Amblyopia

تنبلی چشم (آمبلیوپی)

تنبلی چشم (آمبلوپی) یک بیماری در دوران کودکی است که در آن بینایی به طور کامل رشد نمی‌کند.
این بیماری به این علت رخ میدهد که یک چشم یا هر دو چشم نمیتوانند ارتباط قوی ای با مغز برقرار کنند. این بیماری معمولا تنها روی یک چشم اثر میگذارد، یعنی کودک نمیتواند با چشمی که تحت تاثیر قرار گرفته به خوبی ببیند و بیشتر به چشم «خوبش» متکی است. تخمین زده میشود که یکی از 50 کودک دچار تنبلی چشم میشود.

از کجا متوجه شویم کودکمان تنبلی چشم دارد ؟

تنبلی چشم معمولا علامتی ایجاد نمیکند. کودکان کوچکتر معمولا متوجه نمیشوند که بیناییشان مشکل دارد، و اگر متوجه شوند، معمولا نمیتوانند توضیح دهند که مشکل چیست. کودکان بزرگتر ممکن است شکایت کنند که از یک چشمشان نمیتوانند به خوبی ببینند و در زمان خواندن، نوشتن و نقاشی کشیدن مشکل دارند.
در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که یک چشم با چشم دیگر تفاوت دارد.
با این حال، معمولا نشانه ی یک بیماری دیگر به تنبلی چشم منجر میشود، مانند:

  • لوچی (انحراف چشم) – در این بیماری چشم ضعیف تر به سمت داخل، خارج، بالا، یا پایین متمایل است در حالی که چشم دیگر به جلو نگاه میکند.
  • عیوب انکساری – در این بیماری در چگونگی متمرکز ساختن نور توسط چشم مشکل وجود دارد، عیوب انکساری شامل نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم است.
  • آب مروارید دوران کودکی – تکه‌های تاری که در عدسی شکل میگیرند و در پشت عنبیه (بخش رنگی چشم) و مردمک قرار میگیرند.

اگر کودکتان آنقدر کوچک است که نمیتواند بگوید دیدش چطور است، میتوانید با گرفتن هر چشم با دست، بینایی اش را آزمایش کنید. آن ها ممکن است با این که چشم خوب را بپوشانید مخالفت کنند اما اگر چشم تنبل را بپوشانید اهمیت ندهند. اگر سعی میکنند دستتان را از روی یک چشم بردارند اما از روی چشم دیگر نه، این میتواند نشانه ای از این امر باشد که از یک چشم بهتر از دیگری میبینند.

چه زمانی سراغ پزشک برویم؟

تنبلی چشم معمولا پیش از این که والدین متوجه مشکل شوند، حین معاینات معمولی چشم تشخیص داده میشود.
اگر میخواهید درباره ی دید کودکتان مطمئن شوید، پزشک میتواند زمانی که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شد که بتواند یک تست بینایی را در عینک سازی های high street انجام دهند، که معمولا پس از 3 سالگی است، چشم های او را تست کند.
روی همه ی نوزادان در انگلستان در روز اول زندگیشان ، و سپس در 2 -3 ماهگی برای جستجوی بیماری هایی چون آب مروارید، تست بینایی انجام میشود. مشکلاتی مانند لوچی و عیوب انکساری ممکن است تا زمانی که کودک چند ساله نشده است رخ ندهند.
درمان تنبلی چشم پس از 6 سالگی مشکل است، بنابراین پیشنهاد میشود بینایی همه ی کودکان پس از 4 سالگی تست شود. این مسئولیت مقامات محلی شماست که تست بینایی را برای همه کودکان بین 4 تا 5 سال انجام دهند (در زمان شروع مدرسه)
درباره ی تست های چشم برای کودکان بیشتر بخوانید
همچنین در صورتی که درباره ی بینایی کودکتان هرگونه نگرانی ای دارید، میتوانید به پزشک عمومی مراجعه کنید. در صورت لزوم، او میتواند کودکتان را به یک متخصص چشم ارجاع دهد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.