درمان شب ادراری

درمان شب ادراری

درمان های شب ادراری که می توانید در منزل به کار بگیرید

بهتر است ابتدا خودتان تدابیری را در منزل به کار بگیرید، مانند:

  • در ساعات قبل خواب به فرزندتان نوشیدنی ندهید
  • اطمینان حاصل کنید قبل از رفتن به رختخواب ادرار کرده است

همینطور بهتر است خرید یک دستگاه هشدار دهنده ی شب ادراری را مد نظر قرار دهید.

در بیشتر کودکان شب ادراری با افزایش سن قطع می شود، با این وجود درمان هایی وجود دارد که می توانید در این مورد از آنهااستفاده کنید. 
این تدابیر می تواند از شب ادراری پیشگیری کنند.

مقادیر زیادی مایعات “در طول روز” به کودک بدهید

اطمینان حاصل کنید که کودک در طول روز به میزان کافی مایعات نوشیده ست. بهتر است از یک ساعت قبل از خواب از نوشیدن مایعات اجتناب شود.
از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند نوشابه، چای، قهوه یا شکلات داغ پرهیز کنید چرا که این نوشیدنی ها نیاز به ادرار کردن را افزایش می دهند.

تشویق کنید در ساعات منظم به دستشویی برود

کودک تان را تشویق کنید در طول روز بطور منظم به دستشویی برود. اطمینان حاصل کنید کودک تان قبل از رفتن به رختخواب ادرار کرده ست و در طول شب به راحتی می تواند به دستشویی برود بعنوان مثال اگر تخت دونفره دارد باید در طبقه پایین آن بخوابد.

از یک برنامه ی پاداش و جایزه استفاده کنید

شب ادراری چیزی نیست که در کنترل کودک شما باشد لذا سیستم پاداش و جایزه نباید بر این اساس باشد که آیا رختخوابش را خیس کرده ست یا نه.
به جای آن می توانید به دلایل دیگری مثل موارد زیر به او پاداش بدهید:

  • نوشیدن مقادیر زیادی مایعات “در طول روز”
  • ادرار کردن قبل از رفتن به رختخواب

اگر طرح پاداش دهی شما بعد از یک هفته موثر نبود بهتر است آن را قطع کنید و از روش های دیگری بهره ببرید.
بسیار مهم است که کودک تان را بدلیل شب ادراری تنبیه نکنید و یا در درمان او وقفه ایجاد نکنید. این کار باعث افزایش استرس بر او شده، شب ادراری را نه تنها کاهش نمی دهد بلکه موجب افزایش آن نیز می شود.

درمان هایی که پزشک برای شب ادراری توصیه می کند

پزشک ممکن است استفاده از یک دستگاه هشدار دهنده ی شب ادراری را توصیه کند. این دستگاه ها پوشک های حساس به رطوبت هستند که کودک روی لباس خوابش می پوشد و در صورتیکه شروع به ادرار کردن کند زنگ می زند.
می توانید یکی از این دستگاه های هشدار دهنده را از داروخانه نزدیک محل سکونت خود تهیه کنید.
در صورتیکه دستگاه هشدار دهنده مناسب نیست و یا بخوبی کار نمی کند می توانید از داروها برای درمان شب ادراری کمک بگیرید. درمان های دارویی معمولا برای کودکان زیر 5 سال توصیه نمی شوند.

درمان های دارویی برای شب ادراری

پزشک معالج ممکن است توصیه به مصرف دارویی به نام دسموپرسین نماید. این دارو به کاهش حجم ادرار تولیدی در کلیه ها کمک می کند. این دارو درست قبل از اینکه کودک به رختخواب برود استفاده می شود.
اگر هشدار دهنده ی  شب ادراری یا دسموپرسین (و یا ترکیبی از هر دو) کمکی نکند کودک شما به یک پزشک متخصص ارجاع داده می شود که ممکن است داروهای دیگری برایش تجویز نماید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.