و غلطیدن بر روی زمین، مالیدن خود به اطراف، رفتار چرخشی و کششی که به اصطلاح به این رفتار ها rolling and rubbing گفته می شود که به واسطه ی این حرکات و پیچ و تاب دادن عضلات شکم به صورت فیزیکی از بیرون به تخمدان ها فشار می آورد و به تحریک و انجام تخمک گذاری کمک می کند.

طی این پروسه گربه ماده بخاطر دردی که دارد دچار اسپاسم، بیحالی، زمین گیری و بی اشتهایی می شود که این روند کاملا طبیعی است. بعضی از افراد در این شرایط از ضد اسپاسم استفاده می کنند که البته تعیین دوز آن به عهده ی پزشک می باشد و به طور کل با ضد اسپاسم برای مدت کوتاهی می توان این علائم گربه را برطرف کرد. اصولا اگر قرار بر بارور شدن گربه است نباید با او کاری داشت و  ضد اسپاسم به او داد، با ضد اسپاسم تخمک گذاری مختل می شود، پس بهترین کار پیشگیری برای عدم بوجود آمدن این علائم است.

 

فحلی گربه
فحلی گربه

 

علائم فحل شدن گربه نر

در مورد فحل شدن گربه نر که برخی از افراد فکر می کنند گربه نر هم فحلی می شود باید بگوییم که چنین چیزی وجود ندارد و فحل شدن فقط مختص حیوانات ماده است و آن ها هستند که فحل می شوند و اجازه آمیزش را به جنس مخالف می دهند. جنس نر در مقابل علائم و حرکات آن ها واکنش نشان می دهد و علائمی که شما  از گربه نر شاهد هستید در واکنش به گربه ماده است.

گربه نر بر اساس غریزه اش در این بازه زمانی رفتاری دارد مثلا طبق فطرتش می خواهد تایین حریم کند و برای خودش حریم جنسی مشخص کند، بنابراین در قسمت های مشخص از خانه ادرار می کند و ادرارشان هم این موقع فصل بد بو می شود و نیاز به تمیزکاری بسیار دارد تا این بوی بد برطرف شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص دامپزشکی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت کنید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بی قراری گربه ماده

در فصل فحل شدن گربه این نکته بسیار مهم است که افرادی که در خانه پت دارند و اجازه ندهند که از گربه ی آن ها از خانه خارج شود و فرار کند و با سایر گربه ها آمیزش کند. همچنین مسائل بهداشتی را رعایت کنند، در غیر این صورت ممکن است گربه بیماری های مختلفی را بگیرد و وارد خانه کند، مشکل ساز شود و به انسان هم منتقل کند.

با رعایت این نکات می توان در فصل مورد نظر از گربه نگه داری شود وگرنه موجب بروز کلی عامل بیماری و مشکلات برای انسان می شوند. به همین دلیل باید این مسئله را در مورد حیوان خانگی خود کنترل کنیم و اجازه ندهیم بیرون برود. اگرچه در حالت کلی این کنترل دشوار است و به سختی می توان مشکلات گربه ماده را در این شرایط کنترل کرد، حتی اگر بیرون هم نرود باعث ایجاد سر و صدا شده مخصوصا اینکه امروزه اکثر خانه ها آپارتمانی هستند و ممکن است همسایه ها شاکی شوند.

بیشتر بخوانید: بارداری گربه و نکات مراقبتی آن 

عکس پریودی گربه
عکس پریودی گربه

 

درمان خانگی فحل گربه ماده

بهترین و اصولی ترین کار در فصل فحل شدن گربه ها پیشگیری است ما باید حیواناتمان را در سنین خاصی عقیم کنیم. در مورد عقیم کردن نظرات مختلفی وجود دارد اما نظری که اکثر دامپزشکان دارند این است که حوالی نزدیک شدن به سن بلوغ عقیم سازی انجام شود. در واقع نباید حیوان خیلی کوچک باشد و نباید خیلی هم از سن بلوغ او گذشته باشد.

در مورد نشانه های سن بلوغ گربه نر و ماده هم باید بدانید که بلوغ بر اساس سن و سال نیست بلکه بر اساس وزن گربه است. در مورد گربه هایی که در ایران داریم در حالت کلی حدود 2.5 تا 3 کیلوگرم که وزن بگیرند به سن بلوغ رسیده اند و می توان جراحی جهت عقیم سازی را انجام داد.

