داخلی

واریس پا و روش ھای درمان آن

واریس پا و روش ھای درمان آن

واریس

رگهای واریسی، رگ‌های خونی غیرعادی و متسعی و پیچدار هستند که در اثر تضعیف دیواره‌ رگ ایجاد می‌شوند. رگ‌ های واریسی یا عنکبوتی می‌توانند هر جایی ظاهر شوند اما اغلب بر روی پاها و ناحیه‌ی لگن بروز پیدا می‌کنند. واریس تنها بر روی پاها ایجاد نشده و می‌تواند بر روی صورت و دست‌ نیز مشاهده شود. باید بدانید که حداقل یک نفر از چهار نفر به واریس پا مبتلا می شوند و این عارضه در زنان بیشتر شایع است. احتمال ابتلا به رگهای واریسی با افزایش سن در زنان بیشتر می‌گردد. ما در این مطلب به درمان واریس پا اشاره خواهیم کرد. چنانچه به ویزیت آنلاین نیاز داشتید ، اپلیکیشن ازپزشک را بر روی گوشی همراهتان نصب کنید و از بهترین پزشکان داخلی مشاوره بگیرید.

 

درباره رگهای واریسی بدانید

واریس به گشاد شدن، در هم پیچیدن و برجسته شدن سیاهرگ‌ها در بدن گفته می‌شود. این عارضه معمولاً پاها را مبتلا می‌کند و باعث ورم، خارش، درد و در موارد شدیدتر جراحت پوستی می گردد. رگهای واریسی اشاره به رگ هایی دارد  که در زیر پوست قرار گرفته و دیده می شوند. این رگ‌ها در پاها ایجاد می‌شوند و با اینکه می‌توانند ظاهر ناخوشایندی داشته باشند، اما  اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اگر علائم این بیماری را داشته باشید، روش‌های مختلفی می‌توانند به بهتر شدن ظاهر و احساس پاهای شما کمک کنند. اینکه چه چیزی منجر به این عارضه می شوند باید بگوییم که دریچه‌های نرمال در سیاهرگ‌ها پس از عبور کردن خون از آنها بسته می‌شوند تا مانع از برگشتن خون به سمت پایین سیاهرگ شوند. این بیماری هم هنگامی رخ می‌دهد که این دریچه‌ها نتوانند کار خود را انجام دهند. این دریچه‌ها به دلایل مختلفی چون بارداری و تروما کارآیی خود را از دست می‌دهند.

 

انواع رگهای واریسی و علت ایجاد آنها

این عارضه أنواع گوناگون دارد که در ادامه آنها را عنوان می کنیم:

  1. ورید صافن (واریس طنابی) بزرگ
  2. ورید صافن (واریس طنابی) کوچک
  3. واریس شاخه‌ای
  4. واریس ناحیه تناسلی
  5. رگ‌های عنکبوتی

از دلایل ایجاد رگ‌های واریسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاقی
  • سابقه ایجاد لخته‌های خون در پاها
  • نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • سابقه‌ی خانودگی
  • افزایش سن
  • بلوغ، بارداری و یائسگی می‌تواند منجر به رگهای وریدی در زنان شود و مصرف قرص‌های ضد بارداری این خطر را افزایش می‌دهد.
  • داشتن دریچه‌های معیوب در حین تولد

 

درمان واریس پا

درمان واریس پا

 

علائم رگهای واریسی

  • رگ‌های نمایان به رنگ بنفش یا آبی
  • رگ‌هایی که بصورت پیچ‌خورده و برآمده ظاهر می‌شوند.
  • سنگینی، درد و فشار واریس
  • رگ‌هایی به نام رگ‌های عنکبوتیکه بر روی سطح پوست قابل مشاهده هستند.
  • گرفتگی عضلات ران یا ساق پا
  • تورم خفیف پاها یا مچ پا
  • خارش
  • ورم پا
  • درد پا یا ساق پا پس از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • تغییرات رنگ پوست در پا یا مچ پا
  • زخم‌های واریسیدر پوست که به آسانی بهبود پیدا نمی‌کنند.
  • زخم شدن و سخت شدن پوست پا و مچ پا
  • ترومبوز وریدی عمقی که در این حالت واریس حاد ایجاد می شود.

 

چه عواملی احتمال ابتلا در افراد را بالا می برد؟

تغییرات هورمونی، مانند بارداری یا یائسگی از عواملی هستند که احتمال ابتلا به رگ‌های وریدی در زنان را افزایش می دهند. مطالعات نشان می‌دهند که زنان بعلت تأثیرات هورمونی، بیشتر از مردان در معرض ابتلا هستند. زنان باردار همچنین مقدار زیادی خون برای پشتیبانی از جنین در حال رشد تولید می‌کنند و به همین دلیل در بارداری، باید بر نیروی جاذبه و فشار کودک غلبه کنند، احتمال نشت خون در پاها یا نزدیک به شکم آنها بیشتر است. باید بدانید که اضافه وزن هم می تواند این بیماری را در افراد تشدید کند. هنگامی که وزن شخص افزایش می‌یابد، اگر التهاب بدن افزایش یابد، امکان کُند شدن جریان خون وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: علت تشخیص و درمان واریس پا

 

تشخیص

در حالیکه اکثر رگ‌های وریدی خطری برای سلامت عمومی بیمار محسوب نمی‌شوند، ولی در برخی مواقع این رگ‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلاتی شوند که دیگر درمان آن اجتناب ناپذیر شود. شما باید با داشتن علائمی چون تورم ناگهانی پا، قرمزی و گرمی اطراف رگ‌ها، تغییر در ضخامت یا رنگ پوست، خونریزی از رگ‌ها و اطراف آنها، برآمدگی‌ها بر روی پا و زخم‌های باز سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر در همان بتدا مراحل درمان واریس پا را انجام دهید. با درمان به موقع می توانید از عوارض رگ‌های وریدی جلوگیری کنید. در زمان مراجعه، پزشک با انجام موارد زیر تشخیص را نهایی می کند:

  1. سونوگرافی داپلر
  2. سونوگرافی داپلکس رنگی
  3. ونوگرافی
  4. ام آر آی
  5. سی تی اسکن
  6. سونوگرافی داخل عروقی

 

رگھای واریسی

رگھای واریسی

 

درمان واریس پا

برای درمان از جوراب واریس، کرم واریس، اسکلروتراپی، لیزر و در نهایت از جراحی استفاده می‌شود. چندین نوع کرم  و پماد برای کاهش رگ‌های عنکبوتی و عروق واریسی در داروخانه ها عرضه می‌شود. جوراب‌ مخصوص هم بطور مداوم پاها را فشرده کرده و به حرکت موثر خون کمک می‌کنند. معمولاً این جوراب‌ها دور مچ پا تنگ‌تر بوده و هرچه بالاتر می‌آیند، گشادتر می‌شوند. این نوع طراحی برای تحریک جریان خون برای رفتن به سمت قلب است. استفاده از این نوع جوراب‌ها می‌تواند ناراحتی و تورم ناشی از رگ‌های وریدی را در پاها کاهش دهد. اگر باردار هستید و دچار رگ‌های وریدی شده‌اید، امکان دارد پزشک، استفاده از جوراب‌ها در مدت بارداری را به شما توصیه کند. از این رو برای درمان واریس پا جوراب می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

امروزه از درمان لیزری برای درمان رگهای واریسی و عنکبوتی کوچک‌تر استفاده می‌کنند.

در روش اسکلروتراپی هم، پزشک محلولی را به رگ‌های کوچک و متوسط تزریق می‌کند که موجب زخم و بسته شدن رگ‌ها می‌گردد. چند هفته پس از درمان واریس پا، این رنگ‌ها باید ناپدید شوند. با اینکه ممکن است یک رگ به بیش از یک تزریق نیاز داشته باشد، اما اسکلروتراپی در صورت انجام صحیح بسیار موثر خواهد بود.

آخرین روش درمان جراحی است. چندین روش درمانی جراحی برای رگ‌های وریدی پیشرفته مانند برداشتن ورید، فلبکتومی و جراحی اندوسکوپی رگ وجود دارد.

 

درمان خانگی

برای درمان واریس پا به روش خانگی می توان اول از همه به نپوشیدن لباس های تنگ اشاره کردپوشیدن کفش‌های تخت به جای کفش‌های پاشنه بلند نیز ممکن است به بهبود این عارضه در پاها کمک کند.

بالا نگه داشتن پاها، در حالت ایده آل در سطح قلب یا بالاتر از آن، به بهبود گردش خون و درمان واریس پا کمک می‌کند. بالا نگه داشتن پاها باعث کاهش فشار در رگ‌های ساق پا شده و نیروی گرانش کمک می‌کند تا خون به راحتی به قلب برگردد.

ماساژ آرام مناطق آسیب دیده به گردش خون در رگ‌ها ، همچنین درمان کمک می‌کنند. برای دست‌یابی به نتایج بهینه می‌توانید از روغن‌های ماساژ ملایم یا کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.