موارد مصرف بتامتازون، کاربرد و عوارض

مصرف بتامتازون

فهرست مطالب

بتامتازون از دسته داروهای کورتیکواستروئید سیستمیک است که برای تسکین التهاب در شرایط مختلف، از جمله حالت‌های آلرژیک، اختلالات پوستی، بیماری‌های گوارشی و اختلالات خونی والتهابات مفصلی و چشمی و ام اس استفاده می‌شود. بتامتازون یک کورتیکواستروئید طولانی اثر با خواص سرکوب کننده سیستم ایمنی و ضد التهابی است. می توان آن را به صورت موضعی برای کنترل بیماری های التهابی پوست مانند اگزما و به صورت تزریقی برای کنترل چندین بیماری از جمله اختلالات خود ایمنی استفاده کرد.

به عنوان تک درمانی موضعی، بتامتازون برای تسکین علائم خارش و التهابی پوست تجویز می شود. بتامتازون می تواند به صورت موضعی همراه با آنالوگ ویتامین D مانند کلسیپوترین برای درمان پسوریازیس پلاکی استفاده شود. به عنوان یک سوسپانسیون تزریقی موجود است و می تواند برای درمان و کنترل طیف وسیعی از شرایط التهابی از جمله اختلالات غدد درون ریز، اختلالات گوارشی، و اختلالات روماتیسمی توسط پزشک معالج شود.

 

اشکال دارویی بتامتازون

کرم، ژل، لوسیون و پماد موضعی بتامتازون برای کمک به تسکین قرمزی، خارش، تورم یا سایر التهابات ناشی از برخی بیماری های پوستی استفاده می شود. این دارو یک کورتیکواستروئید (داروی کورتیزون مانند یا استروئید) است. این دارو فقط با تجویز پزشک استفاده میشود.

این محصول در اشکال دارویی زیر موجود است:

  • کرم (کرم بتامتازون 0/1 درصد)
  • لوسیون( لوسیون موضعی بتامتازون 0/1 درصد)
  • پماد( پماد بتامتازون 0/1 درصد چشمی) – (پماد بتامتازون 0/1 درصد موضعی)
  • آمپول: آمپول بتامتازون 4 میلی گرم – آمپول بتامتازون ال ا (Betamethasone LA)
  • قرص: قرص بتامتازون 0/5
  • قطره: قطره بتامتازون چشمی، بتامتازون قطره گوش، بتامتازون قطره بینی

 

نامهای تجاری بتامتازون:

در انواع برند ها و توسط یکسری شرکت های دارویی با گنجاندن نام شرکت در اسم تجاری دارو تولید و پخش میگردد مثلا:

  • بتازونکس
  • بتاکورتال
  • بتامتازون بهسا
  • بتامتازون پارس دارو
  • بتاژیل
  • بتازونیت
  • آفی بتازون
  • بتازون
  • بتاویژن
  • بتامتازون رابت
  • بتازون

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آمپول بتامتازون برای چیست؟ کاربرد و موارد مصرف

به دو فرم 4 میلی گرم و ال آ وجود دارد که در موارد بیماری های التهابی و مفصلی یا در سایر بیماری های خاص مثل ام اس و بیماری های خودایمنی تجویز میگردد و به کنترل سیستم ایمنی کمک میکند.

 

قرص بتامتازون برای چی خوبه؟

با دوز درمان نیم میلی گرم در اختلالات غده فوق کلیه و خودایمنی و التهابات بدن استفاده میشود.

 

بتازون
بتازون

 

قرص بتامتازون 5/0 برای چیست؟

بتامتازون به فرم قرص نیم میلی گرمی در درمان موقت و با مدت کوتاه در التهابات گوش و بینی استفاده میشود. ممکن است در دو فرم قرص و آمپول در درمان نارسایی غده فوق کلیه یا آدرنال تجویز شود. در درمان التهابات بهتر است صبح ها مصرف شود. برای درمان نقص غده‌ فوق کلیوی و کمبود استروئید در بدن شب ها بهتر است مصرف گردد.

 

عوارض داروی بتامتازون

عوارض جانبی رایج تری که ممکن است با بتامتازون رخ دهد عبارتند از:

  1. افزایش سطح قند خون با علایمی مشابه زیر بروز میکند: گیجی – تکرر ادرار – احساس خواب آلودگی، تشنگی و گرسنگی – لرزش، سرگیجه، ضعف، خستگی و ضربان قلب تند – سطح پایین پتاسیم، که می تواند باعث درد و گرفتگی عضلات شود.
  2. علایم پوستی مانند:جوش ها – احساس خشکی و کشش روی پوست – کند شدن بهبودی زخم های پوستی – رشد مو.
  3. علائم عفونت مثل: تب – لرز – سرفه – گلو درد – خلق و خو و رفتار تغییر می کند – تغییرات در سیکل قاعدگی، مانند لکه بینی یا خونریزی – تغییرات بینایی، از جمله تاری دید – سردرد – افزایش وزن – تعریق – بی قراری – حالت تهوع.

 

پیشنهاد مقاله: کورتون چیست؟ عوارض مصرف کورتون

عوارض جانبی جدی مصرف بتامتازون

اگر عوارض جانبی جدی مثل علایم زیر بروز کرد فوراً به پزشک معالجه کنید. شامل موارد زیر:

  • خس خس سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • تب
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • تشنج
  • رنگ پوست آبی

 

عفونت در اثر ضعف سیستم ایمنی در مواردی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه
  • تب
  • لرز

 

اقدامات احتیاطی بتامتازون

در موارد استفاده طولانی مدت ممکن است باعث سرکوب غده فوق کلیه شود. همچنین درمواردی ممکن است ریسک عفونت ثانویه و سرکوب سیستم ایمنی را به همراه داشته باشد . پس مهم است که از مصرف خودسرانه آن جلوگیری شود.

 

قرص بتامتازون 5/0 برای کودکان

مصرف بلند مدت میتواند باعث اختلال رشد کودک شود و اما در مواردی مثل آسم یا حساسیت های ریوی با نظر متخصص ممکن است تجویز شود. به هیچ عنوان خودسرانه برای کودک و حتی در زمان شیرخواری کودک توسط مادر استفاده نشود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آمپول بتامتازون در سرماخوردگی

به علت اینکه سرماخوردگی ویروسی است و اکثرا خود محدود شونده است و با تقویت سیستم ایمنی و بدن کنترل میشود. توصیه میشود از هرگونه کورتون در موارد خفیف و متوسط استفاده نشود چون منجر به سرکوب سیستم ایمنی و طولانی شدن مدت بیماری میشود. البته ممکن است در مواردی تحت نظر پزشک تجویز گردد.

 

آمپول بتامتازون شیری برای چیست؟

بتامتازون ال آ یا طولانی اثر به شکل سوسپانسیون بوده و همان آمپول شیری رنگ است و  در مواردی تجویز میگردد مثلا:

  • التهاب با شدت بالا
  • پیشگیری از بیماری غشاء هیالن در نوزادان نارس

 

بتازونیت
بتازونیت

 

بتامتازون پماد

در موارد حساسیت و اگزمای پوستی ممکن است تجویز گردد. توصیه میشود در موارد ضایعات پوستی حتما به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص مشخص گردد و خودسرانه پماد بتامتازون یا کورتونی دیگری استفاده نکنید چون ممکن است مثلا ضایعه پوستی قارچ باشد و بدتر شود.

 

قرص بتامتازون برای حساسیت

در مواردی از جمله حساسیت پوستی و کهیر و یا حساسیت مجاری هوایی ممکن است تجویز گردد. که نحوه شروع و دوز مصرفی و نحوه قطع دارو حتما با نظر پزشک انجام گردد.

 

قرص بتامتازون برای سرفه

در موارد سرفه آلرژیک و ازدیاد حساسیت در بدن ممکن است پزشک این دارو را تجویز کند ولی درمان سرفه به صورت کلی نمیباشد. و حتما با تجویز پزشک مصرف گردد.

 

بتامتازون در بارداری

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، با پزشک خود مشورت کنید. این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که پزشک صلاح بداند و در مواردی مثل زایمان زودرس ممکن است برای کمک به رسیدن ریه تجویز شود. البته ممکن است دگزامتازون تجویز شود که بر اساس صلاحدید پزشک است.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر آلودگی هوا بر سلامت پوست

بتامتازون در شیردهی

بتامتازون می تواند از شیر مادر عبور کند و ممکن است رشد را در یک کودک در حال رشد کند بکند. بتامتازون همچنین امکان دارد میزان تولید شیر مادر را کم کند. بهتر است تجویز فقط با دستور پزشک انجام گردد.

 

تداخلات دارویی بتامتازون

مصرف آن با داروهای ضد صرع و تشنج منجر به افزایش سرعت متابولیزه شدن بتامتازون و کاهش اثر آن دارد. همچنین امکان دارد باعث کاهش در اثر داروهای کنترل قند و فشار خون بشود. مصرف بتامتازون با داروهای NSAIDS یعنی داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی ریسک خونریزی گوارشی را زیاد میکند. با برخی داروهای ضدانعقاد – داروهای دیابت و فشارخون – آنتی بیوتیک ها مثل ماکرولید و … تداخل دارد. پس در صورت مصرف هرگونه دارو قبل از تجویز دارویی دیگر پزشک خود را درجریان بگذارید.

 

آیا بتامتازون برای صورت خوب است؟

در موارد التهابات پوستی و در صورت صلاح دید پزشک ممکن است موقتا تجویز گردد اما در صورت استفاده دراز مدت و خودسرانه ریسک نازک شدن پوست و افزایش حساسیت در پوست را دارد. در نتیجه پوست را آسیب پذیر میکند.

 

جمع بندی:

بتامتازون از دسته داروهای کورتونی یا کوتیکواسترویید است که فرم های مختلف دارویی اعمم از خوراکی –تزریقی – موضعی را دارد. در موراد متعددی از جمله شرایط التهابی و بیمار یهای خودایمنی و حساسیت و … با صلاحدید پزشک تجویزمیشود. از مصرف خودسرانه وطولانی مدت در صورت عدم تجویز توسط پزشک اجتناب گردد. در شیردهی احتیاط گردد ودر  بارداری حتما با پزشک مشورت گردد.

 

سوالات متداول

قرص بتامتازون برای چی خوبه؟

در مورادی مثل حساسیت و سرفه های آلرژیک و بیمار یهای خودایمنی.

آمپول بتامتازون شیری برای چیست؟

همان بتامتازون ال آ است که طولانی اثر است و در مواردی مثل التهاب مفصلی و اسکلتی عضلانی ویا بیماری های اختلال ایمنی تجویز میشود.

آیا بتامتازون برای صورت خوب است؟

در مورادی مثل التهاب و حساسیت پوستی یا نیش حشرات و ... تجویز میشود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://go.drugbank.com/drugs/DB00443
  2. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/betamethasone-dipropionate-topical-application-route/description/drg-20073667#:~:text=Descriptions,mild%20to%20moderate%20plaque%20psoriasis.
  3. https://www.healthline.com/health/drugs/betamethasone-injectable-suspension#side-effects
  4. https://reference.medscape.com/drug/celestone-soluspan-betamethasone-342740
  5. https://en.wikipedia.org/wiki/Betamethasone_dipropionate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare مورد نیاز است که مشمول سیاست حفظ حریم خصوصی CloudFlare و شرایط استفاده است.

برای دیدن نوشته هایی که به دنبال آن هستید تایپ کنید