عمومی

بهترین درمان سرماخوردگی با روش های خانگی

بهترین درمان سرماخوردگی با روش های خانگی

درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری بسیار شایع است و بیشتر از ۲۰۰ زیرگروه ویروسی در ابتلا به آن نقش دارند. شایعترین گونه های ویروسی مسبب سرماخوردگی رینوویروس‌ها هستند که آنها نیز از تنوع بسیاری برخوردارند. معمولا بزرگسالان کمتر از کودکان به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، اما بزرگسالان نیز به طور میانگین دو الی سه مرتبه در سال سرما می‌خورند. شاید هر یک از ما در طول سال، به خصوص در فصول سرد، چندین بار به این بیماری مبتلا شویم. سرماخوردگی یک عفونت خفیف است که اغلب، قسمت‌های بالایی بدن را درگیر کرده و از طریق گلو، بینی یا سینوس‌ها وارد بدن می‌‌شود. ما در این مطلب درمان سریع سرماخوردگی و درمان سرماخوردگی با عسل را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید و به خواندن این مطلب از سری مقالات مجله ازپزشک ادامه دهید.

 

درمان سرماخوردگی در پنج دقیقه

همیشه از گیاهان برای درمان خانگی استفاده شده است. گیاهان بهترین روش درمانی در خانه هم محسوب می شوند. گیاهان به دلیل داشتن انواع مختلف ویتامین‌ها، املاح‌ها و ریز مغذی‌ها، تاثیر مستقیمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. به همین دلیل بهبودی سرماخوردگی در خانه امکان پذیر است و به راحتی انجام می‌شود. از مهم ترین تاثیر گیاهان در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبودی در خانه با گیاهان دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد ویروسی دارد. علاوه‌براین چای سبز از دم نوش‌های گرمی است که سرفه‌های شدید، گرفتگی بینی و گلو را بهبود می‌خشد و روند بهبود سرماخوردگی را سریع می‌کند.
  • یکی از بهترین روش بهبودی با گیاهان دارویی، مصرف شیرین بیان است. شیرین بیان حاوی گلیسیریزین بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: قرص فاموتیدین ۴۰ میلی گرم + موارد مصرف

 

  • گیاه آویشن بهترین روش درمانی با گیاهان دارویی محسوب می‌شود. آویشن خاصیت ضدعفونی دارد و قارچ‌ها را از بین می‌برد‌. علاوه‌براین، دم‌کرده آویشن از بهترین دم‌نوش‌ها برای بهبود سرماخوردگی محسوب می‌شود که علاوه بر رفع سرفه، به کاهش فشار خون همکمک می‌کند.
  • عصاره زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و نوشیدن چای زنجبیل همراه با عسل، به کاهش التهاب گلو و گرفتگی بینی و سرفه کمک می‌کند.
  • نعنا از گیاهانی دارویی است که به پاکسازی راه‌های تنفسی، کاهش احتقان بینی و گرفتگی آن کمک می‌کند. چای نعنا تند یا نعنا فلفلی برای کاهش التهاب و درد بدن بسیار مناسب است.
  • از دیگر گیاهان برای بهبودی در خانه با گیاهان دارویی می‌توان به اکالیپتوس اشاره کرد. اکالیپتوس خاصیت ضد ویروس و ضد باکتریایی دارد و با بیماری‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های ویروسی می‌جنگد. دم‌کرده برگ‌های این گیاه برای درمان تب بسیار مناسب است و اسپری آن سینوس‌ها را تمیز می‌کند.

 

درمان سریع سرماخوردگی

درمان سریع سرماخوردگی

 

از دیگر گیاهان برای درمان فوری سرماخوردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چای یا دم‌نوش گل بابونه نیز یک گیاه گرم‌کننده است که ایمنی بدن را افزایش داده و علائم سرماخوردگی را رفع می‌کند. گلبرگ گیاه بابونه دارای فلاونوئید است که آثار آرامش بخشی در بیمار ایجاد می‌کند.
  • سیب و به
  • پوست بلوط

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان سرماخوردگی با عسل

قبل از اینکه به درمان سرماخوردگی با عسل اشاره کنیم بد نیست با خواص این خوراکی شیرین آشنا شوید:

  1. عسل مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  2. تسکین خراشیدگی گلو

از ویتامین‌ها و املاح مدنی موجود در عسل می‌توان به کلیسم، منیزیم، منگنز، نیاسین، اسید پانتوتنیک، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین، فلز و روی اشاره کرد. این خوراکی خوشمزه به ‌نوعی به تقویت سیستم ایمنی و ایجاد انرژی کمک می‌کند. ازپزشک درمان سرماخوردگی با عسل را به شما پیشنهاد می کند. برای این روش درمانی باید عسل را در با آب‌گرم حل کنید و هرروز در چند نوبت این محلول را بنوشید. نوشیدنی بعدی را همراه با آب گرم، دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق لیمو، ترجیحا لیموی تازه، درست کنید. همچنین می‌توانید برای درمان خانگی دمنوش بابونه را همراه با عسل میل کنید. همانگونه پیش تر اشاره کردیم بابونه هم برای بهبود بیماری سرماخوردگی مفید است و اگر با عسل متحد شود، تاثیرش بیشتر می شود.

 

درمان سرماخوردگی با عسل

درمان سرماخوردگی با عسل

 

درمان سریع سرماخوردگی

همانگونه که می دانید افراد معمولا در طول سال ۲ تا ۳ بار به سرماخوردگی مبتلا می شوند. علائم سرماخوردگی مانند گلو درد و آلریزش بینی و سرفه هم خوشایند نیست و همه دوست دارند درمان فوری را داشته باشند و زودتر بهبود پیدا کنند. واقعیت این است که هیچ روشی نمی‌تواند شما را یک ‌روزه و به‌سرعت درمان کند و از سرماخوردگی نجات دهد. به‌طور میانگین، ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا بیماری به‌طور کامل بهبود پیدا کند. شاید به سرعت بهبودی وجود نداشته باشد اما روش‌هایی هستند که می‌توانند به درمان فوری سرماخوردگی و کاهش دوره آن کمک کنند. مانند:

  1. نوشیدن مایعات گرم
  2. استفاده از داروهای ضد احتقان
  3. مصرف ویتامین C
  4. مکمل ‌های زینک
  5. آب چغندر
  6. مصرف زیاد مایعات
  7. خواب و استراحت کافی داشته باشید
  8. استفاده از قطره نمکی
  9. قوری تنقیه
  10. مسکن ‌ها
  11. عسل
  12. استفاده از دستگاه مرطوب ‌کننده

 

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر روشان بیرگانی

روشان بیرگانی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر زهرا میری

زهرا میری

عمومی

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر شقایق محمدی

شقایق محمدی

عمومی

تصویر دکتر میترا دیهیمی

میترا دیهیمی

عمومی

تصویر دکتر هاله شادروان

هاله شادروان

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

تصویر دکتر امید شکرانی

امید شکرانی

عمومی

تصویر دکتر زینب فلاح

زینب فلاح

عمومی

تصویر دکتر محمد حسین یوسف زاده مولائی

محمد حسین یوسف زاده مولائی

عمومی

تصویر دکتر مهدی بختیاری

مهدی بختیاری

عمومی

تصویر دکتر مسعود ساکی

مسعود ساکی

عمومی

تصویر دکتر امیرحسین آژ

امیرحسین آژ

عمومی

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.