ارتوپدی

ضرب دیدگی و کوفتگی | راه های درمان ضرب دیدگی روی پا و یا دست

ضرب دیدگی و کوفتگی | راه های درمان ضرب دیدگی روی پا و یا دست

ضرب دیدگی چیست

 

امکان دارد در طول روز که سرگرم انجام کاری هستیم به طور ناگهانی قسمتی از بدن ما به جسمی مثل میز و یا مبل و… برخورد کند و دچار ضرب دیدگی در نواحی مختلف بدن شویم. گاهی اوقات با انجام برخی حرکات می‌توانیم بدنمان را در امان نگه داریم. اما گاهی ممکن است ناخواسته باعث شویم به برخی از نواحی بدن آسیب جدی تری وارد شود. در این مطلب “ازپزشک”، شما را با انواع ضرب دیدگی آشنا می‌کنیم تا در هنگام آسیب دیدن بتوانید با توجه به وضعیتی که دارید بهترین تصمیم را بگیرید.

البته پیشنهاد می‌کنیم هر کاری را با آرامش انجام دهید تا به بدن خود آسیبی وارد نکنید. معمولا ضربه‌ها در نواحی دست و پا رخ می‌دهند. بدون نگرانی همراه ما باشید تا با علائم این آسیب در نواحی مختلف بدن آشنا شوید. همچنین برای آشنایی با  انواع راه های درمان ضرب دیدگی مثل خمیر برای ضرب دیدگی انگشت دست می توانید از پیشنهاداتی که در ادامه بیان می‌کنیم بهره ببرید.

ضرب دیدگی چیست؟

در واقع این آسیب نوعی آسیب استخوانی- عضلانی است. این حالت معمولا با کشش و پارگی بافت‌های عضلانی بدن همراه است و بیشتر بر اثر فعالیت‌های تند و حرکات ورزشی رخ می‌دهد. ضرب دیدگی انواع مختلف دارد و در نواحی مختلفی بدن رخ می دهد:

  1. خفیف: اگر دچار ضرب‌دیدگی با کشیدن چندین بافت عضلانی شده باشید، آسیب‌دیدگی شما از نوع درجه یک و یا خفیف بوده و با درد همراه است.
  2. همراه با درد نسبتا زیاد: میزان و شدت این نوع ضرب دیدگی از مورد قبلی بیشتر است. در ضرب دیدگی همراه با درد ممکن است قسمتی از بدن کبود و متورم شود که این نوع آسیب دیدگی را درجه دوم می‌نامند.
  3. شدید: ضرب دیدگی شدید به طور کامل فرد آسیب دیده را درگیر کرده‌ و توانایی وی را کاملا مختل می‌سازد. این نوع ضرب دیدگی ازنوع درجه سوم است. در این حالت معمولا رباط یا عضله آسیب دیده نیاز به بررسی بیشتر و مراجعه به پزشک دارد.

 

برای ضرب دیدگی چی خوبه؟

هدف اصلی درمان ضرب دیدگی، بازگشت توانایی استفاده از مفصل یا عضله همچنین کاهش التهاب، تورم و درد است به طوری که میزان تورم و درد به حداقل ممکن برسد. در ابتدا باید بین 48 تا 72 ساعت، برای مقابله و پیشگیری از صدمات بیشتر

مراقب باشید. چگونگی مراقبت شما به محل آسیب دیده بستگی دارد. برای مثال اگر به ضرب دیدگی قوزک پا، ضرب دیدگی زانو و یا پا دچار شدید از اعمال فشار به اندام آسیب دیده پرهیز کنید.

بعد از آسیب فورا 10 تا 30 دقیقه یخ روی محل بگذارید. کمتر از 10 دقیقه تاثیری نداشته و بیشتر از 30 دقیقه ممکن است به پوست آسیب وارد کند. پس یخ را در یک کیسه و یا داخل حوله بگذارید و به آرامی روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

بستن ناحیه دچار آسیب دیدگی با باندهای پارچه‌ای به طوری که فشار زیادی به محل آسیب دیده وارد نشود و جریان خون متوقف نشود، تورم را کاهش داده  و به استراحت مفصل کمک می‌کند. حتما پیش از رفتن به رختخواب نوار مچ بند و امثال آن را باز کنید.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده اپلیکیشن از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

درمان ضرب دیدگی:

یک رگ به رگ شدن یا ضرب دیدگی یا کشیدگی شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد و به دنبال آن فیزیوتراپی انجام شود. رگ به رگ شدن و کشیدگی خفیف ممکن است نیاز به تمرینات توانبخشی و تغییر در روند فعالیت در طول ریکاوری داشته باشد. در همه موارد به جز موارد خفیف، پزشک ارتوپد شما باید آسیب را ارزیابی کرده و یک برنامه درمانی و توانبخشی به شما ارائه دهد.

در همین حال، استراحت، یخ، فشرده سازی و بالاتر نگه داشتن عضو آسیب دیده نسبت به سطح بدن (به طور اختصار به این 4 اقدام، RICE گفته می شود) معمولاً به کاهش آسیب ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی کمک می کند. اقدامات فوق را بلافاصله پس از آسیب شروع کنید.

 

در این مرحله چه کاری باید انجام دهید:

  1. ناحیه آسیب دیده را تا حد امکان کمتر حرکت دهید تا بهبودی شروع شود.
  2. یخ. بلافاصله یخ را بمالید تا التهاب را کاهش دهید، که التهاب باعث درد بیشتر و کاهش سرعت بهبودی می شود. ناحیه آسیب دیده را با یک کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله نازک به مدت 15 تا 20 دقیقه، 3 تا 4 بار در روز بپوشانید.
  3. فشرده سازی. استفاده از بانداژ فشاری به پیشگیری یا کاهش تورم کمک می کند. از یک بانداژ الاستیک استفاده کنید و محل آسیب دیده را بدون اینکه زیاد تحت فشار قرار دهید بپیچید.
  4. ارتفاع. ناحیه آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. در حین استراحت، پا یا بازوی آسیب دیده را بالاتر نگه دارید. ممکن است لازم باشد دراز بکشید تا پایتان بالاتر از سطح قلب باشد.
  5. تمام 4 قسمت درمان RICE را همزمان انجام دهید. اگر فکر می کنید آسیب جدی تری مانند شکستگی استخوان دارید، فوراً با پزشک ارتوپد خود تماس بگیرید.

 

ضرب دیدگی مچ دست

 علائم و نشانه های ضرب دیدگی مچ دست عبارتند از:

  1. احساس درد نسبتا شدید
  2. حساس شدن مچ دست به هنگام تکان دادن و انجام کارهای سنگین
  3. ایجاد کبودی و خون مردگی
  4. تورم و التهاب در ناحیه مچ دست
  5. سخت شدن حرکات و تکان دادن انگشت های دست

 

درمان ورم دست در اثر ضربه

  • استفاده از مچ بند طبی
  • همچنین استفاده از کمپرس گرم و سرد
  • ماساژ مچ دست با آب گرم و نسبتا ولرم
  • انجام تمرین های ورزشی
  • بالا نگه داشتن مچ دست
  • استفاده از روش های فیزیوتراپی که این حالت اگر میزان ضربه بسیار شدید باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ضرب دیدگی مچ دست

ضرب دیدگی مچ دست

پماد برای ضرب دیدگی دست

برای ضرب دیدگی دست چی خوبه؟ درمان خانگی ضرب دیدگی انگشت دست چیست؟ دست ها، از پرکاربردترین اندام های بدن هستند. برای انجام کار، آشپزی، رانندگی، خرید و …. به دست هایمان نیاز داریم. لذا اگرچه شاید در ابتدا به نظر برسد که ضرب دیدگی خفیف دست به درمان خاصی نیاز ندارد، اما کنترل درد آن از اهمیت بالایی در انجام فعالیت های روزمره برخوردار است. در ادامه به چند پماد برای بهبود درد حین ضرب دیدگی دست اشاره می کنیم:

  • پماد و ژل ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ژل دیکلوفناک
  • ژل یا کرم کاپسایسین
  • پماد یا ژل های گیاهی حاوی نعناع، کافور، روغن اکالیپتوس و روغن دارچین
  • پماد های خنک کننده

پیش از مصرف پماد و ژل، دست های خود را به دقت بشویید و محل آسیب دیده را تمیز و خشک نگه دارید. ژل یا پماد را بر روی نواحی دارای زخم باز و بیش از چهار بار در روز استفاده نکنید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

ضرب دیدگی زانو

مفصل زانو در راه رفتن، ایستادن و نشستن نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند و ممکن است حین انجام کارها دچار آسیب دیدگی و یا ضرب دیدگی شود. وجود آسیب در مفصل‌ها موجب کاهش دامنه حرکت شده و درد و ناراحتی زیادی برای فرد به همراه دارد.

متاسفانه بیشترین اندامی که در هنگام ضرب دیدگی زانو آسیب زیادی به آن وارد می‌شود کشکک زانو است. کشکک زانو جلوی زانو قرار دارد و عضله چهار سر ران از این قسمت می گذرد. این ناحیه بورس و رباط های زیادی دارد که با وارد شدن ضربه به این نواحی ممکن است کشکک زانو آسیب جدی ببیند. در ادامه در رابطه با انواع ضرب دیدگی زانو، علائم و درمان آن صحبت می‌کنیم.

یکی از متداول ترین انواع آسیب دیدگی در زانو، شکستگی کشکک بوده و در جلوی زانو اتفاق می‌افتد. در این شرایط استخوان ران و استخوان درشت نی در جایی که به یکدیگر متصل می‌شوند، آسیب می‌بینند. شکستگی کشکک ممکن است بر اثر اتفاقاتی چون تصادف و یا پرتاب شدن از ارتفاع اتفاق بیفتد.

در رفتگی نیز از شایع‌ترین آسیب‌های زانو محسوب می‌شود. هنگامی که استخوان زانو از محل قرار گیری خود خارج شود یعنی فرد دچار دررفتگی زانو شده است. گاهی اوقات دررفتگی می‌تواند بر اثر ناهنجاری‌ها در ساختار زانو فرد ایجاد شود.

 

علائم ضرب دیدگی زانو  

ضرب در ناحیه زانو و در اندام های نظیر کشکک و کاسه با علائم زیر همراه است:

علائم ضرب دیدگی خفیف زانو همراه با دردهای خفیف تا حدودی متوسط و یا حساس شدن زانوها

علائم آسیب شدید همراه با کاهش توانایی حرکت زانو، دردهای پی در پی و شدید در ناحیه زانوها.  تورم و ملتهب شدن زانو، کبودی و سیاه شدن در ناحیه زانو . همچنین عدم توانایی در حمل کردن وزن بدن و اشیاء

 

علت ضرب دیدگی زانو

  • انجام فعالیت های ورزشی سنگین و غیر اصولی
  • ایجاد صدمه در هنگام ورزش‌های ناگهانی و یا مسابقات ورزشی
  • انجام کارهای روزمره همراه با عجله و شتاب
  • وقوع سوانحی چون زمین خوردن، تصادف کردن، پرتاب شدن و برخورد شی با شدت فراوان به اندام های پا
  • برخورد زانو به در، دیوار و یا میز

 

درمان خانگی ضرب دیدگی زانو

  • ماساژ دادن محل آسیب دیده با آب گرم جهت تسکین درد
  • استفاده از پماد های ضد درد و ضد التهاب
  • کمک گرفتن از یک فیزیوتراپ و انجام حرکات ورزشی
  • استفاده از بانداژ البته در مدت زمان کوتاه

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله پارگی رباط صلیبی زانو و درمان آن

 

روش های درمان ضرب دیدگی

برای ضرب دیدگی پا چی خوبه؟ برای درمان ضرب دیدگی روی پا و سایر قسمت های بدن در ابتدا استراحت و مراقبت از محل آسیب دیده مهم است. البته با گذشت یک هفته، تمام کبودی و دردهای زانو ناشی از آسیب دیدگی رو به بهبودی می‌رود. لازم به ذکر است که این طول درمان به شدت آسیب زانو نیز بستگی دارد. اگر زانو دچار آسیب دیدگی شد باید اقداماتی جهت بهبود آن صورت بگیرد. در ابتدا باید زانو را بدون حرکت نگه دارید و مطمئن شوید تا ناحیه دچار شکستگی نشده باشد.

برای شکستگی زانو هم خودسرانه عمل نکنید و ازپزشک متخصص کمک بگیرید. اگر مطمئن شدید که زانو دچار شکستگی نشده است می‌توانید از زانو بند برای بهبود درد زانو استفاده کنید. از کمپرس آب سرد بر روی زانو هم استفاده کنید. به این صورت که هر 20 دقیقه یکبار 8 تا 10 دقیقه کمپرس آب سرد را روی محل مورد نظر قرار دهید.

 

ضرب دیدگی زانو

ضرب دیدگی زانو

 

 ضرب دیدگی مچ پا

در ابتدا به علائم ضرب دیدگی مچ پا اشاره می‌کنیم تا در مواجه شدن با این درد اقدامات لازم را انجام دهیم:

علائم و نشانه های نسبتا شدید ضرب دیدگی مچ پا:

  • کاهش توان حرکتی مچ پا
  • عدم سهولت در راه رفتن و احساس درد در هنگام گام برداشتن
  • تورم و التهاب مچ پا
  • دردهای شدید و مداوم در قسمت مچ پا
  • عدم تعادل هنگام ایستادن بر روی دو پا
  • عدم توانایی در حرکت پاها

 

علائم و نشانه های خفیف ضرب دیدگی مچ پا:

  • ایجاد درد های متوسط در مچ پا
  • حساس شدن مچ پا به هنگام لمس شدن

این سانحه همانند ضرب دیدگی زانو ممکن است بر اثر اتفاقات گوناگون رخ بدهد. برای مثال در زمان انجام ورزش های غیر اصولی، وارد شدن ضربه هنگام مسابقات ورزشی مانند فوتبال و ورزش هایی که پا نقش مهمی را در آن ها داشته باشد. بروز سوانح مانند تصادف، برخورد با شی، افتادن از ارتفاع و …

همچنین انجام رقص باله و اعمالی که با حرکات کششی همراه است می‌تواند منجر به این حادثه شود.

 

درمان ضرب دیدگی مچ پا

معمولا روند درمان درد مچ پا کمتر از یک هفته است که باز هم به میزان و شدت آسیب دیدگی بستگی دارد.
برای درمان دردهای مچ پا در حالات کلی می توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از مچ بند برای کاهش درد
  • استفاده از کمپرس آب سرد در چند ساعت ابتدایی ضرب دیدگی
  • ماساژ مچ پا با آب ولرم
  • استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب
  • استفاده از بانداژ
  • انجام حرکات ورزشی به منظور تقویت عضله های مچ پا
  • استفاده از دیگر روش های فیزیوتراپی چون الکتروتراپی، تیپینگ و مگنت تراپی

 

درمان خانگی ضرب دیدگی مچ پا

اگر میزان ضربه زیاد است به درمان کوفتگی پا بر اثر ضربه اکتفا نکنید و حتما ازپزشک معالج مشورت بگیرید.

 

ضرب دیدگی مچ پا

ضرب دیدگی مچ پا

 

علائم و نشانه های نسبتا شدید در ضرب دیدگی ساق پا:

  • ضعف دامنه حرکتی و عدم سهولت در تکان دادن پا
  • به سختی راه رفتن
  • وجود درد های مداوم و شدید در ساق پا
  • عدم تعادل در هنگام ایستادن بر روی دو پا

 

علائم و نشانه های خفیف ضرب دیدگی ساق پا:

  • حساس شدن ساق پا در هنگام دست زدن به آن
  • ایجاد دردهای متوسط و نسبتا خفیف در این ناحیه

 

درمان ضرب دیدگی ساق پا

این نوع آسیب هم مانند موارد بالا ممکن است بر اثر سوانح مختلف از جمله تصادف، انجام حرکات ورزشی نامناسب و برخورد اشیاء با ساق پا رخ دهد. برای درمان ضرب دیدگی ساق پا ابتدا بهتر است از عدم شکستگی ساق پا مطمئن شوید و پا را بی حرکت نگهدارید
محل ضرب دیدگی را با آب گرم و یا ولرم ماساژ دهید
از داروهای ضد التهاب و ضد درد استفاده کنید
انجام حرکات ورزشی به منظور کاهش درد و تقویت عضلات ناحیه آسیب دیده به خصوص ساق پا پس از بهبودی آسیب، کمک گرفتن از پزشک فیزیوتراپ برای انجام حرکات مربوطه.

 

درمان خانگی ضرب دیدگی انگشت پا

آیا واقعا استفاده از خمیر برای ضرب دیدگی انگشت پا مناسب است؟ کوفتگی پا بر اثر ضربه  می‌تواند ناخوشایند باشد و جهت درمان آن استفاده از یخ نیز می‌تواند ورم و التهاب را کاهش دهد و راهکار مناسبی باشد. همچنین، برای درمان کوفتگی پا در اثر ضربه در تصادف، مراجعه به پزشک حتماً توصیه می‌شود. برای درمان ورم پا در اثر ضربه، استفاده از فشار به میزان مناسب، بانداژ کردن و استراحت می‌تواند مفید باشد.

همچنین یکی دیگر از موارد کاربردی جهت تسکین درد برای درمان ضرب دیدگی انگشت پا در خانه، استفاده از خمیر زردچوبه برای ضرب دیدگی به عنوان ضد التهاب طبیعی می باشد که ممکن است کمک کننده باشد.

علاوه بر این، استفاده از کرم‌ها و ژل‌های ضد التهاب می‌تواند به تسکین درد و بهبود سریع‌تر آسیب کمک کند. همچنین، حتماً باید از فعالیت‌های سنگین خودداری کرده و به استراحت کافی بپردازید. در صورت عدم بهبود و شدت درد بیشتر، مراجعه به پزشک بسیار ضروری است. برای تسریع فرآیند بهبودی، مصرف خوراکی‌های ضدالتهاب مانند زردچوبه، زنجبیل و آناناس نیز مفید است.

در نهایت، بهتر است برای جلوگیری از تشدید کوفتگی‌های آینده، از کفش‌های مناسب و از وسایل حفاظتی مانند پوشیدن کفش‌های ایمن در فعالیت‌های خطرناک استفاده کنید.

 

استفاده از ماساژ ملایم

ماساژ ملایم در منطقه کوفته شده می‌تواند به بهبود خونرسانی و بازسازی بافت‌های آسیب دیده کمک کند. استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) نیز می‌تواند در کاهش درد و التهاب مؤثر باشد. در صورتی که کوفتگی و ورم به شدت ادامه داشته و علایم مشکوک دیگری نیز رخ دهد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است آسیب جدی تری در اثر ضربه وجود داشته باشد.

برای جلوگیری از ضربه و کوفتگی در آینده، باید از تجهیزات حفاظتی مانند روکش‌ها و ضربه گیرها استفاده کرد و در فعالیت‌های ورزشی و روزمره با احتیاط عمل کنید.

همچنین، رعایت نکاتی مانند انجام تمرینات استحکام‌بخشی و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات، استفاده از پوشاک و کفش‌های مناسب برای فعالیت‌های ورزشی، و توجه به راهنمایی‌های صحیح در حین اجرای حرکات و ورزش‌ها می‌تواند از کوفتگی‌های آینده جلوگیری کند. همچنین، تغذیه سالم از جمله مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم نیز به بهبود سریع‌تر آسیب کمک می‌کند. به طور کلی، پیشگیری از ضربه و کوفتگی در ابتدا بهتر از درمان آن است.

همچنین، استفاده از روش‌های طب سنتی نیز می‌تواند در درمان کوفتگی در اثر تصادف و ضرب دیدگی موثر باشد. استفاده از خمیر زردچوبه و آلوئه ورا، که خواص ضد التهابی و التیام بخشی دارند، می‌تواند به تسریع فرآیند بهبودی کمک کند. همچنین، رعایت استراحت کافی و اعمال فشار مناسب با بانداژ در منطقه آسیب دیده نیز می‌تواند بهبودی را تسریع کند.

 

برای کوفتگی پا چی خوبه؟!

برای کوفتگی پا و درمان ضرب دیدگی استخوان، چندین روش می‌تواند مفید باشد. ابتدا باید پا را در حالت استراحت قرار دهید و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. استفاده از یخ می‌تواند به کاهش ورم و درد کمک کند. همچنین، استفاده از بانداژ یا پانسمان فشاری می‌تواند کمک کند. استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن نیز می‌تواند در کاهش التهاب و درد مؤثر باشد.

 

خمیر خانگی برای ضرب دیدگی

استفاده از خمیر برای ضرب دیدگی پا برای بهبود التهاب و درد، از دیرباز نزد ایرانیان طرفدارهای بسیاری داشته است. در ادامه این مطلب شما را با چند خمیر خانگی محبوب برای کاهش ورم و درد مفاصل و عضلات آشنا می کنیم. برای تهیه خمیر، می توان از یک الی چند مورد از گیاهان دارویی زیر همراه با هم استفاده نمود:

  • خمیر دارچین
  • خمیر زنجبیل
  • خمیر ماستیک (از برگ نوعی درخت مدیترانه ای تهیه می شود)
  • خمیر روغن کنجد
  • خمیر روغن گل پامچال
  • خمیر آرنیکا
  • خمیر گل همیشه بهار
  • خمیر گل شاه پسند
  • خمیر کامفری
  • خمیر اکالیپتوس
  • خمیر آویشن وحشی
  • خمیر کافور

 

جلوگیری از ضرب دیدگی

هیچ کس از ضرب دیدگی و کشیدگی مصون نیست. اما در اینجا چند نکته وجود دارد که به کاهش خطر آسیب کمک می کند:

  • در یک برنامه ورزشی برای تقویت قدرت عضلانی شرکت کنید.
  • هر روز حرکات کششی انجام دهید.
  • همیشه کفشی بپوشید که مناسب باشد.
  • ماهیچه های خود را به کمک مصرف یک رژیم غذایی متعادل تقویت کنید.
  • قبل از هر فعالیت ورزشی، از جمله تمرین، بدن خود را گرم کنید و از تجهیزات حفاظتی مناسب برای آن ورزش استفاده کنید.

 

کلام پایانی

تمام مواردی که در بالا اشاره شد، برای درمان ضرب دیدگی موثر و کمک کننده هستند. فقط توجه داشته باشید که انجام حرکات ورزشی و فیزیوتراپی برای تقویت قدرت مفصل یا عضله آسیب دیده، نباید حین فاز حاد آسیب انجام شوند. انجام حرکات ورزشی طی چند روز اول با تشدید و گسترش آسیب دیدگی همراه می باشد. حرکات ورزشی و تقویتی باید پس از بهبود فاز اولیه و کاهش التهاب (طی روزهای بعدی) انجام گردند.

 

تصویر دکتر کتایون تاجیک

کتایون تاجیک

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر بهزاد خانمحمدی

بهزاد خانمحمدی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر رضا اعرابیان

رضا اعرابیان

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر رضا پورعلی

رضا پورعلی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر رامین ارژنگ

رامین ارژنگ

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمد ربانی

محمد ربانی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر شعیب مجدی

شعیب مجدی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر علیرضا عشرتی

علیرضا عشرتی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر عباس رحیمیان

عباس رحیمیان

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر راشد رحمتی

راشد رحمتی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر کیارش بصیری

کیارش بصیری

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر فرزاد آراسته

فرزاد آراسته

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمد حسین کریمی نسب

محمد حسین کریمی نسب

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر حمید قاضی

حمید قاضی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر مرتضی مولوی

مرتضی مولوی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر وحید حسامی

وحید حسامی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر داود کلانتری

داود کلانتری

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر حسین عالم زاده

حسین عالم زاده

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر مهشید اجود

مهشید اجود

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر شبنم شریفی

شبنم شریفی

جراحی استخوان و مفاصل

منابع علمی این مطلب

89 دیدگاه در “ضرب دیدگی و کوفتگی | راه های درمان ضرب دیدگی روی پا و یا دست

  1. محمد گفت:

    سلام تقریبا ۳ هفته هست که پاشنه ام ضربه دیده دکتر میگه کوفتگی شده و امپول و قرص میده ولی هنوز درمان نمیشه چیکار کنم

    1. سلام جهت انجام سی تی اسکن به ارتوپد مراجعه کنید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  2. سجاد گفت:

    سلام ،من تو سالن داشتم فوتبال بازی میکردم ،به جای توپ پای بازیکن حریف رو شوت کردم،روی پام به شدت درد میکنه،نه ورم کرد نه هم قرمز شد ولی الان ۲۰ روزه درد داره

    1. سلام گرافی پا بگیرید. احتمال آسیب دیدگی وجود داره.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  3. شیرین گفت:

    سلام
    من دیروز تو خونه پام پیچ خورد وخوردم زمین روی زانوم افتادم و متاسفانه اصلا بفکرم نرسید یخ بذارم
    الان زانوم کبود شده و میسوزه ولی مهم تر از اون سمت بیرونی پایی که پیچ خورد و انگشت کوچیکم خیلی درد میکنه و نمیتونم راحت راه برم ورم داره ولی اصلا کبود نشده مچ و پاشنه دردی ندارم
    وقتی دراز میکشم کمتر میشه وقتی میذارم زمین دوباره دردش بدتر میشه
    میشه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام . ۲۴ ساعت اول یخ و ۴۸ ساعت بعدیش کمپرس گرم بذارید. اگه درد غیر قابل تحمله و تورم داره عکس رادیولوژی بگیرید. زیاد روی پا وزن نگذارید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  4. امیرحسین گفت:

    بادرود
    من حدود ۹ ماه پیش با دوچرخه روی دست چپم افتادم و ضرب دیدگی شدید پیدا کرد دامنه حرکتی تا 2 ماه طول کشید خوب شد ولی الان یک درد خفیفی موقع صاف کردن آرنج یا خم کامل دارم مشکل از چی هست خوب کامل نشده

    1. سلام نیاز به انجام mri دارید که وضعیت تاندون ها بررسی شه. اگه سالم بود، حرکات ورزشی و یا فیزیوتراپی میتونه بهتون کمک کنه.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  5. امیرحسین گفت:

    سلام من دیروز خوردم زمین و دستم کاملا حرکت میکنه و قدرتشم کم نشده فقط گاهی اوقات یه درد میکنه بنظرتون شکسته؟

    1. سلام ،درصورت شکستگی و یا دررفتگی ناحیه تورم پیدا میکنه و موقع لمس درد شدید. اگه این علائم رو دارید عکس رادیولوژی بگیرید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  6. ... گفت:

    سلام و خسته نباشید من رزمی کارم حدود سه ماه پیش ماهیچه ران چپ ضربات محکم خورد بعد یخ نگذاشتم بعدش نمی‌دونستم الان تا ضرب میخوره درد اوج میگیره چیکار کنم خوب شه ، امروزم از پله افتادم ران راستم جلوش خیلی درد میکنه یخ گذاشتم بعد پارچه گرم گذاشتم دیگه چیکار کنم ؟ راه حل برای درمان می‌دید

    1. اگه بعد ۳ ماه همچنان درد دارید خب باید بررسی بیشتر بشید. حضوری به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا هم معاینه شید،هم اگه نیازه دکتر براتون mri بنویسن.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  7. Ivan گفت:

    مطلب بسیار مفید و عالی بود👌 فقط کاش از عکس بی حجاب استفاده نکرده بودید

  8. Ali گفت:

    سلام ، وقتتون بخیر، من واریس دارم رفتم فوتبال تو هوای سرد توپ به ران پشت پام واریس ها خمرد بعد پای یک نفر، الان ده روزه ب شدت درد دارم و نشست و برخواست خیلیییی سخت شده برام، رفتم ارتوپد گفت که خوب میشه، ممنون میشم راهنمایی کنید، درد شدیدی دارم، ولی اصلا استخوانی نیست، آیا احتمال پاره شدن رگ واریسی هست؟ الان خارش هم داره

    1. سلام بسته به شدت رگ های واریسی شما داره.، اگه خفیفن مشکلی ایجاد نمیکنه. از کمپرس های اب گرم و جلسات فیزیوتراپی استفاده کنید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص عمومی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  9. امیرحسین گفت:

    سلام، من تو ورزش رزمی کف دستم و هم روی دستم درد میکنه طوری که نمیتونم چیزو خوب بلند کنم با دستم، الان 2 هفته میشه که این مشکل پیش آمده، بیشتر روی دستم درد میکنه که وزن که یکم سنگین باشه درد میگیره ولی کاملاً دستم حرکت میکنه و مشکلی در حرکت اصلا ندارم
    با تشکر🌹

    1. سلام یکی از دست ها این مشکل رو داره یا هردودست؟ درحالت عادی دردی ندارن ؟ سابقه ضربه خوردگی یا پیچخوردگی با توجه به رزمی کار بودن ندارید؟ عکس رادیولوژی بگیرید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  10. ... گفت:

    سلام
    روی پایم ضرب دید …نه ورم کرد نه حتی قرمز شد ولی خیلی درد می‌کنه میتونم راه برم ولی زیاد نمیتونم بهش فشار وارد کنم
    خطرناک نیست اگه بیمارستان نرم ؟؟؟
    به غیر از درد یه حالتی هم داره که انگار قلنج کرده

    1. سلام خیر مشکلی نداره.بهتره یک هفته استراحت کنید و زیاد روی پا وزن نگذارید.
      اگه تورم پیدا کرد و راه رفتن خیلی سخت شد عکس رادیولوژی بگیرید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  11. مطلب بسیار خوبی بود. خسته نباشید

  12. -امیرحسین گفت:

    سلام وقتتون به خیر ممنون میشم زودتر پاسخت بدید.
    من هنگام فوتبال بازی کردن انگشت شصتم یه اسیب دید بردیم پیش پزشک متخصص گفت چیز خاصی نیست فقط تاندونش اسیب دیده و ضعیف شده تقریبا ۱۷ روز گچش گرفتم بعد دوباره شروع کردم به ورزش دوباره یه ضربه خیلی اروم(ایندفه صدت ضربه اروم بود)دوباره شروع کرد به درد گرفتن.حالا از این قضیه ۳ ماه میگذره انگشت شصتم هروقت یه ضربه ارومی بهش اثابت میکنه بعد از گذشت ۳ یا ۴ ماه بازم درد میگیره پیش یه دکتر بردیم گفت تاندونش به قدری فشار اومده بهش که کش اورده ولی نیاز به عمل نداره و باید زمان داد تا ترمیم شد حالا یه نکته هم بگم در حالت عادی نه درد میکنه نه دامنه حرکتیش محدود شده فقط هنگام ضربه خوردن درد وحشتناکی داره ببخشید طولانی شد ممنون.

    1. سلام ترمیم تاندون ها حداقل ۶ ماه شول میکشه، و شما تو این مدت اصلا نباید به پاتون فشار وارد کنید وگرنه بهبودی به تاخیر میفته.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  13. علیرضا محمدی گفت:

    سلام من چند روز پیش از پشت نیسان افتادم و آرنج دستم زخم شد و روی محل زخم کمی ورم کرده نمیدونم به خاطر وجود زخم هست یا آرنج دستم ترک یا ضربه خورده برای حرکت دادن دستم مشکلی ندارم اما یکدفعه دردی در آرنج احساس میکنم که قابل تحمل است ولی بعضی از این درد ها درد شدیدی دارند باید چیکار کنم

    1. باسلام. ساعد وکف دستتون گزگزمورمور نمیشه؟ روی زخمتون پماد انتی بیوتیک بزنید .دست رو بیحرکت کنیدو از آرنجتون رادیوگرافی بگیرید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  14. امیرقاسمی گفت:

    سلام.دیروز دست راست من ضربه دیدیا مشت از یغل به میز چوبی محکم زدم.سریع زوی ذستم بین مچ وانگشت کوچک نزدیک مچ اندازه فتدق بیشتر باد کرد.کیسه اب یخ کذاشتم تانزدیک صبح‌‌قلمبه زوی دست به حالت پخش شده دراومد‌الان کمی زوی ذستم کنار باد داره.دستم رو تکان ندادم‌.سابقه همین جا چندین ساله پیش شکستگی وموبرداشتگی ذارم.الان همونجا شده.بتظز شماچیکار کنم‌؟

    1. سلام ۲۴ ساعت اول کمپرس سرد ۴۸ ساعت بعد کمپرس گرم بذارید و این سه روز دست کامل بیحرکت باشه اگه بهبودی حاصل نشد حتنا عکس رادیولوژی گرفته بشه. اگه الانم تو معاینه دستتون ورم زیاد و یا تغیرر شکل در فرم دست مشاهده میشه همین امروز عکس رادیولوژی گرفته شه.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  15. یاسین نجاری گفت:

    سلام من امروز داشتم فوتبال بازی میکردم تو سالن در دست دروازه بعد من هی که توپ رو می‌گرفتم مجبور بودم رو زانوم سریع بشینم البته زانوم چیزی نشد ولی یکم پایین ترش کبود کبوده یکمی هم ورم کرده در هنگام راه رفتن هم کمی درد می‌کنه و همچنین کمی برای نشستن و پا شدن از روی مبل ولی در حالت عادی که خوابیده باشم یا نشسته درد نمیکنه
    بنظرتون خودش به مرور خوب میشه؟
    چون من مطلب رو خوندم گفته بودین خوب میشه

    1. سلام
      حتما در بازی از زانوبند استفاده کنید که تروماهای متعدد، به زانوتون اسیبی نزنه. اگه حین راه رفتن زانو خالی کنه یا قفل کنه حتما ام آر ای باید انجام بشه. در غیر این صورت با کمپرس گرم و مسکن بهبود پیدا میکنه.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  16. بهار گفت:

    سلام
    من هفته گذشته یه مسابقه والیبال داشتم و حین مسابقه دوتا ارنجام تقریبا برگشت و خیلی درد شدیدی داشتن . تا دو یا ۳ روز اول ورمش خابید و هیچ کبودی نداشتم و الان یه هفته گذشته ولی هنوز نمیتونم بازی کنم و البته هیچ مشکلی تو حرکت دادنش ندارم ولی حرکات سنگین و یهویی نمیتونم انجام بدم . بنظرتون امکانش هست ترک خورده باشه ؟

    1. سلام.
      شما بهتر بود که عکس رادیولوژی از ارنجتون میگرفتید. درد تا ۲ الی ۳ هفته هم بعلت کشیدگی تاندون ها و اسیب عضلات طبیعی هست. شما نباید فعالیت سنگین انجام بدید. و باید استراحت کنید تا بهبودی کامل حاصل بشه.

  17. علی گفت:

    سلام. من ازارتفاع3متری افتادم. یکی ازپاهام مچش ترک برداشت یکی دیگه نه ورم. نه کبودی. نه شکستگی. نه دررفتگی.. نداره. ولی مچ وقـوزکش دردداره. معلوم. نیست چشه

    1. باسلام و عرض ادب. بهتر هست عکس رادیولوژی پا رو داخل اپلیکیشن اپلود کنید تا مجدد همکاران ارتوپد عکستون رو ببینند.
      احتمال اسیب تاندون و رباط های ناحیه وجود دارد که در عکس رادیوگرافی ساده قابل رویت نیست. اگه تورم پا زیاد نیست، بهتره پا اتل و بیحرکت شود.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

      1. علی گفت:

        سلام من حدود یک هفته پیش از کوه تو ارتفاع ۴ متری افتادم پایین و از قسمت پشت روی سنگ افتادم همون روز رفتم دکتر هم عکس گرفتم هم سی تی اسکن دادم دکتر ارتوپد گفت چیزی نیست ولی از اون موقع وسط کمرم البته به سمت چپ یعنی کنار ستون فقرات نه خود مهره های وسط درد دارم و بالای لگنم هم درد داره و اندازه یه سانت برآمدگی داره به نظرتون لازم هست دوباره برم دکتر یا به مرور زمان خوب میشه

        1. سلام
          ارتفاع سقوط زیاد بوده اگه عکس های رادیولوژی مشکلی رو گزارش نکردن احتمال اسیب ماهیچه ها و رباط های ناحیه وجود داره. استراحت کنید و فعالیت سنگین نداشته باشید .از قرص های مسکن استفاده کنید. کمپرس گرم بذارید اگه بهبودی حاصل نشد از جلسات فیزیوتراپی کمک بگیرید.
          همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  18. شادی سرایی گفت:

    من توی اسکیت بازی پام پیچ خورد، اون لحظه پام خیلی درد گرفت و نتونسم دیگه بازی کنم. الان سه روزه میگذره هنوز دکتر نرفتم ، مچ پام ورم کرده و نمیتونم بهش فشار بیارم. بنظرتون شکسته باید گچ بگیرم یا فقط ضرب دیدگی هست؟

  19. بفرین گفت:

    وقتتون‌بخیر، من در حال جابجا کردن‌میز، متاسفانه ساق پام برخورد شدیدی با میز داشت. در ساعات اول زیاد چیزی احساس نکردم، ولی بعد از ۴/۵ ساعت ، درد شدیدتری به خصوص موقع راه رفتن احساس میشد. درمان خانگی دارد یا باید به دکتر مراجعه کنم؟؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به شرح حال شما توجه داشته باشید که اگر بعد از این اتفاق در آن عضو دچار تورم زیاد شدید یا کاهش دادن محدوده حرکتی داشتید یا کبودی شدید داشتید حتما باید به همکاران ارتوپد مراجعه کرده و عکس برداری کنید ولی اگر سطحی بود با تکان ندادن زیاد آن عضو و گذر زمان و مصرف مسکن و کمپرس به بهبودی دست می یابید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  20. maryam گفت:

    سلام
    ساق پام روی ان
    ضربه دیده استخان پام بعد ضربه فشار میاوردم روی استخوان احساس میکردم دو نصف شده
    فرداش هیچ دردی نداشت اصلا ورم نکرد فقط یکم کبود شد
    الان بعد یه هفته همون جای ضربه انگار استخوان اضاف اورده فشار میدم روی نقطه ضربه احساس میکنم استخوان پا ورم کرده

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به شرح حال شما اگر محدوده حرکتی شما پس از این حادثه یا ضربه کم شد یا در قسمت آسیب دیده دچار درد شدید بهتر است که از نقطه ضرب دیده عکس گرفته شود. ولی اگر سطحی است و مشکلی نداره در صورتی که محدوده حرکتی شما را تحت تاثیر قرار نداده باشد با استفاده از مسکن ها و آرامبخش ها و تکان ندادن آن نقطه کم کم به بهبودی دست پیدا کنید. ولی به طور کلی نیاز به بررسی و معاینه و در مواردی عکس لازم می باشد.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  21. متین گفت:

    سلام ببخشید من افتادم و صورتم ورم کرده چی بزارم خوب بشه

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به شرح حال شما حتما پس از این اتفاق با گذاشتن کمپرس یخ از ایجاد ورم و تورم می توانید جلوگیری کنید باید توجه داشته باشید که این مورد فقط برای زمانی است که این اتفاق خفیف باشد و شما با انجام این کار می توانید متوجه شوید که آیا شکستگی اتفاق افتاده است یا موارد بدتر این موضوع هم از طریق میزان درد یا تورم متوجه بشید که آیا اتفاقات بدتری افتاده است که به پزشک مراجعه کنید یا خفیف است که با انجام مقداری اقدامات اینگونه بتوانید باعث درمان و بهبودی شوید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  22. فرزاد گفت:

    سلام
    من با سرعت ۹۰تا با موتور زدم به یک ماشین
    ران پای چپم دچار کوفتگی خیلی شدید شده
    راه رفتن رو یکم لنگ میزنم ولی زانو مو نمیتونم بازو بست کنم
    راه درمانش چی هست

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      در صورتی که فکر میکنید درد طولانی شده و خوب نمیشود و نمیتوانید زیاد تکان دهید حتماً باید عکس بگیرید شاید شکستگی باشد در غیر اینصورت ضد التهاب مصرف کنید و ثابت نگه دارید تا آسیب دیدگی خوب شود.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  23. ابوالفضل گفت:

    سلام
    من داشتم با توپ داخل خونه ور میرفتم که اومدم توپ رو شوت کنم اشتباهی دیوار رو شدت کردم بعد از ضربه انگشت کوچیک پام یکم از بقیه انگشت ها فاطله گرفت و فرداش ورم کرد و کبود شد الان هم کبودی و هم ورم کم تر شد و میتونم راه برم ولی بهش دست میزنم درد میاد باید چیکار کنم؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      حتماً باید معاینه شوید. در صورتی که درد ادام دارد و دردش کم نمیشود حتماً باید جدی بگیرید ولی اگر در حد ضرب دیدگی های جزئی باشد میتوانید با انواع پماد ها و استراحت حل کنید.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  24. محمدی گفت:

    سلام وخدا قوت من حدود بیست وروز پیش زمین خوردم و وسط پام از جلو از زانو به پایین کبود شد بعد کبودی رفت حاشیه الان سفته ودرد می کنه اما راه میرم اما درد دارم و خیلی وقته سفته ویک قسمتش یه ذره فرو رفته گوشت پام به درون که با دقت دیده میشه فکر می کنید علت چیه من اینم ذکر کنم که پام در زمین به آهن برخورده است ممنون از نگاهتون

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:

      شما حتماً احتیاج به معاینه دارید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  25. Hanieh گفت:

    سلام وقت به خیر
    من بر اثر ضربه یک چیز سنگین به بالای زانوم در قسمت ران پام احساس یک توده میکنم و در اون قسمت پام کبود شده می خواستم بدونم خوب می‌شود یا باعث مشکل میشود؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      حتماً احتیاج به معاینه دارید، در صورتی که در معاینه زندگی شما رو درد یا تروما شدید مختل نمیکند میتونید مطمئن باشید که به مرور برطرف میشود اما در صورتی که نمیتونید راه برید یا مشکل جدی باشد حتماً باید توسط متخصص ارتپد بررسی و راه درمان و دارو تجویز شود.

      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپدی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  26. Hesam گفت:

    سلام خسته نباشید 🌹 من قبل از عید مچ دستم شکست ، و اول یک دوره ۲۰ روزه و دوم یک دوره ۱۰ روزه تو گچ بود که به بهبودی کامل رسید ، پنج روز پیش مچ دستم رو باز کردم ، دیروز موقع راه رفتن پام لیز خورد و از پشت زمین خوردم با هر دو مچ ، از دیروز دستم که قبلاً شکسته بود خیلی بیشتر از اون یکی دستم درد می کنه ، می خواستم بدونم چقدر احتمال داره دوباره شکسته باشه ؟
    با تشکر 🙏🏻

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      احتمال شکستگی پس از خوب شدن شکستگی به شدت وجود دارد حتماً در اولین فرصت عکس بگیرید و با متخصصین ارتوپد مراجعه و مشاوره بگیرید تا مشخص شود که در چه حدی مجدداً آسیب دیدگی داشته اید.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  27. بسیار عالی و کاربری

  28. هان؟ گفت:

    سلام
    من ساق پام درد میکنه میتونم راه برم ولی لنگان لنگان …رفتم باشگاه اومدم ولی چندان چیز سنگینی کار نکردم شب رو خوابیدم پاشدم دیدم ک نمیتونم راه برم ولی چیزی جدی نمی‌گرفتم ک بعد از دو روز پام باد کرده و الان روغن زیتون و.. رو میزنم خوب نمیشه؟؟چیکار کنم ؟!؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      در صورتی که نمیتونید حرکت بدید و درد خیلی شدید دارید حتماً نیاز به عکس برداری دارد در صورتی که میتونید حرکت بدید از کمپرس استراحت و داروهای ضد التهابی زیر نظر متخصص ارتوپد بهبود خواهید یافت.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  29. زهرامحمدی گفت:

    من ۱۳بدر فوتبال بازی کردم با پا ضربه محکم خورده ب ساق پام کبود شده و ورم کرده پزشک گفته چیزی نیست چکارکنم ک ورم بخوابه و کبودی کم بشه

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      در صورتی که کبودی رو ساق پا تورم ندارد خود بخود به مرور زمان بهبود پیدا خواهد کرد اما در صورتی که تورم دارد یا محدودیت حرکتی دارید حتماً احتیاج دارد عکس بگیرید و با متخصص ارتوپد مشورت نمایید.

      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصصین ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  30. رها گفت:

    سلام من یک سال هست تصادف کردم که شانه ام ضرب دیده از عقب وجلو دردمیکنه بعضی وقتها ورم میکنه عکس سی تی اسکن گرفتم دکتر میگه مشکلی نداره چکار کنم

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی م
      با توجه به اینکه ورم و درد دارید حتماً یک mri داشته باشید اگر چیزی در mri نشون نداد حتماً داروهای خوراکی یا پماد لازم دارید برای کنترل درد و تورم.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپدی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  31. ابراهیمی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من داشتم در خونه ورزش میکردم که یهو روی قسمت بیرون مچ پام فرود اومدم و درد گرفت
    الان دامنه حرکتیم محدود شده ولی میتونم رو پام وایسم فقط وقتی که به سمت داخل و خارج تکونش میدم پام درد میگیره
    بنظر شما ممکنه شکستی باشه؟؟

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      حتماً توصیه میشود در اسرع وقت پزشک متخصص ارتوپد ببیند و mri لازم است و گاهی اوقات ممکن است مزمن شود و سالها شمارا آزار دهد.
      میتوانید از طریق اپلیکیشن ازپزشک ابتدا با متخصصین ارتوپد مشاوره کنید و سپس به مطبشون مراجعه یا آزمایشات لازم رو پیگیری نمائید.

    2. حسین گفت:

      سلام من انگشت وسطم از وسط با آرنج یکی از دوستام برخورد شدید کرد بعد استخوانش جا به جا شد بردم جا انداختم آتل بستم خوب نشد رفتم دکتر عکس انداختم چیزی نبود ولی از وسط باد داره و نمیتونم انگشتم رو کامل ببندم الان ی ماه میگذره از اون اتفاق لطفا راهنمایی کنید

      1. ازپزشک گفت:

        نظر تیم پزشکی ما:
        با توجه به شرح حال شما طبیعتا باید دوباره به همکاران ارتوپد مراجعه کنید و عکس برداری های دوباره و بررسی های بیشتری انجام دهید.
        الزاما شکستگی نمی تواند باشد یعنی آسیب هایی که به پا و دست وارد می شود و ورم های ایجاد شده الزاما مربوط به شکستگی نمی باشد شاید پارگی رباطی یا مواردی از این قبیل باشد چون پارگی رباط نیز می تواند باعث تورم و محدوده ی حرکت نقطه ی آسیب دیده شود. پس در نتیجه اگر درد شدید-تورم زیاد و محدوده ی حرکتی حس کردید حتما باید توسط همکاران ارتوپد مورد بررسی قرار بگیرید.
        همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  32. نیما گفت:

    انگشت شصت دچار ضربه دیدگی شده باید چکارکنم زود خوب شود
    البته در نرفته چون چند جا بردم نگاه کننن

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      مشخص نکردید کدام انگشت است اما برای درمان به آیتم های بیشتری برای تشخیص لازم است که مشخص شود نوع التهاب میزانش و … چقدر است حتماً با پزشک ارتوپد مشورت نمائید. تا قبل از رفتن به دکتر هم میتونید از پمادهای ضد التهاب و کمپرس یخ استفاده نمائید.

      میتوانید از طریق اپلیکیشن ازپزشک ابتدا با متخصصین ارتوپد مشاوره کنید و سپس به مطبشون مراجعه یا آزمایشات لازم رو پیگیری نمائید.

  33. ... گفت:

    سلام
    من تو ورزش پام پیچ خورد و یه قسمت از استخوان روی پام الان باد کرده و ورم داره ، درد زیادی نداره
    چیکار باید کنم؟

    1. ازپزشک گفت:

      با توجه به شرح حال شما، پیچ خوردگی نیاز به معاینه دارد علت های مختلفی برای ورم و درد پا پس از ورزش وجود دارد شاید لازم به عکس برداری باشد، کاملاً بستگی به شدت و نوع آسیب دیدگی دارد…
      پیشنهاد ما این است از طریق اپلیکیشن ازپزشک با یکی از متخصصین ارتوپد ازپزشک یک عکس بگیرید و ازپزشک متخصص ارتوپد بصورت آنلاین حتی بصورت تصویری کمک بگیرید.

  34. Iliya گفت:

    سلام من فوتبال کار میکنم
    ساق جفت پاهام از ناحیه ی استخوانی و داخل پا حین تمرین درد شدیدی داره البته زمانی هم که تمرین نمیکنم بازم درد داره ولی کمتره دردش باید چیکار کنم

    1. ازپزشک گفت:

      سلام بر شما
      با توجه به شرح حال شما نیاز به معاینه دارد علت های مختلفی برای درد پا پس از ورزش وجود دارد شاید لازم به عکس برداری باشد شاید هم لازم نباشد. کاملاً بستگی به شدت و نوع آسیب دیدگی دارد… با با چند خط شرح اینچنین نمیتوان تشخیص و تجویز دارو یا … انجام داد پیشنهادما این است از طریق اپلیکیشن ازپزشک با یکی از متخصصین ارتوپد ازپزشک یک عکس بگیرید و ازپزشک متخصص ارتوپد بصورت آنلاین حتی بصورت تصویری کمک بگیرید.

  35. Mm گفت:

    سلام،من روی دستم یک ضرب دیدکی شده تقریبا جای انگشت کوچیگم و باد کرده و سفته درد نداره و راحت میتونم با دستم کار کنم چیکار گنم که اوکی بشه ینی بادش بخوابه و میخواستم بدونم از چیه؟؟؟؟
    ممنون جواب بدید

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به شرح حال شما نیاز به معاینه دارد علت های مختلفی برای درد انگشت وجود دارد شاید لازم به عکس برداری باشد شاید هم یک لازم نباشد. میتونید از طریق اپلیکیشن ازپزشک برای یکی از متخصصین ارتوپد ازپزشک یک عکس بگیرید و ازپزشک ارتوپد کمک بخواهید با چند خط شرح اینچنین نمیتوان تشخیص و تجویز دارو یا … انجام داد.

    2. تمنااسماعیلی گفت:

      سلام خسته نباشید دیشب روی پام آسیب دید توی حرکات ورزشی پارکو و همون لحظه درد خیلی شدیدی داشت با گذاشتن یخ آروم تر شد اما امروز خیلی پام درد می‌کنه و باد کرده کبود شده باید چکار کنم؟

      1. ازپزشک گفت:

        نظر تیم پزشکی ما:
        در صورتی که تورم دارید و درد دارید و خوب نمیشود باید عکس بگیرید و بررسی بیشتر توسط پزشک متخصص ارتوپد انجام دهید.

        میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

        1. محمد گفت:

          سلام من در دعوا ضربه پا زدم و پام کلن دور ور مچ پام هر طرفش درد میکنه اولش تونستم راه برم ولی بعد از یک ساعت نتونستم زمین بگزارم رفتم به پزشک گفت چیزی نیست فقط گفت فقط گوشت پات آسیب دیده گفت با بانداژ ببند یک هفته بمونه
          لطفا راهنمایی کنید

          1. با سلام
            بهتره رادیوگرافی از مچ پا انجام بدید تا آسیب های احتمالی پا مشخص بشه. روز اول کمپرس سرد و دوروز بعدش کمپرس گرم بذارید . پاها بالاتر از سطح بدن قرار بگیره که تورم کم بشه درصورت درد زیاد از مسکن استفاده کنید و روی پا به مدت یک هفته وزن نذارید و روش راه نرید و استراحت کنید.
            همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  36. گلی گفت:

    سلام .من روی پام میز آهنی افتاد ولی همون لحظه هیچ احساس دردی نداشتم چند ساعت بعدش درد خیلی شدیدی داشتم حتی جوراب رو هم نمیتونستم تحمل کنم اگر یه ذره پوست رو پام کشیده شده دردش وحشتناک میشه ظاهرش هم نسبتا قهوه ایه دردش هنوز ادامه داره علت این درد شدید چیه و اینکه چطور میزان دردشو کاهش بدم ؟ ممنون

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      با توجه به اینکه پای شما آسیب دیده حتماً باید معاینه و تصویر برداری انجام بشه توسط پزشک متخصص ارتوپد و حتماً نیاز به دارو برای کمتر شدن التهاب خواهید داشت.
      میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با پزشک متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  37. .. گفت:

    سلام من توی قوتبال ، قسمت روی پام ضرب دید رفتم ویزیت ، عکس انداختم ولی گفتن چیزی نیست 1 هفته استراحت خوب میشه من هم یک هفته استراحت کردم خوب نشد پام ، یک هفته ی دیگه باز هم استراحت کردم باز هم خوب نشد چه کار کنم

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما :
      معمولاً در خصوص ترومای های ورزشی MRI باید بدهید تا پزشک ارتوپد بتواند تشخیص دقیق تری بدهد و در صورتی که با استراحت خوب نشد دارو موضعی و خوراکی لازم دارید، که با مشورت آنلاین از منزل در اپلیکیشن ازپزشک با پزشک ارتوپد میتونید سریع ترین راه های درمان و داروها را پیدا کنید.

  38. Hhbvv گفت:

    سلام برای ضرب دیدگی روی پا چه خوب است و چقدر طول می کشد تا خوب شود

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما :
      درمان ضرب دیدگی پا بستگی به شدت آن دارد، ضرب دیدگی وجود دارد که نیاز هست آتل ببندن یا حتی جراجی لازم دارد و شاید چندین ماه خوب شدن به طول بیانجامد ضرب دیدگی وجود دارد که طی چند روز خوب میشود، بهرجهت اگر دردی دارید دارو ضد التهابی در این خصوص وجود دارد بهتر است با یک پزشک در این زمینه مشورت کنید. میتوانید برای مشورت سریع با پزشک متخصص ارتوپد از اپلیکیشن ازپزشک و پزشکان متخصص ارتوپد استفاده کنید و مشاوره سریع، راحت و ارزان دریافت کنید.

      1. محمدرضا گفت:

        سلام تقریباً یکونیم ماه پیش روی انگشت شصت پای چپم یک سطل ۲۵ کیلویی افتاد که ازون روز به بعد انگشتم حالت خواب رفتگی داره
        حس داره و حرکت می‌کنه درد هم نداره ولی اون گزگز کردن و خواب رفتگیش منو ترسونده
        میشه راهنماییم کنین که چیکار کنم
        ممنون میشم

  39. مجید گفت:

    ممنون ولی اینا هیچکدوم به درد نمیخوره
    ترکیب روغن زیتون با ارد نیمه تفت داده شده و گوشت خام که کوبیده شده
    یا
    روغن مرغ با برنج جهت نرم نگه داشتن

    جهت جمع شدن شیره مفصل زردت تخم مرغ و یا ادامس سنتی یا ساقز که از درخت ساقز به دست میاد
    و خزاران درمان خانگی خیلی‌تاثیر گذارتر هست

    1. ازپزشک گفت:

      ممنون

    2. محمدرضا گفت:

      سلام تقریباً یکونیم ماه پیش روی انگشت شصت پای چپم یک سطل ۲۵ کیلویی افتاد که ازون روز به بعد انگشتم حالت خواب رفتگی داره
      حس داره و حرکت می‌کنه درد هم نداره ولی اون گزگز کردن و خواب رفتگیش منو ترسونده
      میشه راهنماییم کنین که چیکار کنم
      ممنون میشم

      1. ازپزشک گفت:

        نظر تیم پزشکی ما:
        با توجه به شرح حال شما ممکن است که عصب نقطه ی آسیب دیده باعث گزگز شدن یا خواب رفتگی آن ناحیه شود و معمولا با گذشت زمان بهتر خواهد شد و عصب آن ناحیه میتواند به سمت بهبودی برود.
        یک امکان دیگر هم هست که در آن ممکن است استخوان دچار آسیب دیدگی شده باشد و می تواند آسیب دیدگی مفصلی باشد ما این احتمال هم دادیم چون به این موضوع اشاره کردید که درد ندارید در کل جای نگرانی نیست و به نظر نیاز است که همکاران ارتوپد شما را مورد معاینه و بررسی قرار دهند.
        همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

        1. علی گفت:

          سلام آقای کر من ی تصادف کرموپشت ران پام کبودشد الان بعد از یکماه همون جا ک ضرب خورده ورم کرده واحساس میگم زیرش آبه یا خون اصلا سیاه و کیود نیست مشکل چیه

          1. ازپزشک گفت:

            نظر تیم پزشکی ما:
            با توجه به شرح حال اگر محدوده حرکتی آن قسمت از بدن شما کاسته شده بود یا میزان ورم و تورم رو به افزایش بود یا اینکه با دست زدن به آن نقطه دچار درد زیاد می شوید لازم است که با عکسبرداری متوجه مشکل خود بشوید ولی اگر خیلی خفیف بود با گذاشتن کمپرس و ثابت نگه داشتن عضو و گذشت زمان به بهبودی دست می یابید.
            همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

        2. زهرا گفت:

          سلام تقریبا دوهفته میشه ک من انگشت کوچیک پام محکم خورد به پایه تخت الان ورم کرده یخوردم کبوده دردش نسبت به قبل کمتر شده ولی هنوز قسمت بیرونی انگشتم احساس سوزش میکنم و چون شاغلم اصلا استراحت ندارم ممنون میشم راهنماییم کنین

          1. باسلام.
            بهتر بود که عکس رادیولوژی از انگشت گرفته میشد چون استخوان ظریفی است و احتمال شکستگی بالاست. بهتر هست که روی پاتون وزن نذارید، بهش استراحت بدید و هنگام نشستن بالشت زیر پاتون بذارید. درصورت درد شدید مسکن مصرف کنید. عکس رادیولوژی حتما گرفته شود.
            همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص ارتوپد در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.