زنان و زایمان

علائم بارداری پسر و علائم بارداری دختر چیست؟

علائم بارداری پسر و علائم بارداری دختر چیست؟

علائم بارداری پسر و دختر

نشانه های پسر بودن جنین چیست؟ علائم بارداری پسر در ماه اول چیست؟ اشتیاق والدین برای دانستن جنسیت نوزاد خود امری طبیعی است. با آغاز دوره بارداری تغییراتی در بدن و روحیات مادر شکل می گیرد. در این بین زوج های زیادی هم تمایل دارند فرزند پسر داشته باشند و اکثر مادرانی که نوزاد پسر به دنیا آوردند، در هنگام بارداری و پیش از آن از مواد غذایی حاوی پتاسیم، ویتامین های C ،E و B12 استفاده کرده اند.

مطمئن ترین روش برای تأیید تشخیص حاملگی هم آزمایش خون است اما برخی از نشانه‌ها از حالت تهوع و خستگی تا قطع قاعدگی هم می توانند از اولین علائم بارداری باشند.

ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به موضوع علائم بارداری پسر و اینکه جنسیت جنین چه زمانی تعیین می شود؟ همچنین نداشتن خونریزی لانه گزینی و جنسیت جنین اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید و در صورت نیاز با نصب اپلیکیشن ازپزشک از متخصصان مجموعه مشاوره دریافت کنید. اگر کنکجکاو هستید جدول ویار دختر و پسر را مشاهده کنید می توانید با یک جستجوی ساده در گوگل این جدول را مشاهده کنید.

 

علائم تشکیل نطفه پسر

در روزهای ابتدایی آن شامل پریود نشدن، تغییرات پستان، خستگی، تکرر ادرار و حالت تهوع و استفراغ (تهوع صبحگاهی) است. علائم بارداری ممکن است ناشی از عوامل دیگری باشد و لزوماً به معنای باردار بودن نیست، بنابراین اگر مشکوک به بارداری هستید، یک تست بارداری خانگی انجام دهید و به پزشک خود مراجعه کنید.

طیف وسیعی از تغییرات می تواند در مراحل بعدی بارداری در بدن رخ دهد، از جمله کمردرد، سردرد، گرفتگی عضلات پا یا واریس، خارش یا سوزن سوزن شدن پوست، یبوست، هموروئید، سوء هاضمه، واژینیت یا ترشحات واژن، تغییرات خلقی یا افسردگی.

 

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟

برخی از زنان ممکن است یک یا دو هفته پس از لقاح متوجه اولین علائم بارداری شوند، در حالی که برخی دیگر نزدیک به چهار یا پنج هفته پس از لقاح علائم را احساس می کنند. برخی از زنان ممکن است تا زمانی که دوره قاعدگی آنها به طور قابل توجهی به تاخیر نیفتاده یا حتی تا زمانی طولانی تر، علائم بارداری را احساس نکنند.

 

چه زمانی علائم بارداری را حس میکنید

چه زمانی علائم بارداری را حس میکنید

 

چطور بفهمیم بارداریم؟

اولین علامت از علائم بارداری معمولاً فقدان قاعدگی حدود 2 هفته پس از باردار شدن است که البته همیشه قابل اعتماد نیست و اگر عادت ماهانه شما منظم نباشد، ممکن است متوجه این موضوع نشوید. برخی از زنان هنگام لانه گزینی جنین، کمی خونریزی دارند. بسیاری از زنان نیز تغییراتی در قسمت سینه تجربه می کنند.

تست بارداری خانگی روشی قابل اعتماد برای بررسی این که آیا باردار هستید یا خیر می باشد. شما می توانید در اولین روز تاخیر پریود خود آزمایش دهید. این آزمایش هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را در ادرار شما اندازه گیری می کند.

اگر با روش های کمک باروری مانند IVF باردار شده باشید، باید قبل از انجام آزمایش بارداری حدود 2 هفته پس از انتقال جنین صبر کنید. در این مورد می توانید از متخصص زنان کمک بگیرید.

 

نشانه‌های پسر بودن جنین چیست؟

علائم بارداری پسر روی چهره و بدن زن حامله: از علائم بارداری از روی چهره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نداشتن تهوع صبحگاهی می تواند یکی از علائم بارداری پسر باشد.
  • بررسی میـزان ضـربان قلـب در دوران بارداری که به گفته خیلی از پزشکان زنان و زایمان می تواند در تشخیص علائم بارداری جنین پسر کمک کننده باشد. در دوران بارداری میزان ضربان قلب نوزاد توسط پزشک متخصص زنان اندازه گیری می شود. اگر این تعداد زیر ۱۴۰ ضربه در دقیقه باشد احتمال پسر بودن نوزاد وجود دارد.
  • اگر جنین پسر باشد در دوران بارداری تمایل به برخی طعم ها و غذاها بیشتر می شود. اگر این ویار به سمت غذاهای ترش و یا شور باشد احتمال دارد جنین در حال رشد شما پسر باشد.
  • عدم ظهور جوش، آکنه و لکـه در بـارداری به نفع علائم بارداری پسر است. در دوران بارداری با اضافه و کم شدن میزان ترشح هورمون ها تغییرات فیزیکی و روحی در بدن مادر ایجاد می شود که برای مقابله با این تغییرات، بدن ممکن است واکنش های مختلفی نشان دهد. اگر قبل از بارداری این این جوش ها ولکه ها را نداشته اید، بروز گسترده این جوش ها در بارداری می تواند نشانه نوزاد پسر باشد.
  • وضعیت شکم در بارداری پسـر که اگر شکم رو به پائین باشد و جنین در قسمت پائینی شکم باشد می تواند یکی از علائم بارداری پسر باشد. در حقیقت به نظر می رسد که در بارداری پسر، فقط شکم به جلو رشد می کند و از پشت سر بارداری قابل تشخیص نمی باشد. اما در بارداری دختر لگن، کمر و پشت هم برجسته و برآمده می شوند و بارداری از پشت سر نیز قابل تشخیص می باشد.
  • تغییر هورمون در دوران بارداری امری طبیعی است. زنان در بارداری پسر، رفتارهای جسورانه تر و مردانه تری پیدا می کنند.
  • تیره شدن رنـگ ادرار ممکن است در بارداری پسر ایجاد شود. اگر مادر در حال حمل نوزاد پسر باشد رنگ ادرار تیره می شود اما در نوزادان دختر رنگ ادرار روشن است.
  • بزرگ شدن سینه ها در دوران بارداری نیز طبیعـی است. اگر سینه سمت راست بزرگتر از سینه سمت چپ باشد نشانه‌های پسر بودن جنین است.
  • در نوزادان پسر مادر احساس سردی در پاهای خود دارد.
  • افزایش رشد موها یکی از نشانه های تعیین جنسیت است.
  • خوابیدن به پهلوی چپ
  • خشکی پوست
  • افـزایش وزن

البته توجه داشته باشید که هیچ یک از این علائم بارداری پسر، شواهد علمی قوی ای ندارند و اغلب افسانه ای بیش نمی باشند!

 

علایٔم بارداری

علایٔم بارداری

 

علائم بارداری پسر در هفته 7

تشخیص جنسیت جنین در 7 هفتگی بسیار سخت و دشوار می باشد و از دقت پایینی نیز برخوردار می باشد. علائم بارداری در 7 هفتگی به ندرت ظاهر شده اند و بسیاری از زنان در این زمان حتی از بارداری خود خبر هم ندارند. احساس خستگی، افزایش حساسیت و بزرگی پستان ها، تکرر ادرار، لکه بینی، ویار، تیرگی نوک پستان ها، تهوع و استفراغ از جمله علائم اوایل بارداری می باشند که در هفته 7 نیز ظاهر می شوند.

جنین شما در این زمان از یک لیمو کوچکتر است و صورت و سر او در حال شکل گیری می باشند. جوانه های دست و پا نیز در حال ظهور می باشند. تهوع و استفراغ کمتر به عنوان علائم بارداری پسر در این زمان دیده می شوند. در واقع ویار و تهوع کمتر در این زمان، اغلب به نفع بارداری پسر می باشند.

تنها روشی که دقت بیشتری جهت تعیین جنسیت جنین در این هفته دارد، تست NIPT می باشد. در این تست ماده ژنتیکی جنین (DNA) و کروموزوم های او بر روی خون مادر بررسی می شود. اگرچه که بهترین زمان انجام این تست نیز از 10 هفتگی می باشد، اما برخی مطالعات معتقد هستند که از 7 هفتگی نیز قابل انجام می باشد.

 

علائم بارداری جنین دختر

علائم صد در صد جنین دختر چیست؟ به طور کل نمی توان این علائم را به طور صد در صد در نظر گرفت ولی نیاز است به آن توجه کرد.

  • ضربان قلب جنین بیشتر از 140 ضربه در دقیقه است.
  • رشد شکم به صورت عرضی پیشرفت می کند و بیشتر در نواحی پهلوهای مادر مشهود است
  • برآمدگی شکم به سمت قفسه سینه متمایل است
  • شما در طول 12 هفته اول بارداری خود دچار تهوع صبحگاهی شده اید.
  • سینه چپ شما بزرگتر از سینه سمت راست است.
  • هوس چیزهای شیرین مانند آب میوه، میوه و شیرینی می کنید.
  • پوست شما نرم است.
  • بیش از حد معمول بد خلق هستید.
  • یک حبه سیر می خورید، اما بوی آن را نمی دهید.
  • موهای شما در دوران بارداری نازک و کدر شده است.
  • هنگام خواب به پهلوی راست دراز می کشید.
  • ادرار شما زرد مات است.

 

لانه گزینی یا کاشت جنین

به مرحله‌ای در بارداری گفته می‌شود که تخمک بارور شده تقسیم و تکثیر می شود و به مجموعه ای از سلول ها به نام بلاستوسیست تبدیل می گردد؛ سپس از لوله فالوپ عبور می کند و به دیواره رحم می چسبد. این اتفاق به طور متوسط حدود یک هفته پس از تخمک گذاری یا آغاز بارداری رخ می دهد.

 

تفاوت لانه گزینی جنین پسر و دختر چیست؟

شناسایی جنسیت جنین به طور قطعی، فقط از طریق سونوگرافی و برحسب ویژگی های آن مقدور می باشد. اگرچه که شناسایی قطعی جنسیت جنین از روی علائم بارداری به تنهایی مقدور نمی باشد، اما به هرحال برای شناسایی جنسیت جنین، می‌توانید به علایم زیر نیز توجه کنید:

 

علامت قطعی جنین پسر:

علائم صد در صد جنین پسر: یکی از نشانه‌های احتمالی جنسیت پسر در دوران بارداری، تکرر ادرار است. اگر در دوران بارداری به صورت مکرر ادرار کنید، این ممکن است نشان‌دهنده جنسیت پسر باشد. همچنین، افزایش اشتها و روی آوردن به غذا نیز ممکن است نشانه لانه گزینی جنین پسر باشد.

 

 علائم لانه گزینی جنین دختر:

برخی از نشانه‌های جنسیت دختر در دوران بارداری شامل تغییرات در پوست، افزایش حساسیت در ناحیه گوش، کاهش اشتها و کاهش فشار خون می‌باشد. این علائم البته برای هر زن باردار ممکن است متفاوت باشد و باید به صورت فردی بررسی شوند.

 

جنسیت جنین چه زمانی تعیین می شود؟

از اینکه جنسیت جنین چه زمانی تعیین می شود در ابتدا می توان به سن بارداری یعنی سن جنین و مادر اشاره کرد. برای مثال مادری که در سه ماهه اول بارداری برای غربالگری مراجعه می کند ممکن است جنسیت جنین مشخص شود. اما درصدی از خطای آن وجود دارد و هر چه از این زمان می گذرد درصد خطای سونوگرافی برای تشخیص جنسیت کمتر می شود.

در کل اینکه جنسیت جنین چه زمانی تعیین می شود در هفته ۱۶ به بعد تقریبا بدون خطا و دقیق انجام می شود. بهتر است برای اینکه بدانید جنسیت جنین چه زمانی تعیین می شود بعد از سه ماهه بارداری به کلینیک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. البته فاکتورهای دیگری مانند موارد زیر در این موضوع دخیل هستند:

  1. دقت و کیفیت تجهیزات و دستگاه سونوگرافی
  2. وزن بالا و افزایش ضخامت چربی شکم مادر
  3. تجربه و تبحر متخصص رادیولوژی که در تعیین جنسیت و سلامت جنین موثر است.

 

علائم صد در صد جنین پسر

علائم صد در صد جنین پسر

 

نحوه و زمان تشخیص جنسیت جنین توسط سونوگرافی

همان طور که در قسمت های قبل نیز اشاره شد، تشخیص جنسیت جنین از روی علائم بارداری به تنهایی دقیق نیست. سونوگرافی با استفاده از امواج صوت و بدون ضرر به جنین می تواند در تعیین جنسیت و همچنین بررسی سلامت جنین کمک کننده باشد.

در این روش پزشک متخصص توسط یک پروب از روی شکم مادر می تواند ساختارهای درونی جنین شما را بر روی یک صفحه نمایشگر به وضوح تماشا کند. با این روش بسیاری از اختلالات ساختاری جنین نیز مشخص می شوند. سونوگرافی برای جنین کاملا بی ضرر می باشد و هیچ اشعه آسیب رسانی ندارد.

تعیین جنسیت جنین توسط سونوگرافی از حدود 14 هفتگی قابل حدس می باشد و در 18 الی 21 هفتگی دقت تشخیصی آن در بررسی اختلالات ساختاری افزایش می یابد. تشخیص جنسیت با بررسی اندام تناسلی جنین انجام می گردد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آنلاین آزمایش  بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آیا حین لقاح مصنوعی (IVF) می توان جنسیت جنین را مشخص نمود؟

یکی از گزینه های پیش رو برای زوج ها حین اقدام به باروری، تعیین جنسیت جنین حین لقاح مصنوعی می باشد. در این روش تخمک و اسپرم در محیطی خارج از بدن باهم لقاح پیدا می کنند و سپس جنین در دیواره رحم مادر کاشته می شود. در 99 درصد موارد انتخاب جنسیت جنین حین لقاح مصنوعی صحیح می باشد.

البته توجه داشته باشید که خطر چند قلویی حین لقاح مصنوعی افزایش می یابد. اگرچه که امکان تعیین جنسیت جنین توسط لقاح مصنوعی یا آی وی اف وجود دارد، اما توجه داشته باشید که حاملگی طبیعی و بدون دستکاری، بهترین و بی خطر ترین روش بارداری می باشد.

 

  

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید. 

 

علائم بارداری از روی ناف

بند ناف یک ساختار لوله مانند می باشد که بین جنین و جفت قرار گرفته است. مواد ضروری و اکسیژن از طریق بند ناف به بدن جنین وارد می شوند و مواد مضر و دفعی از طریق آن از بدن جنین خارج می شوند. پس از تولد نوزاد، دیگر به بند ناف نیازی ندارد و بند ناف بریده می شود. بقایای آن نیز طی چند روز الی چند هفته پس از تولد خشک می شود و از بدن نوزاد جدا می گردد. برخلاف تصورات قدیمی، بند ناف جنین به ناف مادر هیچ اتصالی ندارد.

اگرچه شاید در نگاه اول توجه را جلب نکند، اما یکی از علائم بارداری طبیعی در زنان، تغییر در ناف آن ها می باشد. علائم بارداری از روی ناف، اغلب در سه ماهه دوم بارداری جلب توجه می کنند. در این زمان رحم بزرگ شده و بالا آمده است و شکم به سمت جلو برجسته می شود؛ متعاقب این تغییرات ناف مادر باردار نیز به سمت بیرون برجسته می گردد.

در برخی زنان برجستگی ناف با درد اندکی اطراف آن نیز همراه می باشد. اما آیا بیرون زدگی ناف خطرناک است؟ بیرون زدگی ناف یکی از علائم بارداری می باشد و کاملا بی خطر و طبیعی است، خوشبختانه طی چند هفته پس از پایان بارداری نیز مجددا ناف شکل طبیعی خود را پیدا می کند.

 

هرنی نافی

به ندرت ممکن است برجستگی ناف به قدری شدید باشد که دیگر نتوان آن را از علائم بارداری طبیعی محسوب نمود؛ در این موارد برجستگی به دنبال هرنی نافی که نوعی نقص در جدار شکم محسوب می گردد، ایجاد شده است. به دنبال ایجاد هرنی نافی، ممکن است بخش کوچکی از اجزای شکم مانند روده ها از شکم وارد ناف شوند. علائم هرنی نافی عبارتند از:

  • برجستگی ناف که حین قرار گرفتن در وضعیت دراز کش بدتر می شود
  • احساس درد مبهم در اطراف ناف
  • افزایش درد ناف با عطسه، سرفه یا حین خم شدن به جلو

اغلب هرنی های نافی بدون نیاز به درمان پس از ختم بارداری بهبود می یابند. به ندرت در موارد شدید ممکن است پزشک معالج از روش های جراحی برای درمان هرنی نافی استفاده نماید.

 

چطور بفهمیم بارداریم؟

چطور بفهمیم بارداریم؟

جدول علائم بارداری دختر و پسر

اگرچه که تشخیص جنسیت جنین از روی علائم بارداری دقت پایینی دارد و اغلب این نشانه ها پشتوانه علمی قوی ندارند، اما در ادامه این مطلب شما را با نشانه هایی که می توانند به نفع دختر یا پسر بودن جنین باشند، آشنا می کنیم:

 

علائم بارداری دخترعلائم بارداری پسر
تهوع و استفراغ صبحگاهی زیادتهوع و استفراغ صبحگاهی کم
شکم رو به بالاشکم رو به جلو و پایین
بزرگ شدن ران ها و پشت و پهلوعدم بزرگی ران ها و پشت و پهلو
افزایش شدیدتر استرسعدم افزایش استرس
ویار به غذاهای شیرینویار به غذاهای ترش و شور
عدم خشکی شدید دستخشکی دست ها
عدم احساس سردی در پاهاسردی پاها
افزایش کمتر اشتهاافزایش شدیدتر اشتها
افزایش جوش و آکنه پوستیپوست شفاف تر
ضربان قلب سریع ترضربان قلب کندتر
افزایش خفیف تر تیرگی نوک پستان هاافزایش شدیدتر تیرگی نوک پستان ها
ادرار زرد شفافادرار زرد تیره
موهای نازک و خشکموهای پرپشت تر و درخشان تر
خوابیدن به پهلوی راستخوابیدن به پهلوی چپ

 

 ویار جنین پسر

 اگر پیش از بارداری عاشق غذاهای شیرین بوده اید، اما پس از بارداری تمایل خود را به غذاهای شیرین از دست داده اید، این یکی از علائم بارداری پسر می باشد. تمایل به غذاهای شور و ترش مانند ترشیجات، چیپس، کراکر نمکی، چوب شور، مرغ سرخ کرده و پنیر از علائم بارداری پسر می باشند. بالعکس تمایل به شکلات و شیرینی از نشانه های بارداری دختر می باشند.

البته توجه داشته باشید که هیچ یک از این ها پشتوانه علمی قوی ندارند و تایید نشده اند! اغلب ویارها با نوع رژیم غذایی و کمبودهای بدن مادر مرتبط می باشند.

 

تست جنین پسر

روش های مختلفی جهت تعیین جنسیت جنین وجود دارند. برخی از این روش ها بی خطر و برخی با خطر اندک سقط جنین همراه می باشند. به طور کلی تعیین جنسیت جنین از روی بررسی علائم بارداری پسر و دختر دقت بسیار پایینی دارد و توصیه نمی شود. مهم ترین روش های تعیین جنسیت جنین عبارتند از:

  • لقاح مصنوعی یا IVF: در این روش تخمک و اسپرم در خارج از بدن مادر با هم ترکیب می شوند و سپس به داخل بدن اون منتقل می شوند. شما می توانید جنسیت جنین خود را با این روش به طور مستقیم تعیین کنید.
  • تست NIPT: این روش از 10 هفتگی به تعیین جنسیت جنین و اختلالات کروموزومی کمک می کند. استفاده از این تست جهت تشخیص سندروم داون نیز کاربرد دارد. در این تست ماده ژنتیکی جنین از طریق بررسی نمونه خون مادر بررسی می گردد. تست جنین پسر با این روش بی خطر ولی گران می باشد!
  • نمونه برداری از پرزهای جنینی: در این روش نیز ماده ژنیتکی جنین و بیماری هایی مانند سندروم داون علاوه بر تعیین جنسیت بررسی می شوند. این روش با خطر سقط همراه می باشد و اغلب به طور اولیه جهت تعیین جنسیت جنین استفاده نمی شود.
  • آمنیوسنتز: همانند نمونه برداری از پرزهای جنینی است ولی در زمان دیرتری از بارداری انجام می شود. زمانی که شک به بیماری های کروموزومی و ناهنجاری های جنینی بالا باشد، آمنیوسنتز انجام می شود.
  • سونوگرافی: بهترین و بی خطرترین روش تست جنین پسر می باشد. اغلب از 11 الی 13 هفته بارداری قابل انجام است ولی دقت آن از 16 هفته بارداری افزایش می یابد. رویت آلت تناسلی مردانه در سونوگرافی به نفع علائم بارداری پسر می باشد.

 

رایج‌ترین علائم هفته اول بارداری

همانگونه که عنوان کردیم علائم بارداری در هفته اول از زنی به زن دیگر متفاوت است. اولین علامت بارداری عقب افتادن زمان پریود است. با این حال ممکن است شما هم یکی از علائم زیر را تجربه  کنید:

  1. افزایش دمای بدن
  2. نفخ شکم
  3. خستگی
  4. تحریک‌پذیری یا نوسانات خلقی
  5. هوس غذایی یا تنفر غذایی
  6. قوی‌شدن حس بویایی
  7. طعم فلز در دهان
  8. گرفتگی خفیف در شکم، لگن یا کمر
  9. خونریزی خفیف
  10. حالت تهوع همراه یا بدون استفراغ
  11. تغییرات سینه مانند تورم یا سوزن‌سوزن‌شدن
  12. تکرر ادرار
  13. سردرد

 

عکس شکم زن باردار جنین پسر

عکس شکم زن باردار جنین پسر

علائم بارداری در هفته اول

معمولا رایج‌ترین علائم هفته اول بارداری بعد از بارور شدن تخمک در زنان مشاهده می شود. این علائم می تواند در هر زنی متفاوت باشد و تغییر کند. به این صورت که ممکن است زنی در هفته بارداری علائم داشته باشد و زنی تا چندین هفته متوجه باردار شدنش نشود.

از این رو باید توجه داشته باشید  که رایج‌ترین علائم هفته اول بارداری که در ادامه عنوان می کنیم به طور قطع نمی‌توانند تأییدی برای مادر شدن باشند. با این حال برخی از این‌ موارد در بسیاری از زنان باردار مشاهده شده و می‌تواند نشان‌دهندۀ حاملگی باشد. مانند:

تاخیر در پریود

تاخیر در پریود و عقب افتادن عادت ماهانه از اولین نشانه های حاملگی  زنانی است که برای بارداری اقدام کرده‌اند. بهتر است یک هفته پس از تأخیر پریودتان یک بیبی‌چک تهیه کنید و در خانه آزمایش دهید. همچنین می توانید برای انجام آزمایش خون به پزشک متخصص مراجعه کنید. چنانچه سیکل قاعدگی‌تان نامنظم است این علامت نمی‌تواند به طور قطع به شما بگوید که باردار هستید.

 

حساسیت بافت سینه

از رایج‌ترین علائم هفته اول بارداری می توان به ورم پستان اشاره کرد. این تغییرات می‌تواند شامل بزرگ شدن پستان‌ها، نمایان شدن رگ‌ها و تغییر رنگ، ترشحات پستان‌ و برجستگی‌های تیرۀ اطراف نوک پستان‌ باشد. این حالت ناشی از افزایش سطح هورمون‌ها، جریان خون و احتباس مایعات است که باعث می شود پستان زن به این شکل در بیاید.

این تغییرات زنان که از علائم بارداری است، پستان را برای تغذیۀ نوزاد پس از تولد آماده می‌کند. پس از گذشت چند هفته از زمان شروع بارداری، بدن زنان با تغییرات هورمونی سازگاری پیدا کرده و درد و حساسیت پستان‌ها کاهش پیدا می کند.

 

رایج‌ترین علایٔم هفته اول بارداری

رایج‌ترین علایٔم هفته اول بارداری

خستگی

داشتن حس خستگی از نشانه های بارداری در زنان است که در این دوران، به ویژه در سه ماهۀ اول بسیار شایع بوده و ممکن است در اواخر این دوران تکرار شود. افزایش سریع و چشمگیر در سطح هورمون پروژسترون در اوایل حاملگی ممکن است علت خستگی شدید زنان باردار باشد.

 

لکه بینی در بارداری نشانه پسر دار شدن است؟

خونریزی خفیف یا لکه‌ بینی از رایج‌ترین علائم هفته اول بارداری در تمام زنان نیست. با این حال لکه بینی جزئی ممکن است یکی از اولین علایم بارداری در هفته اول باشد. این خونریزی که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم رسیده و خود را به آن می‌چسباند. یعنی  حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح و به جنسیت ارتباطی ندارد.

 

تکرر ادرار در بارداری و جنسیت جنین

افزایش ادرار و تکرر آن در زنان می تواند یکی از رایج‌ترین علائم هفته اول بارداری باشد. البته باید بدانید که تکرر ادرار معمولا  بعد از هفته ششم بارداری آغاز می شود. افزایش حجم ادرار به دنبال افزایش حجم و مقدار خون در این دوران علت تکرر ادرار است. کلیه ها آب اضافی را که به مثانه می رسند به شکل ادرار دفع می کنند.

 

تغییرات خلقی

یکی از نشانه ‌های حاملگی تغییرات خلقی در زنان است که می‌تواند در آنها طیف خفیف تا شدید داشته باشد. این تغییر شدید احساسات در بارداری کاملاً طبیعی است، بنابراین تلاش کنید تا در شرایط سخت و احساسی، از راهکارهای مناسب برای کنترل احساس خود حفظ کنید.

همچنین ممکن است درجه حرارت بدن شما بلافاصله هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، سرنخ‌های اولیۀ حاملگی را نشان دهد. دمای پایۀ بدن بلافاصله پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و تا عادت ماهانۀ بعدی در همان سطح باقی می ‌ماند. اگر شما نمودار دمای پایۀ بدن خود را به منظور تعیین زمان تخمک‌گذاری رسم کنید، افزایش ادامه‌دار آن بیش از دو هفته، ممکن است به این معنی باشد که شما حامله هستید.

 

گرفتگی عضلات

گرفتگی و اسپاسم عضلات و ماهیچه‌ها مثل شکم‌درد یا گرفتگی ماهیچه‌های پا در یک یا هر دو طرف هم یکی از علائم بارداری در هفته اول است. در طول سه ماهۀ اول، گرفتگی عضلات اغلب بخاطر تغییرات طبیعی ناشی از رشد جنین است و به شکل احساس کشش در یک یا هر دو طرف شکم توصیف می‌شود.

اگرچه این نشانه به عنوان علامتی برای تشخیص زودهنگام بارداری در نظر گرفته نمی‌شود، اما در بسیاری از زنان باردار دیده می‌شود و یک بخش طبیعی از بارداری است.

 

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.