مجوز تغییر جنسیت و مراحل آن در ایران

مجوز تغییر جنسیت

فهرست مطالب

پدیده تغییر جنسیت علاوه بر جدید و نو بودن آن با انعکاس و سروصدای فراوان همراه بوده است. همیشه افکار عمومی و رسانه های تبلیغاتی به صورت مثبت یا منفی در مقابل آن موضع گرفته‌اند. ذکر این امر از آن جهت مهم است که بیماران تراجنسیتی (Ts) چه قبل از عمل جراحی و چه پس از آن از مشکلات و اجتماعی و خانوادگی رنج می‌برند.

هرگاه پس از تغییر جنسیت ، بیماری اختلال هویت جنسی آنان درمان یابد تازه برخی از مشکلات ناراحتی های جدید نمایان میشود و شدیدا آنان را آسیب پذیر می سازد. ناگفته نماند که این مشکل خاص ایران نیست بلکه در همه جوامع و کشورها به صورت کم یا زیاد وجود دارد،علل و عوامل گوناگونی در این امر نقش دارد از جمله عدم اطلاع رسانی صحیح.

 

تغییر جنسیت

افراد تراجنسیتی یا ناراضیان جنسی افرادی هستند که از جنسیت فعلی خود راضی نیستند و خود را متعلق به جنسیت مقابل میداند. در مواردی این افراد از طریق از روان درمانی و یا هورمون درمانی معالجه می شوند جنسیت فعلی خود را پذیرا می شود. اما در مواردی این گونه افراد غیر قابل معالجه هستند.

طبق نظر پروفسور بهرام میرجلالی جراح: می‌بایست افراد مبتلا به این اختلال را طی دوره‌های درمانی متعدد روانکاوی و روان درمانی قرار داده تا در صورت امکان جسم خود را بپذیرند و در صورت عدم موفقیت این دوره درمانی تشخیص ترنس داده می شود لذا می بایست از طریق روانپزشکان برای عمل جراحی پلاستیک و … به جراحان سپرده شوند تاجسم آنها تا حدودی تبدیل به خواسته روان آنها گردد.

روانشناس تغییر جنسیت می تواند این افراد را قبل از انجام این عمل راهنمایی، و آنان را با این عمل آشنا سازد.

 

مجوز تغییر جنسیت

 

مراحل گرفتن مجوز تغییر جنسیت

اگر درمانهای اولیه در این افراد جواب گو نبود، برای چاره جویی باید به پزشک مراجعه کند و سرانجام با راهنمایی پزشک معالج از طریق مقامات قضایی به پزشک قانونی ارجاع می گردند اگر والدین این گونه افراد به فرزندان خود و خلق و خوی آنان توجه کنند خیلی زود می توانند به اختلال آنان پی برده و قبل از وقوع عواقب وخیم مانند:

  • خودکشی
  • فرار از خانه
  • مبتلا شدن به بیماری روانی

با مراجعه به مقامات قضایی به رفع مشکل آنان بپردازند. تعداد مراجعان به پزشکی قانونی جهت کسب مجوز تغییر جنسیت از سال ۱۳۶۶ تا سال ۱۳۸۰ حدود ۲۷۰ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۲۰۰ نفر مرد و ۷۰ نفر زن بوده‌اند. بعد از فتوای امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۴. مبنی بر مجوز این عمل به تدریج این عمل‌ها و با مجوز های قانونی انجام شد. خلاصه مقررات گرفتن مجوز این عملاز این قرار است:

  1. مراجعه افراد دارای اختلال هویت جنسی به پزشکی قانونی
  2. شرکت در چندین جلسه مشاوره
  3. انجام تست و آزمایش
  4. گرفتن تاییدیه اختلال جنسی

 

تغییر جنسیت در ایران
تغییر جنسیت در ایران

پس از گذراندن این مراحل نامه‌ای خطاب به دادگستری صادر می گردد. دادگستری به استناد نامه پزشکی قانونی مجوز این عمل را صادر می کند. و پزشک جراح به استناد نامه دادگستری این عمل را انجام می دهد. اگر فردی مجوز این عمل را نداشته باشد، عمل جراحی انجام نخواهد شد. نهایتاً وجود مجوز است که به فرد کمک می‌کند که بتواند بعد از این عمل جراحی شناسنامه جدید بگیرد.

پیشنهاد ویژه: چگونه بفهمیم ترنس هستیم؟

 

تغییر جنسیت در ایران

در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان آمار دقیقی در مورد این اختلال وجود ندارد. چون مکانیسم دقیقی برای شمارش این افراد طراحی نشده است و تمام این افراد به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. اولین تغییر جنسیت در ایران در سال ۱۳۰۹ اتفاق افتاد. پذیرش عمل این عمل در ایران در بسیاری از خانواده ها متاسفانه به سختی انجام میشود و بسیاری از خانواده‌ها حمایت خود را از عمل جراحی تغییر جنسیت اعلام نمی‌کنند.

دریافت مجوز این عمل در ایران پس از گذراندن مراحل ای که در بالا ذکر شد امکان پذیر است. اما بهتر است در تمام این مراحل خانواده ها حامی فرد کاندید تغییر جنسیت است باشند تا با حمایت آنها بتواند راحت تر از پس این مراحل بربیاید. یک روانشناس متخصص می‌تواند در طی کردن مراحل تغییر جنسیت در ایران در کنار فرد که خواستار این عمل جراحی است و خانواده آن کمک شایان توجهی باشد.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر آدینه مهدیان ریزی

آدینه مهدیان ریزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر دکتر عظیم دارایی فاضلی

دکتر عظیم دارایی فاضلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر باران نوروزی

باران نوروزی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رامینا جوینی پور

رامینا جوینی پور

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. کتاب تغییر جنسیت/ نویسنده محمد مهدی کریمی نیا/صفحات ۲۶ تا ۲۹ و صفحات ۹۰ تا ۱۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید