قرص سیتالوپرام چیست؟ کاربرد و عوارض

قرص سیتالوپرام

فهرست مطالب

قرص سیتالوپرام یک داروی نسخه ای است که در بزرگسالان برای درمان افسردگی استفاده می شود. داروی سیتالوپرام همچنین برای درمان اختلال افسردگی اساسی (MDD) استفاده می شود. سیتالوپرام به دسته ای از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) تعلق دارد. این ماده با افزایش میزان سروتونین یک ماده طبیعی در مغز که به حفظ تعادل ذهنی کمک می کند، عمل می کند. برای رسیدن به پاسخ سوال قرص سیتالوپرام چیست؟ کاربرد و عوارض این دارو تا پایان این مطلب را مطالعه کنید.

 

قرص سیتالوپرام برای چی خوبه؟

سیتالوپرام نوعی داروی ضد افسردگی است که به عنوان مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) شناخته می شود. این دارو اغلب برای درمان بدخلقی ( افسردگی ) و همچنین گاهی اوقات برای حملات پانیک استفاده می شود . به بسیاری از افراد کمک می کند تا از افسردگی بهبود یابند و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی قدیمی دارد. قرص سیتالوپرام با نسخه در دسترس است. این دارو به صورت قرص و قطره مایع است که در آب می ریزید و می نوشید.

سیتالوپرام همچنین ممکن است زمانی مفید باشد که برای اختلال وسواس اجباری، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی (همچنین به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی شناخته می شود)، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن مانند اختلال پرخوری، و قبل از قاعدگی استفاده شود.

 

قرص سیتالوپرام ۲۰ چیست

سیتالوپرام را یک بار در روز با یا بدون غذا، با دوز اولیه 20 میلی گرم یک بار در روز، با افزایش حداکثر دوز 40 میلی گرم یک بار در روز با فاصله کمتر از یک هفته تجویز میشود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

مصرف سیتالوپرام در شب

به علت اینکه امکان دارد در هنگام مصرف قرص سیتالوپرام احساس خواب‌آلودگی کنید استفاده آن در شب و پس از خوردن شام میتواند زمان مناسبی باشد.

 

داروی سیتالوپرام
داروی سیتالوپرام

 

سیتالوپرام و وسواس فکری

در حالی که همیشه برای بهبودی کامل ضروری نیست داروهای سیتالوپرام استفاده کنید اما می تواند یک گزینه درمانی موثر برای افراد مبتلا به OCD باشند. نشان داده شده است که قرص سیتالوپرام وسواس، اجبار و اضطراب را کاهش می دهد و به افراد اجازه می دهند کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورند.

 

پیشنهاد مقاله: افسردگی | هر آنچه که باید درباره علائم تا درمان افسردگی بدانید

آیا قرص سیتالوپرام خواب آور است

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی یا تاری دید شما شود. مصرف هم زمان با الکل یا ماری جوانا ( حشیش ) می تواند باعث خواب آلودگی شما شود. در هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید. از مصرف الکل اجتناب کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تاثیر سیتالوپرام بر مغز

سیتالوپرام افسردگی را درمان می کند. میزان سروتونین در مغز را افزایش می دهد، هورمونی که به تنظیم خلق و خوی کمک می کند. قرص سیتالوپرام به گروهی از داروها به نام SSRI تعلق دارد. این دارو ممکن است برای مقاصد دیگر استفاده شود. اگر سوالی دارید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود بپرسید.

 

معجزه سیتالوپرام
معجزه سیتالوپرام

 

سیتالوپرام بهتره یا آسنترا

هر کدام از این داروها میتواند فواید منحصربه‌فرد خود را داشته باشد بنا به شرایط سنی، بیماری فرد و مشکلات اختصاصی مصرف کننده. در ادامه به مقایسه این دو داروی پر مصرف میپردازیم: سیتالوپرام ممکن است برای درمان افسردگی و غیرقابل استفاده برای درمان سایر بیماری ها مانند اضطراب و OCD استفاده شود. عوارض جانبی مانند بی خوابی، خواب آلودگی، خشکی دهان، حالت تهوع و افزایش تعریق ممکن است با قرص سیتالوپرام بیشتر از یک داروی مرتبط درمان افسردگی شایع باشد.

آسنترا یک داروی ضد افسردگی موثر با پتانسیل کمتری برای خواب آلودگی نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی است. سردرد، حالت تهوع، اسهال، کاهش وزن، بی خوابی، لرزش و اختلال عملکرد جنسی شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده است.

 

آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می‌شود؟

سیتالوپرام می تواند باعث شود کمتر احساس گرسنگی کنید بنابراین ممکن است در اولین شروع مصرف آن وزن کم کنید. بعداً ممکن است با بازگشت اشتهایتان کمی وزن اضافه کنید. اگر در حین مصرف سیتالوپرام با وزن خود دچار مشکل شدید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

 

پیشنهاد ویژه: نوروفیدبک چیست؟ کاربرد نوروفیدبک و عوارض آن

عوارض قرص سیتالوپرام

به یاد داشته باشید که قرص سیتالوپرام به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: لرزه (لرزش)، کاهش علاقه به رابطه جنسی، تغییر در توانایی جنسی، خونریزی، کبودی آسان، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید حتما این عوارض را از طریق پزشک پیگیری کنید. این عوارض جدی میتواند شامل: غش ، ضربان قلب سریع یا نامنظم، استفراغ شبیه تفاله قهوه، تشنج ، چشم درد / تورم / قرمزی، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب، مدفوع سیاه، اسهال.

 

قرص سیتالوپرام عوارض

حالت تهوع، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، خستگی، خواب آلودگی، تعریق، تاری دید و خمیازه ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

سخن پایانی

سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی است که در مغز کار می کند. این دارو برای درمان اختلال افسردگی اساسی (MDD) تایید شده است. قرص سیتالوپرام نوعی داروی ضد افسردگی است که با نام مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI). سیتالوپرام برای درمان افسردگی معمولاً برای افراد مبتلا به افسردگی متوسط ​​تا شدید استفاده می شود که در آن درمان روانشناختی و تغییرات سبک زندگی برای از بین رفتن افسردگی کافی نبوده است.

برای اکثر افراد اضطراب اثربخشی داروهای ضد افسردگی زمانی بهبود می‌یابد که همراه با درمان‌های روان‌شناختی مانند CBT استفاده شوند، که شامل درمان شناختی رفتاری و تغییر سبک زندگی باشد. ما به طور قطع نمی دانیم اما محققان فکر می کنند که SSRI ها می توانند با افزایش فعالیت سروتونین که تصور می شود خلق و خو، احساسات و خواب را بهبود می بخشد، کار کنند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آرمین پویافر

آرمین پویافر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

قرص سیتالوپرام برای چی خوبه؟

درمان افسردگی، اختلال وسواس اجباری، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی (همچنین به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی شناخته می شود)، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن مانند اختلال پرخوری، و قبل از قاعدگی مفید باشد.

آیا قرص سیتالوپرام خواب آور است؟

بله این دارو میتواند باعث تاری دید و خواب آلودگی شود.

آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می‌شود؟

در اکثر موارد این داروی به علت کاهش اشتها باعث کاهش وزن میشود نه افزایش وزن اما در ادامه مصرف امکان اضافه وزن وجود دارد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2950952/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17288677/
  3. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/citalopram-oral-route/description/drg-20062980
  4. https://www.healthline.com/health/drugs/citalopram-oral-tablet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید