ارتباط بین مصرف فولیک اسید در دوران بارداری

فولیک اسید

فهرست مطالب

مکمل های اسید فولیک مادر ممکن است خطر نقص مادرزادی قلب را کاهش داده و از شکاف کام و لب جلوگیری کند. دوز توصیه شده روزانه 600 میکروگرم است. بسیاری از غذاها حاوی اسید فولیک طبیعی نیز هستند. فولیک اسید یک ویتامین B است که در بسیاری از مکمل ها و غذاهای غنی شده یافت می شود. این شکل مصنوعی فولات است. اسید فولیک توسط بدن شما برای ساخت سلول های جدید و تولید DNA استفاده می شود. برای رشد و نمو طبیعی در طول زندگی شما لازم است.

مصرف فولیک اسید به ویژه قبل و در طول بارداری حیاتی است. برای رشد مناسب اندام کودک در حال رشد مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف اسید فولیک قبل از بارداری ممکن است به جلوگیری از نقایص مادرزادی از جمله نقایص جدی لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا، آنسفالوسل (به ندرت) و آنسفالی کمک کند.

 

فواید مصرف  فولیک اسید در دوران بارداری برای سلامتی چیست؟

سالانه حدود 3000 نوزاد با نقص لوله عصبی در ایالات متحده متولد می شوند. به طور معمول، لوله عصبی تا 28 روز پس از لقاح به نخاع و مغز تبدیل می شود.

اگر لوله عصبی به درستی بسته نشود، نقص لوله عصبی رخ می دهد. آنسفالی وضعیتی است که در آن مغز به درستی رشد نمی کند. نوزادانی که با آنسفالی متولد می شوند نمی توانند زنده بمانند.

نوزادانی که با اسپینا بیفیدا یا آنسفالوسل متولد می شوند ممکن است با چندین جراحی، فلج و ناتوانی طولانی مدت مواجه شوند.

بر اساس یک بررسی در سال 2015 ، مکمل اسید فولیک مادر به طور قابل توجهی خطر نقص مادرزادی قلب را کاهش می دهد. این نقایص در 8 مورد از هر 1000 تولد در ایالات متحده رخ می دهد.

به گفته انجمن قلب آمریکا، نقایص مادرزادی قلب زمانی اتفاق می افتد که قلب یا رگ های خونی قبل از تولد به طور طبیعی رشد نمی کنند. آنها ممکن است دیواره های داخلی قلب، دریچه های قلب، یا شریان ها و وریدهای قلب را تحت تاثیر قرار دهند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که قرص فولیک اسید در اوایل بارداری ممکن است به جلوگیری از شکاف لب و شکاف کام کمک کند.

این نقایص مادرزادی در صورتی اتفاق می‌افتند که قسمت‌هایی از دهان و لب در طی 6 تا 10 هفته اول بارداری به درستی با هم ترکیب نشوند. برای اصلاح این وضعیت معمولاً یک یا چند عمل جراحی لازم است.

بیشتر بخوانید: بهترین مکمل های مورد نیاز در ماه اول بارداری

فواید مصرف اسید فولیک
فواید مصرف اسید فولیک

 

چه مقدار فولیک اسید نیاز دارید؟

طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، همه زنان باردار باید روزانه حداقل 600 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند. اکثر ویتامین های دوران بارداری حاوی این مقدار هستند.

مصرف اسید فولیک پس از اینکه متوجه شدید باردار هستید ممکن است  کافی نباشد. بسیاری از زنان تا 6 هفته یا بیشتر پس از لقاح متوجه بارداری خود نمی شوند. نقص لوله عصبی در ماه اول بارداری رخ می دهد، اغلب قبل از اینکه متوجه شوید باردار هستید.

CDC برای اطمینان از داشتن اسید فولیک کافی در بدن برای جلوگیری از نقص لوله عصبی، توصیه می کند زنانی که قصد بارداری دارند یا در سنین باروری هستند، روزانه 400 میکروگرم مصرف کنند.

اگر قبلاً فرزندی با نقص لوله عصبی به دنیا آورده اید، ممکن است در ماه های منتهی به بارداری بعدی و در چند ماه اول بارداری به دوزهای بالاتر فولیک اسید نیاز داشته باشید. پزشک می تواند در مورد دوز مناسب به شما توصیه کند.

 

همچنین ممکن است به دوزهای بالاتر نیاز داشته باشید اگر:

  • بیماری کلیوی دارید و تحت دیالیز هستید
  • مبتلا به بیماری سلول داسی شکل هستید
  • بیماری کبدی دارید
  • روزانه بیش از یک نوشیدنی الکلی بنوشید
  • مصرف دارو برای درمان صرع، دیابت نوع 2، لوپوس، پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، آسم یا بیماری التهابی روده

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آیا می توانید اسید فولیک کافی از غذاها دریافت کنید؟

فولات طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات برگ دار، چغندر و کلم بروکلی یافت می شود. برخی از غذاها در ایالات متحده با اسید فولیک غنی شده اند. این شامل:

  • غلات
  • برنج
  • آب پرتقال
  • پاستا

 

بسیاری از وعده های غلات صبحانه  حاوی 100 درصد اسید فولیک مورد نیاز شما است. با این حال، ممکن است سخت باشد که بدانید دقیقا چقدر دریافت می کنید، مگر اینکه میزان فولات و اسید فولیک را در هر چیزی که می خورید ردیابی کنید.

هیچ تضمینی وجود ندارد که مقدار کافی را تنها از طریق غذا دریافت کنید، بنابراین مکمل مهم است.

اگر در اوایل بارداری تهوع صبحگاهی دارید، ممکن است خوردن غذاهای غنی شده به اندازه کافی برای دریافت مقدار مورد نیازکافی نباشد.

برای اطمینان از دریافت فولیک اسید کافی، پزشکان معمولا مصرف قرص فولیک اسید یا یک ویتامین دوران بارداری حاوی آن را قبل و در طول بارداری توصیه می کنند.

شما نمی توانید فولات طبیعی بیش از حد از غذاها دریافت کنید. با این حال، نباید روزانه بیش از 1000 میکروگرم (1 میلی گرم) اسید فولیک (از ویتامین ها، غذاهای غنی شده یا ترکیبی از هر دو) مصرف کنید.

 

قرص فولیک اسید
قرص فولیک اسید

 

جلوگیری از تمام نقایص مادرزادی

هیچ راهی برای جلوگیری از تمام نقایص مادرزادی با اطمینان 100 درصد وجود ندارد. مصرف مقادیر کافی قبل و در طول بارداری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به موارد زیر کمک کند:

  • نقص لوله عصبی
  • نقص مادرزادی قلب
  • شکاف کام
  • شکاف لب

اگر بارداری در آینده شما نزدیک است، اضافه کردن یک ویتامین دوران بارداری به برنامه روزانه خود را در نظر بگیرید. ویتامین های دوران بارداری به شکل های کپسول، قرص و جویدنی در دسترس هستند. برای جلوگیری از ناراحتی معده، ویتامین های دوران بارداری را همراه با غذا مصرف کنید.

 

مصرف دوز صحیح ویتامین

همیشه در مورد مصرف دوز صحیح ویتامین دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید زیرا مصرف بیش از حد مکمل ها می تواند برای جنین شما سمی باشد.

همچنین باید غذاهایی با اسید فولیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. منتظر نمانید تا متوجه شوید باردار هستید تا اسید فولیک را جدی بگیرید. تا آن زمان، ممکن است خیلی دیر شده باشد.

برای تعیین مقدار مناسب مورد نیاز و همچنین مصرف قرص فولیک اسید با پزشک خود صحبت کنید.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله باید ها و نباید های ماه اول بارداری

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ////// /////

////// /////

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهناز تاج پور

مهناز تاج پور

زنان و زایمان

تصویر دکتر زهرا صالحی

زهرا صالحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سمانه جلالی

سمانه جلالی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر نازنین یوسفی

نازنین یوسفی

زنان و زایمان

سوالات متداول

آیا مصرف فولیک اسید برای بارداری ضروری است؟

۱۰۰ درصد. این ویتامین باید قبل و حین بارداری مصرف شود وگرنه به مشکلات تکاملی منجر می شود.

مصرف این ویتامین از غذا ها کافی است؟

چون دوز تغذیه ای آن مشخص نیست حتما باید به صورت مکمل هم مصرف شود

چه مقدار فولیک اسید نیاز است؟

همه زنان باردار باید روزانه حداقل 600 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند. اکثر ویتامین های دوران بارداری حاوی این مقدار اسید فولیک هستند.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید