عوارض قرص فولیک اسید

فولیک اسید

فهرست مطالب

بدن انسان برای سلامت نگه داشتن بخش مهم خود از جمله سیستم عصبی و خون به ویتامین B نیاز دارد. فولیک اسید نوعی ویتامین B9 است که به روش تزریقی یا خوراکی برای تامین کمبودهای ویتامین خانواده B مصرف می‌شود. فولیک اسید شکل ساختگی ویتامین B محسوب شده و زنان در دوران بارداری یا قبل از شروع آن بنابر دستور پزشک و با دز مشخصی باید از این قرص مصرف کنند. این مکمل و قرص می‌تواند تا حد زیادی سلامت بارداری را تضمین کند. ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به زمان مصرف قرص فولیک اسید، قرص فولیک اسید در بارداری  و همچنین عوارض آن اشاره خواهیم کرد. برای داشتن مشاوره آنلاین کافیست اپلیکیشن ازپزشک را بر روی گوشی همراه خود نصب کنید و از بهترین پزشکان ویزیت آنلاین بگیرید.

 

قرص فولیک اسید چیست ؟

فولات به صورت طبیعی در غذاها وجود دارد، اما اسیدفولیک باید توسط انسان و به شکل مکمل مصنوعی ساخته شود. برای درک بهتر مفهوم باید بگوییم که این‌ها هر دو انواع مختلفی از ویتامین B9 هستند. اگر بدن شما نتواند فولات بسازد باید آن را از طریق رژیم غذایی مشخصی دریافت کند. اسید فولیک یا فولیک اسید سرشار از ویتامین ب محلول در آب یوده و به شکل مصنوعی ویتامین ب 9  است. این مکمل را به اسم فولات هم می‌شناسند. این ویتامین برای سیستم عصبی، خون و همچنین یاخته‌ها حیاتی و مهم است. اسیدفولیک می‌تواند به شکل تزریقی و خوراکی مصرف شود و بدن ما را در مقابل بیماری‌های چون بیماری قلبی، نقص‌های مادرزادی، پوکی استخوان و همچنین سرطان حفظ کند. اسیدفولیک در فراورده‌های جوشیده و حرارت داده شده از بین می‌رود همچنین نگه داشتن غذا با دمای اتاق به مدت طولان نیز از بین می‌رود.

 

عملکرد  قرص فولیک اسید

ویتامین B9 ماده مغذی مهمی است که در بدن به صورت طبیعی و با اسم فولات ساخته می‌شود. این ویتامین در تشکیل گلبول‌های قرمز و فولات کافی برای بدن نقش مهمی دارد. در صورت وجود فولات کافی در بدن رشد سلول‌ها و تشکیل DNA به درستی انجام می‌شود. بنابراین اگر بدن فولات کافی تولید نکند، باید حتما برای آن قرص فولیک‌اسید (شکل مصنوعی ویتامین B9) تجویز شود. به‌طور کلی می‌توان از کاربرد فولیک‌اسید در بدن به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جلوگیری از تولد نوزاد ناقص
  2. جبران کمبود اسیدفولیک در بدن
  3. عدم ابتلا به بیماری های نظیر بیماری های قلبی عروقی
  4. پیشگیری از سکته مغزی
  5. جلوگیری از سرطان
  6. جلوگیری از افسردگی

 

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید درباره مولتی ویتامین مینرال بدانید!

 

چه کسانی در معرض خطر کمبود فولیک اسید هستند؟

برخی از گروه‌هایی که در معرض خطر ابتلا به کمبود این ویتامین هستند عبارتند از افراد مبتلا به پلی‌مورفیسم که به دلیل مشکل ژنتیکی بدن توانایی تبدیل فولات به شکل فعال را از دست می‌دهد. همچنین افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود فولات کمی دریافت می‌کنند در معرض خطر این بیماری قرار دارند. اشخاصی که الکل مصرف می‌کنند، زنانی که در سنین بارداری قرار دارند و بیمارانی که به دیالیز نیاز دارند در معرض خطر هستند و باید زیر نظر پزشک باشند. افرادی که مبتلا به بیماری آکلرهیدریا هستند و اسید معده در آن‌ها بسیار کم یا اصلا ترشح نمی‌شود.
افرادی که تحت جراحی معده قرار گرفته‌اند یا دچار بیماری سلیاک هستند و دستگاه گوارش آن‌ها فولات جذب نمی‌کند.

 

قرص فولیک اسید در بارداری
قرص فولیک اسید در بارداری

 

آشنایی با قرص فولیک اسید در بارداری

مصرف فولیک اسید در دوران بارداری به کاهش خطر بروز بعضی از ناهنجاریهای جنینی کمک می کند. تحقیقات زیادی نشان داده است که مصرف مکمل فولیک‌ اسید در بارداری به جلوگیری از نقص لوله عصبی Neural Tube Defect کمک خواهد کرد. درواقع مصرف مکمل فولیک‌ اسید تا 72 درصد از وقوع این ناهنجاری پیشگیری می کند. همچنین مطالعاتی درمورد ارتباط کمبود فولیک اسید و احتمال بروز سایر مشکلات بارداری مانند نقص مادرزادی قلب، پره اکلامپسی یا افزایش فشارخون بارداری، محدودیت رشد جنین، سقط های مکرر، جدا شدن جفت و زایمان زودرس انجام شده است  و مصرف مکمل فولیک اسید در بارداری از احتمال به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری می کند. مقدار توصیه شده دریافت فولیک‌اسید برای زنان پیش از بارداری 400 میکروگرم و در بارداری 600 میکروگرم در روز است و هر مکملی که دارای این مقدار فولیک‌اسید باشد می تواند مصرف شود.

 

مدت زمان مصرف قرص فولیک اسید

بهترین زمان مصرف فولیک اسید برای جذب بهتر نیم ساعت قبل از مصرف غذا یا نیم ساعت بعد از مصرف غذا است. از خوردن همزمان این قرص و مکمل‌های آهن با لبنیات جلوگیری کنید. زیرا لبنیات سرشار از کلسیم بوده و با جذب آهن تداخل دارد. با مصرف هر دو لبنیات و یا قرص‌های کلسیم با آهن، جذب آهن در بدن کاهش می‌یابد. ازپزشک توصیه می کند برای جذب بهتر تا چند ساعت چای مصرف نکنید.

 

زمان مصرف قرص فولیک اسید
زمان مصرف قرص فولیک اسید

 

عوارض قرص فولیک اسید

فولیک‌اسید برای اکثر بیشتر افراد بی خطر است اما ممکن است که عوارضی هم داشته باشد. بسیار مهم است بدانید که مصرف غیر قابل اندازه فولیک اسید باعث بیماری قلبی و خطر احتمال سرطان نیز می‌شود. از دیگر عوارض قرص فولیک اسید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آشفتگی
  2. حالت تهوع
  3. مشکلات معده
  4. هیجان و بیقراری
  5. جوش‌های زیر پوستی
  6. اختلالات خواب
  7. تحریک پذیری

 

سخن آخر

مصرف مکمل فولیک‌اسید می‌تواند از ایجاد نقص مادرزادی در DNA نوزاد جلوگیری کند. از همین رو به زنان باردار توصیه می‌شود تا این ویتامین را روزانه یک عدد در دوران بارداری استفاده کنند. البته بهتر است مصرف FOLIC ACID از سه ما قبل از بارداری شروع شود. در این صورت زنان باردار به اندازه کافی از ماده مغذی مذکور بهره‌مند خواهند شد. اگر فولات طبیعی در بدن شما کمبود زیادی داشته باشد باید آن را با قرص فولیک‌اسید یا اضافه کردن به مواد غذایی جبران کرد. در اغلب کشورها این ویتامین در پاستا، غلات و آرد وجود دارد که کمبود آن را برطرف می‌کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

فولیک‌اسید به دلیل داشتن ویتامین B6 و B12 سطح بالای هموسیستئین خون را کنترل می‌کند. اگر هموسیستئین در خون افزایش پیدا کند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی خون بالا می‌رود. همچنین وجود کافی FOLIC ACID در خون می‌تواند احتمال بروز سرطان‌های مختلف را کاهش دهد.

 

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ////// /////

////// /////

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهناز تاج پور

مهناز تاج پور

زنان و زایمان

تصویر دکتر زهرا صالحی

زهرا صالحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سمانه جلالی

سمانه جلالی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر نازنین یوسفی

نازنین یوسفی

زنان و زایمان

سوالات متداول

بهترین منبع ویتامین B9 کدامند؟

اسفناج، کاهو، ماچوبه، آووکادو، کلم بروکسل، نخود چشم بلبلی، نخود سبز لوبیا قرمز، آب پرتقال، بادام زمینی بو داده، گوجه فرنگی، موز، طالبی و تخم‌مرغ آب‌پز

روزانه چه مقدار باید اسید فولیک مصرف کرد؟

برای مصرف فولات طبیعی در رژیم غذایی محدودیتی وجود ندارد .اما قرص فولیک اسید را نباید بدون تجویز پزشک بیش از 1000 میکروگرم در روز دریافت کنید. زیرا احتمال پنهان کردن علائم کمبود ویتامین B12 وجود دارد.

عوارض جانبی فولیک اسید چیست؟

علائمی بثورات پوستی همچون خارش، قرمزی، تورم، تنگی نفس، خس خس گلو و تاول بر روی پوست نشانه هایی از عوارض اسید فولیک هستند.

بهترین زمان برای مصرف اسید فولیک؟

فرقی نمی‌کند مکمل فولیک اسید را صبح بخورید یا شب. اما مهم است آن را هر روز در همان ساعت معین و همیشگی مصرف کنید. حتما این مکمل را با آب بنوشید. خوردن اسید فولیک با غذا یا بدون غذا منعی ندارد.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید