زنان و زایمان

بهترین مکمل های مورد نیاز در ماه اول بارداری

بهترین مکمل های مورد نیاز در ماه اول بارداری

ماه اول بارداری

ماه اول بارداری پروسه ای حساس بوده و می بایست مراقبت های مورد نظر درست و دقیق صورت گیرد. برای انجام مراقبت ها و آزمایشات معمولا دوران 9 ماهه را به 3 دوره 3 ماهه به ترتیب: سه ماهه اول، دوم، سوم تقسیم می کنند. 3 ماهه اول بسیار حساس تر و مهم می باشد چرا که شکل گیری اجزای اولیه جنین در حال انجام است. بنابراین مصرف بهترین مکمل بارداری میباست حتما تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. به این نکته نیز میبایست توجه شود که ایمن ترین راه این است که فرد قبل از اقدام به آزمایشات کلی از شرایط سلامتی خود آگاه باشد. در چنین زمانی می تواند از مولتی ویتامین ها به راحتی استفاده کند و نگران سلامتی جنین نخواهد بود. چرا که مصرف برخی مکمل ها در ماه اول بارداری می تواند دردسر ساز باشد.

سه ماهه اول تا پایان هفته 13 ام بارداری نامیده می شود. اینکه در این دوران غذاهای مفید با کالری مورد نیاز توسط مادر مصرف شود حائز اهمیت است. مواردی مانند شکل گیری طناب عصبی، نخاع، ارگان های اولیه و اجزای صورت در این دوره اتفاق می افتد. شکل گیری عضلات، گلبول های سفید خون، تارهای صوتی و شنیدن ضربان قلب در این سه ماه شکل می گیرد. عدم مصرف مواد غذایی مورد نیاز توسط مادر می تواند همه مواردی که در بالا ذکر شد را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال مصرف ویتامین B6 در دوران بارداری می تواند تهوع و خستگی های اول صبح مادر را کمتر کند و به گونه ای تحمل این علائم برای وی راحت تر باشد.

در ماه اول بارداری ممکن است این علائم شدید تر هم باشد.

 

پیشنهاد مقاله: فشار خون بالا در بارداری و نحوه کنترل آن

مکمل های سه ماهه اول بارداری:

مصرف فولیک اسید در ماه اول بارداری

مصرف این ماده در این دوران مهم است، به گونه ای که اگر حاملگی تایید شده است و یا فرد تصمیم به حاملگی دارد میبایست مصرف کند. که مصرف آن هم به این صورت می باشد که می بایست 400 میکروگرم اسید فولیک را هرروز استفاده کند. معمولا طبق نظر پزشک تا هفته 13 یا 14 مصرف آن ادامه خواهد داشت.

 

مکمل های بارداری

مکمل های بارداری

 

علت تاکید بر مصرف این ماده حتی قبل از حاملگی نیز به این خاطر می باشد که در ماه های اول که شکل گیری اجزای مهم صورت میپذیرد، مصرف اسید فولیک مانع از ایجاد دفورمیتی و مشکلات ساختاری می شود. به هنگام شکل گیری طناب عصبی وجود فولیک اسید مهم است و کمبود آن احتمال ایجاد بیماری اسپینا بیفیدا را افزایش می دهد.

حال اگر در شرایطی قبل از حاملگی فولیک اسید استفاده نکرده اید در اولین زمانی که متوجه حاملگی خود شده اید مصرف آن را آغاز کنید.

طبق نظر پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است نیاز به مصرف روزانه بیشتر از 400 میکروگرم فولیک اسید داشته باشید،این نیاز در شرایط خاصی ایجاد می شود،تعدادی از این دلایل در ادامه ذکر شده است:

  • اگر مشکلات طناب عصبی در مادر یا پدر جنین وجود داشته است.
  • سابقه خانوادگی مثبت از جهت وجود چنین مشکلی
  • مادر به دیابت مبتلا باشد.
  • اگر در حاملگی قبلی این مشکل وجو داشته است.
  • اگر مادر دارو های ضد صرع استفاده می کند.
  • اگر مادر مبتلا به بیماری های خودایمنی یا ایدز می باشد.

مصرف ویتامین دی

همچنین مصرف روزانه ویتامین دی نیز به جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی در جنین توصیه می شود. آن هم به صورت روزانه10 میکروگرم. وجود ویتامین دی در شکل گیری استخوان ها و ماهیچه ها مهم می باشد. همچنین بد نیست بدانید که ویتامین دی در برخی مواد غذایی مانند روغن ماهی، تخم مرغ، کوشت قرمز وجود دارد. برای تعیین میزان دقیق ویتامین دی مورد نیاز مادر باردار بهتر است ابتدا سطح ویتامین دی چک شود. از طریق آزمایش خون ساده قابل بررسی می باشد. افرادی که پوست تیره دارند و یا به دلیل شرایطی اغلب پوست خود را می پوشانند، در معرض کمبود ویتامین دی هستند. کمبود این ویتامین عوارض شدید جسمی و حتی روحی نیز می تواند به همراه داشته باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

 

آهن در ماه اول بارداری

اگر فردی مبتلا به کمبود آهن در بدن باشد احتما ایجاد علائمی مانند خستگی، بی حوصلگی و کم خونی زیاد است. موادی مانند سبزیجات، گوشت قرمز، دانه های مغذی حاوی مقادیری آهن هستند. بادام زمینی نیز در صورتی که نسبت به مصرف آن آلرژی نداشته باشید در خد میزان قابل توجهی آهن دارد. اگر میزان کم خونی شدید باشد ماما و پزشک متخصص طی بررسی آزمایشات مکمل های بارداری حاوی آهن موردنیاز را تجویز می کنند. از طرفی حتما مصرف این مکمل های بارداری میبایست تحت نظر پزشک صورت گیرد. برای مثال مصرف زیاد ویتامین A در بارداری مناسب نیست. بنابراین حتما به مکمل هایی که استفاده می کنید دقت کنید تا به طور ترکیبی مقادیر بالای ویتامین A نداشته باشند. این مکمل ها در داروخانه موجود می باشند و به راحتی قابل دسترس هستند. اما اگر فولیک اسید را به صورت ترکیبی استفاده می کنید، مخصوصا اگر در ماه اول بارداری هستید حتما به مقادیر ویتامین A موجود در آن دقت کنید.

 

بارداری

بارداری

 

ویتامین سی

ویامین سی برای محافظت سلول ها و حفظ سلامتی مخصوصا در ماه اول بارداری ضروری می باشد. موادی که حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین سی هستند عبارت اند از:

  • مرکبات و آبمیوه پرتغال
  • توت فرنگی
  • بروکلی
  • گوجه فرنگی

در مواردی اگر دسترسی به مواد غذایی ذکر شده ندارید مصرف مکمل های حاوی ویتامین سی نیز کمک کننده می باشد.

 

پیشنهاد ویژه: رژیم غذایی ماه اول بارداری

کلسیم در مکمل های ماه اول بارداری

کلسیم در شکل گیری استخوان های جنین مهم می باشد. همینطور نیاز مادر به مصرف کلسیم در حاملگی درصدی افزایش می باید. مواد غذایی که مقادیر قابل توجهی از کلسیم را دارا هستند در ادامه ذکر شده است.

  • لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر
  • نان
  • ماهی هایی مانند ساردین
  • توفو

بنابراین توجه به مواد مغذی مورد نیاز در ماه اول بارداری مهم است. تاکید می شود حتما قبل از استفاده از این مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. با پیشرفت صنعت داروسازی این مولتی ویتامین ها توسط شرکت های مختلف و با درصد های مختلفی از مواد مورد نیاز تولید می شوند. انتخاب مکمل درست میبایست توسط پزشک صورت گیرد. استفاده از مکمل بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

https://www.nhs.uk/pregnancy/keeping-well/vitamins-supplements-and-nutrition/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.