 

نکاتی در مورد عقیم سازی گربه

عقیم سازی گربه نر نسبت به گربه ماده ساده تر است و جراحی سنگینی صورت نمی گیرد. با یک عمل ساده با بیهوشی خفیف بیضه ها را درآورده و عمل تمام می شود اما در عقیم سازی گربه ماده جراحی سنگین تر است و نیاز به پیش مراقبت هایی دارد. یک سری کار ها قبل از عمل انجام می شود که باید با دقت رعایت کنید. غذاهایی که به گربه ماده یک یا دو روز قبل از عمل می دهید متفاوت است، همچنین چند ساعت مانده به عمل نباید به او غذا بدهید و نیاز است در مرکز دامپزشکی برای او سرم درمانی انجام شود.

به دلیل اینکه شکم باز می شود و  رحم گربه ماده برداشته می شود، عقیم سازی گربه ماده عمل سنگینی است و باید بعد از جراحی به مدت چند وقت گربه آنتی بیوتیک مصرف کند که عفونت نکند و برای این کار بهتر است این عمل را خارج از فصل فحلی گربه انجام دهید.

اگر عمل در فصول سرد سال انجام گیرد بهتر خواهد بود به لحاظ اینکه از عفونت جای بخیه ها بهتر پیشگیری کنیم، استفاده از پانسمان فشاری و روزانه، گردنبند الیزابت برای جلوگیری از کندن پانسمان، توصیه می شود. نیاز است حیوان یک هفته تا ده روز مورد مراقبت قرار بگیرد، بهتر است از یک دامپزشک مشورت بگیرید.

در مورد استفاده از داروی های هورمونی باید بگوییم که جواب قطعی ندارد و ممکن است عوارض بدی نیز داشته باشد. همچنین آرامبخش های قوی هم تاثیر موقتی دارند و بعد از اتمام تاثیر خود مجدد علائم فحل شدن گربه را مشاهده می کنیم. پس این دارو ها اصلا توصیه نمی شوند. بهترین راه و امن ترین راه عقیم سازی گربه می باشد.

پیشنهاد مقاله: همه چیز درباره عقیم سازی گربه ها

تصویر دکتر امیر طاهر شهری

امیر طاهر شهری

دامپزشک

تصویر دکتر حسن بهلولی

حسن بهلولی

دامپزشک

تصویر دکتر فرزاد بهروزی نیا

فرزاد بهروزی نیا

دامپزشک

تصویر دکتر یاسین باقری

یاسین باقری

دامپزشک

تصویر دکتر سالار حقیری

سالار حقیری

دامپزشک

تصویر دکتر سید امیر فرخی فر

سید امیر فرخی فر

دامپزشک

تصویر دکتر شهریار اسدیان حاج آقایی

شهریار اسدیان حاج آقایی

دامپزشک

تصویر دکتر امیر مدالی

امیر مدالی

دامپزشک

تصویر دکتر علیرضا آقاجانی

علیرضا آقاجانی

دامپزشک

تصویر دکتر بهزاد ببری

بهزاد ببری

دامپزشک

تصویر دکتر علی نوحی

علی نوحی

دامپزشک

تصویر دکتر فاطمه اعتمادی

فاطمه اعتمادی

دامپزشک

تصویر دکتر سروش رهبر نژاد

سروش رهبر نژاد

دامپزشک

تصویر دکتر support test

support test

دامپزشک

تصویر دکتر عباس رضائی

عباس رضائی

دامپزشک

تصویر دکتر حبیب اله امیر احمدی

حبیب اله امیر احمدی

دامپزشک

تصویر دکتر مجتبی سخایی

مجتبی سخایی

دامپزشک

تصویر دکتر محمد نوروزی

محمد نوروزی

دامپزشک

تصویر دکتر منصور آدینه محمدی

منصور آدینه محمدی

دامپزشک

تصویر دکتر ابراهیم گلزار

ابراهیم گلزار

دامپزشک

سوالات متداول

زمان فحل شدن گربه چه زمانی است؟

گربه ها با طولانی شدن روز ها یعنی حدودا از اواسط بهمن ماه چرخه های جنسی شان کم کم شروع شده و اوج این چرخه های جنسی در فصل بهار و مخصوصا در فروردین ماه است

نشانه های سن بلوغ گربه نر و ماده چیست؟

بلوغ بر اساس سن و سال نیست بلکه بر اساس وزن گربه است. در مورد گربه هایی که در ایران داریم در حالت کلی حدود 2.5 تا 3 کیلوگرم که وزن بگیرند به سن بلوغ رسیده اند

آیا گربه نر هم فحلی می شود؟

چنین چیزی وجود ندارد و فحل شدن فقط مختص حیوانات ماده است و آن ها هستند که فحل می شوند و اجازه آمیزش را به جنس مخالف می دهند.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید