کاربرد ‌و میزان مصرف شربت اکسپکتورانت برای کودکان و بزرگسالان

شربت اکسپکتورانت برای کودکان و بزرگسالان

فهرست مطالب

شربت اکسپکتورانت دارویی خلط آور است که می توانید در صورت داشتن سرفه های خلط دار از آن استفاده کنید. اکسپکتورانت به رقیق شدن ترشحات راه هوایی و شل شدن مخاط کمک می کنند. استفاده از اکسپکتورانت ها عموماً بی خطر است. اکسپکتورانت نوعی داروی سرفه است که برای کمک به پاکسازی مخاط  از راه هوایی استفاده می شود. اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، اکسپکتورانت می تواند به رفع احتقان کمک کند. در این مقاله به بررسی شربت اکسپکتورانت برای کودکان و بزرگسالان یا داروی اکسپکتورانت می پردازیم.

 

شربت اکسپکتورانت برای چیست

شربت اکسپکتورانت برای کمک به پاکسازی مخاط  یا خلط از قفسه سینه در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود و با رقیق کردن مخاط یا خلط به پاک سازی ریه ها کمک می کند. شربت اکسپکتورانت نوعی داروی سرفه است که مخاط را رقیق و شل می کند. این دارو معمولاً برای مدیریت احتقان قفسه سینه استفاده می شود، به خصوص زمانی که علائم، ناشی از ترشح زیاد مخاط باشد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

شربت اکسپکتورانت برای کودکان

شربت اکسپکتورانت در کودکان با سرفه های مداوم یا مزمن مانند آسم یا اگر سرفه با خلط زیاد همراه باشد، توصیه می شود. شربت اکسپکتورانت  نباید به کودکان کمتر از 2 سال داده شود مگر اینکه توسط پزشک توصیه شود.

 

داروی اکسپکتورانت
داروی اکسپکتورانت

 

میزان مصرف شربت اکسپکتورانت برای کودکان و بزرگسالان

  • بزرگسالان و نوجوانان 12 سال به بالا: دوز درمانی پیشنهادی در بزرگسالان و نوجوانان 5 میلی لیتر شربت هر 6-8 ساعت است. بیش از 4 دوز در روز مصرف نکنید.
  • کودکان 6 تا 12 سال: دوز درمانی معمول در کودکان 12-6 ساله 5-2.5 میلی لیتر هر 8-6 ساعت است. بیش از 4 دوز در روز مصرف نکنید.

 

پیشنهاد مقاله: کاربرد و نحوه مصرف قرص دیمن ھیدرینات

عوارض شربت اکسپکتورانت

شربت اکسپکتورانت معمولاً عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کند. عوارض جانبی شایع می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • یبوست
  • سردرد
  • خستگی
  • کهیر
  • حالت تهوع و استفراغ

 

آیا شربت اکسپکتورانت برای کودکان ضرر دارد؟

به نوزاد یا کودک زیر 4 سال هیچ داروی بدون نسخه ای برای سرفه و سرماخوردگی ندهید. استفاده از این داروها در کودکان بسیار کوچک ممکن است عوارض جانبی جدی یا احتمالاً تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

شربت اکسپکتورانت برای گلو درد

از اکسپکتورانت ها برای درمان علائم عفونت های دستگاه تنفسی استفاده می شود. این نوع عفونت ها شامل سرماخوردگی، برونشیت و ذات الریه است. این عفونت ها می توانند باعث تجمع مخاط در گلو و ریه های شما شوند. ممکن است به دلیل تجمع مخاط دچار سرفه شوید و گلوی شما درد بگیرد. اکسپکتورانت ها به تسکین این علائم کمک می کنند. از اکسپکتورانت ها برای تسهیل سرفه کردن استفاده می شود. و مانند داروهای سرکوب کننده، سرفه را متوقف نمی کنند.

گاهی اوقات، سرفه روشی است که بدن شما برای پاکسازی راه هوایی از باکتری ها و سایر میکروب ها انجام می دهد. از اکسپکتورانت برای سرفه های شبانه و عفونت گلو و گلو درد در کودکان نیز استفاده می شود.

 

شربت اکسپکتورانت برای گرفتگی صدا

اکسپکتورانت راه هوایی شما را روان می کند و به شل شدن مخاط و نازک شدن ترشحات راه هوایی شما کمک می کند. شل شدن مخاط، باعث می‌شود که با سرفه‌های موثر، مخاط و گلویتان را صاف کنید و گرفتگی صدای شما برطرف شود. سرفه کردن می تواند به ناراحتی که ممکن است از احتقان قفسه سینه احساس می کنید، کمک کند. علاوه بر این، از آنجایی که مخاط ممکن است حاوی محتوای عفونی مانند باکتری ها و ویروس ها باشد، سرفه کردن این عفونت ها را کاهش می دهد.

 

شربت اکسپکتورانت کدئین
شربت اکسپکتورانت کدئین

 

شربت اکسپکتورانت و فشار خون

اکسپکتورانت‌ به طور معمول باعث افزایش فشار خون نمی شوند، با این حال اگر فشار خون بالا دارید، قبل از استفاده از داروهای سرفه و سرماخوردگی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

 

اکسپکتورانت های طبیعی

برخی از درمان‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند مانند یک خلط‌ آور عمل کنند، این درمان‌ها می‌توانند به رفع علائم کمک کنند، اما علت اصلی علائم را درمان نمی‌کنند.

نمونه هایی از خلط آورهای طبیعی عبارتند از:

  • عسل: عسل یک داروی محبوب گلودرد است و ممکن است به درمان سرفه نیز کمک کند. می توان آن را با قاشق مصرف کرد یا به چای اضافه کرد. فقط به یاد داشته باشید که نوزادان زیر 1 سال نمی توانند عسل بخورند.
  • زنجبیل: زنجبیل ممکن است به گرفتگی بینی و سرفه کمک کند. می توانید پاستیل های تهیه شده با زنجبیل تهیه کنید یا از مقداری زنجبیل تازه برای افزودن به چای استفاده کنید.
  • سیر: سیر ممکن است به علائم سرماخوردگی از جمله سرفه کمک کند. می توانید سیر تازه را به آب داغ اضافه کنید تا یک نوشیدنی آرام بخش درست کنید.
  • اکالیپتوس: بسیاری از داروهای طبیعی سرفه حاوی اکالیپتوس هستند. می توانید از روغن اکالیپتوس برای ایجاد بخار برای تنفس برای کمک به کاهش احتقان و سرفه استفاده کنید، اما نباید آن را بخورید.
  • آب: نوشیدن آب فراوان به پاکسازی مخاط، تسکین سوزش گلو و آرام کردن سرفه کمک زیادی می کند.

 

موارد احتیاط قبل از مصرف شربت اکسپکتورانت

قبل از مصرف این دارو، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. قبل از استفاده از شربت اکسپکتورانت، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد: مشکلات تنفسی مانند آمفیزم، برونشیت مزمن، آسم، سرفه همراه با خون یا مقادیر زیاد مخاط. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. مشخص نیست شربت اکسپکتورانت به شیر مادر منتقل شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

پیشنهاد ویژه: بهترین درمان سرماخوردگی با روش های خانگی

خلاصه مطالب

اکسپکتورانت‌ معمولاً برای علائم عفونت‌های کوتاه‌ مدت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، ذات‌الریه یا برونشیت استفاده می‌شود. این عفونت‌ها می‌توانند باعث ایجاد خلط در گلو یا ریه‌های شما شوند. سرفه کردن این مخاط غلیظ، اغلب سخت است. اکسپکتورانت ها ترشحات تنفسی را در راه های هوایی رقیق می کنند تا بتوانید مخاط اضافی را به طور موثرتری از طریق سرفه دفع کنید.

 

سوالات متداول

آیا شربت اکسپکتورانت برای کودکان ضرر دارد؟

به نوزاد یا کودک زیر 4 سال هیچ داروی بدون نسخه ای برای سرفه و سرماخوردگی ندهید. استفاده از این داروها در کودکان بسیار کوچک ممکن است عوارض جانبی جدی یا احتمالاً تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

شربت اکسپکتورانت برای گرفتگی صدا

اکسپکتورانت راه هوایی شما را روان می کند و به شل شدن مخاط و نازک شدن ترشحات راه هوایی شما کمک می کند. شل شدن مخاط، باعث می‌شود که با سرفه‌های موثر، مخاط و گلویتان را صاف کنید و گرفتگی صدای شما برطرف شود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-54347/expectorant-cough-syrup-oral/details
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/22078-expectorant
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/expectorants
  4. https://www.verywellhealth.com/definition-of-expectorants-914780
  5. https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682494.html
  6. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/guaifenesin-oral-route/description/drg-20068720

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید