رژیم و تغذیه سالم, علوم تغذیه

ویتامین c | و هر آنچه که باید در رابطه با ویتامین ث بدانید

ویتامین c | و هر آنچه که باید در رابطه با ویتامین ث بدانید

ویتامین c

ویتامین c  به دلیل خواص زیاد، جز معروف ترین ویتامین‌ها بوده و در بدن هم نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که نقش این ویتامین در بدن ضروری بوده و در بیشتر مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتما شما هم قرص جوشان ویتامین ث را مصرف کرده‌اید. یا از یک پزشک شنیده‌اید که این قرص برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل ویتامین c درست همانند دیگر ویتامینها برای بدن ضروری بوده و نقش فوق العاده مهمی دارد. ما در این مقاله از مقالات ازپزشک تصمیم دارید به هرآنچه که مربوط به خواص ویتامین c است بپردازیم. اگر به سیستم ایمنی بدنتان خصوصا در این روزها که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم توجه می‌کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید و با دقت به نوشته‌های ما توجه کنید.

ویتامین c چیست و آشنایی با بهترین منابع این ویتامین

ویتامین c یک محلول در آب است که در بدن انسان به خودی ساخته نمی شود. در واقع ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. در نتیجه باعث می شود که بدن در مقابل تمام بیماری ها از خود مقاومت کند. ویتامین c در بسیاری از میوه و سبزیجات  چون کیوی، کلم بروکلی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم قرمز، گل کلم، انواع فلفل  ، طالبی و … یافت می‌شود. اگر به هیچکدام از این موارد علاقه نداشتید می‌توانید از انواع مکمل‌ها برای تامین ویتامین ث استفاده کنید. پودر، مایع، قرص ویتامین c و قرص جوشان ویتامین سی از متداول‌ترین مکمل‌ها هستند که با مصرف آنها می‌توانید ویتامین c مورد نیاز بدن را به راحتی تامین کنید.

ویتامین سی

ویتامین سی

خواص ویتامین c

شاید برایتان سوال پیش آمده که این ویتامین چه خواصی دارد! به همین دلیل در ادامه کمی با خواص این ویتامین محبوب و دوست داشتنی صحبت می‌کنیم. یکی از مهم ترین خواص ویتامین c مربوط به ساخت کلاژن در بدن می‌شود. کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش سرماخوردگی و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نیز از دیگر خواص ویتامین c در بدن بوده برای هر فردی ضروری هستند.
ساخت کلاژن از اصلی ترین خواص این ویتامین است. وجود ویتامین ث در بدن برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است  و باید در بدن به طور کنترل شده ای وجود داشته باشد. وجود ویتامین سی در بدن باعث می شود  تا روده ها بتوانند  آهن بیشتری را جذب کنند. به همین دلیل است که افراد  می توانند با مصرف ویتامین c بسیاری از التهابات بدنشان را کاهش داده و به سلامت سیستم ایمنی خود کمک شایانی  کنند.

در این میان پیشنهاد می‌کنیم خواص  تب بدون علائم سرما خوردگی در کودکان را هم مطالعه نمایید.

با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی ویتامین c مشخص شده است که مصرف این ویتامین می تواند تا حد زیادی  از بیماری هایی چون سرطان مقابله کند. همچنین بهبود این بیماری با مصرف ویتامین ث کاهش می‌یابد. کاهش تولید مواد سرطان زا در بدن: تقویت سیستم ایمنی در برابر عوامل سرطان زا و دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدان در مقابل رادیکال های آزاد

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی از دیگر خواص ویتامین  c محسوب میشوند. شاید شما هم در اطرافیان خود دیده باشید که افراد با سن بالا بیشتر از این نوع بیماریها رنج می‎برند. پس اگر ویتامین ث به اندازه کافی به بدن برسد میتواند به راحتی از بروز چنین بیماریهایی جلوگیری کند. یا تا حد امکان این بیماری ها را کاهش دهد. اسکوربیک اسید‌ موجود در ویتامین سی قدرت این را دارد که از آسیب به دیواره های شریان ها جلوگیری کرده و مانع انواع بیماری ها شود.  ویتامین c همچنین باعث بهبود ترشح ماده‌ای طبیعی از دیواره رگها میشود. به نوعی که در باز کردن آن ها و کم کردن فشار خون تاثیر زیادی می گذارد.

ویتامین c

ویتامین c

کاهش ابتلا به سرما خوردگی هم از دیگر خواص ویتامین سی محسوب می‌شود. معمولا افرادی که سرما می خورند دکتر برای آن ها قرص های جوشان که حاوی ویتامین c  است را تجویز می کنند. همچنین پزشک از بیمار می خواهد که از پرتقال و یا لیمو شیرین استفاده کند. به درستی که ویتامین c می تواند فرد را از خطر ابتلا به سرماخوردگی در امان نگه دارد.

مقاله خواص عسل را هم بخوانید و اطلاعات خود را بالا ببرید.

خواص ویتامین ث

از دیگر خواص ویتامین ث می توان به بهبود عملکرد مغز اشاره کرد. تمامی افراد  خصوصا کودکان و نوجوانان می توانند در هنگام امتحانات سخت و یا در مواقعی که احتیاج به تمرکز بیشتری دارند، از ویتامین c استفاده کنند. ویتامین تاثیر بسیار مثبتی بر روی انتقال دهنده های عصبی می گذارد و می تواند تمرکز را بالا ببرد.
معمولا  افراد  میانگین بین 40 الی 120 میلی لیتر اسکوربیک اسید‌ احتیاج دارند که البته این مقدار   به نوع بدن هر  شخص تفاوت دارد. پس اگر تمایل دارید از این ویتامین محبوب بیشترین بهره را ببرید پیشنهاد می‌کنیم حتما از میوه‌های تازه که سرشار از ویتامین c هستند استفاده کنید. به این صورت که با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال طبیعی می‌توانید ویتامین کل روز خود را تامین کنید.

کمبود ویتامین سی

امروزه در کشورهای پیشرفته کمتر کسی پیدا میشود که از کمبود این ویتامین در بدن رنج ببرد. اما باید بدانید که کمبود ویتامین ث در بدن میتواند منجر به بیماری اسکوربوت بشود. از علائم اسکوربوت میتوان به خونریزی های زیر پوستی و مخاطی، عدم بهبود زخم ها، خونریزی لثه ها، درد بیش از حد مفاصل و از دست دادن دندان ها اشاره کرد. براساس برخی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند افراد سیگاری باید ویتامین c بیشتری به نسبت دیگر افراد مصرف کنند. چرا که در این دسته از افراد مقدار اسکوربیک اسید‌ کمتر از دیگران است. افراد سیگاری باید روزانه 35 میلی لیتر  ویتامین c  بیشتری مصرف کنند تا سطح ویتامین سی در بدنشان کنترل شود.

 

ویتامین c

ویتامین c

خطرات ویتامین سی

شاید  ویتامین سی برای بدن خیلی ضروری باشد اما نباید در مصرف هیچ ماده غذایی زیاده روی کرد. مصرف ویتامین c از طریق میوه ها و مواد غذایی تا حد بسیار زیادی می تواند بی خطر باشد. اما استفاده از قرص و مکملهای ویتامین ث می تواند به مرور زمان در سیستم ایمنی فرد اختلالاتی ایجاد کند.
از عوارض مصرف بیش ازحد مکمل‌های ویتامین سی میتوان به درد شکم، اختلال در خواب، تهوع، سردرد و گرفتگی عضلانی اشاره کرد. از عوارض قرص جوشان هم میتوان به استفراغ، سوزش در ناحیه شکم، تحریک معده یا روده، گرفتگی معده و ترشح بیش از اندازه اسید معده اشاره کرد.
امیدواریم با ثبت این مقاله توانسته باشیم اطلاعات زیادی در مورد خواص ویتامین ث را اختیار شما قرار دهیم. خوشحال می‌شویم در قسمت دیدگاه نظرتان را برای ثبت کنید. و از این که تا پایان مقاله همراه ما بوده اید از شما بسیار سپاسگزاریم.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.