پوست و مو

مراقبت از موی سر | با چند راهکار ساده موهای زیبا و درخشان داشته باشید

مراقبت از موی سر | با چند راهکار ساده موهای زیبا و درخشان داشته باشید

مراقبت از موی سر

موی سر تاثیر شگفت انگیزی بر روی چهره انسان دارد. به نوعی که حالت موها می‌توانند ظاهر هر فردی را شیک و مرتب و یا درهم وبهم ریخته نشان دهند. صحبت در رابطه با مدل موی خاص نیست. یعنی اصلا فرقی ندارد که شما چه نوع مویی دارید. فر، صاف، مجعد و یا جنس موهایتان چرب است یا خشک. در هر حالت باید موهای سالم و درخشانی داشته باشید که این ویژگی‌ها را می‌توانید با چند راهکار ساده از آن خود کنید. در ابتدا باید اصول اولیه مراقبت از موی سر را بدانید. ما در این مقاله پزشکان ازپزشک، به شما نحوه صحیح مراقبت را آموزش می‌دهیم. پس برای دریافت اطلاعات کافی از رسیدگی به موهایتان، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مراقبت از موی سر

اصلا فرقی نمی‌کند که بهترین محصولات مراقبت از مو را داشته باشید یا نه. با داشتن این محصولات اگر از مراقبت روزانه از مو غافل شوید، به موهایتان آسیب خواهید زد. متاسفانه درمان موهای آسیب دیده هم خیلی سخت‌تر از پیشگیری از آسیب دیدگی است. پس مقاله ما را با دقت مطالعه کنید و برای داشتن موهای سالم و پر، آماده شوید.

از موهای خود در برابر حرارت محافظت کنید.

چطوری؟ به این صورت که خیلی از سشوار و یا اتوی مو استفاده نکنید. در مواقع نیاز هم سعی کنید قبل از استفاده از این ابزارها، از محافظ حرارتی مو استفاده کنید. شاید سشوار و یا اتو مو، موها را زیباتر نشان بدهد. اما باید بدانید که حرارت این ابزارها، آسیب وحشتناکی به موهایتان وارد می‌کند. حرارت زیاد ابزارها باعث مو خوره، دندانه دار شدن انتهای مو، خشک و خشن شدن بافت مو می‌شوند.  همچنین ریزش بیش از حد و وز شدن موها هم با مصرف اتو و سشوار رابطه مستقیم دارد. پس برای اینکه به فکر درمان موهای آسیب دیده باشید. حتما برای مراقبت از موی سر خود در مقابل اتو، از محافظ حرارتی مو استفاده کنید. این نوع محصولات جدا از مراقبت از موی سر، ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی دارند که موهایتان را بهبود می‌بخشند. پس همیشه با حرارت پایین سشوار، موهای خود را خشک کنید.

موهای خود را به درستی بشوئید و شانه بکشید

خیلی از افراد فکر می‌کنند برای داشتن موهای سالم و زیبا باید روزانه آن را بشویند. در همین ابتدا باید بگوییم که شستشوی بیش از حد موها آسیب جدی به آنها وارد می‌کند. پس تحت هیچ شرایطی موهایتان را روزانه نشوئید و اگر مجبور به استحمام شدید به آنها شامپو نزنید.در ادامه چند نکسته ساده عنوان می‌کنیم تا بیشتر از گذشته مراقبت از موی سر خود را جدی بگیرید.

چند نکته مهم برای شستشو :

  • برای مراقب از موی سر چند روز در میان موهایتان را بشوئید.
  • برای شستشو از آب داغ و یا سرد استفاده نکنید. موهایتان را با آب ولرم شستشو دهید.
  • موهای خیس بیشتر از موهای خشک آسیب می‌بینند. پس حتما با آنها با ملایمت رفتار کنید تا آسیب نبینند.
  • موهای خیس را شانه نکنید. اگر با گره مو مواجه شدید حتما از شانه دندانه درشت برای باز کردن گره استفاده کنید.
  • از شامپو به اندازه‌ استفاده کنید. نه بیشتر!
  • بعد از حمام، موهایتان رابا حوله ماساژ ندهید. برای خشک کردن به جای استفاده از حوله بهتر است اول آب اضافی مو را بگیرید. سپس، با یک لباس نخی تمیز که ملایم‌تر و نرم‌تر از حوله است، آنرا خشک کنید.
    اجازه دهید که هوا موهایتان را خشک کند. درست است زمان خشک شدن مو بیشتر طول می‌کشد. اما، در عوض آسیبی هم به مو نمی‌رسد.
محصولات مراقبتی

محصولات مراقبتی

از شامپو برای شستن کف سر استفاده کنید

یکی از راه‌های دیگر مراقبت از موی سر استفاده‌ی صحیح از شامپو است. برخلاف نرم‌ کننده‌ی مو که باید روی ساقه‌ی مو استفاده شوند، شامپو برای شستن پوست کف سر است. شستن ساقه‌ی مو با شامپو رطوبت آن را از بین می‌برد. همچنین شفافیت موهایتان را کم می‌کند. باید بدانید، پوست سر محل ترشح چربی و تجمع سلول‌های مرده است. پس، وقتی از شامپو استفاده می‌کنید، باید پوست سر و ریشه‌ی موهای خود را بشویید. و از کف زیاد بر روی ساقه موهای خود بپرهیزید.

 مراقبت از موی سر با شامپوی مناسب

اگر شامپوی شما نامناسب باشد بی شک سلامتی موهیتان را  خطر می‌اندازد. پس حتما برای موهای خود شامپوی مناسب تهیه کنید. برای مثال اگر موهای چرب دارید حتما از شامپوی مخصوص موی چرب استفاد  کنید. اگر موهایتان خشک است شامپو مخصوص موی خشک و اگر موهای معمولی دارید از شامپو مخصوص موهای معمولی.  برای رسیدگی به موهای خود اگر از رنگ مو استفاده کرده‌اید حتما شامپوی مخصوص موهای رنگ شده تهیه کنید.
اگر شوره‌ی سر یا ریزش مو دارید، از شامپوهای ضد ریزش و شامپو ضد شوره‌ استفاده کنید.
از مصرف شامپوهایی که ترکیبات نامناسبی مثل آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات دارند، بپرهیزید. و شامپوهای مناسب را جایگزین کنید.

مراقبت از موی سر

مراقبت از موی سر

موهایتان را به طور مرتب کوتاه کنید.

کوتاه کردن موها برای داشتن موهای سالم و زیبا بسیار مهم است. هر تار مو ۲ تا ۶ سال عمر می‌کند و در پایان عمر خود ضعیف‌تر می‌شود. به همین دلیل موهای بلند شکننده و آسیب پذیرند و بیشتر موخوره می‌گیرند. همچنین هایلایت و رنگ کردن موهای بلند، بیشتر به آنها آسیب میزند و باعث نابودی موها می‌شود. برای مراقبت از موی سر، آنها را در فاصله‌ی زمانی منظم هر ۸ تا ۱۲ هفته کوتاه کنید. اگر مو خوره‌ی موهاتان نسبتاً زیاد است، می‌توانید این فاصله را به ۶ تا ۸ هفته کاهش دهید.

رطوبت موی خود را حفظ کنید.

اگر می‌خواهید موی شما سالم و زیبا به نظر برسد، حتما رطوبت موهای خود را حفظ کنید.  برای سالم ماندن مو از محصولات مراقبت مو مانند سرم مو یا کرم مو استفاده کنید. این محصولات در طول روز روی مو می‌مانند و تار مو را خوب تغذیه می‌کند. بعضی از محصولات مراقبت از موی سر باید روی موهای نم‌دار و بعضی دیگر، روی موهای خشک استفاده شوند. پس برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید‌، طبق دستورالعملی که روی محصولات نوشته شده، عمل کنید
اگر موی شما به دلیل رنگ کردن یا حرارت زیاد آسیب دیده است پیشنهاد می‌کنیم از ماسک مو استفاده کنید. ماسک مو نسبت به نرم کننده از ذره‌های کوچکتری تشکیل شده است. به همین دلیل  به راحتی به ساختار مو نفوذ می‌کند و بهتر می‌تواند مواد مغذی را به مو برساند.

نرم کننده برای مراقبت از موی سر

تار‌ موها پوششی به نام کوتیکول دارند. کوتیکول پوشش خارجی مو بوده و از روی هم قرار گرفتن سلول‌های مرده تشکیل شده است. و نقش اصلی کوتیکول، استحکام بخشیدن و مراقبت از موی سر است.  زمانیکه موها رطوبت کافی نداشته باشند، کوتیکول باز می‌شود تا رطوبت مورد نیاز از هوا وارد مو شود. برای همین است که معمولاٌ بعد از حمام موها وزدار می‌شوند.
پس حتما  از یک نرم کننده‌ی مناسب مو استفاده کنید که حاوی عناصر آبرسان مو مانند روغن نارگیل باشد. نرم کننده را از وسط ساقه تا نوک موهای خود بزنید. از زدن نرم کننده بر روی ریشه مو به شدت پرهیز کنید.

مراقبت از موی سر

مراقبت از موی سر

سخن نهایی

همانگونه که در ابتدا عنوان کردیم موها از اجزای مهم صورت ما هستند و بر روی زیبایی چهره تاثیر می‌گذارند. همانند دهان و دندان، چشم‌ها و … که نیاز به رسیدگی دارند، موها نیز باید مراقبت شوند تا سالم بمانند. اگر شما هم به سلامت مو و ظاهر موهایتان اهمیت می‌دهید بسیار خوشحالیم. از اینکه تا انتهای مطلب هرماه ما بودید هم از شما صمیمانه تشکر می‌کنیم. اگر نیاز دارید موهایتان را درمان کنید، پیشنهاد می‌کنیم اپلیکیشن ازپزشک را نصب کنید. سپس از یک متخصص پوست و مو مشاوره آنلاین بگیرید و در خانه ویزیت شوید.
با نظرها و پرسش‌های خود به ما بگویید چه نکته‌های جدیدی از این مقاله یاد گرفتید. هر سؤالی هم داشتید که پاسخ آن را در مقاله پیدا نکردید برای ما در قسمت دیدگاه ثبت کنید. پزشکان تیم ازپزشک مشتاقانه پاسخ شما را خواهند داد.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.