چشم پزشکی

درمان خانگی سوزش چشم

درمان خانگی سوزش چشم

سوزش چشم و ویزیت آنلاین چشم پزشکی

 

سوزش چشم ها می تواند باعث احساس سوزش و خارش چشم و یا احسلس وجود شن در چشم شود. سفیدی چشم شما ممکن است قرمز یا صورتی به نظر برسد و علائم دیگری مانند خارش، پف کردگی و ترشح همراه با سوزش باشد. برای مشاوره بهتر می توانید از ویزیت به صورت آنلاین با چشم پزشک کمک بگیرید.

 

درمان خانگی سوزش چشم

سوزش چشم ها می تواند خواندن، دیدن یا حتی باز کردن چشم ها را دشوار کند.

 

برای تسکین سریع این داروهای طبیعی را در خانه در نظر بگیرید:

  • پلک های خود را با آب ولرم بشویید. شستشو می تواند آلرژن ها و محرک ها را از چشم شما پاک کند و التهاب و خشکی را کاهش دهد.
  • یک پارچه را در آب گرم خیس کنید و سپس کمپرس گرم را روی چشمان بسته به مدت چند دقیقه چند بار در روز قرار دهید.
  • مقدار کمی شامپو بچه را با آب گرم مخلوط کنید. یک سواب پنبه ای را به آب آغشته کنید و سپس از آن برای تمیز کردن پایه مژه های خود استفاده کنید. این روش غدد چربی را باز می کند و التهاب را به حداقل می رساند.
  • برای افزایش رطوبت چشم و کاهش خشکی، آب بیشتری بنوشید. خشکی چشم می تواند باعث سوزش و تحریک شود.
  • از کامپیوتر فاصله بگیرید و به چشمان خود استراحت دهید. خیره شدن به صفحه روشن کامپیوتر برای ساعت ها ممکن است باعث تحریک و سوزش شود.
  • برای محافظت از چشمان خود در برابر آفتاب و باد از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • برای کاهش خشکی چشم و سوزش، اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری مصرف کنید. منابع خوب امگا 3 شامل ماهی آزاد، ماهی تن، آنچوی و ساردین است. همچنین اگر گیاهخوار هستید، می توانید امگا 3 را از دانه های کتان دریافت کنید. همچنین با متخصص چشم پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر.
  • برای افزایش رطوبت هوا و از بین بردن خشکی چشم از یک دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید.
  • برش های خیار را روی چشم آسیب دیده بمالید تا التهاب، تورم، پف کردگی و سوزش کاهش یابد.

پیشنهاد مقاله:  عمل لازک 

 

درمان خانگی سوزش چشم

درمان خانگی سوزش چشم

 

علت سوزش چشم

درک علت اصلی ممکن است از مشکلات بعدی جلوگیری کند. بیماری های چشمی که می توانند باعث سوزش شوند عبارتند از:

 

بلفاریت

باعث التهاب پلک ها می شود. گرفتگی غده چربی در پایه مژه های شما می تواند این عارضه را ایجاد کند. سایر علائم همراه شامل آبریزش از چشم، خارش پلک، پوسته پوسته شدن دور چشم، حساسیت به نور و ریزش مژه ها می باشند. همچنین

بلفاریت مسری نیست، اما می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

 

خشکی چشم

ممکن است خشکی چشم باعث سوزش، قرمزی چشم، حساسیت به نور و خستگی چشم شود. بسته به شدت بیماری، خشکی چشم می تواند استفاده از لنزهای تماسی را دشوار کند.

عوامل مختلفی می توانند باعث خشکی چشم شوند. این موارد شامل قرار گرفتن در معرض باد و دود، آلرژی و کار با کامپیوتر است. همچنین اگر شرایط خاصی مانند بیماری های روماتولوژیک دارید، یا اگر آنتی هیستامین، ضد احتقان یا ضد افسردگی مصرف می کنید، ممکن است دچار خشکی چشم شوید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آلرژی

یکی از دلایل سوزش چشم ممکن است آلرژی باشد. آلرژی های چشمی که می توانند باعث سوزش چشم شوند عبارتند از گرده، شوره، دود و گرد و غبار. علاوه بر ناراحتی چشم، ممکن است علائم آلرژی دیگری را نیز تجربه کنید. این علائم شامل عطسه، آبریزش بینی، اشک ریزی از چشم، سرفه و گلو درد است.

 

فتوکراتیت

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می تواند باعث آفتاب سوختگی در چشمان شما شود. این می تواند منجر به سوزش چشم، قرمزی، حساسیت به نور، سردرد، تاری دید و از دست دادن موقت بینایی شود.

 

روزاسه چشمی

این عارضه باعث التهاب اطراف چشم به همراه سوزش، خارش و قرمزی چشم می شود. مسدود شدن غده پلک می تواند این عارضه را ایجاد کند. روزاسه چشمی می تواند در افرادی که به بیماری پوستی روزاسه مبتلا هستند و همچنین افرادی که این بیماری را ندارند، رخ دهد.

 

قرمزی چشم و ویزیت آنلاین چشم پزشکی

قرمزی چشم و ویزیت آنلاین چشم پزشکی

 

ناخنک

با ناخنک، یک توده در کره چشم ایجاد می شود. گاهی اوقات، می تواند به قرنیه حمله کند و بینایی را مختل کند. ناخنک اگرچه یک بیماری خوش خیم است، اما می تواند علائم مختلفی از سوزش چشم تا احساس یک جسم خارجی در چشم ایجاد کند. یک پزشک می‌تواند با جراحی آن را از بین ببرد، اما ممکن است دوباره رشد کند.

 

ورم ملتحمه

این به التهاب ملتحمه اشاره دارد، لایه نازکی از بافت شفاف که قسمت سفید چشم را می پوشاند. ورم ملتحمه یک بیماری مسری است که در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شود. واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی، گرده گل و دود هم می توانند با ورم ملتحمه همراه باشد.

 

خستگی چشم

اگر چشمان شما پس از خیره شدن به صفحه روشن کامپیوتر می سوزد، ممکن است دچار خستگی چشم شوید. علائم دیگر شامل دوبینی، آبریزش چشم، خشکی چشم و حساسیت به نور است. همچنین ممکن است پس از رانندگی در مسافت های طولانی و پس از قرار گرفتن در معرض هوای خشک، خستگی چشم ایجاد شود.

 

علت سوزش چشم و تاری دید

سوزش چشم و تاری دید دو علامت و نشانه می باشند که در بسیاری از بیماری های چشمی می توانند به طور همزمان دیده شوند. تشخیص علت سوزش و تاری دید، از نقش مهمی در انتخاب روش درمان سوزش چشم برخودار می باشد. شایع ترین علل بروز این علائم، عبارتند از:

  • نگاه کردن بیش از حد به تلویزیون، موبایل و کامپیوتر
  • خشکی چشم
  • آلرژی
  • قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید
  • استفاده طولانی از لنز های تماسی
  • کم آبی بدن
  • کمبود ویتامین A
  • بیماری های روماتولوژیک مانند شوگرن، روماتیسم مفصلی و لوپوس
  • برخی داروها
  • تماس با دود سیگار
  • تماس با آب کلر دار
  • تماس شن و ماسه با چشم
  • عفونت های چشمی
  • بلفاریت

 

تشخیص سوزش چشم

سوزش چشم ممکن است با درمان های خانگی و چند راهکار ساده بهبود یابد. اگر علائم بدتر شد یا ادامه یافت، به چشم پزشک مراجعه کنید. علائم شدید سوزش چشم شامل:

  • دوبینی
  • تاری دید
  • ترشحات چشم

سوزش چشم یا قرمزی چشم می تواند ناراحت کننده باشد، اما بسیاری از درمان های طبیعی می توانند تسکین سریع و آرام کردن را فراهم کنند. با این حال، بسته به شدت سوزش، ممکن است به قطره چشمی دارویی یا تجویز پزشک نیاز داشته باشید. علائم چشمی را که بهبود نمی یابند نادیده نگیرید. چیزی که فکر می‌کنید آزاردهنده جزئی است، می‌تواند یک بیماری چشمی جدی‌تر باشد.

 

درمان خانگی سوزش چشم با گلاب

گلاب، نوعی آب معطر می باشد که از جوشاندن و تقطیر گل محمدی در آب جوش به دست می آید. گلاب دارای خواص متعددی می باشد و از آن می توان در صنعت عطر، آشپزی و حتی در حوزه سلامتی استفاده نمود. برخی از گلاب برای درمان سوزش چشم، درمان مشکلات گوارشی و بهبود افسردگی استفاده می کنند. گلاب دارای خواص ضدالتهابی است و از آن برای بهبود التهاب چشم و کاهش ورم ملتحمه (کنژنکتیویت) نیز استفاده می شود.

گلاب همچنین دارای خواص ضدعفونی کننده می باشد و از آن برای درمان عفونت های خفیف اطراف چشم در کنار درمان آنتی بیوتیکی مناسب می توان استفاده نمود. می توان از گوش پاک کن استریل یا قطره چکان برای استفاده از گلاب در اطراف چشم استفاده نمود. البته توجه داشته باشید که این روش بدون عوارض جانبی نیز نمی باشد و ممکن است با عوارض آلرژیک و عفونی نیز در صورت عدم استفاده صحیح همراه باشد.

 

درمان خانگی سوزش چشم با چای

استفاده از چای ولرم یا سرد برای کاهش التهاب و درمان سوزش چشم از قدیم در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر مرسوم بوده است. کیسه چای را پس از خنک شدن به خوبی فشار دهید تا آب آن کم شود، سپس چشمان خود را ببندید و آن را روی چشمان خود به مدت پانزده الی سی دقیقه  قرار دهید. هم چای سبز و هم سیاه هر دو جهت کاهش التهاب چشم و درمان سوزش چشم کاربرد دارند.

کافئین موجود در چای با انقباض عروق اطراف چشم، به کاهش التهاب و پف اطراف چشم کمک می کند. چای همچنین دارای انواع فلاونوئیدها و تانین ها می باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند و اثر ضدالتهابی نیز دارند. تانین نیز با انقابض عروق اطراف چشم، به کاهش پف آن کمک می کند. چای سبز به دلیل فلاونوئید بیشتر، خواص بیشتری نیز دارد.

چای کالندولا، بابونه و رازیانه برای بهبود التهاب ملتحمه و درمان سوزش چشم موثر می باشند. همچنین برخی تحقیقات حکایت از تاثیر چای در کاهش سیاهی اطراف چشم دارند. تانین موجود در چای برای بهبود گل مژه نیز ممکن است کمک کننده باشد. چای سیاه یا اسطخدوس گرم با افزایش رطوبت چشم و کاهش خشکی آن، در درمان سوزش چشم موثر می باشد.

 

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله عیوب انکساری چشم

 

منابع علمی این مطلب

How to Treat Painful, Burning Eyes at Home Naturally

2 دیدگاه در “درمان خانگی سوزش چشم

  1. مینا گفت:

    سلام وقتتون بخیر ،پدرم یک ماهی هست ک چشمش رو عمل کرده( اب اورده بود ) اما هنوز قرمزه و درد میکنه و چند روزی هست ک بیناییش بهتر شده اما میگه ابر ابریه جلو چشمم
    چند بارم پیش همون دکتری ک عمل کرده بود رفت میگه مشکی نداره اگ مشکلی نداره چرا هنوز بعد یک ماه درد و قرمزی داره چشمش لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      قرمزی بعد از عمل جراحی چند روزی معمولاً وجود دارد و طبیعی است که کمی ملتهب است ولی اگر چند هفته گذشته و خوب نشده حتماً به جراحش مراجعه مجدد کنید تا مجدد معاینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.