راز سریع ترین روش ترک سیگار برای همیشه!

ترک سیگار

فهرست مطالب

استعمال سیگار باعث مرگ تقریباً 1 نفر از هر 5 نفر می شود. سه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سیگار عبارتند از بیماری های قلبی عروقی، سرطان ریه و بیماری انسدادی مزمن ریه.  علاوه بر این سه مورد سیگار کشیدن با تعدادی سرطان دیگر افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های بیشتر، دیابت، پوکی استخوان و شکستگی لگن، مشکلات بارداری، مشکل در نعوظ، زخم معده، بیماری لثه مرتبط است. آیا تا به حال به ترک سیگار برای همیشه فکر کرده اید؟ پس بهترین راه برای ترک چیست؟ ترک سیگار می تواند سال ها به زندگی شما اضافه کند. اگرچه هر چه زودتر بهتر است اما هیچ وقت برای ترک دیر نیست. در ادامه به  راز ترک سیگار برای همیشه میپردازیم.

 

مقاومت در برابر کشیدن سیگار

وقتی می خواهید سیگار را ترک کنید میل به تنباکو می تواند شما را خسته کند. از این نکات برای کاهش و مقاومت در برابر هوس و ترک کردن سیگار استفاده کنید. علت هوس سیگار ، موضوعی پیچیده با دلیل‌های متعدد است که به ابعاد شخصیتی فرد و گروه‌های اجتماعی و اقتصادی مرتبط است. برای اکثر افرادی که از تنباکو استفاده می کنند میل به تنباکو یا میل به سیگار کشیدن می تواند قوی باشد. اما شما می توانید در مقابل این هوس ها بایستید. هنگامی که احساس می‌کنید میل به مصرف تنباکو دارید به خاطر داشته باشید که حتی اگر این میل شدید باشد چه سیگار بکشید و چه نکشید احتمالاً در عرض 5 تا 10 دقیقه از بین می‌رود. هر بار که در برابر هوس تنباکو مقاومت می کنید، یک قدم به ترک سیگار برای همیشه نزدیک می شوید.

 

ترک سیگار برای همیشه
ترک سیگار برای همیشه

 

داروی ترک سیگار و درمان جایگزین نیکوتین

از پزشک خود در مورد درمان جایگزین نیکوتین بپرسید. گزینه های پیشنهادی عبارتند از:

  • نیکوتین تجویزی در اسپری بینی یا استنشاقی
  • چسب‌های نیکوتین، آدامس و قرص‌هایی که می‌توانید بدون نسخه بخرید.
  • داروی ترک سیگار تجویزی غیر نیکوتینی مانند بوپروپیون (Wellbutrin SR، Wellbutrin XL، و غیره) و وارنیکلین

درمان‌های جایگزین نیکوتین کوتاه‌ مدت مانند آدامس نیکوتین، قرص‌های پاستیل، اسپری‌های بینی یا استنشاق‌ها  می‌توانند به شما در غلبه بر هوس شدید استعمال سیگار کمک کنند. این درمان‌های کوتاه اثر معمولاً همراه با چسب‌های نیکوتینی با اثر طولانی یا یکی از داروهای غیر نیکوتینی برای ترک  کردن سیگار بی‌خطر هستند. سیگارهای الکترونیکی اخیراً به عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی مورد توجه قرار گرفته اند. اما ثابت نشده است که سیگارهای الکترونیکی ایمن تر یا موثرتر از داروهای جایگزین نیکوتین در کمک به افراد در ترک سیگار هستند.

 

از عوامل محرک اجتناب کنید

  1. میل به تنباکو و استفاده از سیگار در جاهایی که اغلب تنباکو می‌کشید قوی‌تر است. مانند مهمانی‌ها یا دور همی ها ی دوستانه. محرک های خود را بیابید و برنامه ای برای اجتناب از آنها یا عبور از آنها بدون استفاده از سیگار داشته باشید.
  2. خود را برای کشیدن سیگار آماده نکنید. به عنوان مثال اگر معمولاً در حین صحبت با تلفن سیگار می کشید یک خودکار و کاغذ در نزدیکی خود نگه دارید تا به جای سیگار کشیدن به خط خطی کردن کاغذ مشغول شوید.

 

پیشنهاد مقاله: سیگار کشیدن و خطر سکته مغزی 

تاخیر

اگر احساس می‌کنید می‌خواهید تسلیم هوس سیگار خود شوید به خود بگویید که ابتدا باید 10 دقیقه دیگر صبر کنید. سپس کاری انجام دهید که در آن مدت حواس خود را پرت کنید. سعی کنید به یک منطقه عمومی عاری از دود بروید. این ترفندهای ساده ممکن است برای از بین بردن ولع مصرف تنباکو و ترک سیگار مفید باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مشغول کردن دهان

به دهان خود کاری بدهید تا در برابر هوس کشیدن سیگار مقاومت کنید. آدامس بدون قند یا آب نبات سفت بجوید. یا هویج خام، آجیل یا تخمه آفتابگردان. چیزی ترد و خوشمزه میل کنید.

 

اجتناب از « فقط یک نخ دیگر»

ممکن است وسوسه شوید که فقط یک نخ سیگار بکشید تا هوس تنباکو را برطرف کنید. اما خودتان را فریب ندهید که فکر کنید می توانید این یک نخ ها را متوقف کنید. در اغلب موارد داشتن یک مورد منجر به یکی دیگر می شود. و ممکن است دوباره از سیگار استفاده کنید. این چنین ترک سیگار برای شما مشکل میشود.

 

داروی ترک سیگار
داروی ترک سیگار

 

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی می تواند به منحرف کردن حواس شما از هوس سیگار کمک کند. حتی فعالیت های کوتاه مدت مانند چند بار دویدن از پله ها و بالا و پایین رفتن از آنها می تواند ولع مصرف تنباکو را از بین ببرد. برای پیاده روی یا دویدن بیرون و در محیط باز بروید. اگر در خانه یا محل کار هستید اسکات، خم شدن عمیق زانو، درجا دویدن در محل، یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها را امتحان کنید. اگر فعالیت بدنی را دوست ندارید خیاطی، کار با چوب یا نوشتن در یک دفتر را امتحان کنید. یا کارهایی را برای حواس پرتی انجام دهید مانند تمیز کردن یا بایگانی کردن اوراق.

 

تکنیک های تمدد اعصاب

سیگار کشیدن شما ممکن است برای مقابله با استرس بوده باشد. مبارزه با ولع مصرف تنباکو خود می تواند استرس زا باشد. با امتحان راه‌هایی برای آرامش مانند:

  • تنفس عمیق
  • آرام‌ سازی عضلات
  • یوگا
  • تجسم
  • ماساژ
  • گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش استرس را از خود دور کنید.

 

پیشنهاد ویژه: نشانه های سیگار بر افزایش غلظت خون

برای پشتیبانی آنلاین اقدام کنید

به یک برنامه گروهی آنلاین ترک سیگار بپیوندید. یا وبلاگ یک ترک کننده را بخوانید و افکار تشویق کننده را برای شخص دیگری که ممکن است با هوس سیگار دست و پنجه نرم میکند ارسال کنید.

 

برای تقویت روحیه خود ارتباط برقرار کنید

برای کمک به تلاش خود و تقویت روحیه برای مقاومت در برابر استفاده از سیگار با یکی از اعضای خانواده، دوستان یا یک روانشناس ارتباط برقرار کنید. این ارتباط میتواند تلفنی یا چت یا حضوری باشد. پیاده روی کنید، چند خنده به اشتراک بگذارید، یا برای صحبت و حمایت از یکدیگر ملاقات کنید. مشاوره حتما می تواند مفید باشد.

 

مزایای ترک سیگار را به خود یادآوری کنید

یادداشت کنید یا با صدای بلند بگویید که چرا می خواهید سیگار را ترک کنید و در برابر هوس سیگار مقاومت کنید. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس بهتر
  • سالم تر شدن
  • عزیزان خود را از دود سیگار دور نگه دارید.
  • پس انداز هزینه

به خاطر داشته باشید که تلاش برای غلبه بر میل به مصرف تنباکو همیشه بهتر از هیچ کاری است و هر بار که در برابر استفاده از سیگار مقاومت می کنید یک قدم به عاری بودن از تنباکو نزدیک می شوید.این میتواند شروع یک زندگی شاد و سالم باشد.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

مزایای ترک سیگار در طولانی مدت چیست؟

ترک سیگار در درازمدت خطر سکته مغزی، حمله قلبی و انواع خاصی از سرطان ها از جمله ریه، دهان، گلو، جعبه صدا (حنجره)، مثانه، مری و کلیه را کاهش می دهد.

بهترین سن برای ترک سیگار چه سنی است؟

در واقع ترک سیگار می تواند تا 10 سال به عمر شما اضافه کند. اگر قبل از 40 سالگی آن را متوقف کنید خطر مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با سیگار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید.

آیا سرفه فرد پس از ترک بهبود میابد؟

؟ با گذشت زمان، کمتر سرفه خواهید کرد، اما اگر در کوتاه مدت بیشتر سرفه کنید تعجب نکنید. سرفه افراد سیگاری در چند هفته اول پس از ترک بدتر می‌شود زیرا راه‌های هوایی ریه‌ها با بیرون آوردن مخاط از عمق ریه‌ها خود را ترمیم می‌کنند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/quit-smoking/basics/quitsmoking-basics/hlv-20049487
  2. https://smokefree.gov/challenges-when-quitting/cravings-triggers/how-manage-cravings
  3. https://smokefree.gov/challenges-when-quitting/cravings-triggers/know-your-triggers

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید