گوارش و کبد

درمان سریع یبوست با روش های خانگی

درمان سریع یبوست با روش های خانگی

درمان سریع یبوست

 

یبوست مشکل شایعی است و برهمه افراد در سنین مختلف تاثیر می گذارد. شما معمولا می توانید آن را در خانه با تغییرات ساده در رژیم غذایی و شیوه زندگی خود درمان کنید.
این احتمال وجود دارد که یبوست داشته باشید اگر:

  • شما یا فرزندتان حداقل ۳ بار در هفته دفع مدفوع نداشته اید.
  • مدفوع غالبا با سختی و یا حجیم تر از حد معمول دفع می شود.
  • مدفوع اغلب خشک، سفت یا حجیم است.

با این حال، برای یک کودک شیرخوار غیر معمول نیست که برای چند روز دفع مدفوع نداشته باشد.
شما همچنین ممکن است درد شکم داشته باشید و احساس نفخ یا بیماری کنید.
مواردی که در نوزادان و کودکان نوپا نیاز به مراقبت دارند عبارتند از:

  • کمبود انرژی
  • تحریک پذیر بودن، عصبانیت یا ناراحتی
  • کثیف کردن لباس زیر

 

 

قرص درمان یبوست

تغییرات ساده در رژیم غذایی و تغذیه کودک شما می تواند به درمان سریع یبوست در منزل کمک کند.
ممکن است ظرف چند روز متوجه تغییرات و روند بهبود شوید. گاهی نیز چند هفته طول می کشد تا علائم بهبود یابد.
دررژیم غذایی کودک تغییر ایجاد کنید

اگر هنوز کودکتان خوردن مواد غذایی جامد را شروع نکرده است، به او در بین تغذیه معمول روزانه، آب اضافه بدهید. اگربه کودک شیر خشک می دهید آب زیادتری به مخلوط اضافه نکنید
سعی کنید به آرامی پاهای کودک خود را مانند رکاب زدن دوچرخه سواری حرکت دهید و یا با دقت شکم را برای کمک به تحریک روده ماساژ دهید.
بچه های بزرگتر را تشویق کنید مقدار زیادی مایعات بنوشند و میوه بخورند. می توانید میوه ها را برای خوردن آسان تر کنید، مثلا آنها را ریز ریز یا به شکل پوره در بیاورید. بهترین میوه ها برای یبوست عبارتند از سیب، انگور، گلابی و توت فرنگی.

کودک خود را مجبور به خوردن نکنید چرا که ممکن است در زمان غذا خوردن دچار استرس شود.
با آموزش نحوه توالت رفتن به کودکتان کمک نمایید.

بعضی کودکان در هنگام استفاده از توالت دچار استرس و اضطراب می شوند.این موضوع ممکن است باعث نگه داشتن مدفوع و ایجاد یبوست در آنها شود.

این استرس معمولا در هنگام آموزش نامناسب نحوه دفع و یا هنگام تغییر در برنامه منظم رفتن به توالت اتفاق می افتد برای مثال بعد از تغییر و جابجایی منزل و یا شروع رفتن به مهد کودک
به کودک خود وقت بیشتری بدهید تا در زمان یادگیری نحوه دفع مدفوع ، از توالت استفاده کند. آنها را هنگامی که از توالت استفاده می کنند تشویق کنید. برخی والدین برای این کار یک نمودار پاداش تهیه می کنند

 

درمان سریع یبوست در منزل

گاهی اوقات یبوست ناشی از بیماری زمینه‌ای مانند سندرم روده تحریک پذیر است و برخی مواقع به دلیل استفاده از داروهای مسکن قوی چنین مشکلی رخ می‌دهد. زمانی که برای درمان به پزشک گوارش مراجعه می‌کنید، بسته به شرایطی که دارید، بهترین داروها برای درمان را در نظر می‌گیرند. بسیاری از افراد در ابتدا برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنند و انواع داروهای بدون نسخه را خریداری می‌کنند. مانند:
  • مکمل‌های فیبر: این مکمل‌ها آب جذب می‌کنند تا مدفوع حجیم شود و روده‌ها کار کنند. باید آب زیادی همراه با فیبر بنوشید تا باعث انسداد روده نشود. گاهی مصرف این دارو ممکن است برای بعضی از افراد منجر به درد و نفخ شکم شود. از نمونه مکمل‌های فیبر می‌توان به کلسیم پلی کربوفیل، فیبر متیل سلولز، پسیلیوم و دکسترین گندم اشاره کرد.
  • اسموتیک ها یکی از بهترین داروها برای درمان یبوست می باشند، آن ها به جذب آب در روده بزرگ کمک می‌کنند. مصرف این داروها می‌تواند عوارضی مانند اسهال و استفراغ به همراه داشته باشد. از نمونه اسموتیک‌ها می‌توان به سیترات منیزیم، منیزیم هیدروکسید، لاکتولوز و پودر پلی اتیلن گلیکول اشاره کرد.
  • محرک‌ها برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو مورد از محرک‌ها که از بهترین داروها برای درمان هستند عبارتند از بیزاکودیل و سنوزیدها (سنا)
  • نرم کننده‌های مدفوع مانند دوکوزات سدیم یکی از انواع بهترین داروهای درمان است.
  • شیاف

 

دمنوش برای درمان یبوست در منزل

برای مبارزه با یبوست خرید داروهای بدون نسخه را عنوان کردیم. اما باید بدانید که راه های مناسب دیگری برای تسریع حرکات روده مانند مصرف دمنوش برای درمان یبوست وجود دارد که تصمیم داریم در ادامه عنوان می کنیم. داروهای طبیعی خاصی مانند دمنوش ها برای درمان وجود دارند که اثرات ملین خفیفی داشته و می توانند به مقابله با یبوست قبل از بدتر شدن عوارض کمک کنند.
همانگونه که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم یبوست یک مشکل گوارشی بوده و زمانی رخ می دهد که روده ها به درستی کار نکنند. با اینحال چند دمنوش برای درمان عنوان می کنیم تا در صورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

چای گزنه

یکی از بهترین دمنوش ها برای درمان یبوست چای گزنه است. گزنه گیاهی با خواص ضد التهابی و ملین است که به بهبود یبوست و درد کمک می کند. به همین دلیل، این گیاه در بهبود هضم و عملکرد صحیح روده ها موثر است. برای درمان کافیست ۱ فنجان آب جوش بردارید و یک قاشق غذاخوری گزنه تازه به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا نوشیدنی خنک شود. ۲ یا ۳ بار در هفته یک فنجان چای گزنه را با معده خالی نوش جان کنید.

چای رازیانه

از دانه های رازیانه سالیان سال است که برای تحریک پاکسازی روده بزرگ استفاده می شود. خواص ضد التهابی آنها به کاهش تحریک روده کمک می کند. برای درمان یبوست خانگی می توانید ۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه را در یک قوری آب جوش بریزید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بجوشد. زمانی که نوشیدنی خنک شد و تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید، روزی ۲ فنجان چای دانه رازیانه بنوشید.

چای بذر کتان

 چای طبیعی بذر کتان یکی از محبوب ترین انواع دمنوش برای درمان یبوست است. بذر کتان حاوی مواد ضد التهابی و ملین است که به دفع مدفوع بدون تأثیر بر فلور باکتریایی کمک می کند. برای درمان سریع یبوست در منزل باید یک فنجان آب گرم کنید. وقتی به نقطه جوش رسید، دانه ها را اضافه کنید و سپس روی آن را بپوشانید و در دمای اتاق بگذارید تا خنک شود و حداقل ۳ بار در هفته آن را بنوشید.

چای گشنیز

چای گشنیز یکی از بهترین روش های درمان سریع یبوست در منزل است و از آن  می توان برای کاهش التهاب و رفع نفخ شکم ناشی از یبوست استفاده کرد. این چای فعالیت روده را تحریک می کند و به دفع مدفوع از روده بزرگ کمک می کند. برای تهیه دمنوش برای درمان کافیست ۱ قاشق غذاخوری برگ گشنیز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. سپس روی آن را بپوشانید و بگذارید بماند تا به دمایی برسد که بتوانید آن را بنوشید.

دمنوش برگ سنا

برگ سنا حاوی موادی به نام آنتراکینون است که دیواره های ماهیچه ای روده را تحریک می کند. این کمک می کند تا اشیا حرکت کنند و از بدن خارج شوند. برگ سنا یک ملین قوی و موثر است که در صورت مصرف متعادل می تواند یبوست را کنترل کند. بسیار مهم است بدانید از آنجایی که سنا می تواند فلور روده شما را کاهش دهد، فقط باید گاهی اوقات و در دوزهای کم مصرف شود.
برای تهیه این دمنوش خانگی باید یک فنجان آب گرم کنید. وقتی به نقطه جوش رسید از روی حرارت بردارید و یک قاشق چایخوری برگ سنا اضافه کنید و برای چند دقیقه صبر کنید، سپس دمنوش شما آماده مصرف می باشد.

برای درمان سریع یبوست مزمن چی بخوریم؟

با انجام این  روش های خانگی می توانید به راحتی مشکل یبوست خود را درمان کنید.

جا دادن فیبر در رژیم غذایی : در وعده های غذایی خود حتما از میوه ، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید و مصرف غذاهای کم فیبر مانند گوشت و لبنیات را کاهش دهید.

نوشیدن آب کافی و ورزش : دستگاه گوارش برای حرکت بهتر مواد در روده به آب نیاز دارد. به همین علت پیشنهاد می شود روزانه 8 الی 10 لیوان آب بنوشید. همچنین ورزش کردن موجب می شود تا ماهیچه های سیستم گوارش ، بهتر کار کنند. فعالیت داشتن ، انجام حرکات ورزشی و پیاده روی به صورت روزانه در درمان یبوست، بسیار کمک کننده است.

 

برای دفع راحت مدفوع چی بخوریم؟

مصرف لیمو تازه : چند قطره آب لیمو تازه را در آب ولرم بچکانید و به صورت ناشتا میل کنید. همچنین می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.

انجیر : انجیر از میوه های معجزه آسا برای درمان یبوست است. در صورتی که انجیر تازه در دسترس ندارید ، می توانید انجیر خشک را به همراه سه یا چهار عدد بادام به مدت چند ساعت در آب خیس کنید و بعد از اینکه نرم شد با هم میکس کنید و یک قاشق عسل به این ترکیب اضافه کنید و سپس میل نمایید.

روغن کرچک : از این روغن برای درمان یبوست شدید ، استفاده می شود. برای این منظور لازم است فرد 1 الی 2 قاشق چای خوری روغن کرچک را با معده خالی ، میل کند. برای بهتر شدن طعم روغن می توانید آن را با آب میوه مخلوط کنید. توجه داشته باشید که روغن کرچک خاصیت دارویی قوی دارد و نباید به صورت طولانی مدت استفاده شود.

 

درمان یبوست با وازلین

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، یبوست یک شکایت بسیار شایع به خصوص در کودکان و افراد مسن تر به دنبال تغذیه نامناسب و فعالیت فیزیکی ناکافی می باشد. حرکات کند روده به دنبال استرس، عدم مصرف کافی مایعات، مصرف برخی داروها و بیماری های زمینه ای نیز در تشدید یبوست نقش دارند. در کودکان عدم تمایل به دست کشیدن از بازی، ترس از رفتن به سرویس بهداشتی، عدم آموزش صحیح دفع مدفوع و عدم تحمل به شیر نیز در تشدید یبوست نقش دارند.

به دفع کمتر از سه نوبت مدفوع در هفته، یبوست گفته می شود. مدفوع اغلب سفت، سخت و دفع آن با درد همراه می باشد. علاوه بر مصرف کافی مایعات، افزایش فعالیت فیزیکی، مصرف فیبرها در رژیم غذایی،آموزش صحیح به کودک و درمان یبوست با خاکشیر، درمان یبوست با وازلین نیز یکی از روش های مورد علاقه والدین می باشد.

در این روش، مادر یا پدر با انگشت تمیز لایه نازکی از وازلین را به آهستگی به اطراف مقعد کودک ماساژ می دهند. با این کار علاوه بر خروج راحت تر مدفوع، تحریک مختصری نیز ایجاد می شود که به افزایش حرکات روده جهت دفع مدفوع کمک می کند. همچنین اگر یبوست شدید و با ایجاد فیشر یا شقاق نیز همراه باشد، در این روش درد شقاق نیز کاهش می یابد و درمان یبوست با وازلین به بهبود آن نیز کمک می کند.

 

قرص ضد یبوست فوری

درمان های مختلف دارویی، گیاهی، تغذیه ای و …. برای درمان یبوست وجود دارند. اگرچه که مصرف قرص ضد یبوست فوری با بهبود کوتاه مدت بیماری همراه می باشد، اما توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت قرص ضد یبوست فوری با عوارض جانبی متعددی همراه می باشد و توصیه نمی شود. لذا توصیه می شود که اصل درمان بر برطرف کردن عامل زمینه ای یبوست متمرکز باشد.

در این میان و تا برطرف شدن عامل زمینه ای، مصرف چند نوبت قرص ضد یبوست فوری نیز مانند درمان یبوست با خاکشیر کمک کننده می باشد. از جمله شربت ها، پودر ها و قرص های ضد یبوست فوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قرص سی لاکس
  • قرص لوبی پروستون
  • قرص لیناکلوتید
  • قرص و شیاف بیزاکودیل
  • شیاف گلیسیرین
  • شربت منیزیوم هیدروکساید
  • شربت لاکتولوز
  • پودر پسیلیوم
  • پودر موسیلیوم
  • پودر پلی اتیلن گلیکول

انتخاب قرص ضد یبوست فوری بر حسب سن، وضعیت بیماری و شدت یبوست در افراد مختلف، متفاوت می باشد.

 

عوارض یبوست شدید

با داشتن موارد زیر حتما با یک پزشک مشورت نمایید:

  • با درمان بهبود نیافته اید.
  • به طور مرتب یبوست دارید و مدت زیادی طول کشیده است.
  • نفخ دارید و مدت زیادی طول کشیده است.
  • خون در مدفوع وجود دارد.
  • به طور ناخواسته کاهش وزن دارید، یا در کودک رشد کافی یا وزن گیری مناسب وجود ندارد.
  • همیشه احساس خستگی مفرط می کنید.

قبل از اینکه مصرف هر دارو تجویز شده را متوقف کنید با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید.

 

عوارض یبوست طولانی مدت:

یبوست درازمدت می تواند منجر به انباشتگی مدفوع شود. در این حالت مدفوع در رکتوم (انتهای روده) شما متراکم می شود. نشانه اصلی در این حالت ایجاد اسهال پس از یک دوره طولانی یبوست است.

انباشتگی مدفوع با موارد زیر درمان می شود:
  • ملین های قوی تر با تجویز پزشک
  • استعمال شیاف در مقعد
  • انجام اِنِما مختصر- با عبور دادن مایع از مقعد به درون روده
  • خارج کردن مدفوع توسط پزشک

 

منابع علمی این مطلب

4 دیدگاه در “درمان سریع یبوست با روش های خانگی

  1. حیدری گفت:

    سلام بچه ام الان۶سالشه ومشکل یبوست داره راه درمانش چیه

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به شرح حال شما باید توجه داشته باشید که در بچه های کوچک یک مقدار بیشتر حواستان باشد در مورد بیماری زمینه ای کودکان چون یکسری دارو ها هستند که ممکن است برای کودکانی که بیماری زمینه ای دارند ایجاد یبوست کند پس در نتیجه برای داروی کودکان باید خیلی محطاط تر عمل کنیم تا نوجوانان و بررسی های بیشتری انجام شود تا داروهایی مصرف نشود که فعالیت روده را کم کند البته که تغذیه و فعالیت فیزیکی نقش اصلی دارند و بعد مصرف داروها می توانند به درمان یبوست کمک کنند.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص گوارش در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  2. یوسف گفت:

    سلام ایا یبوست فقط با عمل جراحی خوب میشه اگه شدیدهم باشه

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      یبوست ربطی به جراحی ندارد فقط در برخی کیس های خاص و بیماری های خاص نیاز به جراحی پیدا می کند ولی اکثر روش های درمانش دارویی و تغذیه ای می باشد و روی فعالیت فیزیکی شما است. اگر قدم به قدم بخوایم جلو بریم اینجوریه که در مرحله اول باید تغذیه را درست کنید فعالیت فیزیکی حود را بیشتر بکنید همینطور ورزش بکنید یا راه برید بیشتر و بعد به سمت داروها برید ولی به صورت کاملا موقت زیرا به هیچ وجه نباید داروهای ضد یبوست مدت طولانی مصرف شود و اگر یبوست شما به طول انجامید باید پزشک بررسی کند که دلیل به طول انجامیدن چیست؟ زیرا یبوست نباید اصلا طول بکشد.
      زمانی به جراحی نیاز دارید که یک اتفاف عجیبی در روده رخ داده باشد و به صورتی شود که شما نتوانید دفع کنید در این مرحله انما انجام می شود و جراحی حساب نمیشود یک سری اقدامات برای بیرون کشیدن مدفوع انجام می شود.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص گوارش در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.