سردرد خوشه‌ ای

سردرد خوشه‌ ای

سردردهای خوشه ای حمله های سردرد طاقت فرسا در یک سمت از سر هستند که اغلب در اطراف چشم ها احساس میشوند. سردرهای خوشه ای نادرند. هر کسی میتواند به آن مبتلا شود اما درمیان مردان شایع تر اند و بیشتر در 30 یا 40 سالگی آغاز میشوند.

سردردهای خوشه ای ناتوان کننده هستند و زمانی که رخ می دهد برای هفته ها یا ماه ها ادامه دارند. البته به این صورت نیست که سردرد دائمی باشد و شروع می شود و دوره ای قطع می گردد و دوباره شروع می شود. سردردهای خوشه ای معمولاً متداول نیستند و کمتر از 1 درصد افراد را درگیر می کنند. معمولاً مردان بیشتر از زنان به این نوع سردرد دچار می شوند.

افرادی که به سردرد خوشه ای مبتلا می شوند معمولاً آشفته و بی قرار می شوند. احساس بی قراری راه خوبی برای تشخیص نوع سردرد و تفاوت قائل شدن با سردرد میگرنی است. 

سردردهای خوشه ای علائم زیر را دارند:

  • به سرعت و بدون نشانه ای شروع می شود و ظرف چندین دقیقه شدت می یابد.
  • این سردرد معمولاً شدید، طاقت فرسا، ادامه دار و دارای انواع مختلفی است که گاهاً ضربان دار است.
  • حمله این نوع سردرد معمولاً نهایتاً تا هشت بار در روز رخ می دهد. ولی معمولاً مدت زمان کوتاهی ( 15 دقیقه تا سه ساعت ) زمان می برد.
  • درد به طور خاص در اطراف چشم ها یا شقیقه ها شروع می شود. در موارد کمتری این نوع سردرد در صورت، گردن، گوش ها یا اطراف سر رخ می دهد.
  • درد همیشه در یک سمت سر است.
  • بیشتر افرادی که به سردرد خوشه ای مبتلا هستند بی قرار هستند و ممکن است هنگام حمله سردرد، خود را به سمت جلو و عقب تکان دهند.
  • سردرد خوشه ای با قرمزی چشم ها و تولید اشک در سمت بروز سردرد است. آبریزش بینی و عرق کردن و رنگ پریدگی هم از علائم سردرد خوشه ای است.
  • برخی افراد در چشم سمت درد، به نور حساس می شوند.

سردردهای خوشه ای می توانند در هر سنی شروع شوند. افرادی که به سردرد خوشه ای مبتلا هستند به احتمال زیاد در اعضای خانواده خود هم این سردرد وجود دارد. نوشیدن الکل و کشیدن سیگار و دخانیات می تواند باعث بروز سردرد خوشه ای شود.

هنگام بروز سردرد های خوشه ای چه زمانی از پزشک راهنمایی  بگیریم ؟

زمانی که برای اولین بار چیزی را تجربه کردید که فکر میکنید میتواند یک سردرد خوشه ای باشد باید در اولین فرصت به پزشک تان مراجعه کنید.

آن ها علائمتان را از شما خواهند پرسید و ممکن است برای انجام آزمایش شما را ارجاع دهند. گاهی اوقات یک اسکن مغزی برای رد دیگر بیماری هایی که میتوانند علائم مشابه با سردردهای خوشه ای داشته باشند لازم است.
معمولا، در سردردهای خوشه ای اسکن مغزی نرمال بوده و تشخیص بر اساس علائم و بدون نیاز به آزمایش اضافی دیگر صورت میگیرد.

اگر تشخیص پزشک این بود که شما سردرد خوشه ای دارید، معمولا باید نزد یک پزشک متخصص مثل متخصص مغز و اعصاب بروید تا درباره ی گزینه های درمانی ممکن به شما مشاوره لازم را بدهد.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید