تاثیر پماد کلوتریمازول در درمان بیماری های عفونی زنان

پماد کلوتریمازول

فهرست مطالب

در تاریخ 29 فروردین 1403 – توسط تیم ازپزشک بازنگری و بروزرسانی شد.

پماد کلوتریمازول برای درمان عفونت های قارچی واژن (پماد کولیترومازول برای عفونت واژن) استفاده می شود. کلوتریمازول سوزش، خارش و ترشحات واژن را که ممکن است در این شرایط ایجاد شود را کاهش می دهد. این دارو یک ضد قارچ آزول است و با توقف رشد مخمرکه باعث عفونت می شود، عمل می کند. محصول واژینال به 2 شکل (کرم یا قرص واژینال) عرضه می شود. این دارو فقط برای عفونت های قارچی واژن موثر است. شما ممکن است نوع دیگری از عفونت (مانند واژینوز باکتریال) داشته باشید و ممکن است به داروی متفاوتی نیاز داشته باشید. اگر تب، لرز، علائم شبیه آنفولانزا، درد معده و شکم، یا ترشحات بدبو از واژن دارید، از این دارو استفاده نکنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید زیرا اینها ممکن است نشانه های عفونت جدی تری باشند. در این مطلب به بررسی پماد کلوتریمازول ۱ درصد برای چیست یا اینکه پماد کلوتریمازول برای چی خوبه پرداخته ایم.

 

دوزهای پماد کلوتریمازول:

  1. پماد کلوتریمازول ۱ درصد واژینال و کلوتریمازول ۲ درصد واژینال در دو دوز عرضه می شود.
  2. پماد واژینال کلوتریمازول 1 درصد : روزانه 1 اپلیکاتور، ترجیحاً قبل از خواب، به مدت 7 تا 14 روز وارد کنید.
  3. پماد واژینال کلوتریمازول ۲ درصد :  روزانه 1 اپلیکاتور، ترجیحاً قبل از خواب، به مدت 3 روز متوالی وارد کنید.

 

کرم کلوتریمازول 1 درصد
کرم کلوتریمازول 1 درصد

 

نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول واژینال

نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول با اپلیکاتور به این صورت است که قبل از استفاده از این دارو، تمام دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را بخوانید. اگر سوالی دارید، با داروساز خود مشورت کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، طبق دستور از آن استفاده کنید. این محصول فقط برای استفاده واژینال می باشد. قبل و بعد از استفاده دست های خود را بشویید. از تماس این محصول با چشم خودداری کنید. اگر به چشم شما نفوذ کرد، فوراً آنها را با آب فراوان بشویید. اگر سوزش چشم طول کشید با پزشک خود تماس بگیرید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است. دارو را معمولاً یک بار در روز هنگام خواب به مدت 1 تا 7 شب بسته به محصول مورد استفاده یا طبق دستور پزشک استفاده کنید.

 

پیشنهاد مقاله: آمپول جنتامایسین برای عفونت رحم

عوارض پماد کلوتریمازول واژینال

 سوزش واژن، مجرای ادراری، خارش، درد ، یا گرفتگی در ناحیه تحتانی شکم ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصاً در صورت،زبان، گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید. به یاد داشته باشید که عوارض پماد کلوتریمازول واژینال با اپلیکاتور می تواند متفاوت باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

موارد احتیاط مصرف پماد کولیترومازول:

 قبل از استفاده از این دارو، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید. اگر هر یک از مشکلات  زیر را دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید:

  • دیابت
  • مشکلات سیستم ایمنی مانند ایدز
  • عفونت های قارچی مکرر واژن (بیش از 3 مورد در 6 ماه یا 4 مورد در یک سال) .

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید از پماد کلوتریمازول برای خوددرمانی استفاده نکنید. در دوران بارداری، باید فقط در صورت توصیه پزشک متخصص زنان و زایمان استفاده شود. اگر باردار هستید، دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نحوه استفاده از اپلیکاتور برای قرار دادن این دارو دنبال کنید. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

کرم کلوتریمازول 2 درصد
کرم کلوتریمازول 2 درصد

 

هنگام استفاده از پماد کولیترومازول باید مراقب چه نکاتی باشم؟

پماد کلوتریمازول واژینال تا چند روز استفاده شود اگر علائم شما در عرض چند روز بهتر نشد به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. بهتر است تا زمانی که درمان خود را به پایان نرسانید رابطه جنسی نداشته باشید. این دارو ممکن است به کاندوم  آسیب برساند و باعث شود آنها به درستی عمل نکنند. همچنین ممکن است اثر اسپرم کش های واژینال را کاهش دهد. در حین استفاده از این دارو برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی یا بارداری به هیچ یک از این روش ها اعتماد نکنید.

داروهای واژینال معمولاً در طول درمان از واژن خارج می شوند. برای اینکه دارو روی لباستان نرود، از یک مینی پد یا نوار بهداشتی استفاده کنید. استفاده از تامپون توصیه نمی شود زیرا ممکن است دارو را خیس کند. برای کمک به رفع عفونت، لباس زیر نخی تازه شسته شده بپوشید، نه مصنوعی.

 

نحوه نگهداری پماد کلوتریمازول

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی  نگهداری کنید. مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و فوراً دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که بالا و دور و دور از دید و دسترس آنها باشد.

 

پیشنهاد ویژه: قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

نکات مهم  هنگام استفاده از پماد کلوتریمازول

  •  این دارو را با دیگران به طور مشترک استفاده نکنید.
  • برای کمک به جلوگیری از عفونت قارچی واژن، ناحیه تناسلی را بعد از دوش گرفتن، حمام کردن یا شنا کاملا خشک کنید. از پوشیدن شلوار جین تنگ، لباس زیر نایلونی، جوراب شلواری، مایو خیس یا لباس های ورزشی مرطوب برای مدت طولانی خودداری کنید. لباس زیر نخی بپوشید و هر روز لباس زیر خود را عوض کنید.
  • اگر شریک جنسی شما علائمی را تجربه کرد، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان معمول استفاده کنید. دوز را دوبرابر نکنید تا جبران کنید.

 

سوالات متداول

آیا پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن مفید است؟

کلوتریمازول سوزش، خارش و ترشحات واژن را که ممکن است در این شرایط ایجاد شود را کاهش می دهد. این دارو یک ضد قارچ آزول است و با توقف رشد مخمرکه باعث عفونت می شود، عمل می کند.

پماد کلوتریمازول ۱ درصد برای چیست؟

کلوتریمازول واژینال برای درمان عفونت های قارچی واژن در بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر استفاده می شود.

نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول واژینال چگونه است؟

پماد کلوتریمازول ۱ درصد : روزانه 1 اپلیکاتور، ترجیحاً قبل از خواب، به مدت 7 تا 14 روز وارد کنید. پماد کلوتریمازول ۲ درصد : روزانه 1 اپلیکاتور، ترجیحاً قبل از خواب، به مدت 3 روز متوالی وارد کنید.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-5115/clotrimazole-vaginal/details
  2. https://reference.medscape.com/drug/lotrimin-af-clotrimazole-topical-343486

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید