قرص پردنیزولون برای چیست؟ عوارض مصرف و تداخلات دارویی

قرص پردنیزولون

فهرست مطالب

پردنیزولون دارویی از شاخه کورتیکواستروئید هاست. در این مقاله سعی شده به کاربرد،عوارض و تداخلات قرص پردنیزولون به طور مفصل پرداخته شود. امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شود.

 

کاربرد قرص پردنیزولون

پردنیزولون نوعی ماده طبیعی (هورمون کورتیکواستروئیدی) است که توسط غده فوق کلیوی ساخته شده است. برای درمان بیماری هایی مانند مشکلات مفصلی و ارتریت ها، اختلالات خونی، اختلالات اتوایمیون، بیماری های پوستی و چشم، مشکلات تنفسی و آسم، سرطان و آلرژی های شدید استفاده می شود. پاسخ سیستم ایمنی بدن شما با سرکوب این سیستم به بیماری های مختلف  کاهش می دهد تا علائمی مانند درد، تورم و واکنش های آلرژیک را کاهش دهد. پردنیزولون فقط با نسخه به صورت قرص و مایعی که می بلعید در دسترس است.

همچنین می توان آن را به صورت تزریقی نیز انجام داد، اما این معمولاً فقط در بیمارستان انجام می شود.

 

قرص پردنیزولون ۵۰ برای چیست؟

پردنیزولون همانطور که بالاتر توضیح داده شد برای درمان طیف وسیعی از مشکلات از جمله آلرژی ها، مشکلات خونی، بیماری های پوستی، التهاب، عفونت ها و برخی سرطان ها و برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوند شده استفاده می شود. با کاهش تورم (التهاب) کمک می کند و همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را آرام کند. این به شرایط خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید کمک می کند، جایی که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت های خود حمله می کند.

 

قرص پردنیزولون ۵ برای کودکان

قرص پردنیزولون یک داروی استروئیدی است که برای کاهش شرایط آلرژیک یا التهابی استفاده می شود.برای کمک به کاهش علائم آسم، مانند خس خس، استفاده می شود. اگر کودک شما آسم شدید دارد، مصرف منظم پردنیزولون به پیشگیری از حملات آسم و کنترل علائمی مانند خس خس سینه کمک می کند. اگر کودک شما حمله آسم داشته است، پزشک ممکن است به او توصیه کند که دوز بالایی از پردنیزولون را برای چند روز مصرف کند تا به بهبودی او کمک کند. پردنیزولون معمولاً در کنار سایر درمان های آسم مانند داروهای استنشاقی استفاده می شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

بهترین زمان مصرف قرص پردنیزولون

پردنیزولون را با صبحانه مصرف کنید تا معده شما را ناراحت نکند. مصرف پردنیزولون در صبح این فایده را دارد که کمتر بر خواب شما تأثیر می گذارد. اگر قرص‌های پردنیزولون شما دارای برچسب «پوشش روده» یا «مقاوم در معده» هستند، می‌توانید این قرص‌ها را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما مطمئن شوید که آن‌ها را کامل ببلعید.

 

موارد احتیاط پیش از مصرف پردنیزولون

  • اگر برای مدت طولانی از این دارو استفاده می کنید، بسیار مهم است که پزشک در ویزیت های منظم شما را از نظر هرگونه عوارض ناخواسته ای که ممکن است توسط این دارو ایجاد شود، با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از این دارو ممکن است در دوران بارداری به جنین شما آسیب برساند. برای جلوگیری از باردار شدن از یک روش موثر پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اگر فکر می کنید در حین استفاده از این دارو باردار شده اید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر برای مدت طولانی از این دارو استفاده می کنید، در مورد هر گونه استرس یا اضطراب اضافی در زندگی خود، از جمله سایر نگرانی های سلامتی و استرس عاطفی، به پزشک خود اطلاع دهید. در حالی که استرس اضافی دارید ممکن است نیاز به تغییر دوز این دارو برای مدت کوتاهی داشته باشید.
  • استفاده بیش از حد از این دارو یا استفاده طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به مشکلات غده فوق کلیوی را افزایش دهد. اگر در هنگام مصرف این دارو بیش از یکی از علائم زیر را داشتید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید: تاری دید، سرگیجه یا غش، ضربان قلب سریع، نامنظم یا تند، افزایش تشنگی یا ادرار، تحریک پذیری، یا خستگی یا ضعف غیر معمول. .
  • این دارو ممکن است باعث شود بیشتر از حد معمول دچار عفونت شوید. اگر در تماس با افرادی هستید که به آبله مرغان یا سرخک مبتلا هستند.، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر شروع به تب، لرز، گلودرد یا هر نشانه دیگری از عفونت کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر تاری دید، مشکل در خواندن، درد چشم یا هر تغییر دیگری در بینایی در طول یا بعد از درمان رخ داد، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.
  • در حالی که تحت درمان با پردنیزون هستید، بدون تایید پزشک خود هیچ گونه ایمن سازی (واکسن) انجام ندهید. پردنیزون ممکن است مقاومت بدن شما را کاهش دهد و واکسن ممکن است به خوبی کار نکند یا ممکن است عفونتی را که واکسن برای جلوگیری از آن قرار دارد دریافت کنید. علاوه بر این، نباید در اطراف افراد دیگری که در خانواده خود زندگی می‌کنند و واکسن‌های ویروس زنده دریافت می‌کنند، باشید، زیرا این احتمال وجود دارد که آنها ویروس را به شما منتقل کنند. برخی از نمونه‌های واکسن‌های زنده عبارتند از سرخک، اوریون، آنفولانزا (واکسن آنفولانزای بینی)، ویروس فلج اطفال (شکل خوراکی)، روتاویروس و سرخجه.
  • این دارو ممکن است در برخی از بیماران اختلالات خلقی ایجاد کند. اگر در طول مصرف این دارو دچار افسردگی، نوسانات خلقی، احساس خوب یا غیرعادی کاذب، مشکل در خواب یا تغییرات شخصیتی شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • این دارو در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است باعث نازک شدن استخوان ها (پوکی استخوان) یا کندی رشد در کودکان شود. در صورت داشتن هر گونه درد استخوانی یا افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان به پزشک خود اطلاع دهید. اگر کودک شما از این دارو استفاده می کند، اگر فکر می کنید کودک شما به درستی رشد نمی کند، به پزشک اطلاع دهید.

