علائم و درمان گرمازدگی

درمان گرمازدگی

فهرست مطالب

گرمازدگی جدی ترین شکل آسیب گرمایی است و درمان گرمازدگی یک اورژانس پزشکی محسوب می شود. اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده است برای اینکه بدانید داروی گرمازدگی چیست فوراً با اوژانس تماس بگیرید و تا رسیدن آن ها کمک‌های اولیه را انجام دهید زیرا می تواند مغز و سایر اندام های داخلی را بکشد یا به آن آسیب برساند. اگرچه عمدتاً افراد بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد، اما ورزشکاران جوان سالم را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

گرمازدگی ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا – معمولاً همراه با کم آبی – است که منجر به از کار افتادن سیستم کنترل دمای بدن می شود. تعریف پزشکی گرمازدگی عبارت است از دمای مرکزی بدن بیش از 104 درجه فارنهایت، که پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا رخ می دهد. سایر علائم شایع عبارتند از حالت تهوع، تشنج، گیجی، بی نظمی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما.

 

علائم گرمازدگی چیست؟

  • سردرد ضربان دار
  • سرگیجه و سبکی سر
  • عدم تعریق با وجود گرما
  • پوست قرمز، داغ و خشک
  • ضعف یا گرفتگی عضلات
  • تهوع و استفراغ
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع و کم عمق
  • تغییرات رفتاری مانند سردرگمی، گیجی یا سرگیجه
  • تشنج

 

علائم گرمازدگی در نوزادان و کودکان

نوزادان کوچک و کودکان توانایی تنظیم موثر دمای بدن را ندارند.

گرمازدگی می تواند به سرعت در نوزادان و کودکان خردسال به یک اورژانس پزشکی تبدیل شود. علائم در کودکان و نوزادان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • از دست دادن هوشیاری
  • پوست گرم، خشک یا عرق کرده
  • پوست قرمز و برافروخته
  • نبض سریع یا ضربان قلب
  • تنفس کم عمق
  • بی حالی یا سستی
  • گیجی

اگر در کودک خود مشکوک به گرمازدگی هستید، به ویژه اگر در محیطی با گرمای زیاد بوده است، فوراً به دنبال مراقبت پزشکی برای درمان گرمازدگی باشید.

 

بیشتر بخوانید: مقایسه اثر بخشی روش های مختلف درمان تب کودکان

 

علائم گرمازدگی
علائم گرمازدگی

 

عوامل خطر برای گرمازدگی چیست؟

به احتمال زیاد افراد مسن‌تری را که در آپارتمان‌ها یا خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تهویه مطبوع یا جریان هوای خوبی ندارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. سایر گروه‌های پرخطر شامل افرادی در هر سنی هستند که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، بیماری‌های مزمن دارند یا مقادیر زیادی الکل مصرف می‌کنند.

گرمازدگی شدیداً با شاخص گرما مرتبط است، که اندازه گیری میزان گرمای شما در هنگام ترکیب اثرات رطوبت و دمای هوا است. رطوبت نسبی 60 درصد یا بیشتر، تبخیر عرق را مختل می کند، که مانع از توانایی بدن شما برای خنک کردن خود می شود.

هنگامی که شاخص گرما به 90 درجه یا بیشتر می رسد، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما به طور چشمگیری افزایش می یابد. بنابراین مهم است – به ویژه در طول موج گرما – به شاخص گرمای گزارش شده توجه کنید و همچنین به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل می تواند شاخص گرمای گزارش شده را تا 15 درجه افزایش دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

مطالعه بیشتر: درمان عرق سوز شدن پوست در فصل گرما + دکتر پوست تھران

گرمازدگی چند روز طول می کشد؟

علائم گرمازدگی معمولاً با حضور در محیطی بسیار گرم و مرطوب ایجاد می شود. نوشیدن الکل، ننوشیدن آب کافی، یا پوشیدن لباس های سنگین یا تیره در یک محیط گرم ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

برخی از شرایط سلامتی، مانند دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2، ممکن است خطر گرمازدگی را افزایش دهند.

اگرچه سن یک علت نیست، اما سن می تواند یک عامل خطر باشد. تنظیم دمای داخلی بدن برای نوزادان و بزرگسالان بالای 65 سال دشوارتر است. این ممکن است افراد در این گروه های سنی را در صورت بروز گرمازدگی بیشتر مستعد گرمازدگی کند.

در افراد مسن تر، گرمازدگی ممکن است در مناطق سرپوشیده که بیش از حد گرم شده اند بیشتر از فضای باز رخ دهد. بازدید از مراکز خنک کننده یا نصب فن ها و تهویه مطبوع می تواند به شما در جلوگیری از این سناریو کمک کند.

درمان گرمازدگی ممکن است از چند ساعت تا چند روز با توجه به شدت آن طول بکشد.

 

درمان خانگی گرمازدگی

اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی است و علائم گرمازدگی را دارد، برای زیافتن داروی گرمازدگی فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا فرد را به بیمارستان ببرید. هر گونه تاخیر در جستجوی کمک پزشکی می تواند کشنده باشد.

در حالی که منتظر امدادگران هستید، کمک های اولیه را آغاز کنید. فرد را به یک محیط با تهویه مطبوع – یا حداقل یک منطقه خنک و سایه – منتقل کنید و لباس های غیر ضروری را دربیاورید.

در صورت امکان، دمای بدن فرد را اندازه گیری کنید و کمک های اولیه را برای خنک کردن آن تا 101 تا 102 فارنهایت آغاز کنید. اگر دماسنج در دسترس نیست، در انجام کمک های اولیه تردید نکنید.

 

کار های خنک کننده

برای درمان گرمازدگی در خانه این کارهای خنک کننده را امتحان کنید:

  • پوست بیمار را با آب اسفنج یا شلنگ خیس کنید.
  • کمپرس یخ را روی زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت بیمار قرار دهید. از آنجایی که این نواحی سرشار از رگ های خونی نزدیک به پوست هستند، خنک کردن آنها ممکن است دمای بدن را کاهش دهد و به رفع سریع گرمازدگی کمک کند.
  • بیمار را در دوش یا وان آب خنک غوطه ور کنید.
  • اگر فرد جوان و سالم است و در حین ورزش شدید دچار گرمازدگی شده است می توانید از حمام یخ برای خنک کردن بدن و درمان گرمازدگی استفاده کنید.
  • از یخ برای بیماران مسن، کودکان خردسال، بیماران مبتلا به بیماری مزمن یا افرادی که گرمازدگی بدون ورزش شدید رخ داده است، استفاده نکنید. انجام این کار می تواند خطرناک باشد.

 

داروی گرمازدگی
داروی گرمازدگی

 

داروی گرمازدگی

اگر فکر می کنید فردی ممکن است گرمازدگی را تجربه کند و علائم گرمازدگی را دارد، برای دانستن داروی گرمازدگی فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

  • در حالی که منتظر درمان اضطراری هستید، برای خنک کردن فرد گرمازده فورا اقدام کنید.
  • فرد را به سایه یا داخل خانه ببرید.
  • لباس های اضافی را بردارید.
  • با هر وسیله‌ای که در دسترس است، فرد را خنک کنید – داخل یک وان آب خنک یا دوش خنک قرار دهید، با شلنگ باغبانی، اسفنج یا آب خنک اسپری کنید، در حالی که آب خنک می‌مالید، بادبزن بزنید، یا کیسه‌های یخ یا حوله‌های سرد و مرطوب را روی فرد قرار دهید. سر، گردن، زیر بغل و کشاله ران.
  • در بیمارستان فرد را خنک کرده و با سرم و مایع درمانی رطوبت و اب از دست رفته بدن را تامین می کنند

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله بھترین روش درمان تب و لرز

تصویر دکتر بهاره سلطانی

بهاره سلطانی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر امیر حسین جهانبخش

امیر حسین جهانبخش

عمومی

تصویر دکتر یونس محمدی

یونس محمدی

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر آناهیتا مختارکاری

آناهیتا مختارکاری

عمومی

تصویر دکتر الهام امانی

الهام امانی

عمومی

تصویر دکتر نادر فتحی

نادر فتحی

عمومی

تصویر دکتر سیده طیبه قاضوی

سیده طیبه قاضوی

عمومی

تصویر دکتر آرین احمدزاده مجاوری

آرین احمدزاده مجاوری

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

تصویر دکتر سروش صمدی

سروش صمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پاینده

زهرا پاینده

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

سوالات متداول

درمان گرمازدگی چگونه است؟

فرد را به سایه یا داخل خانه ببرید. لباس های اضافی را بردارید. با هر وسیله‌ای که در دسترس است، فرد را خنک کنید - داخل یک وان آب خنک یا دوش خنک قرار دهید، با شلنگ باغبانی، اسفنج یا آب خنک اسپری کنید، در حالی که آب خنک می‌مالید، بادبزن بزنید، یا کیسه‌های یخ یا حوله‌های سرد و مرطوب را روی فرد قرار دهید. سر، گردن، زیر بغل و کشاله ران

آیا درمان گرمازدگی یک اورژانس است؟

بله سریعا با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید

منابع علمی این مطلب

  1. Heat Stroke: Symptoms and Treatment
  2. Heatstroke

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید