PTSD

علائم اختلال استرس پس از سانحه

علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) میتوانند اثر چشمگیری روی زندگی روزمره شما داشته باشند. در اکثر موارد، علائم طی یک ماه پس از رویداد ترماتیک ایجاد میشوند. با این حال، در اقلیت موارد، ممکن است پیش از بروز علائم، چندین ماه یا حتی سال ها تاخیر وجود داشته باشد.
برخی افراد مبتلا به PTSD دوره هایی را تجربه میکنند که در آن علائمشان کمتر برجسته است و در پی این دوره ها، علائم بدتر میشوند. دیگر افراد علائم مداوم و شدید دارند.
علائم خاص PTSD میتواند میان افراد بسیار متفاوت باشد، اما به طور کلی در دسته هایی که در پایین شرح داده شده اند، جای میگیرد.

تجربه مجدد
تجربه مجدد معمول ترین علامت PTSD است. تجربه مجدد زمانی است که یک فرد به طور غیر ارادی و واضح، رویداد تروماتیک را در شکل های زیر مجددا تجربه میکند.

  • فلاش بک
  • کابوس
  • تصاویر یا احساسات آزار دهنده و تکرار شونده
  • احساسات بدنی – مانند درد، عرق کردن، حالت تهوع یا لرزش

برخی افراد درباره تجربه شان افکار منفی مداوم دارند، و مکررا از خود سوال هایی میپرسند که از پذیرش رویداد جلوگیری میکند.
برای مثال، ممکن است از خود بپرسند چرا این اتفاق برایشان افتاده یا آیا میتوانستند کاری کنند که این اتفاق نیفتد، این افکار منجر به احساس گناه و شرم میشود.

اجتناب و بی حسی هیجانی
تلاش برای اجتناب از یادآوری رویداد تروماتیک یک علامت کلیدی دیگر PTSD است. معمولا به این معنی است که فرد از افراد یا مکان های خاصی که یادآور تروما هستند اجتناب میکند، یا از صحبت درباره تجربه اش با هرکسی امتناع میکند.
بسیاری از افراد مبتلا به PTSD تلاش میکنند خاطرات رویداد را از ذهنشان بیرون کنند و اغلب حواس خودشان را با کار یا سرگرمی پرت میکنند. برخی افراد تلاش میکنند با تلاش برای احساس نکردن چیزی، سعی میکنند با احساساتشان کنار بیایند. این امر به عنوان بی حسی هیجانی شناخته میشود و میتواند به انزوا و گوشه گیری فرد منجر شود، آن ها همچنین دنبال کردن فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت میبردند را متوقف می سازند.

بیش انگیختگی (احساس لبه مرز بودن)
افرادی که به PTSD  مبتلا هستند ممکن است بسیار مضطرب باشند و آرام بودن برایشان مشکل باشد. آن ها ممکن است مدام از تهدید ها آگاه باشند و به آسانی یکه بخورند. به این وضعیت ذهنی بیش انگیختگی میگویند.
بیش انگیختگی اغلب منجر به موارد زیر میشود:

  • تحریک پذیری
  • انفجارهای خشم
  • مشکلات خواب (اینسومنیا)
  • مشکل در تمرکز

دیگر مشکلات
بسیاری از افراد مبتلا به PTSD همچنین تعدادی از مشکلات دیگر را نیز تجربه میکنند، از جمله:

PTSD گاهی منجر به مشکلات شغلی و شکست در روابط میشود.

PTSD در کودکان
PTSD اغلب کودکان را نیز مانند بزرگسالان مبتلا میسازد. کودکان مبتلا به PTSD میتوانند علائم مشابه با بزرگسالان داشته باشند، مانند مشکل در خواب یا کابوس های ناراحت کننده.
مانند بزرگسالان، کودکان مبتلا به PTSD ممکن است علاقه شان را به فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت میبردند از دست بدهند و ممکن است علائم جسمانی ای مانند سردرد و درد شکم داشته باشند.
با این حال، علائمی وجود دارد که ویژه کودکان مبتلا به PTSD است، از جمله:

  • شب ادراری
  • اضطراب غیر عادی و جدا بودن از والدین یا دیگر بزرگسالان
  • بازآفرینی رویداد (های) تروماتیک در بازی ها

چه زمانی به دنبال مشاوره پزشکی باشیم؟
تجربه افکار ناراحت کننده و گیج کننده پس از یک رویداد تروماتیک نرمال است، اما در اکثر افراد این افکار پس از چند هفته به طور طبیعی بهبود می یابد.
اگر شما یا فرزندتان پس از 4 هفته بعد از تجربیات تروماتیک هنوز مشکل دارید، یا اگر علائم به طور ویژه رنج آور هستند، باید به پزشک عمومی مراجعه نماید.
پزشک عمومی شما از شما خواهد خواست تا درباره علائمتان با بیشترین جزئیات ممکن صحبت کنید. او از شما خواهد پرسید که آیا به تازگی یا در گذشته، یک رویداد تروماتیک را تجربه کرده اید و آیا آن رویداد را از طریق فلاش بک یا کابوس، مجددا تجربه میکنید یا خیر. پزشک عمومی شما میتواند در صورتی که احساس کند از درمان سود خواهید برد، شما را به متخصصان سلامت روان ارجاع دهد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.