درمان کلسترول

کلسترول بالا – درمان

اگر تشخیص کلسترول بالا برای شما داده شده است به شما توصیه می شود تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و میزان فعالیت بدنی تان را افزایش دهید.
بعد از چند ماه، اگر سطح کلسترول تان پایین نیامد به شما توصیه می شود از داروهای پایین آورنده ی کلسترول استفاده نمائید.
تغییر در رژیم غذایی، قطع مصرف سیگار و فعالیت بیشتر به پیشگیری از ایجاد کلسترول بالا کمک می کند.
به درمان های مختلف برای کلسترول بالا در این صفحه اشاره شده است.

رژیم غذایی
یک رژیم غذایی متعادل و سالم که میزان چربی اشباع شده ی پایینی دارد می تواند سطح کلسترول بد(اِل دی اِل) شما را کاهش دهد.
سعی کنید مصرف غذاهای زیر را که سرشار از چربی اشباع هستند کاهش دهید و یا قطع کنید:

تکه های چرب گوشت و محصولات گوشتی مانند سوسیس و کیک های گوشتی(مانند سمبوسه)
کره، روغن جامد و گوشت خوک
خامه، خامه ترش، خامه تازه و بستنی
پنیر، بخصوص پنیر سفت(مانند پنیر چدار)
کیک ها وبیسکوییت ها
شیرکاکائو
روغن نارگیل، خامه ی نارگیل یا روغن پالم

توصیه می شود که حداکثر 11% انرژی غذایی افراد باید از چربی های اشباع تامین شود. این میزان برابر است با مقادیری که بیش از مقادیر زیر نباشد:

روزانه 30 گرم چربی اشباع برای یک مرد با اندام متوسط
روزانه 20 گرم چربی اشباع برای یک زن با اندام متوسط
کودکان باید کمتر از این مقادیر چربی اشباع مصرف کنند.
برچسب روی مواد غذایی را که می خورید بررسی کنید تا متوجه شوید چه مقدار چربی اشباع مصرف می کنید.

اسیدهای چرب امگا-3
بسیاری از متخصصین بر این باورند روغنی که در آووکادو و ماهی های چرب مانند ماهی خالدار، سالمون و تن وجود دارد، برای شما خوب است.
این مواد تحت عنوان اسیدهای چرب امگا-3 شناخته می شوند و دوزهای بالای آن می تواند سطح تریگلیسرید را در بعضی افراد کاهش دهد. با این حال، مقادیر زیاد اسیدهای چرب امگا-3 می تواند در ایجاد چاقی نقش داشته باشد.
برای افرادی با تری گلیسرید بالا، به نظر می رسد مصرف حداقل دو وعده ماهی چرب در هفته مفید باشد. با این حال، مدرکی وجود ندارد که مصرف مکمل های حاوی اسید های چرب امگا-3 همان فواید را داشته باشند.

داروهای کاهنده ی کلسترول
انواع متعددی از داروهای پایین آورنده ی کلسترول وجود دارد که از راه های مختلف عمل می کنند. پزشک تان می تواند مناسب ترین نوع این داروها را به شما توصیه کند و همچنین ممکن است در صورت نیاز برای شما داروهای پایین آورنده ی فشارخون (هایپرتانسیون) نیز تجویز نماید.
شایع ترین داروهایی که تجویز می شوند عبارتند از:

استاتین ها:
استاتین ها آنزیمی (نوعی ماده ی شیمیایی) را که در کبد به ساخت کلسترول کمک می کند، مهار می کنند. این کار باعث کاهش سطح کلسترول خون شما می شود.
معمولا دارویی که برای شروع تجویز می شود آتورواستاتین نام دارد. سایر استاتین ها عبارتند از سیم واستاتین و رُسوواستاتین.
وقتی فردی به دنبال مصرف استاتین ها دچار عوارض جانبی می شود گفته می شود که دچار عدم تحمل آن شده است. عوارض جانبی استاتین ها شامل سردرد، درد عضلانی و مشکلات معده مانند سوء هاضمه، اسهال یا یبوست هستند.
استاتین ها تنها برای افرادی تجویز می شوند که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی قرار دارند زیرا این داروها باید در تمام طول عمر مصرف شوند. با قطع مصرف استاتین ها مجددا سطح کلسترول شما شروع به افزایش می کند.
آسپرین:
در بعضی موارد، دوز کمی از آسپرین روزانه بسته به سن شما (معمولا در سنین بالاتر از 40 سال) و سایر عوامل خطر، ممکن است تجویز شود.
دوز پایین آسپرین به جلوگیری از تشکیل لخته های خونی، بویژه در افرادیکه سابقه ی حمله ی قلبی داشته، بیماری عروقی اثبات شده دارند یا خطر بالای بیماری های قلبی عروقی دارند، کمک می کند.
همچنین ممکن است به شما توصیه شود که آزمایش خون دوره ای برای اطمینان از عملکرد سالم کبد خود انجام دهید.
آزِتیمیب:
آزِتیمیب دارویی است که جذب کلسترول از غذا و صفرا از داخل روده به سمت خون را مسدود می کند. بطور کلی این دارو به اندازه ی استاتین ها موثر نیست اما احتمال ایجاد عوارض جانبی کمتری دارد.
اگر با مصرف استاتین به تنهایی سطح کلسترول شما به اندازه ی کافی پایین نیامده است می توان همزمان با مصرف استاتین معمول خود، از آزِتیمیب هم استفاده کنید. عوارض جانبی مصرف این دو دارو همزمان با هم به اندازه ی عوارض حاصل از مصرف استاتین به تنهایی است(درد عضلانی و مشکلات معده)
اگر نمی توانید استاتین مصرف کنید می توانید فقط از آزِتیمیب استفاده کنید. این وضعیت ممکن است به دلیل سایر مشکلات پزشکی باشد، یا داروهایی مصرف می کنید که با طرز کار استاتین تداخل می کند، یا بدلیل مصرف استاتین دچار عوارض جانبی شده اید. مصرف آزِتیمیب به تنهایی به ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی می شود.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.