کرونا

کرونا و ریزش مو | توصیه هایی برای درمان و مراجعه به پزشک

کرونا و ریزش مو | توصیه هایی برای درمان و مراجعه به پزشک

ارتباط بین ریزش مو و کرونا

از بیماری کرونا این ویروس همه گیر و شایع جهانی بیشتر از یک سال است که می گذرد؛ به همین دلیل همگی به نوعی با علائم آن آشنایی دارند و می دانند که چطور در زمان درگیری با آن برخورد کنند. اما با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ممکن است ریزش مو از اثرات بلند مدت و پنهان مبتلایان به ویروس کووید 19 باشد و بیماران را بیشتر نگران کند.
ما در این مطلب ازپزشک سعی داریم ارتباط کرونا و ریزش مو را بررسی کنیم پس برای داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، خواندن این مقاله ما را تا انتها ادامه دهید. 

چه زمانی باید نگران ریزش مو خود باشیم؟

قطعا ریزش مو روزانه را همه به نوعی تجربه می کنیم و می دانیم که ریزش تا 100 تار مو در روز شایع است و هیچ جای نگرانی ندارد. اما زمانی که مویی جایگزین موی ریخته شده نشود و موجب طاسی سر شود می تواند بیماری آلوپسی یا همان ریزش مو باشد. اکثر ما خیال می کنیم که ریزش مو تنها بر پوست سر تاثیر دارد اما جالب است بدانید که ریزش مو می تواند در مناطق دیگر بدن هم اتفاق بی افتد و تاثیر داشته باشد.

اگر از ابتدای چرخه رشد مو صحبت کنیم باید بگوییم که این چرخه 3 مرحله دارد. در چرخه اول 90 درصد موها در حال رشد هستند، در چرخه دوم 5 درصد آنها در حال استراحتند و در چرخه سوم، 10 درصد موها در حال ریزش هستند. در چرخه دوم که موها در حالت استراحتند فاز تلوژن نیز گفته می شود. در این مرحله موها به طور کاملا طبیعی قبل از مرحله ریزش مو  حدود 2 تا 3 ماه روی سر باقی می مانند تا زمانی که موهای جدید رشد کنند و آنها بریزند. اما ریزش مو به کرونا چه ارتباطی می تواند داشته باشد؟!

ارتباط بین ریزش مو و کرونا 

امکان دارد که ریزش مو با کرونا ارتباط داشته باشد. ریزش مو دلایل بسیاری دارد که یکی از مهم ترین آنها می تواند به استرس ارتباط داشته باشد. البته ژنتیک، سن، عدم تعادل هورمونی، بیماری و مصرف برخی داروها هم در ریزش مو نقش مهم دارند و مسئول این اتفاق هستند. طبق گفته متخصصان، بیشترین افرادی که مبتلا به کووید 19 شده اند در عین حال نوعی از ریزش مو به نام تلوژن افلوویوم یا تی اف را هم تجربه می کنند.
اگر برایتان سوال پیش آمده که تی اف چیست باید بگوییم که تی اف یک نوع بیماری موقتی است که با استرس جسمی و روانی، تب بالا، بیماری یا کاهش وزن همراه بوده که همگی از علائم شایع ابتلا به ویروس هستند. تلوژن افلوویوم، برخلاف الگوی طاسی مردانه که قسمت تاج سر را درگیر می‌کند، در تمام سر ایجاد می‌شود.


بیماری کرونا هم ممکن است باعث استرس جسمی و روانی شود. حتی بیماری تی اف در برخی افراد دارای استرس قرنطینه هم دیده شده است. در این حالت موها معموالا طی شانه زدن و یا استحمام به صورت توده های بزرگی ریخته می شوند که در این ریزش مو کمتر از نیمی از پوست سر درگیر شده و این روند در مدن 6 تا 9 ماه ادامه دارد.
البته در بیماری کرونا بسیاری از افراد دچار ریزش مو فصلی شدند به همین دلیل کرونا را به ریزش مو نسبت دادند. همچنین دلیل مشخصی وجود ندارد که چرا برخی افراد بع از کرونا دچار ریزش مو شده اند. به ای صورت که ممکن است این ریزش به دلیل ژنتیک و چرخه رشد موی آنها بستگی داشته باشد.

در ادامه چند روش برای درمان خانگی را مرور می کنیم. البته قبل از استفاده از این درمان های خانگی، حتما با پزشک مشورت کنید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.