داروها

هرآنچه که باید درباره مولتی ویتامین مینرال بدانید!

هرآنچه که باید درباره مولتی ویتامین مینرال بدانید!

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها مکمل هایی هستند که مقادیر مشخصی از مواد معدنی و ویتامین ها را در خود جای داده اند. در دنیای امروز با توجه به افزایش آگاهی و دانش افراد نسبت به سلامتی خود استفاده از مکمل ها زیاد شده است. هم اکنون انواع مختلفی از مولتی ویتامین خارجی و ایرانی در بازار دارویی کشور موجود می باشد.

در بیشتر افراد رعایت رژیم غذایی درست و با کیفیت می تواند تمامی مواد مورد نیاز و مینرال های بدن را تامین کند. داشتن رژیم غذایی درست و سالم نیازمند وقت گذاشتن و حوصله می باشد. با ماشینی شدن زندگی ها و وقت کمی که افراد برای وعده های غذایی می گذارند، مصرف مکمل ها معمولا توصیه می شود.

نکته ای که میبایست به آن توجه شود این است که آیا شما نیاز به دریافت مولتی ویتامین دارید یا خیر. همانطور که ذکر شود اکثر مواد مورد نیاز از طریق رژیم غذایی مناسب قابل تامین می باشد. در مرحله بعدی میبایست آزمایشات مربوطه به کمبود مواد مورد نیاز بدن را بدهید. گاها فرد نیاز زیادی به مصرف این مکمل ها ندارد و گاهی در مقابل نیاز به مصرف دوز بالاتری دارد که تنظیم آن با آزمایشات صورت می گیرد.

 

مولتی ویتامین از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این مکمل ها انواع مختلفی دارند و دوز های مختلف مواد معدنی را در خود جای داده اند. برند های مختلف مقادیر متفاوتی را ارائه می دهند که متناسب با نیاز بدن شما میبایست نوع مناسب انتخاب شود. پزشک و مشاور تغذیه راهنمایان خوبی در این زمینه می باشند.

ویتامین هایی که معمولا در این مکمل ها موجود می باشند عبارت اند از:

  • A
  • B (همانند فولیک اسید و ب 12)
  • C
  • D
  • E
  • K

 

مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال

 

مواد معدنی که با دیگر ترکیبات همراه است عبارت اند از:

در برخی از این مکمل ها علاوه بر موارد بالا ممکن است گیاهان، آمینو اسید ها وچربی نیز وجود داشته باشد.

از نکاتی که به هنگام استفاده از مولتی ویتامین میبایست دقت کنید این است که اگر دارویی را به صورت روتین برای بیماری خاصی استفاده می کید، حتما پزشک را نسبت به آن آگاه سازید. تاکید به این خاطر است که احتمال ایجاد تداخلات دارویی تا حد ممکن کاهش یابد.

 

پیشنهاد مقاله: ویتامین c | و هر آنچه که باید در رابطه با ویتامین ث بدانید

آیا مصرف مولتی ویتامین مینرال مضر است؟

در بیشتر موارد این دسته مکمل ها مضر نیستند مگر اینکه در دوز های بالا آن هم وقتی ضرورت ندارند مورد استفاده قرار گیرند. اگر بدن شما مقادیر بالایی از مکمل های محلول در آب مانند B و C را داشته باشد، مقدار اضافی آن دفع می شود. برای مثال مقادیر بالای C می تواند منجر به ایجاد اسهال شود و نوع B آسیب به کبد را به همراه خواهد داشت. مقادیر بالای مکمل A هم می تواند تاثیرات مضری بر روی استخوان ها بگذارد و مصرف زیاد آن هم در بارداری توصیه نمی شود،چراکه تاثیرات خوبی بر روی جنین نمیگذارد و خطرناک است.

از فواید استفاده از مولتی ویتامین ها و مولتی ویتامین مینرال گفته می شود که می توانند حمله های قلبی را کاهش دهند، این جمله توسط برخی مقالات و تحقیقات رد شده است. در این تحقیقات نتایج به دست آمده نشان می دهد که رابطه چندانی بین مصرف مکمل ها و حملات قلبی عروقی مشاهده نمی شود. همچنین برخی مردم معتقدند که خوردن مولتی ویتامین می تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد، اما این مسئله نیز در تحقیقات اخیر ثابت نشده است و تاثیری مشاهده نشده است.

افراد سیگاری به هنگام استفاده از مکمل هایی که مقادیر بالای ویتامین سی دارد میبایست بیشتر دقت کنند، چرا که تعامل این دو ماده باهم احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می دهد. مصرف مقادیر بالای آهن می تواند مضر باشد و علائمی مانند یبوست، درد شکم و تهوع را ایجاد کند. همچنین می تواند جذب زینک را دچار اختلال کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

فواید استفاده از مولتی ویتامین مینرال

تاثیرات استفاده از این مکمل ها در افزایش سلامتی مغز و چشم ها ثابت شده است. تحقیقات زیادی بر تاثیر این مکمل ها بر روی مغز تاکید دارند به گونه ای که می گویند می توانند از ضعیف شدن حافظه جلوگیری کنند.  از دیگر فواید استفاده از این مکمل ها این است که می تواند موجب تغییر مود و کمک به کاهش افسردگی باشد. تا درجاتی از اضطراب و استرس را نیز کاهش دهد. افزایش میزان انرژی برای انجام فعالیت های روزانه نیز از دیگر فواید آن هاست. وقتی کمبودی در بدن وجود نداشته باشد انجام فعالیت های ورزشی نیز برای افراد راحت تر خواهد بود و فواید ورزش نیز به دنبال آن برایشان حاصل می شود.

 

مولتی ویتامین خارجی

مولتی ویتامین خارجی

 

مصرف مکمل و آنتی اکسیدان:

یکی از دلایل کوری در جهان از بین رفتن سلول های بینایی با افزایش سن است. مصرف مکمل و آنتی اکسیدان ها می تواند سرعت ایجاد این مسئله را به تاخیر بیندازد. و در تحقیقاتی این مسئله مورد تایید است. آگاهی از این مسائل و مصرف به موقع و درست مکمل ها بسیار مهم می باشد.

ویتامین دی:

اکثر خانم ها در کشور ما مبتلا به کمبود ویتامین دی هستند، نیاز به مصرف این ماده زیاد است اما با همه این تعاریف بعد از انجام آزمایش و مشخص شدن میزان کمبود دوز مورد نیاز مشخص می شود. کمبود آن می تواند درد های استخوانی را ایجاد کند.

منیزیم:

کمبود منیزیم می تواند موجب گرفتگی مکرر عضلات و خستگی شود، به همین دلیل از جمله مواردی که به ورزشکاران بعد از انجام تمرین ورزشی توصیه می شود مصرف منیزیم است. البته بعد از چک کردن میزان آزمایشگاهی.

 

پیشنهاد ویژه: معرفی بهترین ویتامین ها برای چاقی صورت با متخصص پوست و مو

شما با مراجعه به پزشک می توانید در خواست انجام آزمایشات مربوط به مکمل ها و مینرال ها را داشته باشید، در بسیاری از موارد مصرف مکمل می تواند مضر باشد. پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات، پزشک معالج مولتی ویتامین خارجی یا ایرانی مناسب با نیاز شما را تجویز خواهد کرد. دقت داشته باشید به هیچ عنوان مصرف مکمل را با غذای روزانه جایگزین نکنید. زیرا بدن برای داشتن عملکرد طبیعی نیاز به مواد غذایی دارد و بسیاری از مینرال ها تنها از غذای مصرفی حاصل می شود.

 

سوالات متداول

آیا مصرف مولتی ویتامین مینرال ضروری است؟

در صورتی که کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شما وجود داشته باشد، استفاده از مولتی ویتامین مینرال ضروری است.

بهترین مولتی ویتامین مینرال چیست؟

با توجه به رشد صنعت داروسازی امروزه انواع مختلفی از مولتی ویتامین مینرال در داروخانه ها موجود می باشد. ابتدا با انجام آزمایشات اولیه کمبود ها در بدن شما مشخص می شود و سپس مولتی ویتامین متناسب با وضعیت بدن شما انتخاب می شود.

آیا مصرف مولتی ویتامین مضر است؟

در مواردی می تواند استفاده از مولتی ویتامین مضر باشد آن هم زمانی که فرد کمبود ویتامین ندارد و با دوز های زیاد استفاده می کند. این استفاده بی رویه آسیب به کلیه ها کبد و ارگان های دیگر در بدن را به دنبال خواهد داشت.

منابع علمی این مطلب

  1. https://thriva.co/hub/vitamins/everything-you-need-to-know-about-multivitamins
  2. https://www.healthline.com/nutrition/do-multivitamins-work#bottom-linethriva.co/hub/vitamins/everything-you-need-to-know-about-multivitamins

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.