دانستنی ها, رژیم و تغذیه سالم, سلامت جسم

مراقب خودت باش | چند راه ساده برای اینکه چگونه مراقب خودمان باشیم

مراقب خودت باش | چند راه ساده برای اینکه چگونه مراقب خودمان باشیم

مراقب خودت باش

مراقب خودت باش ! شاید مراقبت از خود یک وظیفه واقعاً بزرگ به حساب بیاید ، اما لازم نیست که این کار ما را خسته کند و طاقت فرسا باشد. باید یاد بگیرید که سلامت جسمی ، روحی و عاطفی خود را مدیریت کنید تا بتوانید از زندگی روزمره خود لذت بیشتری ببرید تا بتوانید در مسیرهای زندگی، خطر بروز مشکلات مختلف سلامتی را کاهش دهید. از خواب کافی گرفته تا تعیین مرزهای سالم ، از اینکه سریعاً تفاوت در کیفیت زندگی خود را هنگامی که شروع به اولویت قرار دادن سلامتی خود می کنید. مطمئن باشید که با این کار از خودتان بیشتر از قبل راضی خواهید بود. همراه ما باشید تا از خودمان مراقبت کنیم.

مراقب خودت باش؛  به نیازهای احساسی و ذهنی خود گوش کن.

هر روز زمانی را به خود اختصاص دهید و خودتان را چک کنید. اگر دوست دارید از نوشتن روزانه استفاده کنید و همانند لیست یادداشت بردارید. در پایان هر روزتان چند دقیقه را به اینکه روزتان چگونه پیش رفته است اختصاص دهید. اگر می توانید حتما نت برداری کنید و جزئیات ناراحت کننده و خوشایند روز را در یک دفترچه یادداشت به ثبت برسانید. در غیر این صورت آرام بنشینید و به روزتان فکر کنید. می توانید این سوالات را از خودتان بپرسید:

چه چیزی باعث خوشحالی امروز من شد؟
نکات مثبت در زندگی من چیست؟
چه کاری را انجام ندادم یا آن را به تعویق انداختم؟
اگر برای امروز وقت کافی داشتن دوست داشتم چه کاری را انجام دهم تا بتوانم مراقب خودت باش را عملی کنم؟
آیا مورد منفی در زندگی من وجود دارد که بتوانم آن را حذف کنم؟

خود مراقبتی

مراقب خودت باش. از شادی بیشتر در روزمره خود استفاده کن تا با این کار به رفاه بیشتری برسی.

به جای تمرکز کردن روی چیزهایی که ندارید ، تمرکز بر روی آنچه که دارید انتخاب کنید. متعهد شوید که چیزهای خوب را در هر روز پیدا می کنید. حتی می توانید “لیست شادی” را امتحان کنید که در آن چیزهایی را که در طول روز اتفاق می افتد و شما را خوشحال می کند یادداشت کنید. برای انجام کارهایی که باعث شادی شما می شوند نیز وقت بگذارید ، مانند گوش دادن به موسیقی ، رقص ، آشپزی ، خواندن یا رفتن به کلاس یوگا. این موارد را در اولویت قرار دهید تا هفته شما مملو از فعالیتهای شادی آفرین باشد.
به همین ترتیب ،   خندیدن و شادی در روز می تواند سلامت عاطفی شما را تقویت کند. خودتان را با افرادی که می خندند یا تماشای یک فیلم خنده دار یا استندآپ کمدین را ترجیح می دهند ، شریک کنید تا خنده درمانی های مورد نیاز خود را دریافت کنید و از روزتان لذت ببرید.

خود مراقبتی 2

برای زمان و مکان خود حد و مرزی تعیین کنید تا بتوانید براحتی از خودتان مراقبت کنید.

یک مرز می تواند بین شما و شخص دیگری باشد ، یا می تواند برای محافظت از وقت شما تنظیم شود تا بتوانید بهتر از خودتان مراقبت کنید. در اینجا چند روش متداول برای تعیین مرزهای سالم در زندگی خود آورده شده است:

به جای دریافت مداوم هشدار از طریق پیام، با بررسی ایمیل خود دو بار در روز استرس کاری خود را مدیریت کنید.
وقتی در کنار عزیزان هستید ، تلفن خود را خاموش کنید تا حواس شما به دیگر مسائل منحرف نشود.
از فردی که از نظر عاطفی نیازمند است و از احساس شما سوءاستفاده می کند فاصله بگیرید.
به دوستان خود بگویید قبل از اینکه تماس بگیرند ، پیام کوتاه بدهند تا در داشتن زمان مناسب با آنها تماس بگیرید.

3

“نه “گفتن را یاد بگیرید تا وقت خود را بیش از حد تلف نکنید. 

وقتی کسی از شما می خواهد کاری را انجام دهید ، یک دقیقه وقت بگذارید تا با خود و زمانتان چک کنید تا ببینید آیا توافق با آن کار منطقی است یا خیر. اگر اینگونه نیست ،  جمله ای همانند این جمله را بگویید: “متشکرم که پرسیدید ، اما من مجبور خواهم شد این بار را بگذرانم” یا “کاش می توانستم ، اما دو هفته آینده واقعاً برای من شلوغ است.” وقتی می خواهید تصمیم بگیرید که باید به چیزی متعهد شوید ، یک سوال عالی از خود بپرسید. برای مثال “اگر به این فرصت بگویم” بله “، به چه چیزی” نه “می گویم؟”

4

مراقب خودت باش و میزان استرس در زندگی را کاهش بده تا بتوانی از کارها بیشتر لذت ببری.

اگر مدام استرس داشته باشید ، قطعا بر سلامت جسمی ، روحی و روانی خود نیز تأثیر می گذارد. برای کاهش استرس ، سعی کنید یک کار فیزیکی مانند ورزش یا ماساژ انجام دهید. همچنین می توانید مدیتیشن کنید ، خود را از شرایط استرس زا دور کنید و یا روی مدیریت زمان خود کار کنید.
ممکن است همیشه نتوانید خود را از شرایط استرس زا خارج کنید ، بنابراین روی مواردی که براحتی می توانید آنها را کنترل کنید متمرکز شوید. به عنوان مثال ، شما ممکن است نتوانید یک کار پرتنش را ترک کنید ، اما می توانید محدودیت هایی را تنظیم کنید تا شغل شما به وقت شما دست درازی نکند.

5

برای داشتن یک روابط دوستانه درست و حسابی، به طور مرتب با دوستان خود در ارتباط باشید.

روابط برای سلامتی روحی و روانی شما نقش بسیار مهمی دارد، بنابراین حتی در زندگی پرمشغله از دوستان خود غافل نشوید. با دیگران ارتباط برقرار کنید ، از آنها بخواهید با هم تلفنی صحبت کنند یا با یکدیگر ملاقات کنند و به نوبت باهم اشتراک ، گوش دادن و تفریح داشته باشند.
اگر به دلیل برنامه های شخصی، در تلاش هستید تا دوستانتان را ملاقات کنید، حتما به آنها پیام دهید یا اینکه تماس بگیرید و بگویید که چقد مشتاق دیدنشان هستید. شاید بتوانید یک قرار صبحانه زودتر از ساعت کاری را هماهنگ کنید و مدتی را با دوستانتان وقت بگذرانید.

6

خودتان را به چالش بکشید و برای خوشحال کردن مغز خود، چیزهای جدید یاد بگیرید.

ذهن درگیر و به چالش کشیده شده بسیار سالم تر از ذهن خسته خواهد بود. پس برای این کار یک سرگرمی جدید انتخاب کنید ، یک زبان جدید بیاموزید ، به مکانی که قبلاً هرگز نرفته اید سفر کنید ، به یک باشگاه ورزشی بروید یا کار دیگری انجام دهید که همیشه در مورد آن کنجکاو بوده اید.
اینترنت منبع خوبی برای یادگیری چیزهای جدید است. می توانید وبلاگ ها ، فیلم ها ، وب سایت ها و کتابهایی پیدا کنید که می توانند تقریباً در مورد هر چیزی که می خواهید یاد بگیرید براحتی آموزش ببینید و از زمانتان لذت ببرید.
اگر شروع به یادگیری برنامه جدیدی کردید و متوجه شدید که برای شما مناسب نیست ، هیچ اشکالی ندارد! خود را مجبور به ادامه کار نکنید. آن برنامه را کنار بگذارید و یک برنامه جدید انتخاب کنید و روی آن متمرکز شوید.

با خودتان مهربان باشید و حرف های خوب بزنید.

به هر صدای کوچکی که در سرتان می پیچد توجه کنید. شاید این صداها خیلی خوب و مثبت نباشند پس حتما اعتماد به نفس، امنیت و یا نفرتی که در از خود در ذهن دارید را گوش کنید. اگر مواردی که می شنوید و با خودتان می گویید منفی هستند حتما با جملات مثبت جایگزین کنید.
به عوان مثال اگر بیشتر اوقات فکر می کنید که : من احمق هستم و به هیچ وجه نمی توانم این کار را به خوبی انجام دهم سعی کنید جمله را با یک دید مثبت تکرار کنید که : اشکلی ندارد اگر این کار سخت است چون من می توانم کارهای سخت را هم انجام دهم.
اگر از بدن و شخصیت خود در ذهنتان بدگویی می کنید سعی کنید از جملاتی که دوست دارید بشنوید استفاده کنید. به عنوان مثال  به جای اینکه بگویید من خیلی چاق و زشت هستم پیش خود بگویید که بدن من توانایی چیزهای شگفت انگیز را دارد و من از آن سپاسگزارم.
شاید متوقف کردن صحبت های منفی در مورد خودتان کمی طول بکشید اما باید صبور باشید و با خودتان رفتار مناسب و مهربان را انتخاب کنید. قطعا گذراندن این مراحل یک تغییر بزرگ به زندگی شما اضافه می کند که می تواند بسیار خوشایند و دلنشین باشد.

8

برای مراقبت از خود و کاهش استرس و تمرکز، لوازم الکترونیکی را دور کنید.

سعی کنید در هفته چند بار تلفن همراه خود را خاموش کنید و از دنیای مجازی فاصله بگیرید. همچین از نگاه کردن به تلویزیون و یا لپ تاپ هم بپرهیزید تا بتوانید به آرامش برسید. با این کار ذهن شما به آرامش می رسد و با این کار حتی متوجه خواهید شد که مسائلی که پوچ و بیهوده هستند خیلی راحت از هر چیزی که فکر می کنید قابل کنترل اند.

اگر سلامتی شما در زندگی شخصی تداخل پیدا کرده است حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

شاید لازم باشد از یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود کمک بخواهید. یا شاید برای کمک به خود در زمینه استرس، اضطراب و یا افسردگی نیاز داشته باشید که حتما به یک متخصص حرفه ای مراجعه کنید. اصلا شرم آور نیست که بپذیرید به کمک نیاز دارید. به یاد داشته باشید که همه تلاش خود را می کنید تا از خودتان مراقبت کنید. درست همانند دیگر انسان‌ها.
درخواست کمک می تواند به سادگی درخواست از شخصی برای کمک به شما در اتمام یک پروژه کاری ، خرید مواد غذایی یا نگهداری از فرزندتان باشد تا بتوانید کمی برای خودتان وقت بگذارید.
اگر سلامت عاطفی و روانی، شما را در انجام کار ، بلند شدن از رختخواب یا لذت بردن از کارهایی رکه قبلاً استفاده کرده اید با مشکل روبرو می کند ، با یک متخصص تماس بگیرید و یک نوبت تعیین کنید تا نوع کمکی را که لازم دارید بتوانید از دکتر متخصص دریافت کند.

10

مراقب خودت باش ؛ بر روی سلامتی جسم خود تمرکز کن

هفته‌ای 4 یا 5 بار ورزش کنید و با این کار بدن خود را قوی نگه دارید. اگر این کار را نکرده اید حتما چند برنامه ورزشی 30 دقیقه ای را به برنامه هفتگی خود اضافه کنید. حتما کاری که از آن لذت می برید را انجام دهید مانند مانند پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری ، وزنه برداری ، شنا یا نوعی ورزش گروهی. با این کار بدن شما احساس بهتری خواهد داشت و اندورفین ها نیز سلامت احساسی شما را تقویت می کنند.
اگر با ورزش کردن به دنبال تناسب اندام هم هستید، سعی کنید آن را در تقویم خود قرار دهید تا این کار شما به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مراقب خودت باش

 با نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب، بدن خود را هیدراته کن.

آب برای بدن شما معجزه می کند! هر روز به اندازه کافی آب بنوشید تا به اندام هایتان کمک کند کارایی بیشتری داشته باشند ، پوست شما بهتر به نظر برسد و انرژی و هوشیاری شما را حفظ کند.
سعی کنید هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید یک لیوان آب بنوشید و سپس برنامه روزانه خود را شروع کنید.

12

برای مراقبت از خود حتما داشتن خواب کافی را در اولویت قرار دهید تا با این کار بدن را بهترین حالت نگه دارید.

اگر نوجوان هستید سعی کنید 8 تا 10 ساعت در شب بخوابید. اگر بیشتر از 18 سال سن دارید بین 7 تا 9 ساعت خواب را در نظر بگیرید. حتما در یک ساعت مشخث بخوابید و در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید تا با این کار بتوانید بدن خود را به یک روال عادی تبدیل کنید.
قبل از اینکه برای خواب به رختخواب بروید به مدت 30 دقیقه زنگ ساعت را تنظیم کنید. وقتی زنگ هشدار خاموش شد ، تمام  وسایل الکترونیکی خود را خاموش کرده و برنامه خواب خود را شروع کنید و به ذهن و بدن خود آرامش دهید. تاریک و خنک نگه داشتن اتاق می تواند به شما در داشتن خواب شبانه بهتر کمک شایانی کند.

مراقب خودت باش

زمانی که احساس کردید بدن شما فرسوده است استراحت کنید.

زمانیکه متوجه شدید احساس فرسودگی می کنید، حتما استراحت را در برنامه خود قرار دهید ، خواه این کار لغو برنامه های شب برای استراحت در خانه یا در روز برای “بدون برنامه” در تقویم شما باشد.
اگر وقتی بدن می گوید شما به استراحت نیاز دارید ، خود را تحت فشار قرار دهید و استراحت نکنید، خودتان را بیمار می کنید. بعلاوه ، جسم و روان خسته به اندازه ای که بخوبی استراحت  نکرده باشند مثمر ثمر نیز نخواهد بود.

14

برای مراقبت از خود بهداشت فردی را رعایت کنید تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

داشتن عادات بهداشتی خوب می تواند از بروز مشکلات سلامتی در زندگی شما جلوگیری کند. سعی کنید انواع مختلف بهداشت را در برنامه روزانه خود بگنجانید:
بهداشت دندان: دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید ، روزی یک بار نخ دندان بکشید و سالی یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.
بهداشت بدنی: هر دو روز یک بار دوش بگیرید یا حمام کنید و هر روز از دئودورانت استفاده کنید.
بهداشت دست: بعد از استفاده از دستشویی ، دستهای خود را بشویید . حتما قبل از خوردن وعده‌های غذایی هم دستان خود را خوب بشوئید و از آلودگی ها تمیز کنید.

15

به مراقبت های روزانه خود بپردازید و حسابی به خودتان برسید.

ماسک های مو ، ماسک های صورت ، مانیکور ، پدیکور ، حمام های آرامش بخش ، حمام آبگرم ، ماساژ و سایر فعالیت های مشابه این موارد، روش های فوق العاده ای هستند که می توانید آرامش اضافی به ذهن و بدن خود بدهید. سعی کنید هفته ای یک بار ، یک کار ویژه برای خود انجام دهید. همان کاری  که همیشه می توانید منتظر آن بمانید و از انجام دادنش خوشحال باشید.

مراقب خودت باش

از عادت های ناسالم مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل بپرهیز تا مراقبت از خود را یاد بگیری.

از عادت های ناسالم مانند سیگار کشیدن و نوشیدن زیاد پرهیز کنید تا احساس بهتری داشته باشید. اگر عادت بدی دارید که می خواهید آن را ترک کنید ، با تهیه لیستی از دلایل اینکه می خواهید آن فعالیت را متوقف کنید شروع کنید. هر بار یک عادت را برای کار انتخاب کنید ، و سعی کنید عادت بد را با یک عادت خوب خود جایگزین کنید.
به عنوان مثال ، به جای اینکه برای یک استراحت کوتاه سیگار بکشید ، به جای آن 5-10 دقیقه را به یک پیاده روی سریع اختصاص دهید. یا برای کاهش مصرف الکل، یک لیوان آب اضافه بنوشید.
اگر اعتیاد دارید ، حتما با یک متخصص صحبت کنید تا در چند مرحله به شکستن چرخه شما کمک کند.

مراقب خودت باش

با داشتن یک رژیم غذایی ساده، مراقب خودت باش.

مراقب خودت باش و به جای مشاهده غذاها به عنوان “غذای خوب” یا “غذای بد” ، بر خوردن چیزهایی تمرکز کن که می دانی برای بدن شما بهتر و مفیدتر است. به طور کلی ، میوه ها ، سبزیجات ، پروتئین و کلسیم بیشتر بخورید تا بدن شما بهتر کار کند. اگر آلرژی یا محدودیت در رژیم غذایی دارید ، این موارد را جدی بگیرید.
اگر با خوردن آنچه تصمیم دارید میل کنید مشکل دارید ، سعی کنید یک برنامه غذایی تنظیم کنید. آنچه می خواهید برای صبحانه ، ناهار ، شام و میان وعده بخورید ، بنویسید و سپس به خرید مواد غذایی بروید تا هر آنچه را که لازم دارید داشته باشید را خریداری کنید.
به یاد داشته باشید که خوردن یک خوراکی مشکلی ندارد ، چه یک همبرگر بزرگ آبدار باشد یا یک تکه کیک شکلاتی خوشمزه. فقط باید بدانید که رفتارها را با گزینه های سالم متعادل کنید تا بدن شما احساس کندی و کرختی نداشته باشد. با این کار می توانی به بگویی: مراقب خودت باش

مراقبت از خود

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.