پزشکی, مغز و اعصاب

درمان بیماری ام اس (MS)

درمان بیماری ام اس (MS)

تشخیص، پروگنوز و درمان بیماری ام اس (MS)

همان طور که در قسمت قبل نیز توضیح داده شد، بیماری MS نوعی بیماری اتوایمیون CNS می باشد که با التهاب مزمن، دمیلینیزاسیون، گلیوز (اسکار یا پلاک) و از بین رفتن نورون ها مشخص می گردد. با توجه به شیوع افزایش یابنده بیماری MS و گروه سنی جوانان که به طور عمده توسط بیماری MS تحت تاثیر قرار می گیرند، آشنایی با اصول کلی و نحوه تشخیص، پروگنوز و درمان آن برای اغلب پزشکان و افراد مفید و کاربردی می باشد. در این قسمت به طور کامل در رابطه با تشخیص، پروگنوز و درمان بیماری ام اس (MS) توضیح داده شده است.

 تشخیص و درمان بیماری ام اس (MS)

به طور کلی می توان گفت که تشخیص قطعی برای بیماری MS وجود ندارد. کرایتریا تشخیصی برای MS قطعی از نظر بالینی نیازمند 2 یا بیشتر اپیزود علائم کلینیکی و وجود 2 یا بیش از 2 نشانه هایی که بیان کننده پاتولوژی بیماری در نواحی غیرمجاور ماده سفید CNS باشند، است. علائم باید بیش از 24 ساعت ادامه یافته و در اپیزودهای مشخص که یک ماه یا بیشتر از هم فاصله دارند، ایجاد گردند.

  • MRI: اختلالات کاراکتریستیک بیماری MS در بیش از 95 درصد بیماران در MRI دیده می شوند. بیش از 90 درصد ضایعات رویت شده در MRI در بیماری MS بدون علامت می باشند. ضایعات در MRI به صورت مولتی فوکال در مغز، ساقه مغز و طناب نخاعی دیده می شوند.
  • Evoked Potentials: فانکشن راه های آوران یا مسیر وابران را در CNS در بیماری MS بررسی می کنند. اختلالات EP در بیماری MS اختصاصی نیستند.
  • CSF: در بیمارانی که با پیشرفت تدریجی علائم مراجعه می کنند، اثبات وجود IgG اینتراتکال و یافته های CSF در تشخیص بیماری MS کمک کننده می باشند.

ویزیت پزشک آنلاین یکی از خدماتی است که با استفاده از آن می‌توانید بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر و… با دکتر مورد نظر خود مشاوره و ویزیت شوید .  ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 پروگنوز بیماری MS

 پروگنوز بیماری MS

برخی افراد مبتلا به بیماری MS تا سال های طولانی زندگی تقریبا طبیعی و بدون هیچ مشکلی را تجربه می کنند؛ بالعکس برخی افراد نیز با عوارض شدید و ناتوانی در بیماری  MS مواجه می شوند. اما چه عواملی در پروگنوز بیماری MS تاثیرگذار هستند؟

تظاهرات با پروگنوز مطلوب در بیماری MS عبارتند از:

  • علائم ON یا حسی در شروع بیماری
  • کمتر از 2 عود در سال اول بیماری MS
  • حداقل اختلال پس از 5 سال از شروع بیماری

بالعکس در بیماران با علائم زیر احتمال ایجاد ناتوانی در سیر بیماری MS افزایش پیدا می کنند:

  • آتاکسی تنه
  • ترمور فعالیتی
  • علائم پیرامیدال یا بیماری پیشرفته

بیماران دارای بیماری مطلوب به مدت طولانی دارای ضایعات کمی در MRI و آتروفی مغزی کمتر در سال های ابتدایی بیماری MS هستند.

 بیماری MS در بارداری

خوشبختانه، حملات کمتری در بارداری در بیماران MS رخ می دهند. اما متاسفانه تعداد حملات بیماری MS در سه ماهه سوم پس از زایمان افزایش می یابند. در مجموع طی 9 ماه بارداری و 3 ماه اول پس از زایمان، سیر کلی بیماری MS تغییری ندارد.

روش‌های درمان بیماری ام اس (MS)

در موارد با شروع جدید بیماری MS، معاینه نرمال یا اختلالات کم و فعالیت کم بیماری، تجویز فراورده های خوراکی و تزریقی هر دو قابل قبول هستند. گاهی در اثر بروز عودهای مکرر، اختلال نورولوژیک پیشرونده و یا شواهد فعالیت ساب کلینیکال در MRI، اپروچ درمانی در طی زمان تغییر می کند.

 درمان حملات حاد MS

گلوکوکورتیکوئیدها جهت درمان اولیه حمله یا تشدید حاد بیماری MS کاربرد دارند. حملات خفیف بیماری MS نیاز به درمان ندارند. اما در حملات شدیدتر بیماری MS از گلوکوکورتیکوئید وریدی یا خوراکی و Taper کردن درمان طی 2 هفته استفاده می شود.

 درمان های تعدیل کننده MS

درمان های تعدیل کننده بیماری MS در فواصل حملات و برای پیشگیری از عود حملات استفاده می شوند. رایج ترین و پرکاربردترین داروهای مورد استفاده جهت کنترل بیماری MS عبارتند از:

اینترفرون بتا (Interferon)

به صورت تزریقی جهت درمان بیماری MS استفاده می شود. اثربخشی خفیف دارد و جهت کاهش میزان حملات و کاهش سرعت ایجاد ناتوانی و بار بیماری MS در MRI تایید شده است.

 گلاتیرامر استات (Glatiramer acetate)

در مطالعات کاهش عود بالینی و ناتوانی با تجویز متناوب دوز بالا اینترفرون بتا قابل مقایسه بوده است؛ از این رو با اثربخشی تقریبا برابر می تواند به عنوان درمان آلترناتیو اینترفرون بتا در RMS استفاده گردد.

فینگولیمد (Fingolimod)

نوعی داروی خوراکی در درمان بیماری MS می باشد که سبب کاهش حملات و بهبود تمام معیارهای شدت بیماری MS می شود. جهت دریافت اولین دوز دارو باید بیمار به مدت 6 ساعت در بیمارستان و تحت نظر قرار گرفته شود (احتمال بروز بلوک قلبی درجه 1 یا 2). معاینه افتالمولوژیک و واکسیناسیون VZV پیش از شروع این داروی بیماری MS توصیه می گردد.

 دی متیل فومارات (DMF)

 دی متیل فومارات (DMF)

همانند فینگولیمد به صورت خوراکی استفاده می شود. مواردی از بیماری PML به دنبال درمان با آن گزارش شده است.

ناتالیزوماب (Natalizumab)

یک آنتی بادی مونوکلونال انسانی جهت کاهش تعداد حملات و بهبود معیارهای شدت بیماری MS می باشد. بررسی آنتی بادی JC به فواصل هر 6 ماه در بیماران دریافت کننده این داروی MS توصیه می گردد.

اکرلیزوماب (Ocrelizumab)

آنتی بادی مونوکلونال بر علیه CD20 می باشد. افزایش ریسک کانسر پستان و PML با اکرلیزوماب در درمان MS گزارش شده است.

تریفلونوماید (Triflunomide)

سبب کاهش حملات و بهبود معیارهای شدت بیماری MS می گردد. تراتوژن است و به مدت 2 سال نیز در جریان خون باقی می ماند. از این رو انتخاب درمانی مناسبی برای بیماری MS در افرادی که تمایل به بچه دار شدن دارند، نمی باشد.

آلمتوزوماب (Alemtuzumab)

اثربخشی آن در مطالعات اخیر بر روی ناتوانی بالینی بیماری MS قانع کننده نبوده است.

ریتوکسیماب (Rituximab)

آنتی بادی مونوکلونال بر علیه CD20 می باشد. مکانیسم آن مشابه اکرلیزوماب می باشد و ریسک بیماری های عفونی با ریتوکسیماب نسبت به سایر داروهای مورد استفاده در درمان بیماری MS افزایش بیشتری پیدا می کند.

میتوگزانترون هیدروکلراید (Mitoxantrone Hydrochloride)

در بیماران با سیر پیشرونده و سریع بیماری و آن دسته از افراد مبتلا به بیماری MS که وضعیت نورولوژیک مختل در بین حملات بیماری MS دارند، توصیه می گردد. کاردیوتوکسیک است و حداکثر زمان تجویز آن نباید از 2 الی 3 سال بیشتر باشد. امروزه به ندرت در درمان بیماری MS استفاده می گردد.

اگرچه جهت تنظیم داروهای بیماری MS به معاینه نورولوژیک دقیق نیاز می باشد، اما بسیاری از عوارض داروهای مورد استفاده جهت درمان بیماری MS و درمان های علامتی بیماری MS در کمترین زمان از طریق ویزیت پزشک آنلاین توسط بهترین متخصصان در سرتاسر کشور قابل دسترسی می باشند.

اگر به اطلاعات بیشتری در زمینه بیماری ام اس و روش‌های درمان آن نیاز دارید پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله ویزیت پزشک ام اس است تا اطلاعات کامل و جامعی را در این‌باره به دست آورید.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک امکان ویزیت آنلاین بیمار توسط پزشک متخصص است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

منابع علمی این مطلب

https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=2129&sectionid=192533073

https://www.uptodate.com/contents/symptom-management-of-multiple-sclerosis-in-adults

https://www.uptodate.com/contents/initial-disease-modifying-therapy-for-relapsing-remitting-multiple-sclerosis-in-adults

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.