پوست و مو

دانه های قرمز روی پوست کودک بعد از تب

دانه های قرمز روی پوست کودک بعد از تب

دانه های قرمز روی پوست کودک

وجود بثورات (به عنوان مثال، جوش یا دانه های قرمز روی پوست کودک) همراه با تب لزوماً نشان دهنده یک بیماری جدی نیست. معمولاً بهتر است به جای وجود بثورات پوستی یا بالا بودن تب، وضعیت عمومی کودک در نظر گرفته شود. تب و به دنبال آن راش در کودکان شایع است. شایع ترین علت یک بیماری ویروسی به نام روزئولا اینفانتوم است. روزئولا چیست؟ این یک بیماری ویروسی است که معمولاً کودکان بین 6 ماهه تا 3 سال را مبتلا می کند (اگرچه می تواند کودکان کوچکتر و بزرگتر را میتواند تحت تأثیر قرار دهد).

 

دانه های قرمز بعد از تب در کودکان همراه با خارش

درمان دانه های قرمز روی پوست کودک بعد از تب

دانه های قرمز روی پوست کودک همراه خارش در برخی از کودکان پس از دست زدن به غذاها، صابون ها یا گیاهان  واکنش نشان می دهد. بثورات معمولاً در عرض 48 ساعت پس از تماس با پوست شروع می شود. موارد جزئی ممکن است باعث قرمزی خفیف یا بثورات برآمدگی های کوچک قرمز شود. در موارد شدید ممکن است تورم، قرمزی و تاول های بزرگتر مشاهده شود.

آیا بثورات ویروسی در کودکان می تواند خارش داشته باشد؟ علائم بثورات ویروسی به نوع ویروس و نحوه واکنش پوست کودک شما به آن بستگی دارد. ممکن است قرمزی، برآمدگی یا نواحی برجسته وجود داشته باشد. برخی از بثورات ممکن است خارش داشته باشند. سایر علائم ویروسی ممکن است شامل تب، سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، درد شکم یا اسهال باشد.

 

دانه های قرمز روی پوست کودک بدون خارش

بسیاری از بیماری های ویروسی می توانند باعث ایجاد ضایعات پوستی ای شوند. به ویژه ویروس هایی که در تابستان شایع ترند. بثورات ویروسی معمولاً شامل برجستگی های قرمز کوچکی است که روی بدن پراکنده شده اند. به طور معمول، آنها خارش ندارند و کودک را آزار نمی دهند. آنها ممکن است والدین را آزار دهند که  پوست کودک با لکه های قرمز پوشانده شده. برخی از ویروس ها باعث ایجاد بثورات پس از رفع تب و دانه های قرمز در کودکان می شوند (روزئولا) در حالی که برخی دیگر در زمانی که کودک بیمار است وجود دارند. بثورات ویروسی معمولاً نیازی به درمان ندارند. آبله مرغان (واریسلا) ممکن است به اقدامات احتیاطی و درمان بیشتری نیاز داشته باشد، اما معمولاً با واکسیناسیون نادر است.

 

دانه های قرمز روی پوست نوزاد

دانه های قرمز روی پوست نوزاد

 

در حالی که به ندرت، علائم سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) مربوط به COVID-19 در کودکان رخ داده است. اگر فرزند شما تب 100.4 یا بیشتر را تجربه کرد که بیش از 24 ساعت طول کشید و حداقل یکی از علائم زیر را تجربه کرد، فوراً با پزشک خانواده یا متخصص اطفال تماس بگیرید:

  • ضعف یا خستگی غیرمعمول
  • راش قرمز
  • درد شکم (شکم).
  • استفراغ و اسهال
  • لب های قرمز و ترک خورده
  • چشم های قرمز
  • دست ها یا پاهای متورم

 

جوش های تاول مانند در کودکان

ضایعات تاولی مانند یا وزیکول به اصطلاح پزشکی که بعد از تب و علایم سرماخوردگی به وجود می آیند و معمولا در سنین مدرسه پیدار میشوند میتوانند نشانه بیماری ویروسی آبله مرغان باشند.

 

لکه های سفید روی پوست کودکان

کراتوز پیلاریس یک بیماری پوستی بسیار شایع و بی‌ضرر است که به صورت پاپول‌های خشن و سفید رنگ (برجستگی‌های کوچک و جامد) روی بازوها و ران‌ها، به‌ویژه کودکان و بزرگسالان جوان ظاهر می‌شود وتیلیگو از بین رفتن رنگدانه یا رنگ پوست است که باعث ایجاد لکه ها یا لکه های سفید روی پوست می شود. این بیماری پوستی از نظر پزشکی خطرناک نیست. این سرطان پوست نیست، عفونتی مسری نیست.

 

پیشنهاد مقاله: ۷ عاملی که خال های قرمز پوست تان را بیشتر می کند

بثورات پوستی در کودکان:

بدانید که تب دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت است. در واقع این بدان معناست که تمرکز شما باید متوجه حال عمومی کودک(وضعیت تغذیه ای-ادرار-مدفوع-بی قراری و …) فرزندتان باشد، نه لزوماً کاهش تب او. درجه تب همیشه با شدت بیماری مرتبط نیست و تب معمولاً در عرض چند روز ادامه می یابد. هنگامی که تب بیش از 102 درجه فارنهایت (38.8 درجه سانتیگراد) برای بیش از 24 ساعت است، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

اکثر پزشکان می گویند که نباید نگران تلاش برای کاهش تب در کودک نوپا باشید، مگر اینکه دمای آن ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد. اما در صورت شک، همیشه باید با پزشک اطفال خود مشورت کنید تا راهنمایی های بیشتری دریافت کنید. موضوع دیگر که در کودکان رایج است، ایجاد بثورات است. بثورات پوشک. بثورات حرارتی. راش تماسی این لیست ادامه دارد، و این احتمال وجود دارد که کودک نوپای شما در زندگی کوتاه خود دچار یک یا دو نوع از راش شده باشد. به طور کلی، اگر فرزند شما ابتدا تب داشته باشد و سپس بثورات پوستی ایجاد شود، یکی از این سه حالت احتمالاً مقصر است:

  • روزئولا
  • بیماری دست، پا و دهان (HFMD)
  • بیماری پنجم

 

علت ریختن دانه های قرمز روی پوست نوزاد

شرایط متعددی از جمله آبله مرغان، بیماری پنجم و روزئولا می توانند باعث تب همراه با راش در کودک شوند. اگر کودک تب همراه با راش پوستی دارد، همیشه بهتر است به مرکز درمانی مراجعه کنیئ و با پزشک مشورت کنید. این بیماری های ویروسی می توانند ناخوشایند باشند، اما معمولا خود به خود از بین می روند. با این حال، به طور معمول، یک بثورات ناگهانی همراه با تب ممکن است نشانه چیز جدی تری باشد، مانند واکنش شدید دارویی.

هنگامی که کودک تب همراه با بثورات پوستی دارد، والدین یا مراقبان همیشه باید با پزشک مشورت کنند، به خصوص اگر کودک بسیار بیمار است یا علائم او به سرعت در حال بدتر شدن است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین توسط دکتر متخصص پوست  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

روزئولا

روزئولا اینفانتوم در کودکان زیر 2 سال شایع‌تر است. معمولاً با تب بالا، بین 102 درجه فارنهایت تا 105 درجه فارنهایت (38.8 تا 40.5 درجه سانتی‌گراد) شروع می‌شود. این حدود سه تا هفت روز طول می کشد. خود تب اغلب با موارد زیر همراه است:

  • از دست دادن اشتها
  • اسهال
  • سرفه
  • آبریزش بینی

هنگامی که تب فروکش می کند، بچه ها معمولاً در عرض 12 یا 24 ساعت پس از پایان تب، بثورات صورتی و کمی برجسته روی تنه کودک (شکم، پشت و قفسه سینه) ایجاد می شود. اغلب، این وضعیت تا زمانی که تب ناپدید نشده و بثورات ظاهر می شود، تشخیص داده نمی شود. در عرض 24 ساعت پس از پایان تب، بیماری دیگر مسری نیست. هیچ درمان واقعی برای روزئولا وجود ندارد. این یک وضعیت نسبتاً رایج و خفیف است که به طور کلی فقط سیر خود را طی می کند.

اما اگر تب کودک شما افزایش پیدا کند، ممکن است تشنج ناشی از تب همراه با تب بالا را تجربه کند. اگر نگران هستید با یک متخصص اطفال مشورت کنید..

 

جوش های ریز روی بدن کودک

جوش های ریز روی بدن کودک

 

علائم روزئولا چیست؟

علائم اولیه:

  • تب (گاهی بیشتر از 103 درجه فارنهایت یا 39 درجه سانتی گراد) از 24 ساعت تا یک هفته.
  • علائم خفیف تنفسی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم و سرفه.
  • تحریک پذیر بودن کودک و ممکن است خوب غذا نخورد و بی قراری کند

هنگامی که تب معمولا بعد سه روز از بین می رود (اغلب به طور ناگهانی تمام می شود) یک بثورات صاف یا برجسته متمایل به صورتی مایل به قرمز روی تنه ظاهر می شود. لکه های قرمز بثورات ممکن است یک “هاله” سفید در اطراف خود داشته باشند. با اعمال فشار، لکه ها سفید می شوند. بثورات معمولاً سپس به صورت، گردن، بازوها و پاها گسترش می یابد

 

آیا باید فرزندم را در صورت ابتلا به روزئولا برای معاینه پزشک بیاورم؟

خیر، اگر کودک شما در وضعیت بالینی خوبی است (کم آب بدن، بی حال یا به شدت بیمار نیست) می توانید او را در خانه تحت نظر داشته باشید. اگر خیلی بیمار است یا راش هایی مانند آنچه در بالا توضیح داده شد ندارند، باید معاینه شوند. در صورت تب طول کشیده نیز حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های بیشتر نیز انجام شود..

 

پیشنهاد ویژه: 10 مورد از خواص روغن کنجد برای پوست

آیا روزئولا مسری است؟

بله مسری است تا قبل از بروز بثورات که هنوز تب وجود دارد. با این حال، هنگامی که بثورات روی بدن کودک شما ظاهر شد، دیگر مسری نیستند. پس از ظاهر شدن بثورات، آنها می توانند به مهدکودک یا مدرسه و همچنین فعالیت های عادی خود برگردند. شاید برایتان سوال باشد که چقدر طول می کشد؟ تب روزئولا به طور متوسط ​​بین 3 روز طول می کشد و بثورات می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. هنگامی که کودک در بثورات ظاهر می شود، معمولاً حال عمومی شما بهتر میشود.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

بیماری دست، پا و دهان (HFMD)

HFMD یک بیماری ویروسی شایع است که کودکان اغلب در سن 5 سالگی به آن مبتلا می شوند. با تب، گلودرد و از دست دادن اشتها شروع می شود. سپس چند روز پس از شروع تب، زخم هایی در اطراف دهان ظاهر می شود. زخم های دهان دردناک هستند و معمولا از پشت دهان شروع می شوند. تقریباً در همان زمان، لکه های قرمز ممکن است در کف دست ها و کف پا ظاهر شوند. در موارد شدیدتر، خود بثورات می تواند به اندام ها، باسن و ناحیه تناسلی گسترش یابد. بنابراین همیشه فقط دست ها، پاها و دهان نیستند.

درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و معمولاً در کمتر از یک هفته دوره خود را طی می کند ولی والدین ممکن است بخواهند با داروهای ضد درد بدون نسخه و اسپری های دهانی برای تسکین درد ناشی از زخم ها درمان شوند. همیشه قبل از تجویز هر چیز جدیدی به کودک خود با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

 

بیماری پنجم

برخی از والدین به این بثورات به عنوان “صورت سیلی” اشاره می کنند زیرا گونه ها را گلگون می کند. کودک شما ممکن است به نظر برسد که به تازگی سیلی خورده است. بیماری پنجم یکی دیگر از عفونت های رایج دوران کودکی است که معمولاً ماهیت خفیفی دارد. با علائم سرماخوردگی و تب خفیف شروع می شود. تقریباً 7 تا 10 روز بعد، بثورات “گونه سیلی خورده” ظاهر می شود. این بثورات کمی با طرح توری برجسته می شود. می تواند به تنه و اندام ها گسترش یابد و ممکن است در قسمت های مختلف بدن به وجود آمده و از بین برود.

برای اکثر کودکان، بیماری پنجم ایجاد می شود و بدون مشکل از بین می رود. اما می تواند برای زنان باردار که آن را به نوزاد در حال رشد خود منتقل می کنند یا برای کودکان مبتلا به کم خونی نگران کننده باشد. اگر کودک شما کم خونی دارد، یا اگر به نظر می رسد علائم او با گذشت زمان بدتر می شود، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.oakleafclinics.com/article.phtml/rash_after_fever#:~:text=Fever%20followed%20by%20a%20rash,children%20both%20younger%20and%20older).
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/fever-with-rash-in-child
  3. https://www.healthline.com/health/parenting/rash-after-fever-in-toddlers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.