رژیم و تغذیه

رژیم غذایی برای سرطان ریه

رژیم غذایی برای سرطان ریه

سرطان ریه

تغذیه سالم نقش مهمی در سلامت افراد و زندگی آنها دارد. بدن بدون مواد مغذی مناسب و کافی، قادر به انجام کار یا تمرکز نیست که این موضوع برای افرادی که به سرطان ریه مبتلا هستند صدق می کند. متاسفانه مبتلایان با مشکلاتی چون عدم تمایل به غذا خوردن، بی ‌اشتهایی، کاهش وزن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. اگر درمان شما و پزشک اجازه دهد، با وجود ابتلا، اساساً می‌توانید هر چه می‌خواهید و دوست دارید بخورید. حتی ممکن است علایق کشف نشده قبلی برای آشپزی و خوراکی‌های جدید را کشف کنید! اما بسیار مهم است که رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به رژیم غذایی برای سرطان ریه و پیشگیری از سرطان ریه خواهیم پرداخت.

 

رژیم غذایی برای سرطان ریه

بهترین رژیم غذایی برای سرطان ریه ، حفظ وزن آنهاست. از آنجایی که بسیاری از بیماران کاهش وزن و بی اشتهایی را تجربه می کنند از این رو رژیم غذایی آنها می تواند محدود باشد. به همین دلیل بهترین رژیم غذایی  این است که آنچه که می توانند تحمل کنند و برایشان مزه دار است را بخورند. در کنار این پزشک متخصص می تواند غذای کمکی پرکالری را برای بیماران تجویز کند. توصیه‌های تغذیه‌ای مستدل نیز می‌تواند منطقی باشد و به بیماران و خانواده‌هایشان در طبخ وعده‌های غذایی پرکالری و متعادل کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: اولین نشانه های سرطان ریه و راه های پیشگیری از آن

 

اگر وزن طبیعی باشد و وضعیت سلامت تثبیت شده باشد ، مبتلایان می‌توانند مانند سایر افراد، غذای سالم و متعادل بخورند. یک رژیم غذایی درست و اصولی می‌تواند عوارض ناشی از درمان را کاهش دهد. مبتلایان می‌توانند با کاهش وزن احتمالی در نتیجه بیماری و درمان مقابله کنند. زیرا وزن بدن تأثیر تعیین‌کننده‌ای در درمان موفقیت‌آمیز دارد. کم وزنی و کاهش وزن شدید بر سلامت عمومی تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین مهم است که کمبود وزن و دلیل آن را بشناسید و زیر نظر پزشک متخصص رژیم غذایی سالم و اصولی داشته باشید.

 

بهترین رژیم غذایی برای سرطان ریه

بهترین رژیم غذایی برای سرطان ریه

 

بهترین رژیم غذایی برای سرطان ریه

نوع تغذیه نه تنها  از پیشگیری از سرطان ریه می تواند تاثیر گذار باشد، بلکه در درمان این سرطان نیز کاربرد دارد. مانند:

  1. سیب نه تنها برای رژیم مناسب است بلکه می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری داشته باشد. این میوه خوشمزه علاوه بر این که یک میان وعده و دسر مقوی است،  می تواند در رژیم مورد مصرف قرار گیرد. این میوه در پوست خود دارای ماده ای به نام اسید اورسولیک است، به همین دلیل خوردن آن با پوست توصیه می شود.

    یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

  2. مواد غذایی دارای انتی اکسیدان، به شدت ضد سرطان هستند که از آنها می توان به میوه ها و سبزیجات تازه اشاره کرد. میوه و سبزیحات که رنگ روشن دارند، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های Aو C بوده و نقش انتی اکسیدانی دارند. تمامی سبزیجات و میوه ها دارای انتی اکسیدان هستند و برای پیشگیری از  هم توصیه می شوند. خصوصا میوه های با رنگ روشن خواص انتی اکسیدانی بیشتری دارند.
  3. از بهترین رژیم غذایی می توان به مغزی های خوراکی مانند بادام، گردو، فندق و … اشاره کرد.
  4. سویا و لولیا
  5. ادویه کاری برای پیشگیری از سرطان ریه
  6. ماهی
  7. گلابی برای پیشگیری از سرطان ریه
  8. توت و تمشک بهترین رژیم غذایی برای سرطان ریه
  9. هویج
  10. توت فرنگی

 

پیشگیری از سرطان ریه

پیشگیری از سرطان ریه

 

پیشگیری از سرطان ریه

شاید راه مطمئنی برای پیشگیری وجود نداشته باشد اما رعایت برخی نکات خطر ابتلا به سرطان ریه را به طور چشمگیری کاهش می دهد. مانند:

  • اولین کار برای پیشگیری از سرطان ریه این است که سیگار نکشید. آمارها نشان داده که عمده‌ افراد سیگاری، استعمال آن را از سنین نوجوانی و تحت فشار یا به تقلید از همسالان خود شروع کرده‌اند. اگر سیگاری هستید، همین حالا سیگار را ترک کنید! ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • اگر در محل زندگی شما سطح گاز رادون به میزان خطرناک رسیده است باید برای جابه‌جایی اقدام کنید.
  • اگر با فردی سیگاری زندگی یا کار می‌کنید، از او بخواهید ترک کند یا اینکه حداقل در فضای باز سیگار بکشد.
  • حتما رژیم غذایی بسیار سالم سرشار از انواع میوه و سبزیجات را برای خود انتخاب کنید.
  • بیشتر روزهای هفته را به ورزش بپردازید. اگر قبلا مرتب ورزش نمی‌کردید، سعی کنید به مرور به فعالیت‌های جسمی خود افزوده و روزهایی که ورزش می‌کنید را افزایش دهید.
  • تا جای ممکن اصول و دستورالعمل‌های لازم برای عدم مواجهه با مواد سرطان‌زا در محل کار را رعایت کنید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.