پوست و مو

کورتون چیست؟ عوارض مصرف کورتون

کورتون چیست؟ عوارض مصرف کورتون

عوارض مصرف کورتون

کورتون یا به صورت درستتر کورتیکواستروئید یک واژه کلی است و شامل طیفی از داروها میشود. کورتیزون یک هورمون کورتیکواستروئیدی (گلوکوکورتیکوئید) است. این دارو پاسخ دفاعی طبیعی بدن را کاهش می دهد و علائمی مانند تورم و واکنش های آلرژیک را کم میکند. عوارض مصرف کورتون نیز متفاوت است که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم. این دارو برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت، اختلالات خونی/هورمونی/خود ایمنی، واکنش های آلرژیک، برخی بیماری های پوستی و چشمی، مشکلات تنفسی  به فرم های خوراکی-استنشاقی و موضعی استفاده می شود. همچنین برای جلوگیری از رد عضو در گیرندگان پیوند استفاده می شوند. با کمک به سرکوب سیستم ایمنی انجام می دهند.

کورتیکواستروئیدها همچنین بیماری آدیسون را درمان می کنند. این بیماری نادری است که زمانی رخ می دهد که غدد فوق کلیوی به اندازه کافی کورتیکواستروئید مورد نیاز بدن را تولید نکنند.

 

روش های تجویز کورتون

بسته به شرایط تحت درمان، کورتیکواستروئیدها به روش های مختلفی تجویز می شوند:

  • خوراکی: قرص ها یا شربت ها به درمان التهاب و درد مرتبط با برخی بیماری های مزمن مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس کمک می کنند.
  • با اسپری استنشاقی و داخل بینی: این اشکال به کنترل التهاب مرتبط با آسم و آلرژی بینی کمک می کنند.
  • به صورت قطره چشم: این فرم به درمان التهاب بعد از جراحی چشم کمک می کند.
  • به صورت موضعی: کرم ها و پمادها می توانند به درمان بسیاری از بیماری های پوستی کمک کنند.
  • با تزریق: این فرم اغلب برای درمان علائم عضلانی و مفصلی، مانند درد و التهاب تاندونیت استفاده می شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

نحوه استفاده از داروهای خوراکی کورتونی:

برای جلوگیری از ناراحتی معده، این داروها را همراه با غذا مصرف شود. و با یک لیوان پر آب  از طریق خوراکی مصرف گردد، مگر اینکه پزشک دستور دیگری بدهد.درصورت مصرف یکبار در روز  صبحها قبل ساعت نه معمولا بهتر است مصرف گردند. درصورت مصرف یک روز در میان یا غیره، علامت‌گذاری تقویم جهت یادآوری ممکن است کمک کند. بهتر است برنامه دوز را به دقت دنبال شود و این دارو را دقیقاً طبق دستور مصرف گردد. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نشود. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز به تدریج کاهش یابد.

 

کورتون چیست؟

کوتیکواستروئید طیفی کلی است و شامل داروهایی مثل متیل پردنیزولون هیدروکورتیزون، دگزامتازون، بتامتازون و پردنیزون و غیره میشود. استروئیدها که کورتیکواستروئیدها نیز نامیده می شوند، داروهای ضد التهابی هستند که برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شوند. باید توجه شود که آنها با استروئیدهای آنابولیک که اغلب به طور غیرقانونی توسط برخی افراد برای افزایش توده عضلانی استفاده می شوند، متفاوت هستند

 

عوارض مصرف کورتون

عوارض مصرف کورتون

 

انواع قرص کورتون

فرم خوراکی به صورت قرص و شربت کورتون در انواع اسم ها و برندها در بازار دارویی وجود دارند.

 

قوی ترین کورتون چیست؟

بسته به فرم مصرف دارو متفاوت است مثلا استروئیدهای با قدرت بالا، مانند فلوسینونید، برای بیماری های پوستی شدیدتر استفاده می شود. استروئیدهای با قدرت پایین تر، مانند هیدروکورتیزون، برای بیماری های پوستی خفیف استفاده می شود. افراد معمولاً عوارض جانبی زیادی را با استروئیدهای موضعی تجربه نمی کنند، اما احتمال بروز آنها با استفاده نادرست یا طولانی مدت بیشتر است.

 

پیشنهاد مقاله: قرص فکسوفنادین برای آبریزش بینی و درمان آلرژی

آمپول کورتون برای چی خوبه؟

بسته به شدت بیماری و نیاز بیمار ممکن است در موراد التهاب مفصلی و دیسک و تاندونیت و همچنین در موارد آلرژی و حساسیت به صورت وریدی و عضلانی تجویز میگردند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

راه های دفع کورتون از بدن

اکثرا دفع ادراری دارند. کورتیکواستروئیدها از طریق دگرگونی های آنزیمی در کبد متابولیزه می شوند که فعالیت فیزیولوژیکی آنها کاهش می یابد و حلالیت در آب را افزایش می دهد تا دفع ادراری آنها را افزایش دهد..

 

اثر کورتون چقدر در بدن میماند؟

بسته به نوع داروی کورتونی متفاوت است مثلا بتامتازون دو فرم دارد و فرم طولانی اثر طولانی تر در بدن میماند. و یا پردنیزون، یک کورتیکواستروئید رایج، نیمه عمری در حدود سه تا چهار ساعت دارد. این بدان معناست که ممکن است حدود 15 تا 20 ساعت طول بکشد تا پردنیزون پس از قطع مصرف آن به طور کامل از سیستم بدن حذف شود.

 

عوارض داروی کورتون

عوارض داروی کورتون

 

عوارض مصرف کورتون در زنان:

ممکن است تغییرات هورمونی را سبب شود و سیکل های قاعدگی را نامنظم کند. دوزهای بالای استروئید باعث کاهش ترشح هورمون لوتئینیزه کننده در پاسخ به هورمون آزاد کننده هورمون زرد می شود. کورتیکواستروئیدها اثرات آدرنرژیک کاتکول آمین ها را تقویت می کنند و سنتز اپی نفرین را از نوراپی نفرین تحریک می کنند.

 

عوارض کورتون بر چشم

در استفاده طولانی مدت از کورتون ها مشکلات چشم، مانند گلوکوم یا آب مروارید.

 

عوارض کورتون بر استخوان

در استفاده دراز مدت شکستگی استخوان و نازک شدن استخوان ها که به آن پوکی استخوان می گویند.

 

پیشنهاد ویژه: آلرژی فصلی و درمان آن

عوارض مصرف کورتون بر پوست

پوست نازک، کبودی و تغییر رنگ پوست و کندتر شدن سرعت بهبودی زخم.

 

عوارض کورتون تراپی

قبل از ذکر عوارض داروی کورتون به این نکته توجه شود که گاهی بر اساس صلاحدید پزشک نیاز به تجویز کورتون به جهت کنترل بیماری وجود دارد و این عقیده که کورتون مضر است باید اصلاح گردد. هر دارویی در جایگاه درست حتی میتواند جان یک انسان را نجات دهد. عوارض جانبی به دوز دارویی که دریافت می شود بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد: تجمع مایع که باعث تورم در ساق پا می شود. فشار خون بالا. مشکلات مربوط به نوسانات خلقی، حافظه، رفتار و سایر اثرات روانی مانند گیجی یا هذیان.

کورتیکواستروئیدهایی که به صورت خوراکی مصرف می کنید بر کل بدن شما تأثیر می گذارد. به همین دلیل، محتمل ترین نوع کورتیکواستروئید برای ایجاد عوارض جانبی هستند. هنگامی که کورتیکواستروئیدها را به صورت خوراکی برای مدت طولانی مصرف می شوند، ممکن است موارد زیر ایجاد شود:

  • صورت گرد که گاهی به آن صورت ماه می گویند.
  • قند خون بالا، که می تواند باعث تحریک یا تشدید دیابت شود.
  • افزایش خطر عفونت، به ویژه با میکروارگانیسم های رایج باکتریایی، ویروسی و قارچی.
  • خستگی، بی اشتهایی، حالت تهوع و ضعف عضلانی.

 

جمع بندی

کورتیکواستروییدها طیف وسیعی از داروها هستد که به فرمهای موضعی و خوراکی و تزریقی و استنشاقی استفاده میشوند. دوز و طول مصرف حتما توسط پزشک تعیین گردد تا در حد ممکن از عوارض ناخواسته جلوگیری شود و قطع دارو معمولا تدریجی میباشد. عوارض در صورت مصرف سیستمیک بیشتر است. اما باید توجه داشت که گاهی لزوم تجویز دارو وجود دارد  و باید به پزشک معالج اعتماد کرد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-5466/cortone-oral/details
  2. https://www.mayoclinic.org/steroids/art-20045692#:~:text=Side%20effects%20depend%20on%20the,such%20as%20confusion%20or%20delirium.
  3. https://www.everydayhealth.com/drugs/cortisone
  4. https://www.verywellhealth.com/steroids-topical-steroid-strengths-1068832
  5. https://www.gratitudelodge.com/how-long-prednisone-system/#:~:text=Prednisone%2C%20a%20commonly%20used%20corticosteroid,Can%20you%20drink%20on%20prednisone%3F

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.