کنترل و راه های درمان پرخاشگری در بزرگسالان

درمان پرخاشگری در بزرگسالان

فهرست مطالب

پرخاشگری به هر رفتار خصمانه، زورآمیز، مخرب ویا خشونت آمیز اشاره دارد. به طور خاص رفتارهای پرخاشگرانه دارای پتانسیل یا تهدید آسیب فیزیکی یا عاطفی به فرد یا گروه دیگری از افراد است. حال که با مفهوم پرخاشگری آشنا شدیم حتما سوالاتی از قبیل درمان پرخاشگری در بزرگسالان چگونه است؟ آیا درمان قطعی پرخاشگری وجود دارد؟ و در کل کنترل و راه های درمان پرخاشگری در بزرگسالان چیست؟ برای شما مطرح شده است. با خواندن ادامه این مطلب به جواب این سوالات پی میبرید.

رفتارهای پرخاشگرانه می تواند از آزار کلامی که در آن فرد به صورت کلامی به دیگری حمله می کند تا پرخاشگری فیزیکی که در آن فرد حمله فیزیکی را به فرد یا گروهی از افراد دیگر انجام می دهد متغیر باشد. علاوه بر این پرخاشگری ممکن است شامل تخریب اموال شخصی قربانی باشد. این نوع رفتار می تواند ناشی از محرک های خاصی باشد یا به عنوان تلافی انجام شود. پرخاشگری می تواند به صورت آشکار یا پنهانی انجام شود و ممکن است به عنوان وسیله ای برای تحریک قربانی استفاده شود.

 

آیا پرخاشگری یک مشکل است؟

در حالی که فوران های گاه به گاه خشم رایج هستند اما رفتار پرخاشگرانه یک مشکل است زیرا معمولاً به طور مکرر رخ می دهد و می تواند به دیگران آسیب برساند یا افراد را تهدید کند. علاوه بر این پرخاشگری هنجارهای اجتماعی را نقض می کند و می تواند منجر به تخریب روابط شخصی شود. رفتار پرخاشگرانه را می توان به روش های مختلف مستقیم و غیرمستقیم نشان داد.

 

درمان قطعی پرخاشگری
درمان قطعی پرخاشگری

 

انواع پرخاشگری در بزرگسالان

  1. رفتارهای پرخاشگرانه مستقیم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • ضربه زدن
  • نیشگون گرفتن
  • مو کشیدن
  • گاز گرفتن
  • تف کردن
  • لگد زدن
  • هل داد

 

پیشنهاد مقاله: درمان تیک عصبی در بزرگسالان

پرخاشگری غیر مستقیم

پرخاشگری همچنین می تواند رویکرد غیرمستقیم تری داشته باشد و ممکن است با پرخاشگری فیزیکی ترکیب شود. پرخاشگری غیر مستقیم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شایعه پراکنی
  • تخریب عمدی اشیا یا اقلام
  • قلدری
  • رفتارهای منفعل-تهاجمی
  • انتشار شایعات
  • نادیده گرفتن

 

درمان قطعی پرخاشگری

اگر به دنبال درمان قطعی پرخاشگری هستید در ابتدا باید منشأ اصلی این پرخاشگری مشخص شود و بنا به میزان و مدت زمان پرخاشگری درمان مناسب و خاص خود فرد توسط درمانگر متخصص انجام شود.هر چه درمان سریع تر و زودتر آغاز شود کیفیت زندگی فرد و اطرافیان را کم تر به خطر می اندازد. درمان های تلفیقی اعم از روان درمانی و دارو درمانی و تکمیل دوره درمانی می‌تواند تضمین کننده درمان پرخاشگری در بزرگسالان باشد.

پس اگر پرخاشگری در زندگی شما و یا یکی از اطرافیانتان باعث کاهش کیفیت زندگی شده است بهتر است هر چه سریع تر به دنبال این امر باشید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره انلاین روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان پرخاشگری در بزرگسالان

رابطه بین جنسیت، خشم و خشونت پیچیده‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند و باورهای رایج (مثلاً مردان عصبانی‌تر از زنان) اغلب نادرست هستند. با این حال چیزی که تقریباً چندان پیچیده نیست رابطه بین مردانگی و خشم و پرخاشگری است. در درمان پرخاشگری در بزرگسالان مرد مشکل را قبل از بدتر شدن آن اصلاح کنید. بسته به اولویت و نیاز درمان فردی یا گروهی ممکن است موثر باشد.

درمان فردی فرصتی برای کاوش عمیق در علت اصلی خشم فراهم می کند. درمان شناختی رفتاری (CBT) برای خشم می تواند در کمک به شناسایی محرک ها و معرفی مهارت های مقابله ای برای کمک به مدیریت آن موثر باشد. گروه درمانی از این جهت قدرتمند است که یک تجربه کاتارتیک مشترک بین اعضای گروه وجود دارد. اما در موارد حاد تر دارو درمانی در کنار بقیه درمان ها نیز به کمک افراد میآید.

 

کنترل خشم و پرخاشگری
کنترل خشم و پرخاشگری

 

درمان پرخاشگری در زنان

درمان پرخاشگری در بزرگسالان زن نیز مانند مردان از میتواند از رفتار درمانی شناختی شروع شود اما چون علت بیشتر پرخاشگری در زنان مسائل عاطفی و بین فردی است  مشاوره زوجین یا خانواده درمانی ممکن است ضروری باشد. در این تنظیمات مسائل همه برای کمک به بازسازی روابط سالم مورد توجه قرار می گیرد. از آنجایی که زوج‌ها و درمان‌های خانواده بیشتر بر روابط متمرکز هستند تا افراد ترکیبی از درمان فردی و زوجی یا خانواده درمانی توصیه می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: خنده عصبی و درمان آن

درمان پرخاشگری با دارو

رفتار پرخاشگرانه مهار نشده می تواند در طول زمان ساختار مغز را تغییر دهد و منجر به افزایش رفتار پرخاشگرانه شود. درمان پرخاشگری در بزرگسالان قبل از اینکه به بیمار یا شخص دیگری آسیب برساند بسیار مهم است به ویژه با شروع حاد. استفاده از داروها برای ایجاد آرامش عموماً نسبت به سایر روش‌های کاهش تنش کمتر مطلوب تلقی می‌شود اما اغلب برای جلوگیری از آسیب ضروری است.

  • هالوپریدول (یک آنتی سایکوتیک نسل اول) به همراه پرومتازین (یک آنتی هیستامین) قوی ترین رقیب در کاهش بی قراری و بازگرداندن بیمار به آرامش در عرض 2 ساعت است.
  • میدازولام (یک بنزودیازپین) و دروپریدول (آنتیدوپامینرژیک) هر دو موثر بوده و باعث کاهش سریع پرخاشگری می شوند. با این کنن نتیجه ممکن است پایدار نباشد و تجویز مکرر آن ممکن است باعث افزایش عوارض جانبی از جمله بی‌خوابی و افسردگی تنفسی شود. به همین دلیل استفاده از این داروها را فقط در اتاق اورژانس پیشنهاد می کنند.

 

داروی ضد عصبانیت و پرخاشگری؟

  • داروهای ضد افسردگی برای درمان پرخاشگری در بزرگسالان از چندین جهت مفید است. داروهای سه حلقه ای، مانند دزیپرامین، می توانند برای هدف قرار دادن جنبه های تکانشگری استفاده شوند. از سوی دیگر درمان های بسیار موثری برای اختلالات اضطرابی هستند. یکی از دلایل مهم پرخاشگری واقعیت اضطرابی است که اغلب نادیده گرفته می شود تا حدی به این دلیل که افراد پرخاشگر اغلب مضطرب بودن را نمی پذیرند.
  • داروهای ضد روان پریشی اکثر روانپزشکان تا زمانی که اقدامات کم خطرتر شکست نخورده باشد از داروهای ضد روان پریشی برای پرخاشگری استفاده نمی کنند. به عنوان مثال هنگامی که روان درمانی، مداخلات خانوادگی، داروهای خوش خیم تر مانند آلفا آدرنرژیک ها و SSRI ها را امتحان کرده اید و با این حال پرخاشگری ادامه دارد داروهای ضد روان پریشی یک گزینه هستند
  • تثبیت کننده های خلق و خو تثبیت کننده خلق و خوی انتخاب خوبی در درمان پرخاشگری در بزرگسالان است زیرا عوارض جانبی کمی دارد و برای نمایه بالینی رایج مبتلا به افسردگی تحریک پذیر که ممکن است اختلال دوقطبی داشته باشد یا نداشته باشد نسبتاً خوب عمل می کند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آرمین پویافر

آرمین پویافر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

درمان قطعی پرخاشگری چیست؟

این امر مستعد همراهی تعدادی درمان اعم از روان درمانی، رفتاردرمانی شناختی و دارو درمانی تحت نظر متخصص سلامت روان می‌باشد.

درمان پرخاشگری با دارو به چه صورت است؟

معمولا درمان پرخاشگری با دارو تاقبل از آسیب رساندن به دیگران یا خود شخص شروع میشود.

داروی ضد عصبانیت و پرخاشگری چیست؟

این ها شامل دارو های ضد افسردگی، دارو های تثبیت کننده خلق و خو و داروهای ضد روان پریشی است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-20843-1_36
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8432495/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19744405/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30690521/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید