داخلی

کمبود چه ویتامینی باعث واریس میشود؟

کمبود چه ویتامینی باعث واریس میشود؟

واریس

وریدها رگ‌های خونی هستند که خون را از اندام‌ها، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها در سراسر بدن به قلب برمی‌گردانند. آنها دارای دریچه های یک طرفه برای جلوگیری از حرکت خون به سمت عقب می‌باشند. مانند بسیاری از شرایط پزشکی، تغذیه می‌تواند به بدن در بهبود یا جلوگیری از بیماری های جدی مانند رگ های واریسی کمک کند. واریس و سیاهرگ‌های عنکبوتی زمانی ایجاد می‌شوند که دریچه‌های ضعیف یا آسیب‌دیده وریدها از کار بیفتند. درنتیجه خونی که باید به سوی قلب پمپاژ شود، به عقب و سمت پایین ساق پا برمی‌گردد. خون در داخل رگ‌ها جمع شده و باعث کشیده شدن، برآمدگی و نمایان شدن آن‌ها از سطح پوست می‌گردد.

این اختلال معمولاً روی پاها ظاهر می شود اما می تواند روی لگن و شکم نیز ظاهر گردد. از هر 3 نفر 1 نفر در طول زندگی به نوعی از واریس مبتلا می شود. بسیاری بر این باورند که این بیماری در زنان و مردان مسن رخ می دهد. اما نوجوانان نیز ممکن است دچار آن شوند. گاهی حس می کنید درمان واریس می تواند به سادگی مصرف مقدار کمی ویتامین و قرص واریس باشد. علیرغم آنچه ممکن است در اینترنت در مورد قرص واریس دیده باشید، درمان‌ واریس توسط قرص واریس انجام پذیر نیست.

در طول سال ها، روش های جراحی برای درمان این اختلال در خط مقدم قرار گرفته‌اند اما خوشبختانه، مشخص شده که دریافت برخی ویتامین‌های ضروری به جای قرص واریس می‌تواند به بهبود واریس و سلامت قلب و عروق کمک کند.

 

علایم واریس

علائم اولیه واریس وریدهای برآمده است که معمولاً در قسمت پایین پا دیده می شود. این وریدها به غیر از ظاهرشان، اغلب علائم دیگری ندارند.

 

درمان واریس

درمان واریس

 

با این حال، گاهی اوقات علائم زیر ایجاد می‌گردد:

  • درد پاها
  • سنگینی در پاها
  • خارش
  • گرفتگی‌های شبانه
  • تورم در ساق پا

 

عوامل خطر واریس

عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به این اختلال را افزایش دهند. شامل:

  • بالا رفتن سن
  • سابقه خانوادگی واریس
  • چاقی
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • ایستادن برای مدت طولانی بدون راه رفتن

 

پیشنهاد مقاله: واریس پا و روش ھای درمان آن

تغذیه و سلامت عروقی

مواد مغذی موجود در غذاهای سالم به قوی نگه داشتن شریان‌ها و وریدها در درازمدت کمک می‌کند. به همین دلیل مهم است که غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از ویتامین های مورد نیاز هستند تا رگهای خود را شاداب و سالم نگه دارید.

 

ویتامین ها برای سلامت رگها

ویتامین E

این ویتامین ضروری برای حفظ جریان خون در سرتاسر رگ‌ها لازم است و این کار را با جلوگیری از چسبندگی بیش از حد پلاکت‌ها انجام می‌دهد. این اختلال پلاکتی همان چیزی است که می‌تواند لخته های خونی ایجاد نماید.

علاوه بر این، اثر ویتامین E در جلوگیری از گرفتگی عضلات پا شناخته شده است.

بهترین مواد غذایی برای دریافت ویتامین E عبارتند از:

  • دانه آفتابگردان
  • بادام ها
  • ماهی سالمون
  • آووکادو
  • ماهی قزل آلا
  • انبه
  • کیوی

 

ویتامین B

این خانواده از ویتامین‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل برای تقویت رگ‌های خونی هستند. برای کسانی که سابقه واریس و لخته شدن خون در خانواده خود دارند، ویتامین B6 و B12 از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ویتامین‌های B6 و B12 با کاهش میزان اسید آمینه هموسیستئین، که می‌تواند منجر به لخته شدن خون شود، نقش مهمی در سلامت عروقی و پیشگیری از ابتلا به واریس دارند. وقتی صحبت از گردش خون به میان می‌آید، ویتامین B3 در کانون توجه قرار می گیرد که نقش کاهنده کلسترول خون را نیز ایفا می‌نماید. مجموعه ویتامین های گروه B شامل B3، B6، B12، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید فولیک، بیوتین و اسید پانتوتنیک می‌باشد.

این ویتامین‌ها از غذاهای زیر قابل دریافت هستند:

  • برنج قهوه ای
  • ماهی
  • استیک
  • تخم مرغ
  • عدس
  • دانه آفتابگردان
  • بادام ها
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • آووکادو
  • موز

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ویتامین K

این ویتامین برای سلامت رگ ها حیاتی است. ویتامین K باعث می‌شود خون حتی بعد از آسیب به طور منظم جریان داشته باشد. این ویتامین به عنوان یک ضد انعقاد شناخته شده است، به این معنی که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. دریافت ویتامین K کافی سبب می‌شود که خون راحت‌تر جریان یابد و فشار داخل رگ ها کاهش یابد. علاوه بر این، ویتامین K به تقویت مویرگ‌ها کمک کرده و سبب حفاظت از آنها در برابر پارگی و تورم می‌گردد.

برخی از مواد غذایی برای دریافت ویتامین K عباتند از:

  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • جوجه
  • لوبیا سبز
  • آلو خشک
  • کیوی
  • آووکادو
  • پنیر نرم

 

قرص واریس

قرص واریس

 

ویتامین C

همه ویتامین C را دوست دارند. این ویتامین بیشتر از همه ویتامین ها مورد توجه قرار می گیرد. ویتامین C نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بلکه برای سلامت رگ ها نیز بسیار مفید است. این ویتامین یک تقویت کننده عالی برای گردش خون و التیام دیواره‌های سیاهرگی می‌باشد. همچنین دیواره رگ‌ها را محکم نگه می‌دارد و به بدن در تولید کلاژن کمک می‌کند.

برترین منابع ویتامین C عبارتند از:

  • فلفل تند
  • گواوا
  • فلفل زرد شیرین
  • کلم پیچ
  • کیوی
  • کلم بروکلی
  • لیمو
  • توت فرنگی
  • پرتقال

 

پیشنهاد ویژه: علت تشخیص و درمان واریس پا

ویتامین D

عروق با انقباض و انبساط متناوب به جریان یافتن خون کمک می کنند و مطالعات اخیر نشان داده ویتامین D نقش مهمی در کمک به این عملکرد رگها دارد. همچنین این ویتامین عروق را انعطاف پذیر نگه می‌دارد و از سفت شدن آنها جلوگیری می‌کند.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست
  • ماهی‌های روغنی مانند سالمون و ماهی تون
  • نور خورشید

با توجه به مطالب گفته شده، ویتامین‌ها نه تنها بخشی جدایی ناپذیر از سلامت رگها بلکه سلامت کل بدن هستند. کمبود مواد مغذی کلیدی ذکر شده می‌تواند منجر به برخی مشکلات جدی سلامت در رگ ها از جمله ابتلا به واریس و فراتر از آن شود.

 

سایر عوامل موثر بر سلامت رگها

  • مس: این ماده معدنی کمیاب که در صدف، گوشت قرمز بدون چربی، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود، برای ساخت و ترمیم سلول‌های اندوتلیال (سلول‌های محافظی که داخل رگ‌های خونی را می‌پوشانند)، ضروری است. در بدن برای ترکیب کلاژن و الاستین استفاده می شود و به نظر می‌رسد به محافظت از رگ های خونی در برابر پارگی‌های میکروسکوپی و لکه‌های زبری که می‌تواند منجر به لخته شدن خون و رگهای پر از پلاک شود کمک می کند.
  • بیوفلاونوئیدها: بیوفلاونوئیدها در گیلاس و انواع توت های تیره رنگ مانند زغال اخته، شاه‌توت یافت می شوند و به جلوگیری از شکستن مویرگها و تشکیل رگ های عنکبوتی کمک می‌کنند.
  • فیبر: یک رژیم غذایی غنی از فیبر به جلوگیری از ایجاد یبوست کمک می کند. یبوست می‌تواند فشاری را در شکم ایجاد کرده، جریان خون را به پاها بازگرداند و دیواره سیاهرگ ها را به مرور زمان ضعیف کند.
  • سدیم: حذف نمک نیز به تقویت سلامت رگها کمک می کند. نمک بیش از حد باعث تورم پاها می‌شود و فشار بیشتری بر رگ ها وارد می‌نماید.

 

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

تصویر دکتر مونا آذرخشی

مونا آذرخشی

داخلی

تصویر دکتر حسین حلالخور

حسین حلالخور

داخلی

تصویر دکتر فرشته سدادی

فرشته سدادی

داخلی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/varicose-veins-in-men#risks-and-complications
  2. https://www.veinvascular.com/vein/these-vitamins-can-prevent-varicose-vein-surgery/
  3. https://www.centerforvein.com/blog/pill-for-varicose-veins
  4. https://www.usaveinclinics.com/blog/make-sure-have-these-vitamins-to-keep-veins-healthy/
  5. https://www.stjohnsvein.com/minerals-vitamins-for-varicose-veins/
  6. https://renuerx.com/general-health/which-vitamins-help-varicose-veins-vitamin-c-and-cardiovascular-health/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.