rheumatoid arthritis

علائم روماتیسم مفصلی

علائم اصلی روماتیسم مفصلی درد، تورم و سفتی مفصل هستند. این بیماری همچنین می تواند سبب ایجاد علائم عمومی تر و التهاب در دیگر بخش های بدن شود.
علائم روماتیسم مفصلی اغلب به تدریج طی چند هفته بوجود می آیند، اما در برخی موارد می توانند طی چند روز سریعا پیشرفت کنند.
علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند بیاید و برود و طی زمان تغییر کند. همچنین ممکن است گهگاه احساس کنید بیماری شما بدتر شده و علائمتان شدید تر شده اند.

علائمی که روی مفاصل تاثیر می گذارند

روماتیسم مفصلی عمدتا روی مفاصل اثر می گذارد و می تواند در هر یک از مفاصل بدن ایجاد مشکل کند، با این وجود مفاصل کوچک دست ها و پاها اغلب اول از همه تحت تاثیر قرار می گیرند.
روماتیسم مفصلی معمولا مفاصل را به صورت قرینه (هر دو طرف بدن به صورت همزمان و در محدوده مشابه) درگیر می کند، اما همیشه اینطور نیست.
در بخش زیر به علائم عمده مفاصلی که تحت تاثیر روماتیسم مفصلی قرار گرفته اند اشاره شده است.

درد

درد مفصل مرتبط با روماتیسم مفصلی معمولا یک درد ضرباندار و به صورت تیر کشنده است. این درد اغلب در صبح ها و بعد از یک دوره بی تحرک بودن بدتر می شود.

سفتی

مفاصلی که تحت تاثیر روماتیسم مفصلی قرار گرفته اند می توانند احساس سفتی داشته باشند. برای مثال، اگر دست های شما درگیر شده باشند، ممکن است نتوانید کاملا انگشت هایتان را خم کرده و دستتان را مشت کنید.مانند درد مفصل، سفتی مفاصل هم اغلب در صبح ها و پس از یک دوره بی تحرکی بدتر است. سفتی صبحگاهی مرتبط با نوع دیگر از آرتریت که آرتروز نام دارد معمولا طی 30 دقیقه پس از بیدار شدن تدریجا رفع می شود، اما سفتی صبحگاهی روماتیسم مفصلی اغلب مدت زمان بیشتری طول می کشد. 

تورم، گرما و قرمزی

پوشش مفاصلی که دچار روماتیسم مفصلی شده اند ملتهب می شوند. این التهاب می تواند منجر به تورم مفصل و گرم شدن و حساسیت به لمس شود.
در برخی از افراد، تورم های سفتی به نام گره های روماتیسمی می تواند زیر پوستِ اطراف مفاصلِ درگیرِ روماتیسم مفصلی ایجاد شود.

سایرعلائم

علاوه بر مشکلاتی که روی مفاصل ایجاد می شود، برخی افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی طیفی از علائم عمومی تر را هم تجربه می کنند، از جمله:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • دمای بالای بدن (تب)
  • تعریق
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن

التهاب مرتبط با روماتیسم مفصلی همچنین می تواند گاهی اوقات سبب بروز مشکلاتی شود که سایر مناطق بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند:

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.