 

prednisone
prednisone

 

عوارض قرص پردنیزولون

حالت تهوع، سوزش سر دل، سردرد، سرگیجه، تغییرات دوره قاعدگی، مشکلات خواب، افزایش تعریق یا آکنه ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به طور معمول افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

از آنجایی که این دارو با تضعیف سیستم ایمنی عمل می کند، ممکن است توانایی شما را برای مبارزه با عفونت ها کاهش دهد. این ممکن است احتمال ابتلا به یک عفونت جدی (به ندرت کشنده) را افزایش دهد یا هر عفونتی را که دارید بدتر کند. در صورت داشتن هر گونه علائم عفونت (مانند سرفه، گلودرد، تب، لرز) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان یا تغییر درترشحات واژن با پزشک خود تماس بگیرید.

داروی متیل پردنیزولون به ندرت ممکن است باعث افزایش قند خون شود که می تواند باعث دیابت شود یا بدتر شود. در صورت داشتن علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی/ادرار، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر قبلاً دیابت دارید، قند خون خود را به طور مرتب طبق دستور بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: خستگی غیرمعمول، تورم مچ پا/پا، افزایش وزن غیرعادی، مشکلات بینایی، کبودی/خونریزی آسان، صورت پف کرده، رشد غیرمعمول مو، تغییرات روانی/خلقتی (مانند افسردگی). ، نوسانات خلقی، بی قراری)، ضعف/درد عضلانی، نازک شدن پوست، بهبود آهسته زخم، درد استخوان، علائم خونریزی معده/روده (مانند درد معده/شکم، مدفوع سیاه/قیری، استفراغی که شبیه تفاله قهوه است). در صورت داشتن عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: درد قفسه سینه، تشنج، فوراً به پزشک کمک کنید.

در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی (این واکنشات نادر است)، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.

 

پیشنهاد مقاله: روش های درمان بیماری گال پوستی

عوارض قرص پردنیزولون ۵۰

بالاتر به طور مفصل به عوارض قرص پردنیزولون پرداخته شد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمایید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض قرص پردنیزولون بر روی چشم

  • کوری
  • تاری دید
  • سوزش، خشکی، خارش چشم
  • تغییر در بینایی
  • کاهش دید
  • افتادگی پلک فوقانی
  • ترشح چشم، اشک ریزش بیش از حد
  • احساس داشتن چیزی در چشم
  • حساسیت چشم به نور

 

داروی متیل پردنیزولون
داروی متیل پردنیزولون

 

موارد منع مصرف پردنیزولون

برای اطمینان از بی خطر بودن پردنیزولون (prednisone) برای شما، قبل از مصرف آن را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید اگر:

  • به این دارو آلرژی داشته باشید.
  • عفونت (از جمله عفونت چشم) داشته باشید.
  • در حال تلاش برای باردار شدن هستید، در حال حاضر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید.
  • اخیراً با فرد مبتلا به زونا، آبله مرغان یا سرخک در تماس بوده اید.
  • اخیراً یا در شرف انجام واکسیناسیون بوده اند.
  • مشکلات کبدی دارند.
  • تا کنون یا هر یک از اعضای نزدیک خانواده دچار مشکلات سلامت روان بوده اند.
  • نارسایی قلبی داشته باشید یا اخیراً یک حمله قلبی داشته باشید.
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • دیابت دارند.
  • صرع دارند.
  • گلوکوم دارند.
  • تیروئید کم کار دارند.
  • نازک شدن استخوان ها (پوکی استخوان)
  • تا به حال زخم معده داشته اند.

 

شروع اثر پردنیزولون

پردنیزون (prednisone) چند ساعت پس از مصرف شروع به کار می کند. اما ممکن است چند روز طول بکشد تا اثرات آن را تجربه کنید.

 

قرص پردنیزولون در بارداری

در دوران بارداری می توانید قرص پردنیزولون مصرف کنید. گاهی اوقات با مشکلاتی در 12 هفته اول بارداری و اثرات احتمالی آن بر رشد کودک مرتبط شده است، با این حال، فواید مصرف آن معمولاً از هر خطری بیشتر است. فقط مقادیر کمی  از این دارو می تواند از جفت عبور کند، بنابراین کودک شما در رحم در معرض دوز بسیار کمی از پردنیزولون قرار می گیرد. اگر در بارداری پردنیزولون مصرف می کنید، رشد کودک شما به طور منظم بررسی می شود. مهم است که مشکلات ایمنی و التهابی به خوبی درمان شوند، زیرا می توانند بر سلامتی شما و کودکتان تأثیر بگذارند.

اگر باردار شدید با پزشک خود صحبت کنید. آنها در مورد خطرات و فواید با شما صحبت خواهند کرد و به شما کمک خواهند کرد که بهترین درمان را برای خود و کودکتان انتخاب کنید.

 

پیشنهاد ویژه: موارد مصرف قرص سلکوکسیب برای چیست؟

قرص پردنیزولون در شیردهی

اگر پزشک یا بازدیدکننده سلامت گفت که کودک شما سالم است، مصرف پردنیزولون در دوران شیردهی اشکالی ندارد. پردنیزولون به مقدار کم وارد شیر مادر می شود. سال هاست که در زنان شیرده بدون عوارض جانبی در نوزادان آنها استفاده می شود. اگر روزانه بیش از 40 میلی گرم پردنیزولون را برای مدت طولانی مصرف می کنید، ممکن است کودک شما نیاز به نظارت بیشتری داشته باشد. اگر متوجه شدید که کودکتان مثل همیشه خوب غذا نمی‌خورد، یا اگر نگرانی دیگری در مورد کودکتان دارید، در اسرع وقت با پزشک، ماما یا پزشک خود صحبت کنید.

 

قرص پردنیزولون برای سرماخوردگی

شواهد فعلی استفاده از کورتیکواستروئیدهای داخل بینی را برای تسکین علائم سرماخوردگی تایید نمی کند. با این حال، تنها سه آزمایش وجود داشت که یکی از آنها کیفیت بسیار پایینی داشت و در کل قدرت آماری محدودی وجود داشت. کارآزمایی‌های بزرگ، تصادفی، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما در بزرگسالان و کودکان برای پاسخ به این سؤال مورد نیاز است.

 

تداخلات دارویی پردنیزولون

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلدسلوکین، دسموپرسین، میفپریستون، داروهایی که می توانند باعث خونریزی/کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، “رقیق کننده های خون” مانند دابیگاتران/وارفارین، NSAID ها مانند آسپرین/سلکوکسیب. اگر پزشک به شما دستور داده است که آسپرین با دوز پایین برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته (معمولاً 162-81 میلی گرم در روز) مصرف کنید، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک مصرف این دارو را متوقف کند.

 

خلاصه

پردنیزولون دارویی است که برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت، مشکلات خونی، اختلالات سیستم ایمنی، بیماری های پوست و چشم، مشکلات تنفسی، سرطان و آلرژی های شدید استفاده می شود. این دارو را بهتراست بعد از مصرف صبحانه استفاده کنید.

 

سوالات متداول

عوارض قرص پردنیزولون بر روی چشم چیست؟

این دارو ممکن است باعث نابینایی،سوزش چشم،حساسیت به نور،افتادگی‌پلک،ترشح اشک و احساس جسم خارجی در چشم شما گردد.

قرص پردنیزولون در بارداری ضرر دارد؟

این دارو ممکن است اختلالاتی بر روی‌ جنین شما قبل از هفته ۱۲ بگذارد اما میتوان این دارو را در صورت صلاحدید پزشک در بارداری مصرف کرد.

تداخلات دارویی پردنیزولون چیست؟

آلدسلوکین، دسموپرسین، میفپریستون،کلوپیدوگرل، دابیگاتران،وارفارین، NSAID ها مانند آسپرین/سلکوکسیب.

منابع علمی این مطلب

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/18881-prednisolone-tablets
  2. https://www.nhs.uk/medicines/prednisolone/about-prednisolone-tablets-and-liquid/
  3. https://www.medicinesforchildren.org.uk/medicines/prednisolone-for-asthma/
  4. https://www.nhs.uk/medicines/prednisolone/how-and-when-to-take-prednisolone-tablets-and-liquid/
  5. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/prednisone-oral-route/description/drg-20075269
  6. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-6307-2333/prednisolone-oral/prednisolone-liquid-oral/details
  7. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/prednisolone-ophthalmic-route/description/drg-20406320
  8. https://www.drugs.com/pregnancy/prednisolone.html
  9. https://www.nhs.uk/medicines/prednisolone/pregnancy-breastfeeding-and-fertility-while-taking-prednisolone-tablets-and-liquid/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8734596/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید