زنان و زایمان

باید ها و نباید های ماه اول بارداری

باید ها و نباید های ماه اول بارداری

ماه اول بارداری

باید ها و نباید های ماه اول بارداری: ممکن است تصورات غلطی در مورد اینکه چه کاری در دوران بارداری خصوصا ماه اول بارداری خوب است وجود داشته باشد. معمولاً تلاش برای تغذیه سالم در عین پرهیز از برخی غذاها، ورزش و مصرف مولتی ویتامین های دوران بارداری شناخته شده است، اما موارد دیگر ممکن است شما را شگفت زده کند. این لیست از بایدها و نبایدهای بارداری می تواند آنچه را که باید نگران آن باشید – و چیزهایی که نباید نگران باشید را روشن کند.

 

کارهایی که در بارداری باید انجام دهید:

مولتی ویتامین مصرف کنید

خوردن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است بهترین راه برای تامین تمام مواد مغذی سالمی است که برای حمایت از کودک در حال رشد به آن نیاز دارد. با این حال، یک رژیم غذایی سالم به تنهایی ممکن است کافی نباشد.

ویتامین های دوران بارداری حاوی سطوح بالاتری از مواد مغذی خاص هستند که مادران باردار در تغذیه ماه اول بارداری دوزهای بالاتر به آنها نیاز دارند، مانند:

این ویتامین ها به رشد مناسب جنین کمک می کنند و از نقایص مادرزادی جلوگیری می کنند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک مولتی را پیدا کنید که برای شما بهترین است.

هر چند بیش از یک دوز مولتی ویتامین مصرف نکنید. برخی ویتامین ها در مقادیر بالاتر می توانند برای کودک مضر باشند.

 

ماه اول بارداری

ماه اول بارداری

 

زیاد بخوابید

تغییر سطح هورمون، انتظار و اضطراب می تواند خواب را در طول 9 ماه بارداری شما کم کند. بارداری به خصوص در سه ماهه آخر بارداری سخت است و شما به خواب خود نیاز خواهید داشت.

 

ورزش کنید

دوران فعالیت نکردن در دوران بارداری گذشته است: اکنون می دانیم که ورزش برای مادر و نوزاد مفید است.

در واقع، ورزش منظم در مراقبت های ماه اول بارداری ممکن است به شما در مبارزه با بسیاری از مسائلی که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند، کمک کند، از جمله:

  • بیخوابی
  • درد عضلانی
  • افزایش وزن بیش از حد
  • مشکلات خلقی

اگر قبل از باردار شدن به طور منظم ورزش می کردید، آن را ادامه دهید. با پزشک خود در مورد هر گونه برنامه ای که در این دوران نیاز دارید، صحبت کنید.

اگر قبل از اینکه متوجه شوید به طور منظم ورزش نمی کردید، از پزشک خود در مورد گنجاندن یک روال تناسب اندام در روز خود بپرسید. آنها می توانند شما را به برنامه ای راهنمایی کنند که برای شما و کودک در حال رشد شما ایمن و راحت باشد.

 

غذاهای دریایی بخورید

غذاهای دریایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسیدهای چرب امگا 3، روی و آهن هستند که برای قلب مفید هستند. همه اینها هم برای مادر و هم برای نوزاد مهم هستند. اما غذاهای دریایی نیم پز یا خام می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

غذاهای دریایی ممکن است حامل باکتری‌ها و ویروس‌های مضر باشند که با پخته شدن کامل از بین می‌روند. همچنین، زنان باردار باید از ماهی های خام و ماهی هایی که ممکن است حاوی سطوح بالایی از جیوه باشند، اجتناب کنند.

نمونه هایی از ماهی های حاوی مقادیر بالای جیوه عبارتند از:

  • کوسه
  • اره ماهی
  • شاه ماهی خال مخالی

غذاهای دریایی متنوعی بخورید تا غلظت مواد معدنی یک نوع ماهی را نداشته باشید. در هفته بیش از 12 اونس ماهی مصرف نکنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره رایگان دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره زنان رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

رابطه جنسی داشته باشید

تا زمانی که یک عامل پیچیده مانند جفت سرراهی یا نوع دیگری از بارداری پرخطر نداشته باشید، رابطه جنسی در دوران بارداری خوب است. همچنین تا زمانی که کیسه آب شما پاره شود رابطه جنسی با شریک زندگی شما بی خطر است. اگر ناراحتی دارید، ممکن است مجبور شوید موقعیت‌های جدیدی را امتحان کنید. اگر در مورد ایمنی رابطه جنسی در دوران بارداری سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: آیا رابطه در بارداری ضرر دارد؟

تمرین یوگا انجام دهید

شما باید از Bikram یا یوگای داغ اجتناب کنید، اما سایر روش‌های یوگا زمانی که انتظار دارید خوب هستند. به دنبال کلاس های یوگا قبل از تولد یا ملایم باشید که برای مادران آینده طراحی شده است. مربیان در این کلاس ها می دانند که کدام ژست ها بهترین هستند و از کدام حالت ها باید اجتناب کنید.

اگر قبل از بارداری یوگا انجام نمی دادید، قبل از ثبت نام در کلاس با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که ممکن است بتوانید شروع کنید، بهتر است خطرات و نگرانی‌ها را با پزشک خود مرور کنید.

 

واکسن آنفولانزا بزنید

خانم‌های باردار  باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند تا زمانی که منع مصرف نداشته باشد.

اگر در دوران بارداری به آنفولانزا مبتلا شوید، خطر عوارض جانبی شدید بیشتر از زنان هم سن و سالی است که باردار نیستند.واکسن جر أصول مراقبت های ماه اول بارداری است.

این واکسن از شما و همچنین جنین در حال رشد شما محافظت می کند.

 

نکات مهم ماه اول بارداری

نکات مهم ماه اول بارداری

 

وزن خود را هوشمندانه افزایش دهید

این توصیه “برای دو نفر بخور” به مادران باردار مجوزی برای خوردن هر آنچه که دوست دارید نیست. در عوض، زنان باید در مورد آنچه که می خورند و چه مقدار می خورند، استراتژیک باشند.

افزایش وزن زیاد در دوران بارداری ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد به کودک شما آسیب برساند. در طول سه ماهه اول بارداری، شما فقط به حدود 100 کالری اضافی در روز برای حمایت از جنین در حال رشد خود نیاز دارید.

در سه ماهه سوم، این تعداد کالری اضافی نزدیک به 300 تا 500 در روز است.

 

حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کند که مادران باردار در مراقبت های ماه اول دوران بارداری، به همراه تمیز کردن منظم دندان‌ها، ارزیابی بهداشت دهان و دندان خود را انجام دهند. حتما به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید.

 

چه کارهایی در ماه اول بارداری نباید انجام داد:

 

سیگار نکشید

نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، نسبت به کودکانی که از مادران غیرسیگاری به دنیا می‌آیند، وزن کمتری دارند و در معرض خطر بیشتری برای ناتوانی‌های یادگیری هستند.

بعلاوه، کودکانی که از زنان سیگاری متولد می شوند، به دلیل اعتیاد فیزیولوژیک به نیکوتین، احتمال بیشتری دارد که در سنین پایین تر سیگار بکشند و زودتر سیگاری معمولی شوند.

 

الکل ننوشید

ممکن است تا حد زیادی بر رشد کودک شما تأثیر بگذارد. افرادی که در دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف می کنند، می توانند نوزادی با سندرم جنینی الکل (FAS) به دنیا بیاورند. عدم استفاده از سیگار و الکل جز اصول مراقبت های ماه اول بارداری است.

 

علائم FAS عبارتند از:

  • وزن کم هنگام تولد
  • ناتوانی های یادگیری
  • مشکلات رفتاری
  • الگوهای عقب مانده از نظر نقاط عطف رشد و توسعه

حتی مقادیر کم الکل نیز می تواند مشکل ساز باشد. به نظر می رسد هیچ سطح مطمئنی از مصرف الکل در بارداری وجود ندارد.

اگر برای قطع نوشیدن در دوران بارداری به کمک نیاز دارید، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید. هر چه زودتر کمک دریافت کنید، احتمالاً کودک شما سالم تر خواهد بود.

 

مراقبت های ماه اول بارداری

مراقبت های ماه اول بارداری

 

گوشت خام نخورید

گوشت و تخم مرغ خام و نیم پز خطر بیماری های ناشی از غذا مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز را به همراه دارد. مسمومیت غذایی نیز احتمال دارد.

این شرایط می تواند باعث بیماری های جدی و تهدید کننده زندگی شود که می تواند منجر به نقایص شدید مادرزادی و حتی سقط جنین شود. اطمینان حاصل کنید که تمام تخم مرغ ها و گوشت هایی که در دوران بارداری می خورید خوب پخته شده باشند.

 

گوشت اغذیه فروشی نخورید

این گوشت ها – از جمله هات داگ، سوسیس، سالمون دودی و سایر گوشت های پخته شده – می توانند باعث بیماری های ناشی از غذا مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز شوند.

برخی از گوشت هایی که تکه تکه می شوند سطح بسیار بیشتری برای رشد باکتری ها دارند. پختن کامل این پروتئین های فرآوری شده خطر ابتلا را کاهش می دهد.

خوردن شیر و پنیر پاستوریزه (نه خام) نیز مهم است. همیشه محصولات را بشویید تا به از بین بردن باکتری های مضر کمک کنید.

 

محصولات شیر غیر پاستوریزه نخورید

کلسیم برای نوزادان در حال رشد بسیار مهم است، اما مادران باید مراقب باشند که چگونه کلسیم خود را از لبنیات دریافت می کنند.

شیر خام برای مادران باردار توصیه نمی شود زیرا غیرپاستوریزه است. این بدان معنی است که برای از بین بردن باکتری هایی که می توانند شما را بیمار کنند، حرارت داده نشده است.

به طور خاص، شیر خام ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشد. می تواند منجر به بیماری، سقط جنین یا حتی عواقب تهدید کننده زندگی شود.

 

در جکوزی یا سونا ننشینید

محیطی با گرمای زیاد وان آب گرم، جکوزی و سونا ممکن است برای مادران باردار بسیار خطرناک باشد.

در واقع، تحقیقات نشان می دهد که استفاده از یکی از این موارد در سه ماه اول بارداری ممکن است خطر سقط جنین را دو برابر کند. نشستن در آب داغ می تواند دمای بدن را افزایش دهد و این باعث ایجاد مشکلاتی برای کودک از جمله افزایش خطر نقایص مادرزادی می شود.

 

زیاد کافئین ننوشید

کافئین می تواند از جفت عبور کند و ضربان قلب کودک شما را افزایش دهد.

تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که زنان می‌توانند با خیال راحت یک یا دو فنجان قهوه در روز مصرف کنند، اما از خوردن لاته زیاد در حین حمل خودداری کنند.

 

جعبه خاک گربه را تمیز نکنید

دوست پشمالوی خود را هرچه دوست دارید نوازش کنید و بعد از آن دستان خود را بشویید – اما جعبه خاک گربه را تمیز نکنید.

زباله های گربه ها با میلیون ها باکتری و انگل پر شده است. یکی از آنها Toxoplasma gondii، به ویژه برای مادران باردار خطرناک است.

 

نفخ در ماه اول بارداری

احتمالاً مقداری تورم شکم دارید، اما به احتمال زیاد ناشی از نفخ سه ماهه اول است، نه اندازه رحم شما.

درست مانند زمانی که درست قبل از قاعدگی پف می‌کنید، افزایش پروژسترون (و تعدادی دیگر از هورمون‌های تناسلی) که در بارداری اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث نفخ شود.

در این مرحله، رحم شما شروع به بزرگ شدن می کند، اما هنوز بسیار کوچک است، بنابراین احتمالاً دلیل شلوار تنگ شما نیست.

 

علائم در ماه اول بارداری

علائم در ماه اول بارداری

 

علائم در ماه اول بارداری

در اوایل بارداری، احتمالاً علائم زیادی را متوجه نمی شوید. بعد از همه، شما فقط یک آزمایش بارداری مثبت دریافت کردید! “احساس” حاملگی واقعاً در ماه دوم افزایش می یابد، اما این بدان معنا نیست که ماه اول فاقد علائم است. در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است متوجه آن شوید:

 

خستگی

شما هنوز آن را نمی دانید، اما بدن شما اضافه کاری می کند تا خود را به محیطی مهمان نواز برای کودک شما تبدیل کند. این خسته کننده است!

 

سینه های دردناک

هورمون ها، مانند پروژسترون و استروژن، در حال افزایش هستند، و این می تواند سینه های شما را حساس کند (درست مانند PMS).

 

گرفتگی و شکم درد

خوب، این یکی افراد را کمی عصبی می کند، اما داشتن گرفتگی یا درد معده خفیف در اوایل بارداری غیرعادی نیست. رحم شما تغییرات زیادی را تجربه می کند – این امر ممکن است باعث ناراحتی شود.

به علاوه، نفخ را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، به یاد دارید؟ این می تواند شما را نیز یبوست و گاز گرفتگی کند، که ممکن است باعث شود شکم شما چندان عالی نباشد.

هر چند هیچ یک از اینها نباید به شدت دردناک باشد. ممکن است احساس دردهای پریود شود.

 

مدام ادرار کردن

کلیه‌های شما تولید مواد زائد را در دوران بارداری افزایش می‌دهند، بنابراین به‌شدت ادرار می‌کنید.

 

رشد جنین در ماه اول بارداری

تخم سخت کار می کند تا از یک تخمک بارور شده پر از سلول های در حال تکثیر به چیزی تبدیل شود که ما آن را جنین می نامیم. آنها تا پایان ماه 2 که به طور رسمی جنین می شوند، جنین می مانند.

در حال حاضر، اندازه کودک شما تنها حدود 6 یا 7 میلی متر است، اما به سرعت در حال رشد است و در حال حاضر شروع به ساختن سیستم های اندام خود کرده است. جفت و بند ناف نیز برای تغذیه کودک شما در دوران بارداری تشکیل می شوند.

بیشتر بخوانید: علائم بارداری در ماه اول چیست؟

چک لیست بارداری شما

در ماه اول بارداری چیزهای زیادی برای انجام دادن وجود ندارد، به جز اینکه با این واقعیت وجودی کنار بیایید که کل زندگی شما در یک سال آینده برای همیشه تغییر خواهد کرد اما چند نکته وجود دارد که ممکن است بخواهید با آنها مقابله کنید:

برای تایید بارداری خود با یک ماما یا متخصص قرار ملاقات بگذارید.

خواب. شما به آن نیاز خواهید داشت، نه فقط در تمام دوران بارداری، بلکه پس از آن نیز!

شروع به برنامه ریزی برای تغذیه خوب و ورزش در دوران بارداری کنید. ممکن است تا زمانی که تهوع صبحگاهی نیامده و نرود، نتوانید شروع کنید، اما فکر کردن به آن ضرری ندارد.

اگر تا به حال این کار را نکرده اید، عادات خطرناک – مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل را کنار بگذارید تا بتوانید سالم ترین بارداری ممکن را داشته باشید.

مصرف یک ویتامین قبل از تولد را شروع کنید. شما لزوماً نسخه ندارید – نسخه هایی که بدون نسخه در دسترس هستند به همان اندازه خوب هستند. مطمئن شوید که حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک دارد.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. 17 Pregnancy Do’s and Don’ts That May Surprise You

  2. What to Expect at 1 Month Pregnant

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.