کاهوی زنگ زده را دور بریزیم یا بخوریم؟

کاهوی زنگ زده

فهرست مطالب

مواد قهوه ای مایل به قرمزی که روی کاهو ظاهر می شود «زنگ» نامیده می شود. زنگ به دلیل رطوبت بیش از حد در طول فرآیند نگهداری در یخچال اتفاق می افتد. سوال این است که چرا کاهوی زنگ زده ایجاد می شود و آیا مضر است یا خیر؟

 

مضرات کاهوی زنگ زده

خوردن آن ضرری ندارد. خوردن آن کاملاً عالی و بی خطر است. در حالی که ممکن است ناخوشایند به نظر برسد یا فکر کنید که کاهو فاسد شده است ، کارشناسان می گویند که هیچ عوارض جانبی ای وجود ندارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که لکه های قرمز زنگ زده را از بین ببرید یا مانع از ایجاد آن ها شوید.

 

برگ های زرد کاهو
برگ های زرد کاهو

 

علت قرمز شدن کاهو

کاهو به دلیل یک واکنش شیمیایی که شامل گاز اتیلن است، زنگ زده می شود. بر اساس مطالعه ای که توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، زنگ زدگی زمانی رخ می دهد که ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول ها با آنزیم های موجود در کاهو واکنش نشان می دهند. اعتقاد بر این است که رنگدانه های قهوه ای مایل به قرمز مقداری دفاع ایجاد کرده و از برگ ها در برابر قارچ ها و حشرات محافظت می کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

چگونه از زنگ زدگی کاهو جلوگیری کنیم؟

­­­­­توصیه می شود کاهو­­­ را درست بالاتر از دمای انجماد نگهداری کنید. ثابت شده است که دمای سرد سرعت تنفس در کاهو را کاهش می دهد و واکنش اتیلن را کند می کند و از زنگ زدگی کاهو و برگ های زرد کاهو جلوگیری می کند.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر تغذیه بر سلامت استخوان و مفاصل

فواید کاهو

کاهو فواید متعددی برای سلامتی دارند:

  • ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، آنتی اکسیدان بالایی دارد و به استحکام استخوان ها و دندان ها کمک می کند.
  • کلسیم برای ساخت و نگهداری استخوان ها، عملکرد ماهیچه ها، عملکرد اعصاب و لخته شدن خون ضروری است.
  • ویتامین K نیز برای لخته شدن خون ضروری است. این ماده همراه با کلسیم از کاهش مواد معدنی استخوان و شکستگی ناشی از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • ویتامین A (از بتا کاروتن) یک ماده مغذی حیاتی است که برای سلامتی ضروری است. یک آنتی اکسیدان، ویتامین A از رشد سلولی و سلامت تولید مثل حمایت می کند. همچنین به حفظ قلب، کلیه ها و ریه ها کمک می کند. ویتامین A نیز از چشم حمایت می کند.
  • فولات یک ویتامین B است که از تقسیم سلولی، تولید DNA و مواد ژنتیکی پشتیبانی می کند. کمبود فولات در زنان باردار می تواند منجر به عوارض بارداری از جمله زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد یا نقص مادرزادی اسپینا بیفیدا شود.
  • فسفر با کلسیم برای ساختن استخوان ها و دندان های قوی کار می کند.
  • منیزیم به عملکرد آنزیم ها کمک می کند و ماهیچه های بدن شما را آرام می کند.
  • پتاسیم یک الکترولیت است که به ضربان منظم قلب کمک می کند. از عملکرد عصبی پشتیبانی می کند و به ماهیچه های شما کمک می کند تا به طور طبیعی منقبض شوند. پتاسیم همچنین به سلول های شما کمک می کند تا حرکت کنند و از مواد مغذی به طور موثر استفاده کنند. تاثیر منفی سدیم (نمک) بر بدن را به حداقل می رساند.

 

فواید 1 فنجان کاهو خورد شده

کاهو یک غذای کم کالری و مغذی است که حاوی تعدادی ویتامین و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین های C، K و A، کلسیم، فولات، منیزیم و پتاسیم است. همچنین کالری، قند و کربوهیدرات کم و ویتامین ها و مواد معدنی بالایی دارد.

1 فنجان کاهو خورد شده شامل:

  • 8 کالری
  • کربوهیدرات 1.5 گرم
  • فیبر 1 گرم
  • پروتئین 0.6 گرم
  • چربی کل 0.1 گرم

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین متخصص شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

چگونه سبزی زنگ زده نداشته باشیم؟

مانند همه محصولات، سبزی و کاهوی تازه بهترین است. سعی کنید ظرف چند روز پس از خرید، کاهو را بخورید. بیرونی ترین برگ ها بیشترین مواد مغذی  را دارند. مهم نیست که کدام نوع را خریداری می کنید، مطمئن شوید که به طور کامل بشویید تا کثیفی ها و زباله ها پاک شوند.

 

علت صورتی شدن کاهو

اگر متوجه شده اید که کاهو سالاد شما از سفید به صورتی تغییر کرده است ، چند محرک اصلی وجود دارد که می تواند مقصر باشد.

 

کاهوی زنگ زده
کاهوی زنگ زده

 

گاز اتیلن بیش از حد

گاز اتیلن به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات خاص ایجاد می شود و می تواند باعث شود کاهو شما صورتی شود. به طور خاص، موز، آووکادو و سیب گازهای اتیلن زیادی را ایجاد می کند، بنابراین مطمئن شوید که کاهوی شما در یخچال و دمای مناسب نگه داری می شود.

 

قرار گرفتن در معرض دمای بالا:

کاهو خود را در کشو Crisper یخچال خود نگه داری کنید تا در هنگام باز و بسته شدن درب ، از قرار گرفتن در معرض تغییر دما جلوگیری شود.

 

جریان هوا بیش از حد

پس از باز شدن کیسه نگه داری یا ظروف کاهو ، تغییر سریعا شروع می شود زیرا برگها در معرض اکسیژن بیشتری قرار می گیرند. بر خلاف برخی از سبزیجات که برای تازه ماندن به جریان هوای اضافی نیاز دارند ، کاهو برعکس است ، و احتمال صورتی شدن کاهو بیشتر است.

Trevor V. Suslow، دکتری  از دانشگاه کالیفرنیا، توضیح می دهد که. صورتی شدن بافت کاهو به دلیل واکنش کاهو به برداشت و فراوری کاهو است.

 

پیشنهاد ویژه: بھترین مواد غذایی کم کالری کدامند؟

لکه های قرمز روی کاهو

واقعاً یک توضیح نسبتاً ساده وجود دارد. لکه های قرمز که در کاهو شما ظاهر می شود ، که اغلب در نزدیکی ریشه است ، همان چیزی است که اکثر سرآشپزهای حرفه ای از آن به عنوان “زنگ زدگی” یاد می کنند. با توجه به ظاهر قرمز مایل به قرمز ، این یک نام بسیار مناسب است

 

آیا کاهو قرمز برای خوردن ایمن است؟

بله ، مصرف کاهو قرمز شده هنوز خوب است ، بنابراین نیازی به دور انداختن آن نیست. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که لکه های قرمز زنگ زده را با چاقوی سرآشپز  در بیاورید و دور بریزید. به یاد داشته باشید که کاهو را ثابت نگه دارید و با یک چاقوی تیز قسمت های قرمز را جدا کنید. کاهو شما تازه به نظر خواهد رسید.

 

سوالات متداول

دلیل زنگ زدن کاهو چیست؟

گاز اتیلن.

آیا مصرف ان مضر است؟

نه ضرر خاصی ندارد.

آیا مصرف کاهو روزانه مفید است؟

بله به دلیل فیبر زیاد و کالری کم هر روز قابل استفاده است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://m.timesofindia.com/life-style/food-news/what-is-rusty-lettuce-and-is-it-fit-for-human-consumption/amp_etphotostory/85978246.cms
  2. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/romaine-lettuce

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید