دامپزشکی

همه چیز درباره عقیم سازی گربه ها

همه چیز درباره عقیم سازی گربه ها

عقیم سازی گربه

گربه‌ها حیوانات خانگی محبوب هستند که به دلیل ظاهر زیبا، شخصیت‌های مستقل و علاقه به بازی و نگهداری آسان، در فرهنگ‌ها به عنوان حیوانات خانگی محبوب شناخته می‌شوند. گربه‌ها تمایل دارند به طور منظم خود را تمیز کنند و اغلب به عنوان دوستان صمیمی انسان‌ها شناخته می‌شوند. همچنین این حیوانات بازیگوش و پرانرژی هستند که می‌توانند برای صاحبان خود ساعات خوشی فراهم کنند. عقیم سازی گربه‌ها نیز فرآیندی است که با تخلیه تخمدان‌های گربه صورت می‌گیرد. این روش به کنترل جمعیت گربه‌ها، کاهش رفتارهای ناخواسته مانند علامت‌گذاری و کاهش خطر افزایش جمعیت آنها کمک می‌کند. در ادامه به همه چیز درباره عقیم سازی گربه ها و عقیم کردن گربه اشاره خواهیم کرد.

 

عقیم کردن گربه چیست؟

عقیم سازی گربه‌ فرآیندی است که با تخلیه تخمدان‌های گربه صورت می‌گیرد. عقیم سازی معمولاً در سنین جوانی انجام می‌شود. این فرآیند می‌تواند به کاهش مشکلات سلامتی مرتبط با باروری مربوط به بارداری و تولید جوانان غیرکنترل شده کمک کند. از نظر پزشکی و اخلاقی، مهم است که این فرآیند توسط وترینرینرهای حیوانات یا دامپزشکان متخصص انجام شود. عقیم سازی گربه‌ به عنوان یک راهکار موثر در کنترل جمعیت حیوانات خانگی به ویژه گربه‌ها به شمار می‌آید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره دامپزشکی  را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عقیم ‌سازی گربه‌ یک فرآیند جراحی است که شامل بریدن یا تخلیه تخمدان‌های گربه می‌شود. این فرآیند معمولاً در سنین چهار تا شش ماهگی انجام می‌شود. عقیم سازی از طریق کاهش هورمون‌های جنسی مؤثر است و می‌تواند رفتارهای ناخواسته نظیر علامت‌گذاری تریتریتوریال و تولید جوانان غیرکنترل شده را کاهش دهد. این روش به طور گسترده در حمایت از حقوق حیوانات و کنترل جمعیت حیوانات خانگی استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با جنسیت مانند تومورهای تخمدان و کیست‌ها کمک کند.

 

مراقبت های بعد از عقیم سازی گربه ها

پس از عقیم سازی گربه، مراقبت‌های خاصی ممکن است نیاز باشد:

  • زمان بازیابی: گربه باید زمان کافی برای بازیابی داشته باشد. به او محل آرام و دلپذیری فراهم کنید.
  • کنترل غذا: به گربه غذاهای نرم و سبک بدهید تا راحت‌تر بخورد. در اولین روزهای پس از عقیم سازی، ممکن است اشتها کاهش یابد.
  • جلوگیری از لیساندن: از گربه جلوگیری کنید تا به محل جراحی نزدیک نشود و از لیساندن زخم جراحی جلوگیری کنید.
  • نظافت محل جراحی: مطمئن شوید که محل جراحی تمیز باقی مانده و هر گونه تغییر در وضعیت آن را به پزشک اطلاع دهید.
  • مانیتورینگ وضعیت: دقت کنید که گربه نشانه‌های علائم ناراحتی یا عوارض جانبی ندارد و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

 

عقیم کردن گربه

عقیم کردن گربه

 

زمان مناسب برای عقیم سازی گربه ها

زمان مناسب برای عقیم سازی گربه معمولاً در سنین چهار تا شش ماهگی تا یکسالگی است. اگر گربه شما به سرعت بزرگ شده و به سن جوانی رسیده باشد، ممکن است بهتر باشد این فرآیند زودتر انجام شود. عقیم سازی در این سنین به کنترل جمعیت حیوانات خانگی، کاهش رفتارهای ناخواسته مانند علامت‌گذاری تریتریتوریال و پیشگیری از مسائل بهداشتی مرتبط با بارداری کمک می‌کند.

همچنین، اگر گربه شما تاکنون عقیم نشده و نیاز به کنترل جمعیت حیوانات خانگی و یا مدیریت رفتارهای جنسی دارید، می‌توانید با دامپزشک مشورت کرده و بهترین زمان برای عقیم سازی را تعیین کنید. تصمیم در مورد زمان عقیم سازی به عوامل مختلفی نظیر وضعیت سلامت گربه، محیط زندگی و نیازهای شما بستگی دارد، بنابراین مهم است که با یک پزشک دامپزشک مشورت کنید.

 

هزینه عقیم سازی گربه ها چقدر است ؟

هزینه عقیم سازی گربه ممکن است در محدوده مختلفی قرار بگیرد و با توجه به پزشک، نوع کلینیک و منطقه جغرافیایی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در بسیاری از موارد، هزینه عقیم سازی گربه شامل متغیرهایی مانند هزینه جراحی، بررسی قبلی، داروها، و خدمات مراقبتی پس از جراحی می‌شود.

معمولاً در بسیاری از مکان‌ها، هزینه عقیم سازی گربه در محدوده ۲ میلیون تومان به بالاست. با این حال، باید به مطب دامپزشک یا مرکز عقیم سازی خود تماس بگیرید تا دقیقترین اطلاعات در مورد هزینه‌ها در منطقه خودتان را دریافت کنید. درصورتی که حیوان خانگی شما در یک برنامه عقیم سازی اجتماعی یا برنامه‌های خیریه شرکت کند، ممکن است هزینه تخفیف یابد.

 

معرفی آنتی بیوتیک بعد از عقیم سازی گربه ها

عموماً پس از عقیم سازی گربه، آنتی‌بیوتیک به عنوان پیشگیری از عفونت‌های جراحی ممکن است به گربه داده شود. هر چند که استفاده از آنتی‌بیوتیک باید توسط دامپزشک تعیین و نظارت شود.

یک آنتی‌بیوتیک معمولاً به گربه داده می‌شود تا عفونت‌های جراحی را پیشگیری کند. این ممکن است شامل داروهایی باشد که عمدتاً در برابر باکتری‌ها کار می‌کنند. انواع مختلف آنتی‌بیوتیک و مدت زمان تجویز آنها بسته به نوع جراحی و شرایط گربه متغیر است. هرگاه دامپزشک شما آنتی‌بیوتیک را تجویز کند، دقیقاً دستورات و نحوه مصرف را دنبال کنید. همچنین، اگر گربه هر گونه علامت ناعادی یا عوارض جانبی نشان دهد، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: بارداری گربه و نکات مراقبتی آن

 

فواید و عوارض عقیم سازی گربه های خیابانی

فواید عقیم سازی گربه‌های خیابانی:

  • کنترل جمعیت: عقیم سازی باعث کاهش تعداد گربه‌های خیابانی می‌شود و به جلوگیری از افزایش جمعیت زائده کمک می‌کند.
  • کاهش رفتارهای ناخواسته: عقیم سازی می‌تواند از رفتارهای تریتریتوریال و علامت‌گذاری غیرمطلوب جلوگیری کند.
  • پیشگیری از بیماری‌ها: کنترل جمعیت با عقیم سازی می‌تواند کمک به پیشگیری از انتقال بیماری‌های منتقله توسط گربه‌های خیابانی کند.

 

عوارض:

  • آسیب جسمی: گربه‌های خیابانی پس از عقیم سازی به زخم‌ها و آسیب‌های جسمی دچار می‌شوند که ممکن است نیاز به مراقبت داشته باشد.
  • استرس و ترس: فرآیند عقیم سازی و زمان بعد از آن ممکن است باعث ایجاد استرس و ترس در گربه‌های خیابانی شود.
  • تغییر در رفتارها: برخی گربه‌ها پس از عقیم سازی تغییر در رفتارهایشان نشان می‌دهند که ممکن است نیاز به توجه و مراقبت داشته باشد.

 

هزینه عقیم سازی گربه ها

هزینه عقیم سازی گربه ها

 

دوره نقاهت عقبم سازی گربه های ماده و نر

دوره نقاهت پس از عقیم سازی گربه‌های ماده و نر ممکن است به شکلهای متفاوتی برای هر جنس باشد، اما در کل در دو صورت تقریباً مشابه است. این دوره معمولاً شامل موارد زیر است:

  • تحت نظر قرار گرفتن: گربه پس از جراحی تحت نظر دامپزشک یا تیم درمانی می‌ماند تا وضعیت جراحی و سلامت عمومی آن نظارت شود.
  • خودداری از تماس با زخم: گربه باید از تماس با محل جراحی خودداری کند تا از عفونت جلوگیری شود. این ممکن است با استفاده از یک گلگیر (cone) یا لباس حفاظتی انجام شود.
  • پیشگیری از لیساندن:  لیساندن و زبان‌زدن در محل جراحی تا حد امکان ممنوع است و باید از گردنبدهای الیزابت برای گربه ها استفاده شود.
  • توجه به تغذیه: گربه باید به یک رژیم غذایی نرم و مختلف از غذاها تازه مناسب داده شود تا به بهبودی زودتر کمک شود.
  • پزشکی پس از جراحی: در صورت نیاز، داروهای تجویز شده توسط دامپزشک باید به دقت و به موقع به گربه داده شوند.

 

سخن نهایی

عقیم سازی گربه یک تصمیم حیاتی و مسئولانه است که به موجب آن، می‌توان کنترل جمعیت حیوانات خانگی را تقویت کرد و به مشکلاتی چون تولید گربه های غیرکنترل شده و رفتارهای ناخواسته پیشگیری کرد. این فرآیند به عنوان یک راهکار اخلاقی و بهره‌ور در مدیریت حیوانات خانگی شناخته می‌شود. همچنین، با کاهش خطر انتقال بیماری‌ها و کمک به سلامتی گربه، عقیم سازی بهترین شکل مراقبت از حیوان خانگی می‌باشد.

اما مهمترین نکته این است که این فرآیند تحت نظر پزشک دامپزشک صورت گیرد و مراقبت‌های لازم در دوره نقاهت به دقت انجام شود تا به بهبودی سریع و بهترین حالت برسد. برای اجرای عمل عقیم سازی به گربه‌های خیابانی، معمولاً برنامه‌های خیریه یا سازمان‌های محلی در حوزه حیوانات به عنوان جزء اقدامات حفاظتی و بهداشتی خدمت می‌کنند.

 

تصویر دکتر امیر طاهر شهری

امیر طاهر شهری

دامپزشک

تصویر دکتر حسن بهلولی

حسن بهلولی

دامپزشک

تصویر دکتر فرزاد بهروزی نیا

فرزاد بهروزی نیا

دامپزشک

تصویر دکتر فاطمه اعتمادی

فاطمه اعتمادی

دامپزشک

تصویر دکتر بهزاد ببری

بهزاد ببری

دامپزشک

تصویر دکتر شهریار اسدیان حاج آقایی

شهریار اسدیان حاج آقایی

دامپزشک

تصویر دکتر سروش رهبر نژاد

سروش رهبر نژاد

دامپزشک

تصویر دکتر سالار حقیری

سالار حقیری

دامپزشک

تصویر دکتر علی نوحی

علی نوحی

دامپزشک

تصویر دکتر یاسین باقری

یاسین باقری

دامپزشک

تصویر دکتر امیر مدالی

امیر مدالی

دامپزشک

تصویر دکتر support test

support test

دامپزشک

تصویر دکتر عباس رضائی

عباس رضائی

دامپزشک

تصویر دکتر حبیب اله امیر احمدی

حبیب اله امیر احمدی

دامپزشک

تصویر دکتر مجتبی سخایی

مجتبی سخایی

دامپزشک

تصویر دکتر سید امیر فرخی فر

سید امیر فرخی فر

دامپزشک

تصویر دکتر محمد نوروزی

محمد نوروزی

دامپزشک

تصویر دکتر منصور آدینه محمدی

منصور آدینه محمدی

دامپزشک

تصویر دکتر ابراهیم گلزار

ابراهیم گلزار

دامپزشک

تصویر دکتر حسنا صدرا

حسنا صدرا

دامپزشک

منابع علمی این مطلب

2 دیدگاه در “همه چیز درباره عقیم سازی گربه ها

  1. دکتر امیر طاهر شهری گفت:

    سلام خدمت دوست عزیز barfi در مورد گربه شون سوال کردن و محل سوال پرسیدن رو پیدا نکردن…با توجه به گفته های شما بدون تردید گربه تون مریض هست ولی بدتر از اون کاری هست که شما انجام دادین. خود سر دارو دادین. احتمال مسمومیت دارویی و هزار ویک مشکل و عوارض جانبی هست تازه اگه درست هم داده بودین اندازه داروتون خیلی زیاده امبدوارم روده هاش متاثر نشه…عزیزم تنها توصیه بنده به شما این میتونه باشه مایل باشبد مشاوره بگیرید در خدمتتون هستم با حضوری ببرین کلینیک ولی حتما یکی ار این دو مورد رو انجام بدین

  2. دکتر امیر طاهر شهری گفت:

    یکی از عزیزان پرسیدن که عروس هلندی نر رو میتونیم عقیم بکنیم؟؟؟. در جواب ایشون باید بگم نخیر چنبن چیزی امکان پذیر نیس و این سوال اولین بار در تاریخ دامپزشکی پرسیده شده…دلیل امکان ناپذیر بودن موضوع علمی هست که خارج از موضوع بحث بوده فقط در ابن حد بگم غدد جنسی نر در پرندگان داخل شکم میباشد ث به فرض محال اگربخواهیم چنین کار رو انجام بدیم باید شکم پرنده بازبشه و تحت بیهوشی استنشاقی انجام بشه و. پرنده هرگر فادربه تحمل ترومای این جراحی نبوده و تلف خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.