زنان و زایمان

قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

قرص مترونیدازول

عفونت واژن از بیماری های شایع در زنان می باشد. متناسب با سن، بیماری های زمینه ای، سیستم ایمنی و بهداشت فردی شیوع آن در افراد مختلف متفاوت است. قرص مترونیدازول از دسته دارویی است که در درمان عفونت واژن پر کاربرد است. این بیماری در برخی موارد علائم خاصی از خود نشان نمی دهد و فرد هنگامی متوجه می شود که بیماری به مرحله شدید رسیده است. در ادامه تلاش بر این است که خلاصه از اطلاعات راجع به این بیماری داده شود. با توجه به شیوع بالای این بیماری دانستن علائم و زمان مراجعه به پزشک به درمان به موقع و درست آن بسیار کمک می کند.

 

علائم عفونت واژن

قرص مترونیدازول در درمان عفونت واژن بسیار استفاده می شود و این در شرایطی است که داروخانه ها بدون نسخه پزشک نیز این دارو را در اختیار بیمار قرار می دهند. حال دانستن تعدادی از علائم این بیماری خالی از لطف نیست.

برخی از این علائم عبارت اند از:

  • احساس خارش و سوزش در واژن
  • تغییر در میزان ترشحات
  • پوست اطراف واژن ملتهب، قرمز حتی ممکن است زخم شود
  • تغییر رنگ ترشحات واژینال
  • احساس درد و یا سوزش حین ادرار
  • احساس درد به هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی و یا لک بینی

 

عفونت واژن

عفونت واژن

 

هنگامی که به عفونت واژینال مبتلا می شوید ممکن است یک یا چند علائم از موارد گفته شده را داشته باشید. در صورتی که طی چند روز متوالی این علائم ادامه یافته است و علائم به مرور بدتر شده حتما میبایست به پزشک مراجعه داشته باشید.

 

انواع عفونت واژن و مصرف قرص مترونیدازول

انواع مختلف این بیماری شباهت های زیادی باهم دارند و گاها افتراق این موارد ازهم دشوار است.

 

واژینوز باکتربال

ترشحات در این مورد از عفونت واژینال بیشتر به رنگ خاکستری، سبز رنگ و یا زرد رنگ مشاهده می شود. بوی ترشحات شباهت به بوی ماهی دارد آن هم به علت نوع فعالیت باکتری هایی است که در حال فعالیت هستند. بوی ترشحات بعد از رابطه جنسی بدتر می شود وعلائمی مانند خارش نیز ایجاد نمی کند.

 

پیشنهاد مقاله: عفونت باکتریال واژن

عفونت های قارچی

در این عفونت خارش غالب است. احساس سوزش و درد نیز ممکن است وجود داشته باشد. در عفونت های قارچی التهاب لابیا های دو طرف نیز دیده می شود. نوع ترشحات در این موارد سفید رنگ و بیشتر حالت پنیری دارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عفونت تریکوموناس

این عفونت هم منجر به ایجاد خارش می شود و هم ترشحات با بویی شبیه به ماهی تولید می گردد. در این شرایط گاها التهاب، تورم لابیا نیز دیده می شود. از دیگر علائم آن می توان به درد هنگام رابطه جنسی و همینطور احساس درد و سوزش به هنگام دفع ادرار اشاره کرد. اینکه آیا قرص مترونیدازول در درمان این نوع عفونت موثر است یا نه تصمیمش با پزشک معالج می باشد.

واژینبت آتروفیک به تنهایی عفونت نمی باشد. اما می تواند احتمال ابتلا به عفونت را در بانوان افزایش دهد. از علائم آن هم می توان به درد و سوزش به هنگام ادرار، خشکی واژن و تغییرات در ترشحات اشاره کرد.

 

 

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن

 

درمان عفونت واژن و قرص مترونیدازول

روش های درمان عفونت ها وابسته به علت ایجاد آن ها متفاوت است. از آن جایی که عفونت واژن بیماری شایعی در بین زنان است بسیاری از آن ها بدون مشورت با پزشک و به صورت آزاد از داروخانه ها دارو تهیه می کنند. استفاده زیاد از این دارو ها می تواند بدن را نسبت به آن ها مقاوم کند. نتیجه این می شود در زمانی که نیاز به اثر دارو وجود دارد، تاثیر گذاری درستی از دارو مشاهده نمی شود.

داروی مترونیدازول در قالب قرص مترونیدازول و یا کرم و ژل آن برای درمان عفونت های باکتریایی کاربرد دارد. در کنار آن در مواردی داروی کلیندامایسین نیز تجویز می شود. بسته به شدت و تعداد دفعات درگیری این شرایط متفاوت است  درمان نیز متناسب با افراد سنجیده می شود.

 

پیشنهاد ویژه: سریع ترین راه درمان عفونت در بارداری

داروهای دیگر

دارو های ضد قارچ نیز برای درمان عفونت های واژینال قارچی استفاده می شود. در اشکال قرص، شیاف واژینال، کپسول و ژل وجود دارد. زمانی که که عفونت قارچی ماندگار شود و یا علائم چندین هفته طول بکشد حتما میبایست درمان با پزشک مجدد مطرح شود. در درمان عفونت های تریکوموناسی نیز قرص مترونیدازول کاربرد دارد.

این دارو که به عنوان داروی شناخته شده درمان عفونت واژن می باشد از دسته نیترومیدازول هاست. که هم فرم قرص و هم فرم موضعی آن کاربرد دارد. با نام های تجاری متروزا، زیدووال، واژینیل در بازار دارویی موجود است. استفاده از این دارو در عفونت های پوست مانند روزه آسه و عفونت های دهان و دندان زیاد است.

عارضه شایع این دارو ایجاد احساس تهوع، استفراغ و احساس طعم فلز در دهان می باشد. این عارضه شایع معمولا از ژل یا کرم حاصل نمی شود. به هنگام استفاده از قرص مترونیدازول سعی کنید از الکل استفاده نکنید. مصرف الکل و این دارو همزمان با هم می تواند منجر به ایجاد درد شکم، تهوع و استفراغ، طپش قلب شود.

در اغلب موارد درد و علائم چند روز بعد از استفاده از دارو از بین می رود و یا کمتر می شود. در مواردی نیز مدت زمان بیشتری از شروع زمان استفاده از دارو میبایست بگذرد تا اثر دارو مشخص شود. بنابراین طبق دستوری که پزشک برایتان تجویز کرده است به استفاده از دارو ادامه دهید و تا تکمیل دوره درمان، مصرف آن را قطع نکنید.

استفاده از این دارو در افرادی که باردار هستند و یا حساسیت آلرژیک به این دارو دارند توصیه نمی شود. در بیماران دیالیزی استفاده از این دارو خطرناک می باشد.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/vaginal-infection#treatment
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25887246/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.