داغی بدن نشانه چیست؟

داغی بدن

فهرست مطالب

انسان ها – مانند همه پستانداران – خون گرم هستند، به این معنی که بدن ما گرم یا در دمای نسبتاً ثابتی باقی می ماند، حتی زمانی که دمای محیط اطراف ما تغییر می کند. تب که همان بالا رفتن حرارت بدن است، زمانی اتفاق می‌افتد که ترموستات بدن (که در هیپوتالاموس در مغز قرار دارد) در دمای بالاتر تنظیم شود، عمدتاً در پاسخ به عفونت. افزایش دمای بدن که به دلیل تنظیم مجدد نقطه تنظیم دما ایجاد نمی شود، هایپرترمی نامیده می شود.. nمای طبیعی 37 درجه سانتیگراد در نظر گرفته می شود، دمای بدن در طول روز متفاوت است. دمای بدن هنگام صبح کمترین مقدار  خود را دارد و در هنگام عصر به بالاترین مقدار خود ( حدود 37.7 درجه سانتیگراد) می رسد. به طور مشابه، تب نیز در دمای ثابتی باقی نمی ماند. گاهی اوقات داغی بدن به اوج خود می رسد و سپس به حالت عادی باز می گردد.

به این فرآیند تب متناوب می گویند. از طرف دیگر، گاهی دما تغییر می کند اما به حالت عادی باز نمی گردد. به این فرآیند تب بازگشتی می گویند. دمای بدن را می توان از طریق چندین ناحیه از بدن اندازه گیری کرد. شایع ترین محل ها دهان و راست روده هستند. سایر نقاط شامل گوش، پیشانی، و با ترجیح کمتر، زیر بغل است. دما معمولاً با استفاده از دماسنج دیجیتال اندازه گیری می شود. دماسنج های شیشه ای حاوی جیوه دیگر به ندرت استفاده می شوند زیرا می توانند بشکنند و افراد را در معرض جیوه قرار دهند.

 

علت داغی بدن در بزرگسالان

موادی که باعث تب می شوند، پیروژن نام دارند. پیروژن ها می توانند از داخل یا خارج بدن بیایند. میکروارگانیسم‌ها و موادی که تولید می‌کنند (مانند سموم) نمونه‌هایی از پیروژن‌های تشکیل‌شده در خارج از بدن هستند. پیروژن های تشکیل شده در داخل بدن معمولا توسط مونوسیت ها و ماکروفاژها (دو نوع گلبول سفید) تولید می شوند. پیروژن‌های خارج از بدن می‌توانند با تحریک بدن برای آزاد کردن ذرات تب ‌زای خود یا با تأثیر مستقیم بر ناحیه‌ای از مغز که دما را کنترل می‌کند، باعث داغی بدن شوند. عفونت تنها دلیل تب نیست. تب ممکن است ناشی از التهاب، واکنش به دارو، واکنش آلرژیک، اختلالات خودایمنی (زمانی که بدن آنتی‌بادی‌های غیرطبیعی تولید می‌کند که به بافت‌های خود حمله می‌کنند) و سرطان ناشناخته (به ویژه سرطان خون، لنفوم یا سرطان کلیه) نیز باشد. بسیاری از اختلالات ممکن است باعث بالا رفتن حرارت بدن شوند.

 

احساس داغی
احساس داغی

 

این اختلالات به طور گسترده به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • عفونی (شایع ترین)
  • نئوپلاستیک (سرطان)
  • التهابی

علت عفونی می تواند دلیل ایجاد تب 4 روزه یا کمتر در بزرگسالان مبتلا به داغی بدن باشد. دلایل غیر عفونی به احتمال زیاد باعث ایجاد تب طولانی مدت یا بازگشتی می شوند. بسیاری از سرطان ها نیز باعث بروز احساس داغی می شوند.

اختلالات التهابی که باعث تب می شوند عبارتند از اختلالات مفصلی، بافت همبند و عروق خونی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (لوپوس) و آرتریت سلول غول پیکر. همچنین، تب ایزوله و کوتاه مدت (حاد) در افراد مبتلا به سرطان یا یک اختلال التهابی شناخته شده به احتمال زیاد علت عفونی دارد. در افراد سالم، تب حاد بعید است که اولین علامت یک بیماری مزمن باشد. داروها نیز گاهی باعث بالا رفتن حرارت بدن می شوند. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک های بتالاکتام (مانند پنی سیلین) و داروهای سولفا می توانند باعث ایجاد احساس داغی شوند. داروهایی که می توانند باعث ایجاد درجه حرارت بسیار بالا شوند عبارتند از داروهای غیرقانونی خاص (مانند کوکائین، آمفتامین ها یا فن سیکلیدین)، بیهوش کننده ها و داروهای ضد روان پریشی.

 

پیشنهاد مقاله: بھترین روش درمان تب و لرز

شایع ترین علل داغی بدن

تقریباً تمام اختلالات عفونی می توانند باعث تب شوند. اما به طور کلی، محتمل ترین علل داغی بدن عفونی هستند:

  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی
  • عفونت های دستگاه گوارش
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • (UTIs) عفونت های پوستی

بیشتر عفونت های حاد دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی که باعث بالا رفتن حرارت بدن می شوند، ویروسی هستند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

فاکتورهای خطرناک

برخی از شرایط (عوامل خطر) افراد را بیشتر در معرض تب قرار می دهد. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • وضعیت سلامت فرد
  • سن فرد
  • مشاغل خاص
  • استفاده از روش ها و داروهای خاص پزشکی
  • قرار گرفتن در معرض عفونت ها (به عنوان مثال، از طریق سفر یا تماس با افراد، حیوانات یا حشرات آلوده)

 

ارزیابی علت داغی بدن در بزرگسالان

معمولاً پزشک بر اساس شرح حال مختصر، معاینه فیزیکی و گاهاً چند آزمایش ساده مانند رادیوگرافی قفسه سینه و آزمایش ادرار می‌تواند تشخیص دهد که عفونت وجود دارد یا خیر. با این حال، گاهی اوقات علت تب به راحتی شناسایی نمی شود. هنگامی که پزشکان در ابتدا افراد مبتلا به تب حاد را ارزیابی می کنند، روی دو موضوع کلی تمرکز می کنند:

  • شناسایی علائم دیگر مانند سردرد یا سرفه
  • تعیین اینکه آیا فرد بیماری مزمن یا جدی ای دارد یا خیر.

 

بالا رفتن حرارت بدن

 

علائم هشداردهنده داغی بدن

در افراد مبتلا به تب حاد، علائم و ویژگی های خاصی باعث نگرانی است عبارتند از:

  • تغییر در عملکرد ذهنی، مانند سردرگمی
  • سردرد، سفتی گردن یا هر دو
  • لکه های صاف، کوچک و قرمز مایل به ارغوانی روی پوست (پتشی) که نشان دهنده خونریزی زیر پوست است
  • فشار خون پایین
  • ضربان قلب سریع یا تنفس سریع
  • تنگی نفس (تنگی نفس)
  • دمای بالاتر از 40 درجه سانتیگراد یا کمتر از 35 درجه سانتیگراد
  • سفر اخیر به منطقه ای که در آن یک بیماری عفونی جدی مانند مالاریا شایع است (آندمیک)
  • استفاده اخیر از داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند (سرکوب کننده های ایمنی)

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بالا رفتن حرارت بدن بیش از 24 تا 48 ساعت طول بکشد، افراد حتی بدون علائم هشدار دهنده باید با پزشک تماس بگیرند. پزشک ممکن است بسته به سن فرد و نیز سایر علائم و شرایط پزشکی، از فرد بخواهد برای ارزیابی مراجعه کند یا درمان در خانه را توصیه کند. به طور معمول، اگر احساس داغی بدون توجه به علائم دیگر بیش از 3 یا 4 روز طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

 

پیشنهاد ویژه: شناخت و درمان تب و سرفه شدید ( نشانه‌ها، علائم و درمان)

درمان داغی بدن در بزرگسالان

بهترین درمان بالا رفتن حرارت بدن، درمان علت آن است. از آنجایی که تب به دفاع بدن در برابر عفونت کمک می کند و از آنجا که تب به خودی خود خطرناک نیست (مگر اینکه بالاتر از حدود 41 درجه سانتیگراد باشد)، بحث هایی در مورد اینکه آیا تب باید به طور معمول درمان شود وجود دارد. با این حال، افراد مبتلا به تب بالا معمولاً با درمان داغی بدن، احساس بسیار بهتری دارند. بعلاوه، افراد مبتلا به اختلالات قلبی یا ریوی و افراد مبتلا به زوال عقل در معرض خطر عوارض خطرناکی هستند، بنابراین وقتی تب دارند، باید آن را درمان کرد.

داروهایی که برای کاهش دمای بدن استفاده می شوند، ضد تب نامیده می شوند. موثرترین و پرمصرف ترین داروهای ضد تب، استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. این داروها با توجه به دستورالعمل های ذکر شده روی برچسب محصول مصرف می شوند. از آنجایی که بسیاری از داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزای بدون نسخه حاوی استامینوفن هستند، افراد باید مراقب باشند که استامینوفن و یک یا چند مورد از این داروها را همزمان مصرف نکنند. سایر اقدامات خنک کننده برای از بین بردن احساس داغی (مانند خنک کردن با مه آب ولرم و استفاده از پتوهای خنک کننده) فقط در صورتی مورد نیاز است که دما به حدود 41.1 درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد.

از خنک کردن با الکل اجتناب شود، زیرا الکل می تواند از طریق پوست جذب شود و اثرات مضری داشته باشد. افرادی که عفونت خون یا علائم حیاتی غیرطبیعی دارند (مانند فشار خون پایین و ضربان قلب و تنفس سریع) باید در بیمارستان بستری شوند.

 

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر سیده مهنوش سالم

سیده مهنوش سالم

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر امیر حسین شکروی

امیر حسین شکروی

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر امید عبداللهی

امید عبداللهی

داخلی

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

سوالات متداول

ساده ترین راه های خانگی درمان داغی بدن کدامند؟

نوشیدن مایعات زیاد، استراحت زیاد، استفاده از کمپرس خنک روی پوست و پوشیدن لباس های سبک.

هنگام تب از کدام غذاها باید اجتناب کرد؟

همه سبزیجات خام و با طعم قوی مانند کلم، فلفل دلمه ای، شلغم، تربچه، پیاز، سیر و غیره. مواد غذایی سرخ شده و چرب. محرک های شیمیایی مانند چاشنی، ادویه، ترشی.

غذاهای مناسب هنگام داغی بدن کدامند؟

سوپ مرغ، بلغور جو دوسر، آب نارگیل، ویتامین سی، عسل، سیر، زنجبیل، چای گرم.

منابع علمی این مطلب


  1. https://www.msdmanuals.com/home/infections/biology-of-infectious-disease/fever-in-adults

  2. https://www.osfhealthcare.org/blog/whats-considered-a-fever-and-when-to-see-a-doctor/
  3. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/treating-fever-in-adults
  4. https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/infections-and-poisoning/fever-in-adults

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید