جلوگیری از آبریزش بینی کودکان

آبریزش بینی کودکان

فهرست مطالب

اگر کودک شما آبریزش بینی دارد، همیشه به این معنی نیست که او سرماخورده است. مهم است که بدانید چه چیزی باعث آبریزش بینی کودکان و گرفتگی بینی کودک می شود تا بتوانید به آن‌ها کمک کنید.

 

عوامل شایع آبریزش بینی در کودکان

علل شایع آبریزش بینی در کودکان عبارتند از:

  • عفونت های ویروسی: سرماخوردگی های معمولی و عفونت های ویروسی عامل اصلی آبریزش بینی در کودکان هستند. این عفونت ها می توانند منجر به احتقان بینی، عطسه و آبریزش بینی شوند.
  • آلرژی: آلرژی به گرده، گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی یا غذاهای خاص می تواند باعث آبریزش بینی و احتقان در کودکان شود.
  • محرک های محیطی: قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند دود تنباکو، آلودگی یا بوهای شدید نیز می تواند منجر به احتقان بینی و آبریزش بینی شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

درمان سریع آبریزش بینی کودکان

گزینه های زیادی برای درمان آبریزش یا گرفتگی بینی در کودک وجود دارد که عبارتند از:

 

هیدراتاسیون:

هیدراته نگه داشتن کودک بسیار مهم است. به آنها مایعات زیادی مانند آب، سوپ های شفاف و دمنوش های گیاهی بدهید. هیدراتاسیون به رقیق شدن مخاط کمک می کند و در عین حال باعث رفع احتقان می شود و دفع آن را آسان تر می کند.

 

گرفتگی بینی کودک
گرفتگی بینی کودک

 

مرطوب‌ سازی:

از یک مرطوب‌کننده در اتاق خواب کودکتان استفاده کنید، به‌ویژه در فصول خشک یا در مناطقی با رطوبت کم. مرطوب کننده ها به حفظ سطوح بهینه رطوبت در هوا کمک می کنند و از خشک شدن و تحریک شدن مجاری بینی جلوگیری می کنند.

 

قطره های بینی سالین:

قطره های بینی نمکی روشی ملایم و موثر برای رفع احتقان هستند. می‌توانید قطره‌های نمکی را به سوراخ‌های بینی کودکتان بریزید تا مخاط را شل کرده و تنفس را آسان کند. این قطره ها بی خطر هستند و به راحتی در اکثر داروخانه ها در دسترس هستند.

 

پیشنهاد مقاله: 7 درمان خانگی برای آبریزش بینی

بلند نگه داشتن سر:

بالا بردن سر کودک در هنگام خواب می تواند به کاهش گرفتگی بینی کمک کند. شما می توانید با قرار دادن یک بالش زیر تشک برای ایجاد یک شیب جزئی، به این هدف دست پیدا کنید.

 

بخار درمانی:

بخار می تواند مخاط را شل کرده و مجرای بینی را پاک کند. می توانید با دوش آب گرم و چند دقیقه نشستن فرزندتان در محیط بخار، یک «اتاق بخار» در حمام ایجاد کنید.

 

مدیریت آلرژن:

گر علت اصلی آلرژی است، قرار گرفتن فرزندتان در معرض آلرژن ها را شناسایی و کاهش دهید. مانند تمیز کردن مکرر خانه، استفاده از پوشش های ضد حساسیت برای بالش ها و تشک ها و اطمینان از تهویه مناسب .

 

تشویق به استراحت:

استراحت برای روند طبیعی بهبودی بدن ضروری است. اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی می خوابد و از فعالیت های سنگین در هنگام آبریزش یا گرفتگی بینی خودداری می کند.

برای کودکان بزرگتر، داروهای بدون نسخه مانند آنتی هیستامین ها و ضداحتقان ها مانند آنتی مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین یا لوراتادین ممکن است کمک کنند.

 

آبریزش بینی طولانی مدت در کودکان

هنگامی که آبریزش بینی مداوم است، ممکن است نیاز باشد به متخصص آلرژی یا پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید . کودک شما ممکن است به دلایل زیر دچار  آبریزش بینی طولانی مدت شود:

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عمومی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عفونت تنفسی فوقانی:

عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، به‌ویژه سرماخوردگی، عفونت‌های سینوسی و آنفولانزا، از علل اصلی خرخر کردن کودکان هستند. تشخیص تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند دشوار باشد، اما سرماخوردگی بیشتر باعث آبریزش یا گرفتگی بینی می شود.

 

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک یا تب یونجه یکی از علائم شایع آلرژی در کودکان است. که می تواند باعث خارش، آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی سوراخ های بینی و ترشحات پس از بینی شود که شامل ترشح مخاط از گلو می شود. مواردی که باعث آلرژی می شوند عبارتند از : گرده، نیش حشرات، کنه های گرد و غبار، کپک، مو و شوره حیوانات، و بخار ناشی از دود، اتومبیل، گرد و غبار یا عطر.

 

اسم شربت آبریزش بینی کودکان
اسم شربت آبریزش بینی کودکان

 

جسم خارجی

اگر کودک شما آبریزش بینی بدون علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا مانند سرفه یا تب دارد، ممکن است یک شی کوچک مانند اسباب بازی یا جواهرات باعث آبریزش شود .

 

عوارض آبریزش بینی طولانی مدت در کودکان چیست؟

آبریزش بینی در صورتی که طولانی مدت باشد می تواند کیفیت زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. انسداد مجرای بینی می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد. تنفس از بینی نیز برای رشد صورت در دوران کودکی مهم است. آبریزش بینی ممکن است بر سلامت گوش و شنوایی تأثیر بگذارد زیرا مسیر تخلیه گوش میانی از پشت بینی (نازوفارنکس) است.

 

شربت برای آبریزش بینی کودکان؟

شربت های زیادی برای درمان آبریزش بینی در داروخانه ها موجود است. مانند شربت کوریزان، پلارژین کید که معمولاً در کودکان برای درمان علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، آبریزش چشم، گلودرد، بدن درد و تب تجویز می شود. در اینجا با دو اسم شربت آبریزش بینی کودکان آشنا شدیم.

 

دمنوش برای آبریزش بینی کودکان

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی عبارتند از دمنوش نعناع ، دمنوش بابونه، دمنوش زنجبیل، دمنوش لیموعسل ، دمنوش آویشن و چای سبز و …

 

پیشنهاد ویژه: دانه های قرمز روی پوست کودک بعد از تب

علت آبریزش بینی بدون سرماخوردگی؟

بینی و سینوس‌ها معمولاً مخاطی تولید می‌کنند که بینی را مرطوب نگه می‌دارد و معمولاً به داخل گلو برگشته و بلعیده می‌شود. شرایط زیادی وجود دارد که می تواند باعث آبریزش بینی بدون سرماخوردگی شود، از جمله:

  • گریه کردن: وقتی گریه می کنید، اشک از طریق مجاری اشکی به داخل حفره بینی و سپس به بینی می ریزد.
  • هوای سرد: هوای سرد گاهی اوقات می تواند باعث واکنشی شود که مخاط تولید می کند.
  • عفونت‌های سینوس‌ها و یا لوزه ها: سینوس‌ها یا حفره‌های صورت که به داخل بینی تخلیه می‌شوند، می‌توانند با مخاط عفونی پر شوند که منجر به سینوزیت می‌شود. لوزه ها در کودکان نیز ممکن است عفونی شده و منجر به تولید مشابه مخاط عفونی شود.
  • رینیت آلرژیک: مخاط می تواند ناشی از آلرژی یا واکنش بینی به مواد حساسیت زا مانند گرده یا شوره حیوانات خانگی باشد.
  • رینیت غیر آلرژیک: مخاط می تواند ناشی از واکنش بینی به محرکی مانند دود یا آلودگی یا واکنش بدن به محرک های دیگر مانند هوای سرد یا غذای گرم باشد.
  • قرار دادن جسم خارجی در بینی : اغلب در کودکان کوچکتر، علت انسداد ممکن است قرار دادن یک شی در بینی مانند بادام زمینی یا مهره باشد که باعث انسداد و تخلیه مخاطی بدبو می شود.
  • کیست یا تومور بینی: به ندرت، انسداد ناشی از تومورهای خوش خیم یا بدخیم یا کیست ها است که بیشتر زمانی دیده می شود که علائم فقط یک طرف بینی را تحت تاثیر قرار دهد.

 

تصویر دکتر بهاره سلطانی

بهاره سلطانی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر امیر حسین جهانبخش

امیر حسین جهانبخش

عمومی

تصویر دکتر یونس محمدی

یونس محمدی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر آناهیتا مختارکاری

آناهیتا مختارکاری

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

تصویر دکتر آرین احمدزاده مجاوری

آرین احمدزاده مجاوری

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

تصویر دکتر سروش صمدی

سروش صمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پاینده

زهرا پاینده

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

سوالات متداول

شربت برای آبریزش بینی کودکان؟

شربت های زیادی برای درمان آبریزش بینی در داروخانه ها موجود است.مانند شربت کوریزان، پلارژین کید که معمولاً در کودکان برای درمان علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، آبریزش چشم، گلودرد، بدن درد و تب تجویز می شود.

علت آبریزش بینی بدون سرماخوردگی؟

شرایط زیادی وجود دارد که می تواند باعث آبریزش بینی بدون سرماخوردگی شود، از جمله: گریه کردن ، هوای سرد ،رینیت آلرژیک و غیر آلرژیک، عفونت سینوس ها و لوزه ها ، وجود جسم خارجی در بینی و …

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.stanfordchildrens.org/en/service/ear-nose-throat/conditions/chronic-rhinorrhea
  2. https://weillcornell.org/news/treating-runny-and-stuffy-noses-in-kids%E2%80%94what-to-know
  3. https://www.mucinex.com/blogs/childrens-cold-and-flu/top-reasons-your-child-might-have-a-constant-runny-nose
  4. https://artfultea.com/blogs/wellness/best-teas-for-a-cold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید