علت پرخوری قبل از پریودی چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

پرخوری

فهرست مطالب

پرخوری قبل از پریودی، از علائم PMS زنان است و بسیاری از دختران و زنان آن را تجربه می‌کنند.  تغییرات هورمونی و متابولیسم بیشتر بدن علت اصلی این پرخوری به حساب می آید. اگر نتوانید این هوس خوردن را کنترل کنید باید به متخصص تغذیه، زنان یا روانشناس مراجعه کنید. پرخوری میل شدید به خوردن غذای بیشتر از حد لازم است که معمولا به دلیل نوسانات هورمونی در زنان ایجاد می‌شود. ممکن است این میل، شامل خوردن میان وعده در صورتی که اصلا گرسنه نیستید ایجاد شود. پرخوری قبل از پریودی بسیار رایج است. ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به اینکه علت پرخوری قبل پریود چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟ اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی با پرخوری قبل از قاعدگی همراه ما باشید و در صورت نیاز با استفاده از اپلیکیشن ازپزشک از متخصص زنان و زایمان و تغذیه مشاوره بگیرید.

 

علت پرخوری قبل از قاعدگی

علت افزایش اشتها قبل از پریود  قبل پریود گوناگون است اما مهم ترین دلیل آن اختلال در تولید هورمون ها محسوب می شود. همانگونه که عنوان کردیم علت اصلی این پرخوری تغییرات هورمونی و متابولیسم بیشتر بدن است.
از علت پرخوری قبل از قاعدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

پرخوری قبل پریود
پرخوری قبل پریود

 

تغییرات و نوسان در هورمون های زنان

در طول تخمک گذاری حدود ۶ تا ۱۴ روز قبل از پریود، بدن برای بارداری احتمالی آماده می‌شود که بر روی هورمون‌ها و متابولیسم تاثیر می‌گذارد. در فاز فولیکولی، که درست قبل از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد، هورمون‌های شما روی یک ترن هوایی می‌پرند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان مشاوره آنلاین با متخصص تغذیه است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

استروژن در قسمت اول فاز لوتئال کاهش می‌یابد، تقریباً زمانی که پروژسترون به طور سرسام آوری افزایش می‌یابد. فاز لوتئال می‌تواند باعث افزایش اشتها و میل به کربوهیدرات شود. البته این میل به پرخوری در برخی افراد که مستعد تجربه گرسنگی هستند، بیشتر از سایرین است. افرادی که اختلالات خوردن دارند، در برابر پرخوری و خوردن احساسی در طول چرخه قاعدگی‌شان آسیب‌پذیرتر هستند.

 

پرخوری قبل از قاعدگی
پرخوری قبل از قاعدگی

 

تغییر در هورمون سروتونین

 نوسانات در سطوح استروژن و پروژسترون می‌تواند بر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین  تاثیر بگذارد. اگر هوس مصرف کربوهیدرات دارید، ممکن است بدن شما در حال کاهش سطح سروتونین در فاز لوتئال خود درمانی باشد. باید بدانید که سروتونین پایین با افزایش سندرم پیش از قاعدگی، با نام PMS مرتبط است. به گرفتگی عضلات، بدخلقی، افسردگی، سردرد که همگی اینها به دلیل سندروم پیش از قاعدگی و سروتونین است.

 

متابولیسم

بدن برای مقاومت در برابر علائم پریودی فعال می شود و به همین دلیل سرعت متابولیسم پایه شما درست قبل و در اوایل دوره قاعدگی شما افزایش می‌یابد. افزایش کالری سوزی و تقاضای انرژی در روزهای منتهی به پریودی می‌تواند باعث گرسنگی و در نتیجه پرخوری قبل پریود شود. در واقع شما هر چه بیشتر غذا بخورید، غریزه گرسنگی شما قوی‌تر از قبل خواهد شد. مهار کردن این اختلال بسیار حیاتی است، چرا که در صورت تداوم ممکن است به مشکلات جدی‌تری همچون اختلال پرخوری تبدیل شود.

 

بیشتر بخوانید: مراقبت های دوران پریودی

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

راه‌های پیشگیری از پرخوری قبل پریود

آگاهی زنان در روزهایی که پرخوری به سراغشان می آید بسیار مهم است. استفاده از یک دفتر یادداشت غذایی یا یک برنامه مشابه می‌تواند به فرد کمک کند زمان‌هایی را که اجبارا غذا می‌خورد و این موضوع چقدر شدید است را شناسایی کند. جدا از یادداشت های روزانه موارد زیر هم می تواند به پرخوری قبل از قاعدگی کمک کند:

  • مصرف غذاهای سالم: وسوسه شدن برای خوردن شکلات یا پیتزا می‌تواند زنان را تسلیم کند. کربوهیدرات‌های ساده موجود در آبنبات، کلوچه و نان سفید می‌توانند سروتونین را آزاد کنند و با خستگی مبارزه کنند.
  • استراحت کافی و حذف استرس: نداشتن خواب کافی می‌تواند باعث افزایش سطح گرسنگی شود، بنابراین ۷ تا ۹ ساعت خواب آرام را در نظر داشته باشید. استرس می‌تواند مقاومت شما در برابر پرخوری را از درون بشکند. در این زمان تکنیک‌های آرام سازی سریع را امتحان کنید تا بهزیستی خود را افزایش دهید.
  • کنترل پرخوری با تقویت روحیه که می توان تنها با یک پیاده روی سریع یا شکل دیگری از فعالیت بدنی متوسط ​​حس خوب مانند اندورفین ترشح کرد. این نوع فعالیت می‌تواند سطح انرژی فرد را نیز افزایش دهد.
  • ازپزشک به زنان کمک می کند تا ارتباط بین غذا خوردن اجباری و چرخه قاعدگی خود را به طور کامل درک کنند. آنها همچنین ممکن است بتوانند استراتژی‌های خاصی را برای کمک به کنترل هوس‌ها و کاهش گرسنگی پیشنهاد کنند. در این زمان می توانید با استفاده از اپلیکیشن ازپزشک از متخصص تغذیه کمک بگیرید و از پرخوری قبل از قاعدگی پیشگیری کنید.

 

سخن آخر

پرخوری قبل از پریودی، از علائم PMS زنان است و بسیاری از دختران و زنان آن را تجربه می‌کنند. پرخوری میل شدید به خوردن غذای بیشتر از حد لازم است که معمولا به دلیل نوسانات هورمونی در زنان ایجاد می‌شود. علت پرخوری قبل پریود گوناگون است اما مهم ترین دلیل آن اختلال در تولید هورمون ها محسوب می شود. در این زمان داشتن آگاهی نقش مهمی می تواند در پیشگیری از پرخوری داشته باشد. زنان باید بدنشان را یشناسند و در دوران پی ام اس مراقب این اختلال شوند. چنانچه از این اختلال پرخوری جلوگیری نشود می تواند به مرور زمان خطراتی به همراه داشته باشد.

 

سوالات متداول

آیا پرخوری می تواند بر پریودی تاثیر بگذارد؟

افزایش اشتها قبل از پریود، طبیعی است و کمی بیشتر غذا خوردن تاثیری بر آن ندارد.

دلیل گرسنگی زیاد قبل از پریود و در طول پریود چیست؟

قبل از پریودی و دوران پریودی زمان‌هایی هستند که مقدار پروژسترون در حداکثر خود قرار دارد.

چرا قبل از پریودی هوس شیرینی می‌کنیم؟

با افزایش مقدار استروژن، سطح قند خون کاهش می‌یابد. هنگامی که سطح قند خون کاهش می‌یابد، مغز سیگنال‌هایی را برای دوباره پر کردن قند ارسال می‌کند، بنابراین میل به شیرینی ایجاد می‌شود.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید