روانشناسی

نوروفیدبک چیست؟ کاربرد نوروفیدبک و عوارض آن

نوروفیدبک چیست؟ کاربرد نوروفیدبک و عوارض آن

نوروفیدبک

نوروفیدبک که با نام بیوفیدبک EEG (الکتروانسفالوگرام) نیز شناخته می‌شود یک مداخله درمانی است که بازخورد فوری از یک برنامه رایانه‌ای که فعالیت امواج مغزی بیمار را ارزیابی می‌کند ارائه می‌کند. این برنامه از سیگنال های شنیداری یا بصری برای کمک به بیماران در شناخت الگوهای فکری خود و تلاش برای اصلاح آنها استفاده می کند. از طریق این فرآیند بیمار می توانند یاد بگیرند که عملکرد مغز خود را تنظیم و بهبود بخشند و امیدواریم علائم اختلالات عصبی مختلف و شرایط سلامت روان را کاهش دهند. نوروفیدبک تراپی نوعی بیوفیدبک است.

بیوفیدبک به کسب اطلاعات و معیارهای مربوط به عملکردهای فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب، فشار خون و دمای پوست برای درک و تغییر فرآیندهای موجود بدن اشاره دارد. اگر میخواهید بدانید که نوروفیدبک چیست؟ کاربرد نوروفیدبک و عوارض آن را متوجه شوید تا پایان این مطلب مارا همراهی کنید.

 

نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

درمان نوروفیدبک یک روش غیر تهاجمی است که امواج مغزی بیمار را اندازه گیری می کند و به بیمار بازخوردی در زمان واقعی درباره نحوه عملکرد مغز ارائه می دهد. این نوعی بیوفیدبک است که یک تکنیک ذهنی بدنی است که هدف آن کمک به بیماران برای کنترل داوطلبانه برخی از عملکردهای بدن است که معمولاً غیرارادی هستند (مانند ضربان قلب، انقباض عضلانی یا امواج مغزی). بیوفیدبک از ابزارهای الکترونیکی استفاده می‌کند تا فرآیندهای فیزیولوژیکی خاصی را که در بدن بیمار اتفاق می‌افتد و معمولاً از آن‌ها آگاه نیستند به بیمار منتقل می‌کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

این درمان به ویژه برای کمک به آموزش خودکنترلی عملکردهای مغز با نشان دادن نحوه واکنش مغز آنها به برخی محرک ها به بیماران استفاده می شود. با گذشت زمان بیماران یاد می‌گیرند که تشخیص دهند مغزشان در وضعیت خاصی قرار دارد. سپس آنها می توانند یاد بگیرند که حالت مورد نظر مانند آرامش را بازسازی کنند یا از حالت های نامطلوب مانند بی قراری در زندگی روزمره خود اجتناب کنند.

 

نوروفیدبک تراپی

نوروفیدبک تراپی

 

نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است؟

نوروفیدبک می تواند به درمان بسیاری از شرایط مختلف کمک کند از جمله:

  • بیش فعالی
  • شرایط تشنج
  • آسیب مغزی
  • بی خوابی و مشکلات خواب
  • اضطراب
  • افسردگی
  • PTSD
  • از دست دادن شناخت مرتبط با سن
  • اختلالات رفتاری
  • تاخیر در رشد
  • میگرن
  • کنترل خشم
  • اعتیاد

همچنین ممکن است به عنوان یک مداخله کمکی با سایر اشکال درمان استفاده شود.

 

پیشنهاد مقاله: راهکارهای حفظ سلامت روان و مدیریت اضطراب جنگ

فواید نوروفیدبک چیست؟

بزرگترین مزیت درمان نوروفیدبک این است که می تواند عملکرد درونی مغز را به نمایش بگذارد. این می تواند واکنش هایی را نسبت به چیزهایی نشان دهد که شما آگاهانه از آنها آگاه نبودید که می تواند به شما کمک کند رفتارهای غیر مفید را شناسایی کرده و برای تغییر آنها تلاش کنید. یکی دیگر از مزایای این درمان این است که واکنش های مغز شما را در زمان واقعی نشان می دهد. این به شما امکان می دهد واکنش های خود را بهتر درک کنید و آنها را از یک منبع بی طرف ببینید.

این به ویژه برای کسانی که با مدیریت خشم دست و پنجه نرم می کنند خوب است، زیرا اغلب می توانند به ورودی های بیرونی حساس باشند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض نوروفیدبک چیست؟

به طور معمول مزایای نوروفیدبک بسیار بیشتر از خطرات آن است. اگرچه در مواردی می تواند منجر به عوارض جانبی غیر جدی به عنوان نوعی بیوفیدبک شود در دسته فعالیت های کم خطر دیگر مانند آرامش پیشرونده، هیپنوتیزم، تمرینات تنفسی قرار می گیرد.

تمرین با تروتراپی گاهی اوقات می‌تواند منجر به واکنش های نامطلوبی شود که به طور موقت علائمی را افزایش می‌دهد که معمولاً با آرامش و آرامش سیستم عصبی مرکزی مرتبط است مانند خستگی، سردرد، سبکی سر، سرگیجه، تحریک‌پذیری، بدخلقی، گریه، بی‌خوابی، بی‌قراری، و مشکلات تمرکز و اضطراب این واکنش ها در صورت بروز موقتی هستند و معمولاً فقط 24-48 ساعت طول می کشند. هنگامی که مراجع بیماران آرام‌تر و آگاه‌تر شوند تمایل دارند مسائل عاطفی گذشته را با هم ادغام کنند و این علائم فروکش می‌کنند.

 

نوروتراپی

نوروتراپی

 

سن مناسب برای انجام نورفیدبک؟

درمان نروتراپی معمولا برای کودکان دارای اختلال بیش فعالی رایج است و کودکان از سنین پنج سال به بعد می‌توانند این درمان را انجام دهند.

 

هزینه نورفیدبک

هزینه های این درمان می تواند زیاد باشد و تعداد کمی از طرح های بیمه آن را پوشش خواهند داد و گاها تحت بیمه میتواند نباشد و بسته به تعداد جلسات و طول درمان جلسه این هزینه متغیر است. بنابر این قبل از انجام این درمان با ارائه دهنده تماس بگیرید و از هزینه آن مطلع شوید.

 

نوروفیدبک در خانه

گاهی این درمان باید به صورت روزانه انجام گیرد و این علم به کمک ما آمده است تا آن را در منزل نیز به کار بگیریم البته تخت نظارت کامل متخصص.

 

پیشنهاد ویژه: نحوه برخورد والدین با اضطراب در نوجوانان

آیا نوروفیدبک تاثیر دارد؟

در حالی که هنوز به عنوان راه حلی برای بسیاری از شرایط در حال تحقیق است، درمان نوروفیدبک در مطالعات گروهی کوچک موثر است. با این حال اثربخشی به تعداد جلسات و همچنین شرایط بستگی دارد. علاوه بر موثر بودن در درمان شرایط فوق، منجر به افزایش فعالیت مغز در یک مطالعه با 20 فرد مسن شد. اعضای گروه قبل و بعد از هشت جلسه 30 دقیقه قرار گرفتن در معرض گاما یا بتا تست حافظه و IQ انجام دادند.

نوروتراپی پس از هر درمان آنها افزایش قابل توجهی در فعالیت مغز افراد پیدا کردند که نشان می دهد مغز پیر ممکن است بیش از آنچه در ابتدا تصور می شد توانایی داشته باشد. با این حال آنها هیچ تفاوتی در عملکرد شناختی پیدا نکردند. همچنین نشان داده شده است که بر کودکان مبتلا به ADHD تأثیر دارد. در یک مطالعه  هم والدین و هم بچه‌ها پس از گذراندن یک تابستان در آموزش فشرده نوروتراپی، تفاوت‌های قابل‌توجهی را گزارش کردند.

 

سخن پایانی

فرآیند درمان نوروفیدبک ممکن است شامل حسگرهایی باشد که بر روی پوست سر قرار می گیرند تا فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری کنند. روش‌های دیگری برای نظارت بر فعالیت مغز ممکن است استفاده شود مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) یا همونکفالوگرافی (HEG). پس از اینکه این اطلاعات عصبی (داده) برای پردازش به رایانه فرستاده شد داده ها به مغز بازگردانده می شوند. سپس مغز یاد می گیرد که بر اساس این داده های زمان واقعی تغییراتی را در خود ایجاد کند.

در جلسات این درمان تغییرات درون مغز را می توان با صحبت مستقیم با مغز به صورت الکتریکی یا از طریق محرک هایی که به صورت صوتی، بصری، الکتریکی، مغناطیسی یا لامسه به مغز ارائه می شود، انجام داد. این تغییرات می تواند با بهبود و تقویت افکار، احساسات، رفتار و عملکرد ما بر زندگی روزمره ما تأثیر مثبت بگذارد.

 

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/us/therapy-types/neurofeedback?amp
  2. https://www.sciencedirect.com/topics/psychology/neurofeedback
  3. https://carltonneurofeedbackcenter.com/what-is-neurofeedback-training/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.