مولتی ویتامین مینرال چیست و چه کاربردی دارد؟

مولتی ویتامین

فهرست مطالب

بدن برای سالم زندگی کردن نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی دارد. اگر اینگونه نباشد با کمبود هر کدام از ویتامین ها رو به بیماری خاص می رود و ناراحتی ایجاد می کند. یکی از اصلی‌ترین ویتامین های مورد نیاز بدن هم مولتی ویتامین مینرال است که تمامی مواد معدنی و ویتامین های بدن را تامین می کند. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به اینکه کپسول مولتی ویتامین مینرال چیست و چه کاربردی دارد؟ بپردازیم. برای آشنایی بیشتر همراه ما باشید و به خواندن این مقاله ادامه دهید. در صورت نیاز به مشاوره آنلاین هم اپلیکیشن ازپزشک را بر روی گوشی همراهتان نصب کنید و از بهترین پزشکان ویزیت بگیرید.

 

 

مولتی ویتامین مینرال چیست ؟

مینرال به ویتامین‌ها و املاحی اشاره دارد که در مواد غذایی و خوراکی هایی که مصرف می کنیم وجود دارند. کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، کلرید و منیزیم از مینرال‌های اصلی و مورد نیاز بدن هستند. به همین دلیل است که بدن برای حفظ سلامتی به تمامی آن‌ها نیاز دارد. علاوه بر مینرال‌هایی که در خوراکی‌ها و مواد غذایی یافت می‌شود مکمل‌ های آن‌ ها مثل کپسول مولتی ویتامین مینرال و قرص مولتی ویتامین مینرال هم وجود دارد. کپسول مولتی ویتامین مینرال هم محصولی برای درمان و پیشگیری از کمبود ویتامین ها در بدن است. گاهی اوقات افراد با داشتن رژیم غذایی نامناسب، بیماری های خاص و یا حاملگی دچار کمبود مولتی ویتامین در بدن می شوند و از این رو می توانند از کپسول مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند. همانگونه که عنوان کردیم ویتامین‌ها مهم‌ترین بخش‌های بدن هستند و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مولتی ویتامین مینرال هم حاوی املاح و مواد معدنی و همچنین ویتامین‌های مورد نیاز بدن چون ویتامین A ,B ,C ,D ,E است. مولتی ویتامین مینرال برای افرادی که در رژیم غذایی آنها مواد غذایی ضروری و کافی وجود ندارد و همچنین برای زنان باردار و شیرده طبق صلاحدید پزشک باید مصرف شود. در کل ازپزشک پیشنهاد می کند تا این دارو را با مقدار مناسبی آب روزی یک بار مصرف کنید. تمام دستورالعمل ها را در بسته محصول دنبال کنید و یا طبق دستور پزشک خود مولتی ویتامین را مصرف نمایید. بیش از دوز توصیه شده را مصرف نکنید و اگر در مورد اطلاعات مطمئن نیستید، ازپزشک مشورت بگیرید.

 

مولتی ویتامین مینرال
مولتی ویتامین مینرال

 

چرا به کپسول مولتی ویتامین مینرال نیاز داریم؟

اگر رژیم غذایی تان خوب نیست باید از مکمل استفاده کنید. همچنین نیاز است  تغییراتی هم در جهت بهبود رژیم غذاییتان انجام دهید. ازپزشک پیشنهاد می کند ویتامین ها و مواد معدنی  را در رژیم غذایی روزانه دریافت کنید بهتر است اما گاهی اوقات نوع رژیم غذایی روزانه، اجازه این کار را به ما نمی دهد. برخی معتقدند که در شرایط زندگی امروزی که تغذیه طبیعی و ارگانیک از دسترسی افراد شهرنشین خارج شده است چاره ای جز مصرف مولتی ویتامین ها نیست. شاید یک برنامه صحیح غذایی بتواند نیاز به مصرف مکمل ها را کاهش و یا نیاز آن را منتفی کند؛ اما مصرف مکمل ها به عنوان یک گزینه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن مطرح است. امروزه در اکثر نقاط جهان مصرف مولتی ویتامین ها ، برای اطمینان از تامین ریزمغذی های مورد نیاز بدن، به موضوعی همه گیر تبدیل شده است.

 

بیشتر بخوانید: 7 نکته مھم درباره ویتامین d3

 

قرص مولتی ویتامین مینرال یا کپسول ؟

مکمل ها به اشکال مختلفی وجود دارند که شخص موقع خرید می تواند هر نوع آن را انتخاب کند. از این رو مصرف آن به هر شکلی بلا مانع است. مولتی ویتامین ها به شکل قرص، قطره، شربت، کپسول، پودر و آمپول در دسترس هستند و در بازار عرضه می شوند. کاهش چین و چروک پوست، مبارزه با پیری و احساس شادابی می تواند از جمله آثار مصرف مولتی ویتامین ها باشد. مصرف مکمل ها به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی، نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود. برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم همراه ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض پوکی استخوان و حتی پیشگیری از سرطان موثر است.

 

کپسول مولتی ویتامین
کپسول مولتی ویتامین

 

کاربرد مصرف کپسول مولتی ویتامین مینرال

از مهم ترین کاربردها و خواص مینرال می توان به تامین کردن املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن اشاره کرد. موارد زیر  از دیگر کاربردهای مینرال هستند:

  1. ارتقا سلامتی بدن
  2. تقویت سیستم ایمنی بدن
  3. سلامت پوست و مو
  4. جلوگیری از چین و چروک و پیری پوست
  5. تقویت و افزایش رشد مو
  6. پیشگیری از ریزش مو
  7. تقویت و افزایش رشد ناخن
  8. درمان کم اشتهایی
  9. افزایش وزن و قد کودکان
  10. درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

 

اثرات جانبی مولتی ویتامین ها

این داروی مکمل هم درست مانند داروهای دیگر در صورت نیاز بدن و با تجویز پزشک باید مصرف شود. یبوست، اسهال، یا ناراحتی معده ممکن است از عوارض مصرف این دارو باشد. البته این عوارض موقتی هستند و ممکن است از بین بروند چون بدن شما با این دارو تنظیم می‌شود. اگر هر کدام از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده است که منافع شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. واکنش حساسیت و آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید یکی از این موارد را دارید، حتما با پزشک مشورت کنید:

  • بثورات جلدی
  • خارش
  • تورم به خصوص در صورت، زبان، گلو
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن از طریق مولتی ویتامین‌ها فقط باید در شرایطی صورت‌ می‌گیرد که سطح یکی یا برخی از ویتامین‌ها در بدن کم شود. در غیر این صورت مینرال برای شما خواص و تاثیری ندارد، چرا که افزایش برخی ویتامین‌ها در بدن می‌تواند باعث برهم زدن تعادل آن‌ها و در نتیجه پایین آمدن سطح برخی دیگر از انواع ویتامین‌ها شود.

 

تصویر دکتر بهاره سلطانی

بهاره سلطانی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر امیر حسین جهانبخش

امیر حسین جهانبخش

عمومی

تصویر دکتر یونس محمدی

یونس محمدی

عمومی

تصویر دکتر فرید سنگین آبادی

فرید سنگین آبادی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر مهدی محمدپور

مهدی محمدپور

عمومی

تصویر دکتر سید میلاد سیدپور

سید میلاد سیدپور

عمومی

تصویر دکتر آرزو حیاتی مقدم

آرزو حیاتی مقدم

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر حدیثه شعبانپور

حدیثه شعبانپور

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

تصویر دکتر آرین احمدزاده مجاوری

آرین احمدزاده مجاوری

عمومی

تصویر دکتر مسعود حمیدی

مسعود حمیدی

عمومی

تصویر دکتر مصطفی خوش روش رودسری

مصطفی خوش روش رودسری

عمومی

سوالات متداول

آیا قرص مولتی ‌ویتامین عوارض جانبی دارد؟

در حالت کلی قرص مولتی ویتامین عوارض چندانی ندارد. اما در برخی از موارد، مشکلاتی نظیر یبوست، اسهال و واکنش‌های حساسیتی گزارش شده است.

قیمت قرص مولتی ویتامین مینرال چه‌قدر است؟

قیمت خارجی با ایرانی در بازار متغیر است و حدودا از ۱۰۰ هزار تومان کالای ایرانی شروع می شود.

قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است؟

این دارو به واسطه افزایش انرژی بدن، باعث تحرک بیشتر و تمایل کمتر به خوردن غذا می‌شود. بنابراین اگر چاق هستید، با خوردن این دارو ممکن است لاغر هم بشوید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید